9-3 -01 huoltoon, vinkkejä?

Ensimmäinen uuden ajan malli. Vuodet 1994-2003.
Vastaa Viestiin
Avatar
torque
"Hölösuu"
Viestit: 2076
Liittynyt: La Loka 01, 2005 10:30
Paikkakunta: Esbo

9-3 -01 huoltoon, vinkkejä?

Viesti Kirjoittaja torque »

9-3 SE Aut -01, on menossa 60tkm huoltoon, juttujen perusteella
seuraavat asiat ainakin pitäis saada tsekattua, normaaliohjelman lisäksi-

-DI kasetin tarkistus/vaihto
-Huoh järj tarkistus/pävitys/letkut
-pakoputken klemmarit(finito)

Toiminut hyvin tähän mennessä, jokunen savukäynnistys kesäisin. Talvella
ei savuta juuri ollenkaan käynnistyksessä, aina tolpassa kiinni. Öljyt+suodatin
vaihdettu 10tkm välein.


Havainto, jos auto seisoo parkissa keula pari astetta korkeammalla kuin perä,
savukäynnistys olematon. Voiko tästä päätellä onko savun syy huohotus, turbo
vai öljymäärä?

Pientä tihkumista venakopan juuressa, nokkaketjun päässä. Pitäiskö pyytää
tarkistaa kannen pultit?

Pari viikkoa sitten, auto seissyt yön yli -15'C ja sitten pari tuntia lohkolämmitin
kytkettynä, auto käynnistyi hyvin, lyhyen ajon jälkeen pysätys ja käyntiin taas.
Rupes käymään epätasasesti ja pukkaamaan suurta valkoista savupilveä(mädän haju).
Jaahas luulin jo nesteet menneen sekaisin, keula kohti lähintä huoltoa, ei vilauttanut
mitään vikaa, sammui kerran matkalla. Siellä odotellessa palvelua tuli mitta täyteen ja lähdin veke.
Koneen käynti tasaantui ja savu poistui. Mikä iski? Pyydän huoltoa katsoon olisko jäänyt koodia.
9-5 2.0t A bp+ ´07
V70 2.5 FT A ´10
ex. 9-5 2.3T A Wagon ´07 ♦ 9-3 SE 2.0t A bp+ ´01, ja sit mitä ne olikaan..
peinu
"Hölösuu"
Viestit: 6200
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 09:09
Paikkakunta: Jyskä
Viesti:

Re: 9-3 -01 huoltoon, vinkkejä?

Viesti Kirjoittaja peinu »

DI-kasettia ei oikein pysty tarkistamaan, eikä sitä kannata vaihtaa jos toimii. Kestää minkä kestää. Osta mieluummin vaikka toinen varalle takaloosteriin. Heti kun alkaa käynti pykimään tai ei meinaa käynnistyä, niin vaihda toinen tilalle ettei suotta tunge bensaa katalysaattorille asti.

Jos mustan venkopan ja alumiinin värisen kannen välistä tunkee öljyä, niin syy ei ole kannenpultit vaan venakopan tiiviste/löysät pultit. Rannekireys riittää. Noille T27 pulteille muistaakseni 15Nm on oikea kireys. Vaan, otapas se venakoppa irti ja kattelepas onko miten karstainen tai liejuinen sisäpuolelta. Jos vain nätin ruskeaa alumiinia, niin ei hätää. Takas laittaessa asettele kumitiivisteet nätisti uriinsa ja samalla laita pikkasen tasotiivisteainetta tiivisteen puolikuihin ja koppa paikalleen. Kiristä pikkuhiljaa pultteja vuoron perään kiristellen rannekireyteen räikän karan kohdalta. Räikän varresta vääntäen menee helpostiu liian tiukalle. Pultit on nimittäin alumiinisissa kierteissä kiinni.

Kannen pulttien löysyys pistää vuotamaan n. 10 cm venakopan alareunasta alaspäin, eli alumiinisen kannen ja valurautaisen lohkon välistä.

Noihin käyntiongelmiin en kommentoi muuta kuin kosteutta tankissa tai bensaa päässyt tulvimaan jostain syystä. Jos vika ei ole toistunut niin seurailisin.

Huohotinpäivitys kannattaa teettää varmasti. Alipaineletkutkin kannattaa vaihdattaa.

9-3X 2.0T XWD -10 BioPower,
9-5 2.3t -00 US specs BP steg 1,
9-3 Aero Cab -04 Lime BP Steg 7,
9-3 "Aero" Cab -05 BP Steg 1,
#1767, MB CLS 350CDI -11
Avatar
torque
"Hölösuu"
Viestit: 2076
Liittynyt: La Loka 01, 2005 10:30
Paikkakunta: Esbo

Viesti Kirjoittaja torque »

kiitos. Ei ihan varmuutta mistä tuo öljy tihkuu, koppa vai kansi, kosteata on, mutta tekee kyllä mieli nähdä miltä koppa näyttää sisäpuolelta.
Tän yksilön muutamat savukäynnistykset on ollut uudesta asti ei ole muuttunut suuntaan tai toiseen, öljyvahdon jälkeen tosin hieman sakeampaa kunnes tulee ajettua pari tkm. Ilmeisesti sinne sit menee hieman liikaa vaihdossa. Toivon vain että en ole Garrett loton voittaja ;(
9-5 2.0t A bp+ ´07
V70 2.5 FT A ´10
ex. 9-5 2.3T A Wagon ´07 ♦ 9-3 SE 2.0t A bp+ ´01, ja sit mitä ne olikaan..
Happo
"Turbo"
Viestit: 293
Liittynyt: Ke Huhti 14, 2004 23:13
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Happo »

Mulla on savutellut kans käynnistettäessä jo ainaki kaks vuotta. Kerran on huollossa tarkastettu kone + huohotin ja purettu turbo osiin. Garretti se meikäläisen savutukset aiheuttaa. Ei oo vaihdettu ku en saanut takuuseen uutta... Ei tosin huollon mielestä ole edes tarvetta vaihtaa. Yli 50tkm on savuttanut kylmäkännistettäessä, mutta kone on putipuhdas ja ei syö öljyä lainkaan. :roll: Ei muuta ku huollosta pyydät tekemään nuo tarkistukset, mulla on käyny auto jotain 4 kertaa Olarin Länsiautossa ja mitään en oo noista hommista maksanu. Turboki olis todennäköisesti menny takuuseen jos ei olisi viritetty ollenkaan.

edit: Kato tosta jotain mun vanhoja kirjoituksia tuolta omalta foorumilta.
http://www.lintuvaara.com/dasforum/inde ... =473.0;all
Saab 9³
Avatar
torque
"Hölösuu"
Viestit: 2076
Liittynyt: La Loka 01, 2005 10:30
Paikkakunta: Esbo

Viesti Kirjoittaja torque »

kiitos. Huolto tehty. Huoh.järj.tsekattu, tukos oli, avattu. Reikää laajennettu. Letkut kuulemma ok?. Alkup. DI saa vielä palvella kunnes kutsuvat. Ei vikakoodia aiemmasta käyntihäiröstä. Venakopan tsekki, mikä lie, ei merkkejä ropaamisesta, sanoivat olevan ok, varmaan parempi olla koskematta, näillä kilsoilla?
9-5 2.0t A bp+ ´07
V70 2.5 FT A ´10
ex. 9-5 2.3T A Wagon ´07 ♦ 9-3 SE 2.0t A bp+ ´01, ja sit mitä ne olikaan..
Vastaa Viestiin