TiDi sytyttelee CE-valoa, koodit luettu! Nyt ilmastointi ong

Ensimmäinen uuden ajan malli. Vuodet 1994-2003.
Vastaa Viestiin
hz81
"Hölösuu"
Viestit: 2702
Liittynyt: Ke Touko 11, 2005 17:27
Paikkakunta: Etelä-Savo

TiDi sytyttelee CE-valoa, koodit luettu! Nyt ilmastointi ong

Viesti Kirjoittaja hz81 »

Eli nyt tuo meikäläisen TiDi on alkanut sytytellä ja sammutella tuota CE-valoa. Ongelmat alkoi pakkasilla ja kun CE-valo palaa niin autosta on tehot kadoksissa(liekö varotoimenpide). Valo palaa hetken aikaa kun auton käynnistää ja lisäksi syttyy ja sammuilee miten sattuu, mutta lopettaa vilkkumisen ja palamisen kun moottori saavuttaa normaalilämmöt
Lisäksi huomasin että autosta on vuotanut katokseen vähän jäähdytysnestettä.
Olisikos kellään vinkkejä mistä vois juontaa juurensa tämä?

Ja sitten noista vikakoodeista.. olin menossa äsken tuonne paikalliseen Saab-huoltoon ja palvelu oli mielestäni jälleen kerran aika tyrmistyttävä!
Menin tiskille ja sanoin että syttyy ja sammuu tuo CE-valo että pitäis vikakoodit lukea, äijä istui koneelle ja sitten kysyin että mitä koodien luku maksaa, hinta 37.5€ jonka jälkeen kysyin että onnistuuko samantien? Äijä katsoi koneelta ja sanoi että aikaisintaan perjantaina onnistuu! Sanoin että kiitos hei! Siis onko se koodien luku todella tuon hintaista ja että oikein aika pitää moiseen varata?
Onnistuuhan tuo koodien luku muuallakin kun merkkihuollossa??
Viimeksi muokannut hz81, Ke Tammi 25, 2006 14:14. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
OPEL
SAAB 9-5 Aero A5 vm. 2004
Ex Saab 9³ SC 1.9TiDS Vector A6 vm. 2007[/url]
Ex Saab 9³ TiD 2.2 SE vm.2001 & Saab OG900i vm. 1991
#2570
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 24070
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

asiasta sen enempää tietämättäni niin palvelu on perseestä tuossa nimeltämainitsematta liikkeessä! 15cm pitkä kupari putki=110e heh
mutta kyllä sieltä palvelua saa ku osaa pyytää!
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
hz81
"Hölösuu"
Viestit: 2702
Liittynyt: Ke Touko 11, 2005 17:27
Paikkakunta: Etelä-Savo

Viesti Kirjoittaja hz81 »

nalleolut kirjoitti:asiasta sen enempää tietämättäni niin palvelu on perseestä tuossa nimeltämainitsematta liikkeessä! 15cm pitkä kupari
Joo, ei ole minullakaan ainuttakaan positiivistä sanaa tuosta kyseisestä puljusta! Noh, jos jotain on pakko keksiä niin se neuvostosyntyinen varaosatiskin myyjä on tähän mennessä kyllä hoitanut hommansa aina kiitettävästi.
OPEL
SAAB 9-5 Aero A5 vm. 2004
Ex Saab 9³ SC 1.9TiDS Vector A6 vm. 2007[/url]
Ex Saab 9³ TiD 2.2 SE vm.2001 & Saab OG900i vm. 1991
#2570
Grendel
"Ruisku"
Viestit: 124
Liittynyt: Ke Tammi 12, 2005 15:35

Viesti Kirjoittaja Grendel »

Mulla oli toi sama CE-valovika. Vikakoodieja lukemalla se selviää. Mulla se oli "Liian alhainen EGR-virtauma". Imuläppäkoneisto reistaili kun imusarja oli mennyt tukkoon. Turbon paineanturi oli tukossa kans. Motonetistä ostettu ilmamassamittarikin kuulema antoi vääriä lämpötilasignaaleja joten sekin vaihdettiin alkuperäisosaan.

Kovasti kirveli lasku.
"Tant Lybia" 9-3 TiD SE -00
hz81
"Hölösuu"
Viestit: 2702
Liittynyt: Ke Touko 11, 2005 17:27
Paikkakunta: Etelä-Savo

Viesti Kirjoittaja hz81 »

Grendel kirjoitti:Mulla oli toi sama CE-valovika. Vikakoodieja lukemalla se selviää. Mulla se oli "Liian alhainen EGR-virtauma". Imuläppäkoneisto reistaili kun imusarja oli mennyt tukkoon. Turbon paineanturi oli tukossa kans. Motonetistä ostettu ilmamassamittarikin kuulema antoi vääriä lämpötilasignaaleja joten sekin vaihdettiin alkuperäisosaan.

Kovasti kirveli lasku.
Joo-o, pitää huomenna käydä luetuttaa koodit ku meni tämä herääminen taas näin myöhäksi.(3-vuorotyö :( :( )
Mutta mulla on uus EGR-vena tuossa vehkeessä joten se tuskin on ainakaan vielä rikki. Mut pistän huomenna infoa tänne kunhan löydän ensin pajan jossa koodien luku onnistuu.
OPEL
SAAB 9-5 Aero A5 vm. 2004
Ex Saab 9³ SC 1.9TiDS Vector A6 vm. 2007[/url]
Ex Saab 9³ TiD 2.2 SE vm.2001 & Saab OG900i vm. 1991
#2570
etotto
"Kaasari"
Viestit: 14
Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 19:44

Viesti Kirjoittaja etotto »

Tuohon liian alhaiseen EGR - virtaumaan kannattaa kokeilla sitä imukotelon putsausta, jos ei ole jo tehty. Nimittäin omasta autosta ei vika poistunut venttiiliä vaihtamalla vaan mielumminkin paheni, nyt on perä kontissa 100km ajettu venttiili odottamassa käyttöä(ei kaupan). Minulla ainakin putsaus vähensi CE-valon palamisen huomattavasti , syttyy aina silloin tällöin kuten esim. tänään pienillä kierroksilla valoihin tullessa. Kokeilin pysäyttämällä auton ja 1.5 min paussin jälkeen uudelleen käynnistettäessä valo ei palanut. täytyy tästä joskus käydä luettamassa se koodi kun valo palaa ,koska oli juttua asentajan kanssa että se koodi häviää muistista muutaman käynnistys kerran jälkeen jos vika ei toistu ??

Se putsaus on helppo nakki jos on talli käytössä . Ruisku putkista kannattaa jättää pari löysälle suuttimien puolelta kun starttaa käyntiin ja kiristää vasta kun suihkasee naftaa , oma ei meinannut ilmautua muuten
9-3Tid
"Hirsch"
Viestit: 800
Liittynyt: Ke Heinä 16, 2003 10:04
Paikkakunta: Leppävirta

Viesti Kirjoittaja 9-3Tid »

etotto kirjoitti: Ruisku putkista kannattaa jättää pari löysälle suuttimien puolelta kun starttaa käyntiin ja kiristää vasta kun suihkasee naftaa , oma ei meinannut ilmautua muuten
Eipä niitä kannata tuon homman takia irroitella. Paskat saa pois kun ottaa imusarjan kannen veke.
Yleensä CE-koodit johtuu MAF:sta.
etotto
"Kaasari"
Viestit: 14
Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 19:44

Viesti Kirjoittaja etotto »

9-3Tid kirjoitti:
etotto kirjoitti: Ruisku putkista kannattaa jättää pari löysälle suuttimien puolelta kun starttaa käyntiin ja kiristää vasta kun suihkasee naftaa , oma ei meinannut ilmautua muuten
Eipä niitä kannata tuon homman takia irroitella. Paskat saa pois kun ottaa imusarjan kannen veke.
Yleensä CE-koodit johtuu MAF:sta.
Tuli tänään luetettua se vikakoodi ja oli liian alhainen EGR- virtauma.
Tyhmänä tuli kait sitten purettua liikaa , mut täytyy seuraavan kerran tutkia että tuleeko välistä helpommalla.
Vaan ei auta muukun lähteä niitä letkuja tutkii tai seuraava etappi on kait se venttiili sillä lokarin kupeessa a 179€
hz81
"Hölösuu"
Viestit: 2702
Liittynyt: Ke Touko 11, 2005 17:27
Paikkakunta: Etelä-Savo

Viesti Kirjoittaja hz81 »

No niin. Kävinpä sit koodien luvussa ja muistissa oli seuraavat koodit:
Ja perässä korjaamon ohjelman(Autocom ADP186) antamat selitteet:

P0106 ilmanpainetunnistin
P1106 ilmanpainetunnistin
P0244 Ahdinpaineanturi, signaali alle ala rajan

Eli tuollaista. Vikakoodit nollattu ja ei antanut koko reissulla kertaakan CE-valoa. Mistähän noi vois johtua? Ei taida aiheuttaa ainakaan vielä toimenpiteitä ellei ala uudelleen vilkkua.

Noh, sitten kun lähdin ajelemaan pajalta pois niin huomasin että ilmastointi puhaltaa taas kerran vain kuumaa. Ilmastoinnin kalibrointi ei auta niin kuin viimeksi auttoi. Myöskään vikakoodeja ei ilmastointi anna! Onkohan se askelmoottori sanonut sopimuksensa irti?
OPEL
SAAB 9-5 Aero A5 vm. 2004
Ex Saab 9³ SC 1.9TiDS Vector A6 vm. 2007[/url]
Ex Saab 9³ TiD 2.2 SE vm.2001 & Saab OG900i vm. 1991
#2570
hz81
"Hölösuu"
Viestit: 2702
Liittynyt: Ke Touko 11, 2005 17:27
Paikkakunta: Etelä-Savo

Viesti Kirjoittaja hz81 »

Tässä WIS:in diagnoosiapu koodille: P0244

Vikakoodi osoittaa mekaanista vikaa turboahtimessa tai ilmavuotoa järjestelmässä. EGR-toiminto suljetaan.

Ai kuinka lohdullinen tuo ensimmäinen vaihtoehto!
:( :( :cry: :cry:
OPEL
SAAB 9-5 Aero A5 vm. 2004
Ex Saab 9³ SC 1.9TiDS Vector A6 vm. 2007[/url]
Ex Saab 9³ TiD 2.2 SE vm.2001 & Saab OG900i vm. 1991
#2570
pasi
"Koeajolla"
Viestit: 3
Liittynyt: To Syys 30, 2004 14:52
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja pasi »

Joo, minulla oli tässä kovalla -28 asteen keleillä ilmiö, jossa CE valo syttyi kun moottori saavutti normaalin käyntilämmön. Auton sammutuksen jälkeen vika ilmeni taas kun lämmöt nousi normaaliin. Vikakoodit luettiin ja tulos oli "Imuilman lämpötilan jännitearvo liian korkea". Autoon vaihdettu Boschilaista muistuttava Motonetin ilmamassamittari Joulukuussa, tästä mittarista puuttuu alkuperäisen kyljessä oleva komponentti (näyttää diodilta, mutta nähtävästi se on vastus). Taitaa kaipailla tuota kovilla pakkasilla, pitää varmaan siirtää vanhasta. Niin, heti kun kelit lämpeni ei ole CE valot palanu ja pelaa hyvin.
topi
"Kaasari"
Viestit: 42
Liittynyt: Pe Heinä 30, 2004 00:29
Paikkakunta: Lappeenranta

Viesti Kirjoittaja topi »

hz81 kirjoitti: Noh, sitten kun lähdin ajelemaan pajalta pois niin huomasin että ilmastointi puhaltaa taas kerran vain kuumaa. Ilmastoinnin kalibrointi ei auta niin kuin viimeksi auttoi. Myöskään vikakoodeja ei ilmastointi anna! Onkohan se askelmoottori sanonut sopimuksensa irti?
Vois olla hyvinkin tuo jumittava askelmoottori. Sinullahan oli ongelmia Joensuun reissullakin; silloin puhalteli vain kylmää? Omaani tuli uusi askelmoottori pari viikkoa sitten. Oireet, ikä ja kilometrit ihan samat. Tilaa vaan osa ja kaiva taas kuvetta (168€)...
topi
hz81
"Hölösuu"
Viestit: 2702
Liittynyt: Ke Touko 11, 2005 17:27
Paikkakunta: Etelä-Savo

Viesti Kirjoittaja hz81 »

topi kirjoitti:
hz81 kirjoitti: Noh, sitten kun lähdin ajelemaan pajalta pois niin huomasin että ilmastointi puhaltaa taas kerran vain kuumaa. Ilmastoinnin kalibrointi ei auta niin kuin viimeksi auttoi. Myöskään vikakoodeja ei ilmastointi anna! Onkohan se askelmoottori sanonut sopimuksensa irti?
Vois olla hyvinkin tuo jumittava askelmoottori. Sinullahan oli ongelmia Joensuun reissullakin; silloin puhalteli vain kylmää? Omaani tuli uusi askelmoottori pari viikkoa sitten. Oireet, ikä ja kilometrit ihan samat. Tilaa vaan osa ja kaiva taas kuvetta (168€)...
Joensuun reissulla? Nyt on varmaan eri henkilöstä/autosta kyse!? Minulla teki kerran töistä tullessa saman että antoi vain kuumaa, silloin auttoi kalibrointi.

Rupesi tuo homma niin ketuttamaan että kävelin äsken katokseen ja otin hansikaslokeron ja sivukonsolin irti ja katselin että mikäs sitä riivaa.. noh, eihän sitä mikään riivannu. Kokeilin pari kertaa säätää lämpöä kuumalta kylmälle ja johan taas toimi. Sitten tutkin asiaa hieman tarkemmin, niin huomasin että moottori heiluu joitakin millejä ja nimenomaan silloin kun se läppä on kuumuus asennossa. Eli en tiedä voisiko tuo aiheuttaa kangertelua kun moottori yrittää säätää läppää kylmemmälle?! Kiristin ruuvit suihkin vähän CRC:tä vivuston niveliin, saa nähdä kuinka kauan toimii.
Mutta nyt ainakin tietää sen että on todella helppo ja nopea homma vaihtaa tarvittaessa se moottori.
OPEL
SAAB 9-5 Aero A5 vm. 2004
Ex Saab 9³ SC 1.9TiDS Vector A6 vm. 2007[/url]
Ex Saab 9³ TiD 2.2 SE vm.2001 & Saab OG900i vm. 1991
#2570
hz81
"Hölösuu"
Viestit: 2702
Liittynyt: Ke Touko 11, 2005 17:27
Paikkakunta: Etelä-Savo

Viesti Kirjoittaja hz81 »

hz81 kirjoitti:
topi kirjoitti:
hz81 kirjoitti: Noh, sitten kun lähdin ajelemaan pajalta pois niin huomasin että ilmastointi puhaltaa taas kerran vain kuumaa. Ilmastoinnin kalibrointi ei auta niin kuin viimeksi auttoi. Myöskään vikakoodeja ei ilmastointi anna! Onkohan se askelmoottori sanonut sopimuksensa irti?
Vois olla hyvinkin tuo jumittava askelmoottori. Sinullahan oli ongelmia Joensuun reissullakin; silloin puhalteli vain kylmää? Omaani tuli uusi askelmoottori pari viikkoa sitten. Oireet, ikä ja kilometrit ihan samat. Tilaa vaan osa ja kaiva taas kuvetta (168€)...
Joensuun reissulla? Nyt on varmaan eri henkilöstä/autosta kyse!? Minulla teki kerran töistä tullessa saman että antoi vain kuumaa, silloin auttoi kalibrointi.

Rupesi tuo homma niin ketuttamaan että kävelin äsken katokseen ja otin hansikaslokeron ja sivukonsolin irti ja katselin että mikäs sitä riivaa.. noh, eihän sitä mikään riivannu. Kokeilin pari kertaa säätää lämpöä kuumalta kylmälle ja johan taas toimi. Sitten tutkin asiaa hieman tarkemmin, niin huomasin että moottori heiluu joitakin millejä ja nimenomaan silloin kun se läppä on kuumuus asennossa. Eli en tiedä voisiko tuo aiheuttaa kangertelua kun moottori yrittää säätää läppää kylmemmälle?! Kiristin ruuvit suihkin vähän CRC:tä vivuston niveliin, saa nähdä kuinka kauan toimii.
Mutta nyt ainakin tietää sen että on todella helppo ja nopea homma vaihtaa tarvittaessa se moottori.
Kyllähän tuo taas meinaa **tuttaa! Lävähtipä sitten taas tuo CE-valo kerran tuonne mittaristoon. Pitää sitä hetken aikaa seurailla mikä sitä riivaa ja ryhtyä sitten tarvittaessa toimenpiteisiin.

Ja kuinka ollakkaan samalla hetkellä CE-valon kanssa myös ilmastointi lopetti taas toiminnan. Eli eipä se auttanut mitään se ruuvien kiristys.. pitää tilata se uus moottori ja kattoa miten äijän käy!
OPEL
SAAB 9-5 Aero A5 vm. 2004
Ex Saab 9³ SC 1.9TiDS Vector A6 vm. 2007[/url]
Ex Saab 9³ TiD 2.2 SE vm.2001 & Saab OG900i vm. 1991
#2570
Vastaa Viestiin