Huolia 900 NG:n kanssa
-
- "Tuplakaasari"
- Viestit: 67
- Liittynyt: Ma Elo 01, 2005 23:13
Huolia 900 NG:n kanssa
Huolestuttaa, vaikkakin auto tuntuu toimivan.
Kaksi huolta:
Moottoritilasta kuuluu outoa nakutusta. Ääni ei ole tasainen vaan siinä on havaittavissa pientä vaihtelua. Ja ääni tulee jostain sieltä moniurahihnan tai rullien tienoolta. Aluksi luulin, että kyseessä olisi joku venttiileistä, mutta ääni on kumeampaa ja eikä tasaista, kuten voisi venttiilien tapauksessa luulla.
Toinen asia on pakoputkesta tuleva savu/höyry. Se ei ole sinistä ja jäähdytysneste ei katoa. Mutta sitä tulee aina ja valoissa seissessä auto päästää aina suhteellisen paljon pakokaasua. Täyskiihdytyksessä pakokaasua tulee runsaasti. Öljyä auto tietysti vie vähäisen määrän 1-0,5 l / 10000 km.
Onkos ideoita mikä 900:a vaivaa?
Kaksi huolta:
Moottoritilasta kuuluu outoa nakutusta. Ääni ei ole tasainen vaan siinä on havaittavissa pientä vaihtelua. Ja ääni tulee jostain sieltä moniurahihnan tai rullien tienoolta. Aluksi luulin, että kyseessä olisi joku venttiileistä, mutta ääni on kumeampaa ja eikä tasaista, kuten voisi venttiilien tapauksessa luulla.
Toinen asia on pakoputkesta tuleva savu/höyry. Se ei ole sinistä ja jäähdytysneste ei katoa. Mutta sitä tulee aina ja valoissa seissessä auto päästää aina suhteellisen paljon pakokaasua. Täyskiihdytyksessä pakokaasua tulee runsaasti. Öljyä auto tietysti vie vähäisen määrän 1-0,5 l / 10000 km.
Onkos ideoita mikä 900:a vaivaa?
Meikäläisen 9-3TA työntää mielestäni myös reilusti pakokaasua/höyryä, tiedä sitten onko normaalia, mutta näin minullakin... Ja kerta nesteitä ei katoa niin en ole huolia ottanut 
Nakutukseen en osaa ottaa kantaa.

Nakutukseen en osaa ottaa kantaa.
Saabit
- Puretaan: 9-3SC-06
- 9-3SC 1.8t Aut. -07 NoPower
- 9-3Cab Aero Aut. -05 - Omatune BioPower
- 9-3Cab Aero Aut. -04 - Omatune BioPower
- 9-3SS Aero Man. -03 - Omatune BioPower
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 2937
- Liittynyt: To Huhti 01, 2004 12:02
- Paikkakunta: H:ki - J:kylä
Meikäkäisen ex ng900 ja nykyinen 9-3 on aika "höyrykoneita" og:hen verrattuna. Ja faijan tomatti vielä pahempi. Ja ne kerrat kun on vettä mennyt väärään paikkaan on sen kyllä tuoksusta huomannut käynnistettäessä.Nappe kirjoitti:Meikäläisen 9-3TA työntää mielestäni myös reilusti pakokaasua/höyryä, tiedä sitten onko normaalia, mutta näin minullakin... Ja kerta nesteitä ei katoa niin en ole huolia ottanut![]()
Born to be wild, paitsi kotona
#2288 ex 9-3t -01,ex 9-5 2.0t Wagon -05 ex NG900S 2,3i Talladega -97
Nyt Volvo V70 D4 -15, varalla 206 pögötti. Saab edelleen haaveissa....
#2288 ex 9-3t -01,ex 9-5 2.0t Wagon -05 ex NG900S 2,3i Talladega -97
Nyt Volvo V70 D4 -15, varalla 206 pögötti. Saab edelleen haaveissa....
-
- "Tuplakaasari"
- Viestit: 67
- Liittynyt: Ma Elo 01, 2005 23:13
Joo olen pahoillani, unohtui faktat liian huolen ahdistamana.
-95 ilmeisesti kuitenkin 96 vuoden mallia, 2,0i 115000 km ja rullat vaihdettu mutta eivät kadonneet äänet mihinkään.
Ajattelin myös rullia, mutta silloin äänen tulisi mielestäni olla tasainen/ saman jaksoinen, koska tyhjäkäynti ei seilaa, eli hihna pyörii samalla nopeudella, mutta äänessä on huomattavissa että nakutus ei ole tasainen.
vaan taajuus vaihtelee
Voiko öljyn merkki vaikuttaa savutukseen, mielestäni 0w-40 ja joku Neste-öljy.
-95 ilmeisesti kuitenkin 96 vuoden mallia, 2,0i 115000 km ja rullat vaihdettu mutta eivät kadonneet äänet mihinkään.
Ajattelin myös rullia, mutta silloin äänen tulisi mielestäni olla tasainen/ saman jaksoinen, koska tyhjäkäynti ei seilaa, eli hihna pyörii samalla nopeudella, mutta äänessä on huomattavissa että nakutus ei ole tasainen.
vaan taajuus vaihtelee
Voiko öljyn merkki vaikuttaa savutukseen, mielestäni 0w-40 ja joku Neste-öljy.
Kaikista helpoin tapa eliminoida kaikki mitä hihna pyörittää nii
kampeat sen moniurahihnan pois päältä..Pistät hetkeks
koneen käymään ja meet kuuntelee..
Jos kuuluu naputusta ni sit tulee koneen sisältä..
kampeat sen moniurahihnan pois päältä..Pistät hetkeks
koneen käymään ja meet kuuntelee..
Jos kuuluu naputusta ni sit tulee koneen sisältä..
BMW E90 330da
Exät Saab 900-85,Opel Ascona B-80,Saab 900i-88,Saab 900T-95,Saab 9-5-98,Subaru Impreza GT MY99
Exät Saab 900-85,Opel Ascona B-80,Saab 900i-88,Saab 900T-95,Saab 9-5-98,Subaru Impreza GT MY99
Re: Huolia 900 NG:n kanssa
Kuuluu vaimeana nakutuksena sisälle muttei ulkona koneen metelin seasta? Pieni äänen vaihtelu on mahdollista. Eikä nakutusta kuulu kylmän koneen startin jälkeen pariin minuuttiin?Saab-Poika kirjoitti: Moottoritilasta kuuluu outoa nakutusta. Ääni ei ole tasainen vaan siinä on havaittavissa pientä vaihtelua. Ja ääni tulee jostain sieltä moniurahihnan tai rullien tienoolta. Aluksi luulin, että kyseessä olisi joku venttiileistä, mutta ääni on kumeampaa ja eikä tasaista, kuten voisi venttiilien tapauksessa luulla.
Jos nuo osu kohdalleen niin äänen aiheuttaja voi olla EGR venttiili jos kiinitys on liikahtanut ja ottaa runkoon kiinni ja vekottimen normaali toimintaääni pääse kulkeutumaan rungon kautta sisälle.
Saab 9-3x 2.0T BioPower -10
#1429
#1429
-
- "Tuplakaasari"
- Viestit: 67
- Liittynyt: Ma Elo 01, 2005 23:13
Joku muu voi selittää miten se toimii, mutta kyseinen musta n. kananmunan kokoinen murikka löytyy sieltä taaempaa moniurahihnan ja vakionopeuden säädinboksin välistä kumitutilla kiinnitettynä nojaamassa siihen mihin iskaritolppa jousineen pultataan.Saab-Poika kirjoitti:Mainitsemasi asiat tuntuisivat olevan niin kuin minulla on. Mikähän tuo EGR on? Ideoita korjaukseen?
Saab 9-3x 2.0T BioPower -10
#1429
#1429
Mulla 9-3 työntää savua/höyryä talvella ihan tosissaan. Mitään sen kummempaa ilmiöön ei ole liittynyt joten olen ajatellut sen kuuluvan asiaan.
Mulla aiemmasta 9-3 vaparista kuului myös epäsäännöllistä rohinaa/nakutusta. Kuului ilmastoinnin kompurasta. Toivottavasti sulla joku toinen vika, ovat kohtalaisen kalliita korjata...
Tosin ulkomailta tilaamalla saa siihenkin varaosat/koko kompuran huomattavasti halvemmalla
Mulla aiemmasta 9-3 vaparista kuului myös epäsäännöllistä rohinaa/nakutusta. Kuului ilmastoinnin kompurasta. Toivottavasti sulla joku toinen vika, ovat kohtalaisen kalliita korjata...

9-3 2.0t sport vm-00
#2895
#2895
-
- "Tuplakaasari"
- Viestit: 67
- Liittynyt: Ma Elo 01, 2005 23:13
Siis jos kyseisen nakutuksen aiheuttaja on EGR venttiili kuten mulla oli, ei sun sille tarvii muuta tehdä kuin siirtää venan kiinnitystä vaikka muutama millli niin ettei se osu runkoon ja että pysyy irti. Letkuja veivaamalla toiseen asentoon tai nippusiteellä.,,Saab-Poika kirjoitti:Joo tässä karvalakissa ei ole ilmastointia, onneksi, ehkä....
Nyt vielä pitää selvittää EGR:n olemassa olon syy ja mitä sille tulee tehdä.
Saab 9-3x 2.0T BioPower -10
#1429
#1429