2.2 TiD suoritusarvot?

Ensimmäinen uuden ajan malli. Vuodet 1994-2003.
Avatar
mike
"Hölösuu"
Viestit: 1641
Liittynyt: To Touko 08, 2003 08:39
Paikkakunta: Oulu

Ei ne vaparit vääntäneet

Viesti Kirjoittaja mike »

Niin no ei ne vanhat vaparidieselit kyllä oikeasti vääntäneet alakierroksilla kovinkaan kummoisesti. Se väännön tunne johtui vain siitä että ruiskutuspumppujen säätimet olivat sellaisia, että kierrosten laskiessa pumppu lisäsi syöttöä eli käytännössä tilanne oli sama kuin olisi painettu kaasu pohjaan. Nykyisillä päästörajoilla moinen temppu ei enää onnistu ja siksi vääntö on mitä on ilman ahtopaineita.


Dieselien alavaanto on nykyisten turbodieselien aikakautena legendaa. Vanhat kunnon vaparidieselit oikeasti vaansivat alhaalta, mutta eipa nama nykyiset. Ne vain tuntuvat vaantavilta, kuin ylempana ei ole mitaan. Mita sen TiD:n huippuvaanto olikaan, ja missa kierrosluvussa? Enta esim. matalapaineturbolla?

Dieselien ongelmana on nimenomaan jarkyttavan kapea vaantoalue varrattuna bensakoneisiin, ja vaantohuipun jyrkka leikkautuminen heti maksitehon jalkeen.
etotto
"Kaasari"
Viestit: 14
Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 19:44

Re: Ei ne vaparit vääntäneet

Viesti Kirjoittaja etotto »

mike kirjoitti:Niin no ei ne vanhat vaparidieselit kyllä oikeasti vääntäneet alakierroksilla kovinkaan kummoisesti. Se väännön tunne johtui vain siitä että ruiskutuspumppujen säätimet olivat sellaisia, että kierrosten laskiessa pumppu lisäsi syöttöä eli käytännössä tilanne oli sama kuin olisi painettu kaasu pohjaan. Nykyisillä päästörajoilla moinen temppu ei enää onnistu ja siksi vääntö on mitä on ilman ahtopaineita.


Dieselien alavaanto on nykyisten turbodieselien aikakautena legendaa. Vanhat kunnon vaparidieselit oikeasti vaansivat alhaalta, mutta eipa nama nykyiset. Ne vain tuntuvat vaantavilta, kuin ylempana ei ole mitaan. Mita sen TiD:n huippuvaanto olikaan, ja missa kierrosluvussa? Enta esim. matalapaineturbolla?

Dieselien ongelmana on nimenomaan jarkyttavan kapea vaantoalue varrattuna bensakoneisiin, ja vaantohuipun jyrkka leikkautuminen heti maksitehon jalkeen.

on se vaan kumma kun näitten nyky bensa koneidenkin vääntöalueita kattelee niin tavoitteena tuntuu olevan höyryveturimainen vääntö laajalla alueella ~ 1900-4500 eikä älytön huipputeho
Käytössä kuitenkin nyky nakut vetää mukavasti juuri siellä missä käytetään yleisimmin eli 2000-3500 välillä ja kaupunkiin 3.on aivan sopiva pykälä 2.2 TiD:ssä ,ei ole jaloissa ja "sirkkelit" saa hämmentää alta karkuu. Maantie ajossa olen hämmästellyt hiukan "pitkää" 5:sta kun se vaatii kunnolla vetääkseen yli 100km/h vauhdin , vai onko omassani jotain vikaa kun tuntuu että kone valittaa kun kiihdyttää alle 90km/h vauhdista 5:lla
Typerää keskustelu mitä ottaa 2:lla tai 3:lla.Oma FZS 1.->130 km/h ja "2. kyttälaitokselle Piste
snuggles
"Hölösuu"
Viestit: 1140
Liittynyt: Ma Marras 29, 2004 07:45

Viesti Kirjoittaja snuggles »

etotto kirjoitti:Maantie ajossa olen hämmästellyt hiukan "pitkää" 5:sta kun se vaatii kunnolla vetääkseen yli 100km/h vauhdin , vai onko omassani jotain vikaa kun tuntuu että kone valittaa kun kiihdyttää alle 90km/h vauhdista 5:lla
No kyllähän se aika pitkälle tuntuu se viitonen. Joku 80kmh tasan tuntuu jo aika Roplottelemiselta.
9-3Tid
"Hirsch"
Viestit: 800
Liittynyt: Ke Heinä 16, 2003 10:04
Paikkakunta: Leppävirta

Viesti Kirjoittaja 9-3Tid »

9-5 2.2TiD suoritusarvot ohessa
http://personal.inet.fi/koti/spa/95.jpg
mikkoimp
"Hölösuu"
Viestit: 3744
Liittynyt: Ti Joulu 21, 2004 19:11
Paikkakunta: Pori

Re: Ei ne vaparit vääntäneet

Viesti Kirjoittaja mikkoimp »

mike kirjoitti:Niin no ei ne vanhat vaparidieselit kyllä oikeasti vääntäneet alakierroksilla kovinkaan kummoisesti. Se väännön tunne johtui vain siitä että ruiskutuspumppujen säätimet olivat sellaisia, että kierrosten laskiessa pumppu lisäsi syöttöä eli käytännössä tilanne oli sama kuin olisi painettu kaasu pohjaan. Nykyisillä päästörajoilla moinen temppu ei enää onnistu ja siksi vääntö on mitä on ilman ahtopaineita.

kyllähän ne nyt aivan erilailla vääntää kuin nämä nykyiset pienet tdi koneet joissa ei ole mitään eloa ennen ahtoja... eikä tuo datsuni (-84 2,5 pick up) ainakaan mitenkään alhaalla enempää soppaa anna kunnei savuta...
-03 3.0 TID ja muutama OG 900 turbo

045-6302071
jäsenyys hankittu
jma82
"Kaasari"
Viestit: 22
Liittynyt: Ti Syys 30, 2008 19:25

Re: Ei ne vaparit vääntäneet

Viesti Kirjoittaja jma82 »

mikkoimp kirjoitti:
mike kirjoitti:Niin no ei ne vanhat vaparidieselit kyllä oikeasti vääntäneet alakierroksilla kovinkaan kummoisesti. Se väännön tunne johtui vain siitä että ruiskutuspumppujen säätimet olivat sellaisia, että kierrosten laskiessa pumppu lisäsi syöttöä eli käytännössä tilanne oli sama kuin olisi painettu kaasu pohjaan. Nykyisillä päästörajoilla moinen temppu ei enää onnistu ja siksi vääntö on mitä on ilman ahtopaineita.

kyllähän ne nyt aivan erilailla vääntää kuin nämä nykyiset pienet tdi koneet joissa ei ole mitään eloa ennen ahtoja... eikä tuo datsuni (-84 2,5 pick up) ainakaan mitenkään alhaalla enempää soppaa anna kunnei savuta...
kannattaa ny muistaa että turbossa on luonnollisestikkin mm. alhaisemmat puristuspaineet koneessa kuin vaparissa minkä takia ennen ku turbo tulee mukaa ni on meno vähäsen laiskempaa kuin vaparissa...
V.J.S
"Hölösuu"
Viestit: 8089
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen

Re:

Viesti Kirjoittaja V.J.S »

9-3Tid kirjoitti:9-5 2.2TiD suoritusarvot ohessa
http://personal.inet.fi/koti/spa/95.jpg
Aika samanoloset lukemat mitä tossa meikäläisen traktorissa, jossa siis VAGin 5syl 2.5TDi motti. Tuo on ajolleen ihan mukavan letkeä kierrosten ollessa 1500-4000. Neljässä tonnissa loppuu veto kuin seinään, mutta sinne asti kiertää "iloisesti". Punaraja 4500rpm. Pienemmillä vaihteilla (1-3) vetää ryykeltämättä tyhjäkäynti-1000rpm alkaen. Sen sijaan eipä tuon 280Nm vääntö tunnu kyllä kovinkaan kummoselta, ohi kyllä pääsee vaihteella ku vaihteella, mutta ei siinä ole semmoista "tekemisen meininkiä". Ei millään vaihteella, ja huudattamalla ei meininki juurikaan parane. Muutoinkin ihmetyttää noinkin alhainen vääntölukema kys. pannusta, wanha kunnon 2.3T tonttu oli vakionakin mukavampi ohitella isoillakin vaihteilla, kun siitä sentään irtoaa 330Nm. Eli mielestäni likimain samankokoisilla moottoreilla varustettu bensaturbo vie dieselturboa kuin pässiä narussa ja vapareista ei kannata edes puhua ellei kyseessä ole joku isolohko bensasyöppö ympäristöntuhoaja :)

Se nyt on aika lailla yksi ja sama alkaako se "veto" 1500rpm vai 1800rpm, bensaturbossa kuitenkin menoa löytyy tuonne 5000-5500rpm asti (jolloin ainakin vakiotonnarista "loppuu" veto), eli bensakoneen "käyttöalue" on heittämmällä ainakin 1000rpm laajempi. Ei siinä, kyllä tolla diisulillakin on mukava matkaa taittaa, ei kyykähdä maantiellä ensimmäiseen ylämäkeen viitosellakaan jne, mutta kyllä bensaturbo tarjoaa enemmän "hätäisyyttä" (eli siis turvallisuutta :wink: ) ohituksiin yms. "ääri" tilanteisiin.
-Ville
-Ford Kuga Vignale 2.5 PHEV -20
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
Vastaa Viestiin