Ajattelin kysellä asiasta täältäkin, josko jollain olisi vastaavanlaisia kokemuksia. Ostin pari kuukautta sitten vm.2000 9-3 2.2TiD Saabin autoliikkeestä. Auto pelasi hienosti viime perjantaihin saakka, kunnes matkalla töistä kotiin kuului pieni poksaus, moottorin vikavalo syttyi, ja auto jäi tienvarteen (juuri sopivasti ennen moottoritietä, pahimpaan ruuhka-aikaan tottakai).
Ei mitään, auto hinattiin lähimmälle korjaamolle, joka sattuu olemaan myös Saabin merkkihuoltoliike. Diagnoosi seuraavalla viikolla oli, että remontista tulee kallis. Polttoaineen ruiskutuspumpun elektroniikkayksikkö oli hajalla (osan hinta reilut 2000 euroa + työt päälle). Lisäksi osa ei ole hyllytavaraa, vaan sen joutuu erikseen tilaamaan Ruotsista. Soittelin liikkeeseen, josta auton ostin ja tiedustelin heidän vastuutaan korvausasiassa (toki juttelin myös kuluttaja-asiamiehen kanssa).
Päästiin sopimukseen, että itse maksan puolet kustannuksista ja autoliikkeelle jää toinen puolikas (yritän tässä vielä hieman neuvotella kuluttaja-asiamiehen ohjeiden mukaisesti). Kuulin, että ko. osan hajoaminen ei olisi Saabille mitenkään ominaista, vaan kysymys olisi ollut puhtaasta sattumasta.
Niinpä arvon asiantuntijat, tässä lievän harmituksen, joka onneksi hieman parempaan päin menossa, keskellä kyselisin. A. Mikä voisi aiheuttaa kyseisen vian? B. Miten ihmeessä osa voi olla noin kallis? C. Onko kenelläkään mitään "spesiaalitietoa" tällaisista jutuista?
Kiitokset kannanotoista.
T:Saab-rookie
9-3 2.2TiD-vika
Re: 9-3 2.2TiD-vika
Viasta ei mitään tietoa, kuulostaa vaan todella kalliilta! Ja käsittääkseni tuo kyllä kuuluisi mennä myyjäliikkeen piikkiin koko homma. Puolen vuoden virhevastuu?!
Viimeksi muokannut hz81, To Helmi 02, 2006 14:52. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
OPEL
SAAB 9-5 Aero A5 vm. 2004
Ex Saab 9³ SC 1.9TiDS Vector A6 vm. 2007[/url]
Ex Saab 9³ TiD 2.2 SE vm.2001 & Saab OG900i vm. 1991
#2570
SAAB 9-5 Aero A5 vm. 2004
Ex Saab 9³ SC 1.9TiDS Vector A6 vm. 2007[/url]
Ex Saab 9³ TiD 2.2 SE vm.2001 & Saab OG900i vm. 1991
#2570
Käsittääkseni tuo menisi aika selkeästi autoliikkeen piikkiin. Tosin, soita kuluttajaneuvojallesi ja kysy asiaa varmemmin. Muista samalla kertoa autoliikkeen kanta asiaan.
Kohteliasta tosin on ilmoittaa liikkeellekin että aiot ottaa yhteyttä kuluttajaviranomaisiin...
Jos ette liikkeen kanssa pääse sopuun, ota yhteys neuvojaan.
Toisaalta sitten taas koskei ole kyse ns. tyyppiviasta joka olisi ollut ehkä odotettavissa, tilanne voi olla toinen.
Oma keissini liikkeen takuun suhteen meni tasan ja tarkasti liikkeen piikkiin. Eri juttu kuitenkin... kai... ehkä...
Btw, kiva auto joka tapauksessa...
Zand
Kohteliasta tosin on ilmoittaa liikkeellekin että aiot ottaa yhteyttä kuluttajaviranomaisiin...
Jos ette liikkeen kanssa pääse sopuun, ota yhteys neuvojaan.
Toisaalta sitten taas koskei ole kyse ns. tyyppiviasta joka olisi ollut ehkä odotettavissa, tilanne voi olla toinen.
Oma keissini liikkeen takuun suhteen meni tasan ja tarkasti liikkeen piikkiin. Eri juttu kuitenkin... kai... ehkä...
Btw, kiva auto joka tapauksessa...

Zand
Saab 9-3 TiD '99