Convertiblen madaltaminen + muuta tarpeellista

Ensimmäinen uuden ajan malli. Vuodet 1994-2003.
Vastaa Viestiin
timokka
"Kaasari"
Viestit: 16
Liittynyt: To Loka 13, 2005 13:04

Convertiblen madaltaminen + muuta tarpeellista

Viesti Kirjoittaja timokka »

Tuli hankittua 9-3 185hp convertible 2000. Meneekö konin sportkitti heittämällä alle kuten umpimalliin? Entäs Eibach-jouset? Vai kandeeko iskaritkin vaihtaa? Ja muuta: Mistä löytäisi cold air kitin? ja mitä putkistoa suosittelette? Jetexin kaksipönttöinen 3 tuumainen tuntuu hyvältä, ei varmaankaan liian kovaääninen? Mikä rengas-vannekoko mahtuu alle? Tarvitseeko taakse spacerit, kuten Lohjalle myymässäni 1996 250hv tonnarissa oli? Muuten kumit ei pyörineet.

Tietämätön Timo
Turbo Sensonic
"Hölösuu"
Viestit: 7321
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: Convertiblen madaltaminen + muuta tarpeellista

Viesti Kirjoittaja Turbo Sensonic »

timokka kirjoitti:Tuli hankittua 9-3 185hp convertible 2000. Meneekö konin sportkitti heittämällä alle kuten umpimalliin? Entäs Eibach-jouset? Vai kandeeko iskaritkin vaihtaa? Ja muuta: Mistä löytäisi cold air kitin? ja mitä putkistoa suosittelette? Jetexin kaksipönttöinen 3 tuumainen tuntuu hyvältä, ei varmaankaan liian kovaääninen? Mikä rengas-vannekoko mahtuu alle? Tarvitseeko taakse spacerit, kuten Lohjalle myymässäni 1996 250hv tonnarissa oli? Muuten kumit ei pyörineet.

Tietämätön Timo
Samat madallusarjat (Koni, H&R) käyvät sekä tavalliseen 9-3:een, että Cabiin. Iskarit kannattaa ehdottomasti vaihtaa samalla, koska jos niitä ei ole vaihdettu aikaisemmin, on vain ajan kysymys, milloin joutuu vaihtamaan nekin ja sitten lähes sama vaihtoruljanssi on taas edessä.

Putkistona voisi käyttää Ferritaa, jota saa Euro Stainlessilta, tai JT Superflowta, jota saa esim. Pro-Car Servicelta. 2,5 -tuumainen putki on hiljaisempi kuin koko matkalta 3" rööri.

Rengaskoko: 225/40-18, kun vanteen ET -mitta on sopiva. 19 -tuumaisia varten joutuu jo tekemään pieniä modifikaatioita. 225/40-18 -renkailla ei tarvitse spacereita, eikä niitä tietääkseni saa edes käyttää Suomen tieliikenteessä.
#1438
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
saabracing
"Hölösuu"
Viestit: 4093
Liittynyt: Ma Heinä 14, 2003 15:26
Paikkakunta: jkl, laukaa

Viesti Kirjoittaja saabracing »

pade
"Hölösuu"
Viestit: 5150
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 23:04
Paikkakunta: hki
Viesti:

Re: Convertiblen madaltaminen + muuta tarpeellista

Viesti Kirjoittaja pade »

timokka kirjoitti:Tuli hankittua 9-3 185hp convertible 2000. Meneekö konin sportkitti heittämällä alle kuten umpimalliin? Entäs Eibach-jouset? Vai kandeeko iskaritkin vaihtaa? Ja muuta: Mistä löytäisi cold air kitin? ja mitä putkistoa suosittelette? Jetexin kaksipönttöinen 3 tuumainen tuntuu hyvältä, ei varmaankaan liian kovaääninen? Mikä rengas-vannekoko mahtuu alle? Tarvitseeko taakse spacerit, kuten Lohjalle myymässäni 1996 250hv tonnarissa oli? Muuten kumit ei pyörineet.

Tietämätön Timo
Ilman muuta iskarit vaihtoon samalla ! Tuo Konin sportkit vaikuttaa suositulta ja hyvältä paketilta.
Itselläni Koni+H&R setti omassa autossa ja olen todella tyytyväinen. Koneissa säädettävyys plussaa verrattuna esim. Bilsteiniin. Mutta loppupeleissä taitaa kaikki saatavilla olevat setit kyseiseen autoon olla ihan asiallisia jotenk tuskin siinä voi valita väärin : )

Ilmansaannini suhteen paras modi (ainakin jos välittää moottorin kestävyydestä) on rakentaa vakio putsarikotelolle 3" "sisääntulo" ja käyttää vakio paperifilsua.
Tosin sulla taitaa olla T5 autossasi eli ei ilmamassamittaria joka voi ottaa siipeensä tuollaisen vv-suodattimen käytöstä joten voi sinne tietty sellaisen viskata. Tsekkaa esim. http://www.speedparts.se
Noi saatavilla olevat kitit ei vaan mitään kunnon cold air kittejä kyllä ole koska filsu sijoittuu vakiopaikalle ja moottori hehkuttaa kuumaa ilmaa ja lopputulos voi olla vakiota huonompi. Jos filsun taas siirtää esim sumuvalon taakse ilma on viileempää mutta samalla lisääntyy roskien pääsy filtterin kautta moottoriin.
Pitkä selitys sille että vakiokotelo ja -filtteri riittää pitkälle ;D

Putkesta sen verran että JT taitaa olla suosituin koska on hinnaltaan sopiva. JT:ssä ainoastaan tuo downpipe rosteria muuten on jotain aluminisoitua peltiä tms eli elinikä ei ole pisin mahdollinen. Ferrita taas puolestaan on kokonaan rosteria ja elinikäinen takuu mutta hintakin sitten sen mukainen. Itse olen JT:n putkeen ihan tyytyväinen !
Tuosta Jetexistä en ole kuullut yhtikäs mitään..

Ja niinkuin tossa aikaisemmin jo todettiin niin 18" pitäisi mahtua ongelmitta kunhan ET on vaan kunnossa ja rengastus tuo 225/40-18. Sopiva ET on siinä 40 kieppeillä. Tosta jos mennään paljon alemmaks saattaa kevyttä raapimista esiintyä joissain tilanteissa.
Ja tosiaan laitetaanhan noita 19" myös ysikolmosiin jolloin saattaa hieman joutua modaamaan pyöräkoteloita. Tällöin rengaskoko yleensä 225/35-19 tai 235/35-19.

Muuten löytyy aika paljon infoa käyttämällä tuota "Haku"-toimintoa tuolla yläpalkissa !

Onnea uudelle hankinnalle ja tervetuloa mukaan : )
Ansis
"Hölösuu"
Viestit: 1264
Liittynyt: Ti Syys 23, 2003 13:35
Paikkakunta: Viialabama

Viesti Kirjoittaja Ansis »

Tulee mieleen sporttialustan ja 18 tuumaisten järkevyys räpykään Suossa, tosin eihän täällä enää mihinkään järkeä käytetä.
timokka
"Kaasari"
Viestit: 16
Liittynyt: To Loka 13, 2005 13:04

Kiitti

Viesti Kirjoittaja timokka »

Kiitos vastauksista. Okei, siis Konin sportkitti on hyvä avomalliinkin. JT= Jetex. Siis 2,5 tuumainen. Täällä on myynnissä halvalla myös Saabin valmistamaa rosterista putkistoa yhdellä vaimentajalla, onkohan liian kovameluinen? Siis KN filtteri laatikkoon. Vanteiksi olen hankkimassa Borbet 17x7 et 40 215-45 kumeilla. Myylä väittää että mahtuu, onko ET hyvä? 18x8 tuntuu liian suurelta/kalliilta vaihtoehdolta.

Tuon auton täältä Californiasta ja T7 ohjelmoidaan myöhemmin kn pääsee käyttämään kunnon bensaa 87-91 oktaanisen sijaan.

Täällä on muuten myynnissä hyviä ruosteettomia 900- ja 9-3 cabrioita manuaalilootalla edullisesti. Harvinaisia avo-viggeneitä saa 20000 taalalla (2001-2002). 9-5 mallit automaatteja.
Timo
pade
"Hölösuu"
Viestit: 5150
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 23:04
Paikkakunta: hki
Viesti:

Re: Kiitti

Viesti Kirjoittaja pade »

timokka kirjoitti:Kiitos vastauksista. Okei, siis Konin sportkitti on hyvä avomalliinkin. JT= Jetex. Siis 2,5 tuumainen. Täällä on myynnissä halvalla myös Saabin valmistamaa rosterista putkistoa yhdellä vaimentajalla, onkohan liian kovameluinen? Siis KN filtteri laatikkoon. Vanteiksi olen hankkimassa Borbet 17x7 et 40 215-45 kumeilla. Myylä väittää että mahtuu, onko ET hyvä? 18x8 tuntuu liian suurelta/kalliilta vaihtoehdolta.

Tuon auton täältä Californiasta ja T7 ohjelmoidaan myöhemmin kn pääsee käyttämään kunnon bensaa 87-91 oktaanisen sijaan.

Täällä on muuten myynnissä hyviä ruosteettomia 900- ja 9-3 cabrioita manuaalilootalla edullisesti. Harvinaisia avo-viggeneitä saa 20000 taalalla (2001-2002). 9-5 mallit automaatteja.
Jetex ja JT ovat kaksi eri firmaa..Uskoisin että sinä tarkoitat nimenomaan Jetexiä (http://www.jetex.co.uk/). JT on ruotsalainen pulju ja tekee tietääkseni pelkästään 3" putkea ysikolmoseen !
KN filtteri vakioboksissa on varmasti ihan hyvä ratkaisu, tosin pärjää ihan sillä vakio paperisellakin pitkälle.
Ja nuo mainitsemasi vanteet mahtuvat kyllä hyvin pyörimään ja ET sekä rengaskoko ovat juuri passelit.
HMK
"Hölösuu"
Viestit: 1239
Liittynyt: Su Syys 07, 2003 14:01
Paikkakunta: Espoo/Huittinen

Viesti Kirjoittaja HMK »

Onnittelut uudesta autosta!

Yllä tulikin jo kaikki olennainen. Itse olen haikaillut BSR:n putkistoa sellaisella Viggenin litteällä ulostulolla ja downpipea. Omassa Golfissa on BSR:n rosteriputki ja olen ollut siihen enemmän kuin tyytyväinen. DocPowerilta Espoosta löytyy.

H&R ja Bilstein alusta 18" pyörillä toimii myös.
Ajettavuus hyvällä tiellä (= uusi asfaltti) on erinomainen. Huonolla tiellä aivan hirvittävä (= kivireki).
Ulkonäköseikkahan nuo isommat vanteet lähes aina ovat... 8) Eli tunne menee järjen edelle.
Audi A6 Abt AS6R -623Nm
Golf Gti 320 -14
Turbo Sensonic
"Hölösuu"
Viestit: 7321
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: Kiitti

Viesti Kirjoittaja Turbo Sensonic »

timokka kirjoitti:Täällä on muuten myynnissä hyviä ruosteettomia 900- ja 9-3 cabrioita manuaalilootalla edullisesti. Harvinaisia avo-viggeneitä saa 20000 taalalla (2001-2002). 9-5 mallit automaatteja.
Jep. Yksi hemmo, joka toi/tuo autoja jenkkilästä Suomeen kertoi minulle, että yllättävän moni 900/9-3:sta on manuaaleja (valtaosa niistä, mihin hän on törmännyt), mutta 9-5:t ovat suuremmaksi osaksi automaatteja.

Sääli, että olen hukannut tuon kaverin yhteystiedot...

P.S. Suomessa ei Viggeneitä ole myytykään sitten vuosimallin 2000. Ainakin jenkkilässä ja Australiassa Viggeniä myytiin vielä 2001 ja 2002, tosin värit olivat hieman "rajoitetumpia" kuin vuosina 1999-2000.
#1438
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
timokka
"Kaasari"
Viestit: 16
Liittynyt: To Loka 13, 2005 13:04

900/9-3 manuaali

Viesti Kirjoittaja timokka »

Täällä Kaliforniassa tosiaan Saab 900/9-3 on kaikkein manuaalivoittoisimpia autoja. Umpimalleista noin puolet manuaaleja ja avomalleista lähes kaikki. 1995-2001 Convertiblen hinnat pyörivät 5-15 000 taalassa. Eiku lisää Suomeen! Katso vaikka http://www.autotrader.com.
Timo
Sammy 9-3
"Ruisku"
Viestit: 106
Liittynyt: Ti Loka 18, 2005 17:46
Paikkakunta: ItäHellsinki

Viesti Kirjoittaja Sammy 9-3 »

Käsittääkseni Jetex = Simons.
Saab 9-3 2.0t sport business -00
Condalator
"Tuplakaasari"
Viestit: 57
Liittynyt: Su Joulu 26, 2004 23:52

Re: 900/9-3 manuaali

Viesti Kirjoittaja Condalator »

timokka kirjoitti:Täällä Kaliforniassa tosiaan Saab 900/9-3 on kaikkein manuaalivoittoisimpia autoja. Umpimalleista noin puolet manuaaleja ja avomalleista lähes kaikki. 1995-2001 Convertiblen hinnat pyörivät 5-15 000 taalassa. Eiku lisää Suomeen! Katso vaikka http://www.autotrader.com.
Mielenkiintoista, mielenkiintoista. Ostin täältä itärannikolta vuosi sitten itelleni -99 9-3:sen, jolloin lähes järjestään kaikki vessat oli automaatilla.

Yli vuoden jälkeen en oo saanut päätettyä, oisko manuaali ollu mukavampi ton tomaatin asemesta. Ainakin valoista lähdettäessä harmittaa, ettei saa vongutettua vapaalla kiekkoja ylös, sillä nyt automaatti+turboviive -yhdistelmä jättää liian usein kakkoseksi. Ohituksissahan sillä ei oo mitään merkitystä.

Seuraavaksi pitäis varmaan kattoa Maptunista lastu, että sais edes ne 40 lisäheppaa. Muuten haluaisin pitää auton melko vakiona, (16" Viking-vanteet ja normiputki), mua ei oikein iske noi villit viemärinputket.
-99 9-3 SE Convertible Amerikan malliin!
timokka
"Kaasari"
Viestit: 16
Liittynyt: To Loka 13, 2005 13:04

Mikä putki ja autocross

Viesti Kirjoittaja timokka »

Tuli sitten hankittua koni sportkitti, 17x7 Borbetit/215-45 Ecsta SPT:t, cold air kitti. Meinaan vielä ottaa samasta http://www.genuinesaab.com myymälästä Saab USAn valmistaman laadukkaan rosteriputken. Vai kannattaako teettää sinkitystä teräksestä irtopaloista, saisi vielä halvemmalla??? Samasta lafkasta myös takavakaaja 22mm. Etupään puslatkin pitäisi vielä vaihtaa niin sitten..... Tsekkaa saitti, kaikkea kivaa saa halvalla.

Täällä Jenkeissä kaikki ajavat näköjään autocrossia eli kiemurtelevat tötteröitä parkkipaikalla. Täällä ei näe koskaan katurevittelyä vaan tekevät sen suljetulla radalla. Harrastetaanko meilläpäin?? (täällä kehuvat voittavansa Corvetteja Crossradalla alustaviritetyillä Saabeilla).

Timo
Vastaa Viestiin