Kaiutinpäivitystä
Kiitoksia vain vastauksista tyhmiin kysymyksiin, rupeaa homma pikkuhiljaa selkenemään
Vielä yhdellä kysymyksellä teitä häiritsen: mahtaako ne kyseiset liittimet olla näitä vai olenko taas ihan hakoteillä?
Kuva
Ja kaaviokuva(ko?)
Ja kolvia tuskin kannattaa pitää väärästä päästä kiinni, voi tulla lämmin
E: vaihdettu kuva toivottavasti vähemmän väärään
Vielä yhdellä kysymyksellä teitä häiritsen: mahtaako ne kyseiset liittimet olla näitä vai olenko taas ihan hakoteillä?
Kuva
Ja kaaviokuva(ko?)
Ja kolvia tuskin kannattaa pitää väärästä päästä kiinni, voi tulla lämmin
E: vaihdettu kuva toivottavasti vähemmän väärään
Viimeksi muokannut epeli, Ke Helmi 01, 2006 15:17. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Jos tuonne alkup. paikalle heittää tarvikevaffarin, niin kannattaa kiinnittää huomiota lämpenemiseen ja sen aiheuttamiin ongelmiin. Siellä kun on vieressä lämpöistä tavaraa ja ilmankiertokin on paikassa huono. Vahvistimien lämpenemisissä on todella suuret erot merkkien ja mallien välillä. Joissakin saattaa turvapiirit kytkeä vahvistimen pois päältä liian lämpenemisen vuoksi. En tiedä millaiset virransyötöt alkup. vahvistimelle tulee ja kuinka paljon virtaa siellä liikkuu, mutta jos sinne heittää tehokkaamman vahvistimen niin virta- ja maajohdotukset kantsii ehdottomasti tehdä uusiksi. Myös pieniin kaiutinkuormiin monen vahvistimen virrankulutus kasvaa melkoisesti, joten sekin kannattaa huomioida johdotuksissa.
Kojelaudan alkup. paikoille ei mitkään erityisen järeät kaiuttimet mene heittämällä. Siellä tulee ilmaputket ja kojelaudan tukimuovit vastaan. Itse jouduin nuo putket katkaisemaan ja muoveista jyrsimään oikein kunnolla pois, jotta sain järeät nelituumaiset elementit paikalleen ilman isompaa korotuspalaa.
Tästä johtuen tuli myös mukava yllätys, kun huomasin ettei ainakaan omassa autossani sivuilmasuuttimille ( siis isommille suunnattaville ) tule ollenkaan ilmaa puhaltimen ollessa suunnattuna tuulilasille. Eli jouduin muokkaamaan myös puheltimen "jakorullaa", jotta sain pysymään sivulasitkin auki. No hifismistä yleensä joutuu kärsimään kaikki muut kuin korvat.
Kojelaudan alkup. paikoille ei mitkään erityisen järeät kaiuttimet mene heittämällä. Siellä tulee ilmaputket ja kojelaudan tukimuovit vastaan. Itse jouduin nuo putket katkaisemaan ja muoveista jyrsimään oikein kunnolla pois, jotta sain järeät nelituumaiset elementit paikalleen ilman isompaa korotuspalaa.
Tästä johtuen tuli myös mukava yllätys, kun huomasin ettei ainakaan omassa autossani sivuilmasuuttimille ( siis isommille suunnattaville ) tule ollenkaan ilmaa puhaltimen ollessa suunnattuna tuulilasille. Eli jouduin muokkaamaan myös puheltimen "jakorullaa", jotta sain pysymään sivulasitkin auki. No hifismistä yleensä joutuu kärsimään kaikki muut kuin korvat.
# 1552
- ng900T -97, piristetty
- ng900T -95, osina
- ng900T -97, piristetty
- ng900T -95, osina
Liittimistä, soittimen perässä on lisävahvistimen liittämiseen "perinteinen DIN-liitin", eli pyöreä liitin jossa 8 nastaa. Kuva soittimen takalevystä:epeli kirjoitti:Kiitoksia vain vastauksista tyhmiin kysymyksiin, rupeaa homma pikkuhiljaa selkenemään
Vielä yhdellä kysymyksellä teitä häiritsen: mahtaako ne kyseiset liittimet olla näitä vai olenko taas ihan hakoteillä?
Kuva
Lisää tietoa
Ja kaaviokuva
Ja kolvia tuskin kannattaa pitää väärästä päästä kiinni, voi tulla lämmin
http://www.saabismionsairaus.net/Albums/albun04/aab.jpg
Biltemalla on näköjään huoltotaukoa, joten en pääse katsomaan mitä tarkoitat, mutta RCA-johtoa pitäisi löytää suhteellisen helpolla Ja jos vahvistin on hankittuna niin kannattaa katsoa siitä liittimen mallia
Autossa olevien virta- ja kaiutinliittimien mallia en muista, mutta ei ne mitään perinteistä audiokamaa ole, vaan jotain moninapaliitintä. Tuurilla saattaa virtaliitin mennä vahvistimeen suoraan, kaiutinliittimet joutuu tekee uusiks, mutta tarvikevahvistimessä liitokset ovat yleensä ruuviliittimiä, joten siitä tuskin tulee ongelmia, kunhan johdot vain yltää
Saabit
- Puretaan: 9-3SC-06 & 9-3SC-08
- 9-3SC 1.8t Aut. -08 - Omatune BioPower
- 9-3Cab Aero Aut. -05 - Omatune BioPower
- 9-3Cab Aero Aut. -04 - Omatune BioPower
- 9-3SS Aero Man. -03 - Omatune BioPower
Empä ole nähnyt biltemassa noille suoraan. (päinvastoin kuin etuoviin läytyy suoraan ng900/og93 sopivat).
Joten kumi voi olla ainut vaihtoehto.. Tietty kun kiertelee, niin varmaan 6x9:llekkin löytyy. Muistini mukaan muovinen kehikko tulee varsin lähelle kaijuttimen päälle, joten montaa milliä ei korottaa, ilman että joutuu leikkelee kehikkoa. (johon tulee verkko kiinni).
Itse jouduin ottamaan Sonyn ämyrit taakse, kun suostuivat menemään vakioaukkoon puottamalla, kun en oikein lämmennyt noille leikkelyille... mitä olisi muutamalle muulle mallille/merkille joutunut tekemään.
Hook
Joten kumi voi olla ainut vaihtoehto.. Tietty kun kiertelee, niin varmaan 6x9:llekkin löytyy. Muistini mukaan muovinen kehikko tulee varsin lähelle kaijuttimen päälle, joten montaa milliä ei korottaa, ilman että joutuu leikkelee kehikkoa. (johon tulee verkko kiinni).
Itse jouduin ottamaan Sonyn ämyrit taakse, kun suostuivat menemään vakioaukkoon puottamalla, kun en oikein lämmennyt noille leikkelyille... mitä olisi muutamalle muulle mallille/merkille joutunut tekemään.
Hook
ng900/9-3/9-5 purkuosia pyörimässä tallin nurkissa pk-seudulla. Entäpä onko tarvis Tech 2:lle tai T5/T7 (bio) päivityksille? Puuttuuko pixeleitä SID/ACCssä? YV:llä tavoittaa.
Kävin hakemassa sitten 8x5mm kumilistaa ja kehystin kajarin sillä ja löin uudet 6x9 paikalleen. Ja vaikuttiko äänenlaatuun?
paskat.
Tuntuu siltä että AS3 ohjaa _kaikki_ bassot ovikajareihin, takaa kuuluu diskantit ja keskiäänet. No niitähän mä just halusin sinne kohisemaan. Faderi niin että vain takakajarit soi ja todellakaan ei tule bassoa, vasta kun ovikajarit tulee mukaan kuvioon rupeaa kumisemaan.
Missäpäin ajoneuvoa toi orkkis as3 vahvari pesii? ilmeisesti siellä on myös sitten jakosuotimia siroteltu linjoille, vai oisiko toi orkkismankka vaan yksinkertaisesti liian mopo ajamaan noita kohtuullisen epäherkkiä (oisko ollu 92 tai 93) kajareita.
Ilmeisesti kesällä on tehtävä semmoinen keikautus että ottaa orkkis vahvarin kuikkaan, vaihtaa myös ovi ja etukajarit ja lisää vahvistimet takakajareille ja subbarille. Ja sitten ei puutu kuin valoputket, diskopallo ja blingbling mister-t takakonttiista. I pity the fool.
On muuten kiva se yks niistä 6x9 ruuveista sielä nurkassa ;)
-Janne
paskat.
Tuntuu siltä että AS3 ohjaa _kaikki_ bassot ovikajareihin, takaa kuuluu diskantit ja keskiäänet. No niitähän mä just halusin sinne kohisemaan. Faderi niin että vain takakajarit soi ja todellakaan ei tule bassoa, vasta kun ovikajarit tulee mukaan kuvioon rupeaa kumisemaan.
Missäpäin ajoneuvoa toi orkkis as3 vahvari pesii? ilmeisesti siellä on myös sitten jakosuotimia siroteltu linjoille, vai oisiko toi orkkismankka vaan yksinkertaisesti liian mopo ajamaan noita kohtuullisen epäherkkiä (oisko ollu 92 tai 93) kajareita.
Ilmeisesti kesällä on tehtävä semmoinen keikautus että ottaa orkkis vahvarin kuikkaan, vaihtaa myös ovi ja etukajarit ja lisää vahvistimet takakajareille ja subbarille. Ja sitten ei puutu kuin valoputket, diskopallo ja blingbling mister-t takakonttiista. I pity the fool.
On muuten kiva se yks niistä 6x9 ruuveista sielä nurkassa ;)
-Janne
-
Janne #2769 stcf #40
Janne #2769 stcf #40
swissihän se pelastaa.
Näköjään tuosta 8 napaisesta DIN:stä orkkisvahvari käyttää ovikajareille vain pinnit 3 ja 5 jotka siis on linjatulot eteen.
pinneissä 1 ja 4 menee takakajareitten linjatulot jota AS3 ei käytä mihinkään mutta jkotka taitaa kohta käyttää linjan vetämiseen takakonttiin jonnekka tulee sitten vahvistimet supparille ja takakajareille.
Liipaisujännite menee kasissa ja signaalimaa on kakkonen.
näillä puheilla.
Näköjään tuosta 8 napaisesta DIN:stä orkkisvahvari käyttää ovikajareille vain pinnit 3 ja 5 jotka siis on linjatulot eteen.
pinneissä 1 ja 4 menee takakajareitten linjatulot jota AS3 ei käytä mihinkään mutta jkotka taitaa kohta käyttää linjan vetämiseen takakonttiin jonnekka tulee sitten vahvistimet supparille ja takakajareille.
Liipaisujännite menee kasissa ja signaalimaa on kakkonen.
Koodi: Valitse kaikki
6 7
1 8 3
4 5
2
1: sig vasen taka
2: sig gnd
3: sig vasen etu
4: sig oikea taka
5: sig oikea etu
6: mute
7:
8: trigger
-
Janne #2769 stcf #40
Janne #2769 stcf #40
Mulla on tuollaiset DSL 960:t ja leikkelin ja taivuttelin sitä peltiä, että mahtuivat paikoilleen ... no okei hieman piti vasaraa myös antaajkotka kirjoitti:Kävin hakemassa sitten 8x5mm kumilistaa ja kehystin kajarin sillä ja löin uudet 6x9 paikalleen. Ja vaikuttiko äänenlaatuun?
paskat.
Tuntuu siltä että AS3 ohjaa _kaikki_ bassot ovikajareihin, takaa kuuluu diskantit ja keskiäänet. No niitähän mä just halusin sinne kohisemaan. Faderi niin että vain takakajarit soi ja todellakaan ei tule bassoa, vasta kun ovikajarit tulee mukaan kuvioon rupeaa kumisemaan.
Missäpäin ajoneuvoa toi orkkis as3 vahvari pesii? ilmeisesti siellä on myös sitten jakosuotimia siroteltu linjoille, vai oisiko toi orkkismankka vaan yksinkertaisesti liian mopo ajamaan noita kohtuullisen epäherkkiä (oisko ollu 92 tai 93) kajareita.
Ilmeisesti kesällä on tehtävä semmoinen keikautus että ottaa orkkis vahvarin kuikkaan, vaihtaa myös ovi ja etukajarit ja lisää vahvistimet takakajareille ja subbarille. Ja sitten ei puutu kuin valoputket, diskopallo ja blingbling mister-t takakonttiista. I pity the fool.
On muuten kiva se yks niistä 6x9 ruuveista sielä nurkassa
-Janne
täten muovit sopi ilman mitään modifiointia paikoilleen
Otin muuten ne pohjapellit kokonaan irti autosta ... kohtuullisen helposti lähtivät irti ja sain myös takaisin paikoilleen (3kpl 6mm:n pulttia).
ja sitten kuuntelu .... OOOH! johan muuttui ja todellakin paremmaksi.
Vakio asenteisena ei saabissa ole mitään suotimia linjoissa ja oletankin, että olet laittanut kaiutinpiuhan ristiin ... siis toisen plussa ja minus on mennyt toisinpäin kuin toisessa ... basso liikkuu eri suuntaan, kuin toinen ... elikä ne kumoavat toisensa. Tai sitten odotit jotain aivan liikaa niistä elementeistä. Jompi kumpi
Etukaiuttimet ovat herkempiä ja soivat siten kovempaa ja toisaalta ei tuo vakiosoitin mikään tehotykki ole max 12W per kanava jollakin hirveellä säröllä ja sitten sulla on vielä oma vahvistin niille ovikaiuttimille ... ne kun päivität kunnollisiksi ja laitat kunnon vahvarin takalaatikkoon, niin johan alkaa potkimaan.
isi.
Volvo S60 2.5T Summum -05
EXÄ Saab 9-3t SE Jubilee -02
Volvo S60 2.5T Summum -05
EXÄ Saab 9-3t SE Jubilee -02
tämähän voi olla hyvinkin mahdollista :)
Et sattuisi muistamaan kuinkapäin ne värit meni niissä piuhoissa, muistaakseni tuuppasin ne musta-valkoiset kumpaankin miinukseksi, voihan olla että ne meni väärin, mutta bassoa ei kyllä kuulu ollenkaan vaikka laittaa balanssit pelkästään toiselle kajarille.
Et sattuisi muistamaan kuinkapäin ne värit meni niissä piuhoissa, muistaakseni tuuppasin ne musta-valkoiset kumpaankin miinukseksi, voihan olla että ne meni väärin, mutta bassoa ei kyllä kuulu ollenkaan vaikka laittaa balanssit pelkästään toiselle kajarille.
-
Janne #2769 stcf #40
Janne #2769 stcf #40
En kyllä muista mitkä värit siellä oli, mutta itse katsoin niistä liittimistä, jotka leikkasin pois, että mikä on 1 ja 2.
Mutta jos takaa ei kuulu silloinkaan matalia soundeja, vaikka balanssilla säätää vain toisellepuolelle, niin sitten on kyllä jotain kummallista ... oliskos joku tuunannut sinne soittimen päähän jotain suodinta "bibolar kondensaattoreita" tai sitten siellä on vahvistin välissä, missä on suotimet kytketty päälle.
Mutta jos takaa ei kuulu silloinkaan matalia soundeja, vaikka balanssilla säätää vain toisellepuolelle, niin sitten on kyllä jotain kummallista ... oliskos joku tuunannut sinne soittimen päähän jotain suodinta "bibolar kondensaattoreita" tai sitten siellä on vahvistin välissä, missä on suotimet kytketty päälle.
isi.
Volvo S60 2.5T Summum -05
EXÄ Saab 9-3t SE Jubilee -02
Volvo S60 2.5T Summum -05
EXÄ Saab 9-3t SE Jubilee -02
Näyttäis, että on mennyt piuhat vasemmalla ristiin.jkotka kirjoitti: Et sattuisi muistamaan kuinkapäin ne värit meni niissä piuhoissa, muistaakseni tuuppasin ne musta-valkoiset kumpaankin miinukseksi, voihan olla että ne meni väärin, mutta bassoa ei kyllä kuulu ollenkaan vaikka laittaa balanssit pelkästään toiselle kajarille.
Takaoikea: + musta/vihr
- musta/valk
Takavasen: + musta/valk
- ruskea
Kuvio on alkanut hieman hahmottumaan eli en taida mitään 3,5" koakseja laittaa vaan erillissarjaan päädyin.
Tälläistä olen nyt katsellut, hiukka matalampi kuin tavalliset niin pitäisi mennä näppärästi, jopa ilman korotuspaloja?
MDS FD6
Toki Peerless ja DLS vielä mukana, valinta on vaan vaikeaa kun hintaeroakaan ei ole oikeastaan juuri mitään.
Vahvariksi voisi hommaa SPL Audiolta tälläisen pienen(?) 2.50:n, mittoja en vaan löytänyt mistään. Mietin vaan mahtuuko AS3 vahvarille tarkoitettuun tilaan...
Hintaa tulisi yhteensä 99e+69e+kaapelit sun muut sälät+asennus eli ~200e + asennus.
Jos jollakin tietoa jostain muusta pienestä vahvarista, joka menee suoraan AS3:n vahvarin paikalle, niin tänne vaan tietoa. Olisi hyvä kyllä tietää missä se vakio AS3-vahvari ylipäätänsä sijaitsee, penkin alla vai jossakin hanskalokeron takana?
edit: AS3:n omaa vahvariakin saa tarjota, jos on sellainen nurkissa pölyttymässä. Olisi ainakin helpompi asentaa, ei tartte niin paljoa johtoja vedellä.
Tälläistä olen nyt katsellut, hiukka matalampi kuin tavalliset niin pitäisi mennä näppärästi, jopa ilman korotuspaloja?
MDS FD6
Toki Peerless ja DLS vielä mukana, valinta on vaan vaikeaa kun hintaeroakaan ei ole oikeastaan juuri mitään.
Vahvariksi voisi hommaa SPL Audiolta tälläisen pienen(?) 2.50:n, mittoja en vaan löytänyt mistään. Mietin vaan mahtuuko AS3 vahvarille tarkoitettuun tilaan...
Hintaa tulisi yhteensä 99e+69e+kaapelit sun muut sälät+asennus eli ~200e + asennus.
Jos jollakin tietoa jostain muusta pienestä vahvarista, joka menee suoraan AS3:n vahvarin paikalle, niin tänne vaan tietoa. Olisi hyvä kyllä tietää missä se vakio AS3-vahvari ylipäätänsä sijaitsee, penkin alla vai jossakin hanskalokeron takana?
edit: AS3:n omaa vahvariakin saa tarjota, jos on sellainen nurkissa pölyttymässä. Olisi ainakin helpompi asentaa, ei tartte niin paljoa johtoja vedellä.
ex - 9-3 Aero Coupe 2.3 -01
ex - 9-3 Stage Holset 2.3 +500hp -00
ex - 9000 2.3 19T -97
ex - 9-5 Aero Wagon -00
ex - 9-3 Stage Holset 2.3 +500hp -00
ex - 9000 2.3 19T -97
ex - 9-5 Aero Wagon -00
Nyt on ajan kuluksi purettu hieman sisustaa ja hanskalokero saatiin pois. Sen yläpuolelle mahtuu näppärästi vahvari, kuhan saisi jotenkin kiinni vaan. Olisi helpompi vetää johdotkin, kun ei takakonttiin tartte mitään vedellä.
Tuossa on Bevanin sivuilta otettu kuva ja samalta näyttää meikäläisen saappaassakin. Kysymyksiä sen sijaan on muutama:
Kumpi noista on virtapiuha, valkoinen vai musta mötikkä? Ilmeisesti se punajohtoinen musta? Sen jälkeen alkaa selvetä jonkin verran mullekin ja toivottavasti homma helpottuu. Eli virtajohdon lisäksi soittimelta jonkinlainen omatekele-piuha vahvarille(ohjeet löytynee netistä) ja vahvarilta kajareille, tuleeko muuta?
Tuossa on Bevanin sivuilta otettu kuva ja samalta näyttää meikäläisen saappaassakin. Kysymyksiä sen sijaan on muutama:
Kumpi noista on virtapiuha, valkoinen vai musta mötikkä? Ilmeisesti se punajohtoinen musta? Sen jälkeen alkaa selvetä jonkin verran mullekin ja toivottavasti homma helpottuu. Eli virtajohdon lisäksi soittimelta jonkinlainen omatekele-piuha vahvarille(ohjeet löytynee netistä) ja vahvarilta kajareille, tuleeko muuta?
ex - 9-3 Aero Coupe 2.3 -01
ex - 9-3 Stage Holset 2.3 +500hp -00
ex - 9000 2.3 19T -97
ex - 9-5 Aero Wagon -00
ex - 9-3 Stage Holset 2.3 +500hp -00
ex - 9000 2.3 19T -97
ex - 9-5 Aero Wagon -00
Jees, taas on hommat edistyneet. Tällä viikolla on ostettu AS3-vahvistin ja huomenna haetaan DLS B6 erillissarja.
Hanskalokero on saatu siis irti, mutta ovipahveja en saanut vielä avattua. Tarviiko niissä avata muuta kuin 3 ruuvia sieltä alareunasta ja yhden siitä sivustasta? En saanut auki kun noin tein, ei kyllä viittinyt paljon rykiä...
Hanskalokero on saatu siis irti, mutta ovipahveja en saanut vielä avattua. Tarviiko niissä avata muuta kuin 3 ruuvia sieltä alareunasta ja yhden siitä sivustasta? En saanut auki kun noin tein, ei kyllä viittinyt paljon rykiä...
ex - 9-3 Aero Coupe 2.3 -01
ex - 9-3 Stage Holset 2.3 +500hp -00
ex - 9000 2.3 19T -97
ex - 9-5 Aero Wagon -00
ex - 9-3 Stage Holset 2.3 +500hp -00
ex - 9000 2.3 19T -97
ex - 9-5 Aero Wagon -00
Ovipahvi lähtee, kun irroittaa
- 2-3 torksia alareunasta.
- Muovitapin päädystä (irtoaa painamalla muovisokan sisään ja vetämällä ulos)
- Peilikolmion. (Irtoaa yleensä ehjänä, kun lämpimässä rauhallisesti kampeaa tasaisesti irti..)
- Oven avausvivun alta löytyvän muovitulpan (2cm) alla olevan torksin.
- Oven vetokahvan sisältä löytyvät 2 torksia. Torksit löytyvät "halkaisemalla" kahvan varovasti ohuella ruuvimeisselillä.
Näiden jälkeen voit alkaa varovasti repimään ovipahvia alareunasta.... Kun se on vielä niillä neppareillakin kiinni...
Hook
- 2-3 torksia alareunasta.
- Muovitapin päädystä (irtoaa painamalla muovisokan sisään ja vetämällä ulos)
- Peilikolmion. (Irtoaa yleensä ehjänä, kun lämpimässä rauhallisesti kampeaa tasaisesti irti..)
- Oven avausvivun alta löytyvän muovitulpan (2cm) alla olevan torksin.
- Oven vetokahvan sisältä löytyvät 2 torksia. Torksit löytyvät "halkaisemalla" kahvan varovasti ohuella ruuvimeisselillä.
Näiden jälkeen voit alkaa varovasti repimään ovipahvia alareunasta.... Kun se on vielä niillä neppareillakin kiinni...
Hook
ng900/9-3/9-5 purkuosia pyörimässä tallin nurkissa pk-seudulla. Entäpä onko tarvis Tech 2:lle tai T5/T7 (bio) päivityksille? Puuttuuko pixeleitä SID/ACCssä? YV:llä tavoittaa.