Lämpömittari

Ensimmäinen uuden ajan malli. Vuodet 1994-2003.
Vastaa Viestiin
Avatar
jartsi
"Turbo"
Viestit: 252
Liittynyt: Pe Joulu 23, 2005 20:35
Paikkakunta: Kaarina

Lämpömittari

Viesti Kirjoittaja jartsi »

Terve taas! Mulla rupes toi lämpömittari renamaan. Ei nouse kun puoleen väliin normaalista lämmöstä. Mutta kyllä lämmintä tulee noin nenä tuntumalla. Voisiko olla joku anturi vika? :(
Jartsi
potkuhousu
"Hölösuu"
Viestit: 3644
Liittynyt: Ke Maalis 12, 2003 21:05
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja potkuhousu »

Vika voi myös olla anturissa.
Jyrki alias potkuhousu
SS-K #1636 STCF #2
Zaino Show Car Polish Trolli.nu
Viimeistely alkaa ensimmäisestä Zaino kerroksesta
karvalakki
"Turbo"
Viestit: 289
Liittynyt: Ma Joulu 15, 2003 20:12

Re: Lämpömittari

Viesti Kirjoittaja karvalakki »

Mina veikkaan termaria. Ihan samat oireet syksylla.
'99 9-3 2.0T (185hp), Eibach Pro-Kit / Bilstein Sprint
saab9-3t
"Tuplakaasari"
Viestit: 72
Liittynyt: La Joulu 03, 2005 13:22
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja saab9-3t »

Mie oon kans termarin kannalla..
Saab 9-3 2.0t ss
Avatar
jartsi
"Turbo"
Viestit: 252
Liittynyt: Pe Joulu 23, 2005 20:35
Paikkakunta: Kaarina

Lämpömittari

Viesti Kirjoittaja jartsi »

Nyt on vaihdettu termostaatti ja katottu mittarilla. Ei näkynyt vikoja anturissa eikä muualla.Silti lämpömittarin neula ei nouse kun noin "kello seitsemän kohdalle": Mä tykkään että se nousi ennen pari piirua ylemmäs eli "kello yhdeksän kohdelle". Mutta en muista oliko se ennen kansipahvin vaihtoa. Voisko olla syynä?
Jartsi
Saab-Poika
"Tuplakaasari"
Viestit: 67
Liittynyt: Ma Elo 01, 2005 23:13

Viesti Kirjoittaja Saab-Poika »

No nyt ei auta muu kuin, että kallistat vähän päätäsi, jolloin viisari näyttää olevan klo 9.... 8O
Hook
"Hölösuu"
Viestit: 2221
Liittynyt: Ti Kesä 08, 2004 21:25
Paikkakunta: Helsinki/Tuusula/Somero

Viesti Kirjoittaja Hook »

Milläs tuon lämpötila-anturin testasit ehjäksi?..
Yleensä (kuulemma, ja itse havaittu) nuo tavallisimmat anturiviat ovat sellaisia, että anturi toimii jotenkuten, eli näyttää tunnin-kaksi liian vähän ja toimivat osittain... ja arvot saattaa vaihdella ulkolämpötilan&tärinän mukaan..

Mitäs viisari näyttää, kun (ehjä) termostaatti aukeaa vesi lähtee kiertämään jäähdyttimessä? (ylävesiletku muuttuu pienellä aikavälillä viileästä varsin kuumaksi, kun viileän auton laittaa käymään tyhjäkäyntiä).

Uusi anturi Laakkosella (tms) noin 30 euroa johtoineen. Motonetin tarvikkeista ei löytynyt suoraan sopivaa, vaikka hinnasto mukamas (ainakin viime talvena) tunsi 15-20 eurolla "sopivia"..

Flektin käynnistymisestä ei voi päätellä lämpötilaa, koska käyttää tuota samaa anturia viisarille ja flektille, eli flekti lähtee pyörimään aina, kun lämmöt mukamas vähän yli klo 21.. (jolloin kone saattaa olla jo reilusti ylikuuma, jos tuo ainokainen anturi vialla). Samoin ilmastoinnin kompuran käynnistyessä flekti lähtee pyörimään, jos on ac päällä.

http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic ... rmostaatti

Hook
ng900/9-3/9-5 purkuosia pyörimässä tallin nurkissa pk-seudulla. Entäpä onko tarvis Tech 2:lle tai T5/T7 (bio) päivityksille? Puuttuuko pixeleitä SID/ACCssä? YV:llä tavoittaa.
Avatar
jartsi
"Turbo"
Viestit: 252
Liittynyt: Pe Joulu 23, 2005 20:35
Paikkakunta: Kaarina

lämpömittari

Viesti Kirjoittaja jartsi »

Olin saabin pikahuollossa jossa kaveri vaihtoi termostatin, minkä jälkeen kaveri mittasi mittarilla jonka pisti kiinni kuskin jalkatilassa olevaan liittimeen. Kaverin mielestä olisi lämmön pitänyt nopeammin mutta "tietska" näylli että kaikki ok. Ei muuta kun raaka ajoa! Kiitti kommenteista.
Jartsi
Hook
"Hölösuu"
Viestit: 2221
Liittynyt: Ti Kesä 08, 2004 21:25
Paikkakunta: Helsinki/Tuusula/Somero

Viesti Kirjoittaja Hook »

Jos sulla normaali ajossa näyttää toi klo 7..8 ja termostaatti on vaihdettu, niin anturi on ilmeisimmin vialla.
(Poikkeuksena tietty mahdollisuus, että jos anturi antaa oikeaa tietoa ja mittaristo kalibroitu väärin, mutta miksi sitten techillä ei ole kalibroitu lämpömittarin viisaria näyttämään noin 90c puolivälissä, koska wisin mukaan tämä onnoistuu jo ng900:ssa!?)

Monissa tonnareissa tuo on yleensä ominaisuus, että mittari näyttää hieman vajaata ja flektillekkin on oma anturi, joten anturien eheyden voi todeta helposti vertaamalla flektin anturin käynnistymistä lämpömittarin arvoon, mutta ei ng900/og9-3 autoissa... :?

Vaaralliseksi moottorille näissä ng900/og93:ssa vian tekee se että flekti lähtee pyörimään vasta, kun ainoa anturi antaa arvoa noin 90C (olikohan 92..?), jolloin esim. 20..40C liian vähän näyttävä anturi antaa tuon 90C arvon vasta moottorin ollessa 110..130C tietämillä jolloin flekti käynnistyy.. Joten on enemmänkuin mahdollista että kone keittää ja heittää vedet pihalle joku kerta ruuhkassa tai paikallaan pyöriessä pidempään, eikä ainakaan hyvää tee 20-40 asteen liikalämpö... Mittaristossa katsottuna ruuhkassa jonottaessa tuo näyttää vasta että lämmöt olisi turvallisesti "tavoitellussa" puolivälissä ja flekti käynnistyy silloin kuin pitää, eli juuri puolivälin yli :!:

.. Pelkässä maantie ajossa tuo vika ei aiheuta välitöntä vaaraa, koska termostaatti hoitaa veden kierron avauksen jäähdyttimelle ja ajoviima jäähdyttää jäähdyttimen, mutta ei sitä flektiä sinne huvikseen ole laitettu näihin pohjolanmalleihinkaan.

Olen varoittanut... :idea:

Hook
ng900/9-3/9-5 purkuosia pyörimässä tallin nurkissa pk-seudulla. Entäpä onko tarvis Tech 2:lle tai T5/T7 (bio) päivityksille? Puuttuuko pixeleitä SID/ACCssä? YV:llä tavoittaa.
Frostwind
"Hölösuu"
Viestit: 1105
Liittynyt: Ma Touko 30, 2005 11:14
Paikkakunta: Alavus

Re: Lämpömittari

Viesti Kirjoittaja Frostwind »

Mahtaakohan tämä olla ko. anturi?

Article : Lämpötila-anturi
PartNo : 9182205
Usage : M12
Order Quantity : 1

Kyseessä siis T5 kolkki.

Alkoi keittää 15min tyhjäkäynnin jälkeen ja mittarin näyttäessä puoltaväliä. Flekti ei käynnistynyt.
Aikaisemmissa viesteissä kuvatut oireet täsmäisivät aika hyvin.
Saab 9-5 Vector 2.3t BioPower -04
Saab 9-3 Turbo Sport -99 RE85
Saab 900 turbo16 -91
#3158, T5 ja T7 ohjelmoinnit
karg
"Hölösuu"
Viestit: 3835
Liittynyt: La Touko 10, 2003 06:57
Paikkakunta: Hämeenlinna
Viesti:

Re: Lämpömittari

Viesti Kirjoittaja karg »

Jep, oikea anturi on kyseessä.
Vastaa Viestiin