Iskaripatruunoiden vaihto
Iskaripatruunoiden vaihto
Tarvis vaihtaa Saappiin iskarit.
Eteen on pelkät patruunat, miten siis vanha patruuna lähtee irti?
WIS sanoo:
kierrä joustintuen sisäosa irti erikoistyökalulla tuote nro 89 96 670.
Nosta joustintuen sisäosa pois joustintuesta.
Elikkä tuo edellämainittuhan on käsittääkseni ja kuvista päätellen juuri sen patruunan irroitus. Iskari on tuo joustintuen sisäosa?? Vai?
Kiinnostais nähdä, millainen on erikoistyökalu tuote nro 89 96 670.
Tarviiko tosiaan tehdä/hommata lainaan tuommoinen erikoistyökalu, vai saako sen muulla auki?
Eteen on pelkät patruunat, miten siis vanha patruuna lähtee irti?
WIS sanoo:
kierrä joustintuen sisäosa irti erikoistyökalulla tuote nro 89 96 670.
Nosta joustintuen sisäosa pois joustintuesta.
Elikkä tuo edellämainittuhan on käsittääkseni ja kuvista päätellen juuri sen patruunan irroitus. Iskari on tuo joustintuen sisäosa?? Vai?
Kiinnostais nähdä, millainen on erikoistyökalu tuote nro 89 96 670.
Tarviiko tosiaan tehdä/hommata lainaan tuommoinen erikoistyökalu, vai saako sen muulla auki?
9-3 2.0i SE vm-99
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 2937
- Liittynyt: To Huhti 01, 2004 12:02
- Paikkakunta: H:ki - J:kylä
Jos nyt puhutaan samasta asiasta niin halvatun isolla jakoavaimella lähti kiltisti auki "mutteri" (noin 50mm) ja sitten oli iskari kourassa. Kunhan tietysti oli jousi ensin pois.
Born to be wild, paitsi kotona
#2288 ex 9-3t -01,ex 9-5 2.0t Wagon -05 ex NG900S 2,3i Talladega -97
Nyt Volvo V70 D4 -15, varalla 206 pögötti. Saab edelleen haaveissa....
#2288 ex 9-3t -01,ex 9-5 2.0t Wagon -05 ex NG900S 2,3i Talladega -97
Nyt Volvo V70 D4 -15, varalla 206 pögötti. Saab edelleen haaveissa....
Vakio iskarit lähtevät putkipihdeillä tai ISOLLA jokoavaimella.. (joku 40-50mm..)
Linkin takaa löytyy Konin ja Bilsteinin sporttien vaatimat työkalut.. Vakio iskareissa iis tuossa mutterissa on KULMAT, kuin mutterissa, mutta bilstein sportissa se on pyöreä, ja siinä on 2 koloa ylhäältä päin katsottuna, kun taas Konissa on 2 reikää.
Noilla sportti iskareilla ei voi käyttää vakio mutteria, kun iskarin tanko on paksumpi, vaan näissä tulee sen takia oma mutteri...
http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic.php?t=26749
Hook
Linkin takaa löytyy Konin ja Bilsteinin sporttien vaatimat työkalut.. Vakio iskareissa iis tuossa mutterissa on KULMAT, kuin mutterissa, mutta bilstein sportissa se on pyöreä, ja siinä on 2 koloa ylhäältä päin katsottuna, kun taas Konissa on 2 reikää.
Noilla sportti iskareilla ei voi käyttää vakio mutteria, kun iskarin tanko on paksumpi, vaan näissä tulee sen takia oma mutteri...
http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic.php?t=26749
Hook
ng900/9-3/9-5 purkuosia pyörimässä tallin nurkissa pk-seudulla. Entäpä onko tarvis Tech 2:lle tai T5/T7 (bio) päivityksille? Puuttuuko pixeleitä SID/ACCssä? YV:llä tavoittaa.
Jepjep.Hook kirjoitti:Vakio iskarit lähtevät putkipihdeillä tai ISOLLA jokoavaimella.. (joku 40-50mm..)
Linkin takaa löytyy Konin ja Bilsteinin sporttien vaatimat työkalut.. Vakio iskareissa iis tuossa mutterissa on KULMAT, kuin mutterissa, mutta bilstein sportissa se on pyöreä, ja siinä on 2 koloa ylhäältä päin katsottuna, kun taas Konissa on 2 reikää.
Noilla sportti iskareilla ei voi käyttää vakio mutteria, kun iskarin tanko on paksumpi, vaan näissä tulee sen takia oma mutteri...
http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic.php?t=26749
Hook
Mulla on autossa ihan orig. iskarit paikoillaan, elikkä silloin pärjään maatilasorvilla.
Uudet iskarit on vielä postissa, merkkiä Sachs Performance, saapa nähdä onko niissä erilaiset mutterit mukana.
9-3 2.0i SE vm-99
Tuossa yksi oheistus ja kuviakin taitaa olla jonkun linkin takana.
http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic ... 66&start=0
http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic ... 66&start=0
#1047 / 900 i8 5d -86 + Opel Astra 1.4T aut. -18
Sachsien normaali-iskareiden putken paksuus on "vakio" = "alkuperäinen", kuten myös bilsteinien normaali-iskarit.. niin vaihdat vain patruunan ja alkuperäinen mutteri paikoilleen. Poikkeuksen tekee mm. Bilsteinin Sport (Sprint?) ja Konin Sport, jossa paksumpi tuo iskarin kiiltävä putki ja näissä tulee uusi erikoismutteri, joka on tehty piruttain vaikeammin kiristettäväksi...
Käsittääkseni myös Sachien "sporttien" iskarin tanko on normipaksuinen, joten nämäkin menee original mutterilla. (Vahvistakoon joku sacshin sporttien asentanut)
Saat mitattua tuon työntömitalla, kun tunkaat auton nurkan ylös ja nostat haitarisuojusta, niin pitäisi iskarin kiiltävä tanko näkyä.
Kerro mitat meillekkin
Itselläni oli saabin alkuperäiset iskarit, jotka olivat sachieja..
Hook
Käsittääkseni myös Sachien "sporttien" iskarin tanko on normipaksuinen, joten nämäkin menee original mutterilla. (Vahvistakoon joku sacshin sporttien asentanut)
Saat mitattua tuon työntömitalla, kun tunkaat auton nurkan ylös ja nostat haitarisuojusta, niin pitäisi iskarin kiiltävä tanko näkyä.
Kerro mitat meillekkin
Itselläni oli saabin alkuperäiset iskarit, jotka olivat sachieja..
Hook
ng900/9-3/9-5 purkuosia pyörimässä tallin nurkissa pk-seudulla. Entäpä onko tarvis Tech 2:lle tai T5/T7 (bio) päivityksille? Puuttuuko pixeleitä SID/ACCssä? YV:llä tavoittaa.
Mutkun on niin laiska, että ekaks pitää aina kysyä jos joku tietäis.Hook kirjoitti:Saat mitattua tuon työntömitalla, kun tunkaat auton nurkan ylös ja nostat haitarisuojusta, niin pitäisi iskarin kiiltävä tanko näkyä.
Kerro mitat meillekkin
Itselläni oli saabin alkuperäiset iskarit, jotka olivat sachieja..
Hook
Tarviipa mittailla ja laittaa sit tieto tänne.
9-3 2.0i SE vm-99
Alkuperäsen iskarin (Boge) varren halkaisija on 24mm ja niin on Sachs Performancenkin, jotka on menossa auton alle.
Sen mutterin jolla iskaripatruuna on kiinni joustinjalassa, avainväli on 60mm.
Sit kymysys: minkäslaisia avaimia olette askarrelleet iskarin yläpään mutterin kiinnilaittoon. Siinä kun on 19mm kanta ja samalla pitäis pystyä pitämään vastaan sitä 9mm kuusiokantaa joka on sen mutterin "sisällä".
Tulppa-avaimesta kylki rälläkällä auki vai?
Vanhan irroitin pitämällä putkipihdeillä iskarin männänvarresta kiinni, uutta ei tietenkään viitsi samalla tavalla käsitellä...
Sen mutterin jolla iskaripatruuna on kiinni joustinjalassa, avainväli on 60mm.
Sit kymysys: minkäslaisia avaimia olette askarrelleet iskarin yläpään mutterin kiinnilaittoon. Siinä kun on 19mm kanta ja samalla pitäis pystyä pitämään vastaan sitä 9mm kuusiokantaa joka on sen mutterin "sisällä".
Tulppa-avaimesta kylki rälläkällä auki vai?
Vanhan irroitin pitämällä putkipihdeillä iskarin männänvarresta kiinni, uutta ei tietenkään viitsi samalla tavalla käsitellä...
9-3 2.0i SE vm-99
Ng900:ssa tuo onnistuu 19mm (?) lenkkiavaimella ja normiaalilla kuusiokolo avainsarjalla.
9-3:ssa tuo taisi olla hieman enemmän syvennyksessä, joten silloin saattaisi auttaa "aito iskarityökalu"
http://www.biltema.fi/osteri/osteri.cgi ... 0240762822
tai vaihtoehtosesti reikäräikkä
http://www.biltema.fi/osteri/osteri.cgi ... 0240762822
tai ehkäpä "syvä" lenkkiavain.
http://www.biltema.fi/osteri/osteri.cgi ... 0240762822
Muistini mukaan eräässä 9-3:ssa tein tuon "kylmän viileesti" pulttipyssyllä, jolloin ei tarvinnut pitää kiinni keskeltä ja loppukiristyksessä tuo ei pyörikkään enää tyhjää.
Jos vielä ryömit auton alla muissa merkeissä, niin viitsitkö samalla ohimennen mitata tolpan ulkopaksuuden (jotain noin 50mm?), ei siis iskaripatruunan vaan putken jonne patruuna laitetaan (eli olisi tarkoitus tehdä uusi Bilstein kiristystyökalu sopivan paksusesta putkesta ja tehdä siishen "hampaat" päähän.... )
Hook
9-3:ssa tuo taisi olla hieman enemmän syvennyksessä, joten silloin saattaisi auttaa "aito iskarityökalu"
http://www.biltema.fi/osteri/osteri.cgi ... 0240762822
tai vaihtoehtosesti reikäräikkä
http://www.biltema.fi/osteri/osteri.cgi ... 0240762822
tai ehkäpä "syvä" lenkkiavain.
http://www.biltema.fi/osteri/osteri.cgi ... 0240762822
Muistini mukaan eräässä 9-3:ssa tein tuon "kylmän viileesti" pulttipyssyllä, jolloin ei tarvinnut pitää kiinni keskeltä ja loppukiristyksessä tuo ei pyörikkään enää tyhjää.
Jos vielä ryömit auton alla muissa merkeissä, niin viitsitkö samalla ohimennen mitata tolpan ulkopaksuuden (jotain noin 50mm?), ei siis iskaripatruunan vaan putken jonne patruuna laitetaan (eli olisi tarkoitus tehdä uusi Bilstein kiristystyökalu sopivan paksusesta putkesta ja tehdä siishen "hampaat" päähän.... )
Hook
ng900/9-3/9-5 purkuosia pyörimässä tallin nurkissa pk-seudulla. Entäpä onko tarvis Tech 2:lle tai T5/T7 (bio) päivityksille? Puuttuuko pixeleitä SID/ACCssä? YV:llä tavoittaa.
Nyt on uudet Sachsit alla ja auto alkaa tuntumaan likimain siedettävältä.Hook kirjoitti:Jos vielä ryömit auton alla muissa merkeissä, niin viitsitkö samalla ohimennen mitata tolpan ulkopaksuuden (jotain noin 50mm?), ei siis iskaripatruunan vaan putken jonne patruuna laitetaan (eli olisi tarkoitus tehdä uusi Bilstein kiristystyökalu sopivan paksusesta putkesta ja tehdä siishen "hampaat" päähän.... )
Hook
Sorry Hook, en muistanut mitata tuota putken vahvuutta.
Se 60mm mutteri jolla iskaripatruuna on kiinni joustinjalassa lähti tosiaan mukavasti isoilla putkipihdeillä. Iskarin yläpään mutterin avasin ja laitoin kiinni pulttikoneella.
Ei elämää ilman pulttipyssyä!! On se vaan mahtava kapine!
9-3 2.0i SE vm-99