17" 215/45 renkaiden ilmanpaine

Ensimmäinen uuden ajan malli. Vuodet 1994-2003.
neiden
"Kaasari"
Viestit: 41
Liittynyt: Pe Marras 18, 2005 19:56
Paikkakunta: Espoo

17" 215/45 renkaiden ilmanpaine

Viesti Kirjoittaja neiden »

Moikka, NG900:sen manuaali ei anna ilmanpaineta tuolle renkaalle, voisiko joku 9-3 Aero/Viggen omistaja katsoa millä paineilla tuota rengasta pitäisi normaalina (tyhjänä) ajaa - onko se sama normaali 2,2 bar?

Kiitoksia, Niko
pade
"Hölösuu"
Viestit: 5150
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 23:04
Paikkakunta: hki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja pade »

Muistaakseni mun ovessa lukee just toi 2.2. Ite tosin oon ajanu vähän kovemmilla paineilla, siinä 2,5 paikkeilla..
Speedou
"Hölösuu"
Viestit: 1297
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 05:00
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Speedou »

Täytyy ihmetellä välillä näitä kysymyksiä. Pistä paineita ja mene ajamaa, sillähän sen huomaa :roll: Mutta siis 2.2 ylöspäin kun lähdet niin ei hätää. Tuo 2.5 on usein aika jees.
STCF #3
neiden
"Kaasari"
Viestit: 41
Liittynyt: Pe Marras 18, 2005 19:56
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja neiden »

Speedou kirjoitti:Täytyy ihmetellä välillä näitä kysymyksiä. Pistä paineita ja mene ajamaa, sillähän sen huomaa :roll: Mutta siis 2.2 ylöspäin kun lähdet niin ei hätää. Tuo 2.5 on usein aika jees.
Aikamoinen anturi saa olla takapuolessa, notta huomaa kuluuko rengas keskeltä vai reunoilta... näkeehän sen sitten syksyllä, mutta kun kaikkea ei tarvitse kokeilla itse. - N

EDIT: Mulla on alustana 230 tkm ajettu vakioreki, eli olen siksi enemmän huolestunut renkaiden kulumisesta, kuin ajo-ominaisuuksien tuunaamisesta paineilla ;)
karvalakki
"Turbo"
Viestit: 289
Liittynyt: Ma Joulu 15, 2003 20:12

Viesti Kirjoittaja karvalakki »

neiden kirjoitti: Aikamoinen anturi saa olla takapuolessa, notta huomaa kuluuko rengas keskeltä vai reunoilta... näkeehän sen sitten syksyllä, mutta kun kaikkea ei tarvitse kokeilla itse. - N

EDIT: Mulla on alustana 230 tkm ajettu vakioreki, eli olen siksi enemmän huolestunut renkaiden kulumisesta, kuin ajo-ominaisuuksien tuunaamisesta paineilla ;)
No oikeassa olet, eihan sita paineen oikeellisuutta ajamalla tunne.

Yksi tykkaa aidista ja toinen tyttaresta, mutta enpa itse olisi lahtenyt tuossa jarjestyksessa autoani paivittamaan ... mita hyotya noista leveista tassuista on vakioalustan kanssa?
'99 9-3 2.0T (185hp), Eibach Pro-Kit / Bilstein Sprint
pertti666
"Viggen"
Viestit: 632
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 13:47
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja pertti666 »

tietysti myös rengasvalmistajalla voi olla omia suosituksia. Itse käytän 2.6 paineita ja kumikoko ketjussa käsitelty 215/45/17.
9-3 SC 2.0t vector -07
# 1781
neiden
"Kaasari"
Viestit: 41
Liittynyt: Pe Marras 18, 2005 19:56
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja neiden »

karvalakki kirjoitti:
neiden kirjoitti: Yksi tykkaa aidista ja toinen tyttaresta, mutta enpa itse olisi lahtenyt tuossa jarjestyksessa autoani paivittamaan ... mita hyotya noista leveista tassuista on vakioalustan kanssa?
16" kesärenkaat oli loppu ja 17" vanteet ikäänkuin kävelivät minua vastaan... minkä mies sille mahtaa? Auton "Draken" päivitysprojekti on vielä muilta osin kesken, enkä ole siksi vielä ehtinut pureutua alustaan.
MrG
"Aero"
Viestit: 409
Liittynyt: Su Elo 07, 2005 16:23

Viesti Kirjoittaja MrG »

Vähintään 2.5bar noin matalissa renkaissa, itse käytän 2.7bar:in paineita.
Mulla on kanssa vakio aeron alusta ja 225/45-17 kiekot ja ihan hyvin tämäkin yhdistelmä toimii normaali ajossa.
Frostgrey
"Hölösuu"
Viestit: 3712
Liittynyt: Ma Touko 26, 2003 22:05
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Frostgrey »

Aikamoinen anturi saa olla takapuolessa, notta huomaa kuluuko rengas keskeltä vai reunoilta... näkeehän sen sitten syksyllä, mutta kun kaikkea ei tarvitse kokeilla itse. - N

EDIT: Mulla on alustana 230 tkm ajettu vakioreki, eli olen siksi enemmän huolestunut renkaiden kulumisesta, kuin ajo-ominaisuuksien tuunaamisesta paineilla
Eipä nykyään enää ole noilla renkaiden paineilla ole suurta vaikutusta renkaan epätasaseen kuluvuuteen, ovat rungoltaan niin jäykkiä, varsinkin jo tuossa koossa. :wink: Tollanen 2.5-2.8 kuullostaa ihan hyvältä
Saab 9-3 TTID Vector 2008
citizen
"Kaasari"
Viestit: 47
Liittynyt: To Maalis 16, 2006 21:36

Viesti Kirjoittaja citizen »

Mulla oli ex kaarassa samankokoisissa kumeissa 2.6bar.
Oikean paineen kyllä löysi pers tuntumalla. Aloitin 2.2bar:ista, se oli liian vähän, auto veteli urissa.
Nostin paineita 0.1bar kerrallaan ja 2.6bar oli sopiva, vetely loppui eikä renkaat olleet liian kovat.

Asiahan riippuu tietysti autosta ja renkaista. Normaalilla lulla-alustalla on sama onko sulla 2.2 vai 2.8bar, väärän paineen huomaa vasta syssymmällä.
9-3 2.0i SE vm-99
Speedou
"Hölösuu"
Viestit: 1297
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 05:00
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Speedou »

Niinjoo, itse ajattelen renkaanpaineita säätäessä juuri auton käyttäytymistä, en muuta. Renkaat kestä kuitenkaan kuin maks 1 kesän. Eli käyn säätämässä - ajan jonkun mutkalenkin kovaa läpi ja säädän suuntaan tai toiseen. Kun auto tuntuu hyvältä otan arvot talteen.

Mutta ymmärrän kyllä pointtisi nyt, kun katsoi asiaa vähän avarakatseisemmin. ;)
STCF #3
Speedou
"Hölösuu"
Viestit: 1297
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 05:00
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Speedou »

MrG kirjoitti:Vähintään 2.5bar noin matalissa renkaissa, itse käytän 2.7bar:in paineita.
Ei kyllä tarvitse olla vähintään noin paljoa, ehkä sitä 2.2 voi alkaa pitää miniminä. Mutta tosiaan on joissakin tapauksissa jopa suositusarvo.
STCF #3
juhokare
"Hölösuu"
Viestit: 3859
Liittynyt: Ti Joulu 30, 2003 13:59

Viesti Kirjoittaja juhokare »

Kerran erään rengasliikkeen asentaja sanoi, että nuo autojen suosituspaineet määrätylle rengaskoolle ovat minimejä. Itse tykkään käytää tavallisessa rengaskoossa (195/65 R15) noin 2,5 baarin paineita. Noin 2 baarin paineet tuntuvat vähän epämukavilta. 2,5 baaria on jo sopivan jäykkä. :wink:
#1882
Saab 9-3SS TTiD vm. 2008 & Mitsubishi L200 vm. 2016 & Landrover Defender Td5 vm. 2003
karvalakki
"Turbo"
Viestit: 289
Liittynyt: Ma Joulu 15, 2003 20:12

Viesti Kirjoittaja karvalakki »

neiden16 kirjoitti: kesärenkaat oli loppu ja 17" vanteet ikäänkuin kävelivät minua vastaan... minkä mies sille mahtaa? Auton "Draken" päivitysprojekti on vielä muilta osin kesken, enkä ole siksi vielä ehtinut pureutua alustaan.
Juu, ei ollut tarkoitus syyllistaa, kunhan ihmettelin. Jos noin paskarakoseen joutuu, etta 17" tunkee vakisin vastaan, niin eihan siina auta rimpuilla :)
'99 9-3 2.0T (185hp), Eibach Pro-Kit / Bilstein Sprint
Talladega
"Turbo"
Viestit: 240
Liittynyt: To Touko 08, 2003 18:08

Viesti Kirjoittaja Talladega »

Justiinsa kävin laittamassa 2,9 eteen ja 2,7 taakse. Teeämmässähän tuota joskus muinoin puitiin, muistaakseni lopputulos oli että parempi liikaa kuin liian vähän.
9-3 Viggen #1487
Vastaa Viestiin