Jumankekka!
Jumankekka!
Tänä aamuna pakkasta -27. Auto oli lämppärissä kiinni kaksi tuntia ennen starttia ja lähti vaivoin käyntiin (taitaa alkaa akku "valmistua"). Onneksi Mr. Defa oli hoitanut sisätilat siedettäviksi.
No, siinä vartin ajeltuani rupesin ihmettelemään että moottorin lämpömittari näyttää jo ihan normaalilukemia mutta "lämmityslaite" puskee vaan jääkylmää. Sama homma jatkui vaikka säätelin lämpötilan tappiin asti. Näytössä taisi siinä vaiheessa lukea "HI".
Seuraavaksi säädin lämpötilan alimpaan mahdolliseen (+15) ja yllätykseksi puhallin sai ilmoille jonkinlaisen lehmänhenkäyksen joka oli selväsi vähemmän kylmä kuin -27. Seuraavan puolen tunnin aikana "lämmitys" sitten toimi jollain lailla kunhan ei vain laittanut päälle huurteenpoistoasentoa (kaikki tuulilasille) tai maksimilämpöä, jolloin molemmissa tapauksissa puhallus oli jäätävää. Lämpötilan säädöstä riippumatta sellaista kädenlämpöista sieltä muuten hönkäili. Onko hyviä vinkkejä mikä mättää?
"On se vaan niin hyvä talviauto"
No, siinä vartin ajeltuani rupesin ihmettelemään että moottorin lämpömittari näyttää jo ihan normaalilukemia mutta "lämmityslaite" puskee vaan jääkylmää. Sama homma jatkui vaikka säätelin lämpötilan tappiin asti. Näytössä taisi siinä vaiheessa lukea "HI".
Seuraavaksi säädin lämpötilan alimpaan mahdolliseen (+15) ja yllätykseksi puhallin sai ilmoille jonkinlaisen lehmänhenkäyksen joka oli selväsi vähemmän kylmä kuin -27. Seuraavan puolen tunnin aikana "lämmitys" sitten toimi jollain lailla kunhan ei vain laittanut päälle huurteenpoistoasentoa (kaikki tuulilasille) tai maksimilämpöä, jolloin molemmissa tapauksissa puhallus oli jäätävää. Lämpötilan säädöstä riippumatta sellaista kädenlämpöista sieltä muuten hönkäili. Onko hyviä vinkkejä mikä mättää?
"On se vaan niin hyvä talviauto"
Minulla ollut samoja oireita. Olen tosin tuumaillut, että kyseessä ei ole mitään auton tekniikkaan liittyvää, vaan ihan fysiikan lakien mukaisia juttuja. Eli liian kovalla puhalluksella noinkin kylmä ulkoilma ei kerkeä lämpiämään ennen kabiiniin tuloa. Mitä hiljaisempi tuuletinnopeus, sitä kauemmin ilma lämpiää. Jossain tilanteissa se saabikin joutuu taipumaan luonnonoloille
2.0t Biopower 9-3 -09
ex 2.3Aero 9000 -96; ex 2.0Aero 9-3 -00; ex 2.0t 9-3 -02
#7314
ex 2.3Aero 9000 -96; ex 2.0Aero 9-3 -00; ex 2.0t 9-3 -02
#7314
Samoja oireita mullakin..mutta millä te saatte pysymään ikkunat kirkkaina..? mulla ne vetää sisäpuolelta aina jäähän..kun pakkasta on -10 ->..olen yksin tai useamman kanssa liikenteessä..kaikki lämppärin asennot olen kokeillu,mut ei vaan meinaa auttaa..auto on ollu lämpöisessä tallissa ja varmasti on esim.lattiamatot kuivia ettei kosteutta niistäkään tule ...mistä moinen??????
#2675
96 vm.75
96 vm.75
-
- "Kaasari"
- Viestit: 41
- Liittynyt: Ti Kesä 07, 2005 06:16
- Paikkakunta: Karkkila
Mulla on kanssa pari kertaa tehnyt tota ettei ala lämmintä puskemaan vaikka moottori on jo lämmin. Molemmat kerrat on sattunut kun oli yli -20 pakkasta.
Yleensä on auttanut kun sulkee koko ilmastointilaitteen ja laittaa takaisin päälle. Tämä siis automaattisella ilmastoinnilla.
Voisi kuvitella että ongelma johtuu vedenkiertoa ohjaavasta moottorista? Eli lämmin vesi ei pääsisi kiertämään kunnolla lämmityslaitteen kennostossa.
Epäilin aluksi jopa että pakkasneste ei olisi tarpeeksi tujua, toisin sanoen lämppäri olisi hyhmässä
Yleensä on auttanut kun sulkee koko ilmastointilaitteen ja laittaa takaisin päälle. Tämä siis automaattisella ilmastoinnilla.
Voisi kuvitella että ongelma johtuu vedenkiertoa ohjaavasta moottorista? Eli lämmin vesi ei pääsisi kiertämään kunnolla lämmityslaitteen kennostossa.
Epäilin aluksi jopa että pakkasneste ei olisi tarpeeksi tujua, toisin sanoen lämppäri olisi hyhmässä
ei hanaa
Eikös siinä NG satkussa ja uudemmissa neste kierrä kennossa kaiken aikaa? Lämpötilahan valitaan vain sitten sekoittamalla lämmityslaitteen kennon läpi kulkevaa ilmaa ulkoilmaan.
Automaattisessa ilmastoinnissa tuo sekoitus tapahtuu sitten askelmoottorin kääntämällä läpällä.
Kannattaa kokeilla sitä automaatti-ilmastoinnin kalibrointia painamalla samanaikaisesti painikkeita "AUTO" ja "OFF". Pitäisi käynnistyä itsetesti ja kalibrointi joka kestää alle puoli minuuttia.
Automaattisessa ilmastoinnissa tuo sekoitus tapahtuu sitten askelmoottorin kääntämällä läpällä.
Kannattaa kokeilla sitä automaatti-ilmastoinnin kalibrointia painamalla samanaikaisesti painikkeita "AUTO" ja "OFF". Pitäisi käynnistyä itsetesti ja kalibrointi joka kestää alle puoli minuuttia.
Outoa ? mulla toimii ihan hyvin, ACC hoitaa homman ...MAKE62 kirjoitti:Samoja oireita mullakin..mutta millä te saatte pysymään ikkunat kirkkaina..? mulla ne vetää sisäpuolelta aina jäähän..kun pakkasta on -10 ->..olen yksin tai useamman kanssa liikenteessä..kaikki lämppärin asennot olen kokeillu,mut ei vaan meinaa auttaa..auto on ollu lämpöisessä tallissa ja varmasti on esim.lattiamatot kuivia ettei kosteutta niistäkään tule ...mistä moinen??????
Jossakin sitä kostetta on oltava, jos ikkunat aina jäätyy sisältä.
Jos minulla auto on täynnä ,niin silloin taka-ikkunoille saattaa tulla huurua joka jäätyy. Johtuneen lattia puhalluksesta, joka sitten sulattaa lumet.
Ainoa keli jolloin itse olen ACC:tä joutunut käskemään on noin 0C ja lunta sataa . Kun vielä porukkaa paljon kyydissä joilla märät vaatteet niin
kasvihuone on valmis, mutta onneksi 9-3:n tornado puhallus hoitaa
etuikkunat läpinäkyviksi hetkessä
eki saabi 9-3s -00 2.0t
Kannattaa pitää "märkien" sisälläollessa etuikkunaa vähän raollaan niin kosteus pääsee ulos Sama koskee kun lähdetään kovilla pakkasilla liikkeelle,etuikkuna reilusti auki ja sen jälkeen kun lämmityslaite alkaa puhaltaa lämmintä niin ikkunan voi sulkea.Tämä toimenpide estää hengitysilman huurun jäätymisen ikkunapinnoille Toimii hyvin myös silloin kun lähdetään esim.hiihto tai jonkin muun kuntoilusuorituksen jälkeen liikkeelle ikkunat kiinni,aivan varmasti muuten vetää huuruun lasit
9-5 Aero 2004 900 1997(pojalla)Zundapp 1959(kunnostusprojekti)
900 1993 Classic(talviauto) 900 Cabriolet V6 1995
900 1993 Classic(talviauto) 900 Cabriolet V6 1995
Tuulilasillehan se puhaltaa aina vauhdilla. Niin se varmaan oli sulla ennenkin. Ilma on varmaan ihan yhtä lämmintä kuin mitä se kerkiää lämpenemään kun tulee vauhdilla?lumikki kirjoitti:No nyt on pakkaset hellittäneet ja vehkeetkin toimii taas normaalisti. Paitsi ettei ihan. Jos laitan puhalluksen ohjautumaan ainoastaan tuulilasille, niin puhallin vauhkoontuu täysille. Samalla puhallusilman lämpötila putoaa hyytäväksi.
9-3X 2.0T XWD -10 BioPower,
9-5 2.3t -00 US specs BP steg 1,
9-3 Aero Cab -04 Lime BP Steg 7,
9-3 "Aero" Cab -05 BP Steg 1,
#1767, MB CLS 350CDI -11
Onko sulla nestettä ihan tarpeeksi säiliössä?lumikki kirjoitti:Jostain syystä se puhallusilma vaan on jäätävän kylmää kun puhalluksen ohjaa tuulilasille. Luulisi sen edes vähän lämpenevän jos moottori (ja jäähdytysneste) on ajettu ihan kuumaksi.
On meinaan itsellä käynyt parillakin autolla vastaava homma, nesteet oli vähissä ja lämmintä ei tullu sisällä sen takia.
Eihän tuota ilmastointia saa päälle kovilla pakkasilla. Niissähän on esto, ettei se mene päälle kovalla pakkasella. Tämä siitä syystä etti se jäädy.
Ikkunat jäätyy kaikissa autoissa kovalla pakkasella, jos sisällä joku hengittelee.
Pistäkää pahvia nokalle niin konekin pysyy lämpösenä.
Tuohon en usko ettikö lämppäri kerkeisi lämmittämään ilmaa kovalla pakkasella kovan puhalluksen vuoksi! On meinaan tullu ajettua reilusti kovemmillakin pakkasilla ilman tuota ongelmaa.
93 2.0t
Automaatti ilmastoinnista näin ulkomuistista sanoisin, kun painaa ko. nappia kaksi kertaa peräkkäin, niin ei mene täysille.lumikki kirjoitti:No nyt on pakkaset hellittäneet ja vehkeetkin toimii taas normaalisti. Paitsi ettei ihan. Jos laitan puhalluksen ohjautumaan ainoastaan tuulilasille, niin puhallin vauhkoontuu täysille. Samalla puhallusilman lämpötila putoaa hyytäväksi.
#1047 / 900 i8 5d -86 + Opel Astra 1.4T aut. + pihassa myös 9-5 2.3T aut. -07