Saabin varaosien hinnoittelusta ...

Ensimmäinen uuden ajan malli. Vuodet 1994-2003.
Vastaa Viestiin
karvalakki
"Turbo"
Viestit: 289
Liittynyt: Ma Joulu 15, 2003 20:12

Saabin varaosien hinnoittelusta ...

Viesti Kirjoittaja karvalakki »

voi venaja. Saabista hajosi jotain takalasin ikkunannostimesta. Avasin oven sisapahvin ja vikahan loytyi nopeasti: sellainen pieni muovi-metalliosa, jonka avulla lasin alareunassa oleva kouru kytkeytyy hissiin, oli rikkoutunut. Moottori ja hissi siis pelasivat mainiosti, mutta lasi vain ei ollut yhteydessa hissiin.

Osan irroittaminenkin oli helppoa; ensin saihkahdin, etta hissisysteemi on kiinnitetty niittaamalla, joten on vahan v-maisempi irroitettava. Mutta eipa hataa, Saabin insinoorit olikin suunnitelleet hommat siten, etta rikkoutuneen osan sai irroitettua ilman etta hissia tai lasia irroitti. Mainioita, nyt vain rikkonainen osa kourassa Saab-kauppaan!

No napparaa, eipa sita saakaan erillisena osana, vaan pitaa ostaa koko perkeleen hissisysteemi, siis kaytannossa kaikki oven sisapuoliset osat. Ja nekin ovat siis autossa niittaamalla kiinni. Voi helevatan helevatta: osa on selvasti vaihdettavaksi suunniteltu, EPC:n kuvissakin se nakyy, mutta eipa per...le GM Saab myy sita. Ei siina muuten mitaan, mutta kun nuo rojut olisivat maksaneet 380EUR. Viiden euron osan hajoamisen takia...

No, ensin ajattelin, etta puren hammasta ja ostan rojut. Sitten ajattelin, etta samalla hinnalla saa penskoille pleikkarin ja viela jaa rahaa pariin parkkisakkoon. Siksipa suunnittelin ikkunan kiilaamista lopullisesti kiinni. No, huonosti korjaaminenkaan ei oikein sovi luonnolle, joten ryhdyin tutkimaan osan korjaamista. Sehan onnistuikin loppujen lopuksi melko helposti; reika, M3-25 pultti, pari prikkaa ja mutteri.

Hommalla onnellinen loppu. Muistuttaa vaan niin perskeleesti vuodatustani jonka kirjoittelin joskus aiemmin moottoriantenniongelmien kanssa: silloinhan Saabin ratkaisu toimimattomaan moottoriantennin moottoriin oli 300EUR hintainen koko moottoriantenniasetelma, kun taas vika oli yksinkertaisessa passiivisessa komponentissa, joka maksoi 20 senttia. Sekin oli suunniteltu vaihdettavaksi, mutta eipa hassakkaan myyty mitaan osia.

Muutenkin kun kattoo tuota Saabia, niin aivan hirveita nuo kulutusvaraosahinnat, varsinkin kun kulutusvaraosaiksi joutuu laskemaan kaikenmaailman DI-kasetteja. Perheen ykkosauto ns. "laatusaksalainen" on huomattavasti halvempi korjata. Kummallista.

Just nyt on sallainen tunne, etta taitaa tama nykyinen olla viimeinen Saab tassa taloudessa. V...u. Jos se olis yhtaan hitaampi niin myisin heti pois :) Ppaitsi eihan tuota voi edes myyda, ei ennen tammikuuta 2007. No, eipahan tule hatikoityja ratkaisuja :)

Terapiaa tarvitaan. Onneksi paasee huomenna anopin luo kylaan :D
'99 9-3 2.0T (185hp), Eibach Pro-Kit / Bilstein Sprint
jupu
Matalapaineturbo
Viestit: 157
Liittynyt: La Loka 04, 2003 15:37
Paikkakunta: Rauma

Viesti Kirjoittaja jupu »

Miksi itkeä kauheasti jos korjaus oli noin helppo (molemmissa tapauksissa) ?
Kyllä kaikki valmistajat myyvät mielummin uuden auton kuin vara-osan, puhumattakaan jostain euron osasta, mielikuvitusta ja hieman ranetusta ja taas toimii... :)
EI Saabia...tällä erää.
karvalakki
"Turbo"
Viestit: 289
Liittynyt: Ma Joulu 15, 2003 20:12

Viesti Kirjoittaja karvalakki »

jupu kirjoitti:Miksi itkeä kauheasti jos korjaus oli noin helppo (molemmissa tapauksissa) ?
No siksi, etta
1) oli aivan tuuria ja vaati keskimaaraista suurempaa sitkeytta saada osa korjattua
2) osa oli tehty vaihdettavaksi mutta sita ei myyda
3) loytyy runsaasti esimerkkeja joissa tilanne on muuten sama, mutta korjaaminen ei ole mahdollista
Kyllä kaikki valmistajat myyvät mielummin uuden auton kuin vara-osan, puhumattakaan jostain euron osasta, mielikuvitusta ja hieman ranetusta ja taas toimii... :)
Just, tosi hilpeeta saada tuollainen ranetettu viritys sitten itselle. Vastuullinen valmistaja ajattelee omistajaa pitkalla tahtaimella, ja tekee autosta korjattavan. Naitakin merkkeja on.
'99 9-3 2.0T (185hp), Eibach Pro-Kit / Bilstein Sprint
citizen
"Kaasari"
Viestit: 47
Liittynyt: To Maalis 16, 2006 21:36

Viesti Kirjoittaja citizen »

9-5T kirjoitti:
karvalakki kirjoitti:Vastuullinen valmistaja ajattelee omistajaa pitkalla tahtaimella, ja tekee autosta korjattavan. Naitakin merkkeja on.
Olisko esimerkkia?
Omakohtaisella kokemuksella BMW e34.
9-3 2.0i SE vm-99
citizen
"Kaasari"
Viestit: 47
Liittynyt: To Maalis 16, 2006 21:36

Viesti Kirjoittaja citizen »

9-5T kirjoitti:
citizen kirjoitti:
9-5T kirjoitti: Olisko esimerkkia?
Omakohtaisella kokemuksella BMW e34.
Millä tavalla e34 on korjattavampi kuin muut?
Siihen ainakin saa joka osan mitä pystyy järjen kanssa irroittamaan.
Esim. sähköikkunoiden käyttökoneiston osat saa ostettua yksitellen jos on tarvis.
Muista bemareista ei ole tietoa, siksi laitoin esimerkiksi e34 mallin.

Turha tästä on herneitä vetää, mut e34 bemari nyt vaan on fiksummin tehty ja kestävämpi/toimivampi kuin vertailukohtana toimiva vm-99 9-3 saappi.

edittiä: Tosin onhan noissa autoissa aikoinaan ollut ovh:ssakin aikamoinen ero...
9-3 2.0i SE vm-99
jupu
Matalapaineturbo
Viestit: 157
Liittynyt: La Loka 04, 2003 15:37
Paikkakunta: Rauma

Viesti Kirjoittaja jupu »

Pitänee sitten mennä ostamaan sellainen.
EI Saabia...tällä erää.
karvalakki
"Turbo"
Viestit: 289
Liittynyt: Ma Joulu 15, 2003 20:12

Viesti Kirjoittaja karvalakki »

jupu kirjoitti:Pitänee sitten mennä ostamaan sellainen.
Ei huono ajatus :)

Omaa kokemusta on e30, e36 ja e46. Ne ainakin ovat korjattavampia ihan kunnon osilla kohtuu hintaan ilman ranetusta.

Tietysti taytyy huomioida, etta Saab lyo BMW:ta korville 10-0 hinnassa, huomioi sitten varusteet vs. hinta tai teho vs. hinta. Kohtuullisella hinnalla saa hyvat varusteet ja mukavasti tehoa.

Jos nyt kuitenkin AP:na saan pyytaa, niin ei kaanneta tata taas BMW-Saab vaittelyksi. Lahinna kirjoitin alkuperaisen vitutusta purkaakseni, ja kenties jonkinlaisen lohdutuksen/sielunhoidon toivossa :)

Huomenna on tarkoitus menna ostamaan Saabbaaseen kierros jarruosia, joten ei tassa nyt sitten kuitenkaan olla tuota ysikolkkia heti lahtaamassa. Ikkuna pelaa taas, paasiasreissu tehty ja turbo aiheuttaa edelleenkin virneen suupieliin ohituksissa. Ei kun kauppaan ja kasa jarrulevyja&paloja kainaloon. Jarrut uusiksi ja kovaa ajoa!
'99 9-3 2.0T (185hp), Eibach Pro-Kit / Bilstein Sprint
jupu
Matalapaineturbo
Viestit: 157
Liittynyt: La Loka 04, 2003 15:37
Paikkakunta: Rauma

Viesti Kirjoittaja jupu »

Toki sitä aina murheitaan saa "päästättää" :)
Olit vaan niiiiin tosissaan oloinen, joten päätin pudottaa takaisin pinnalle.
Ei kun uutta jarrua ja taas kesä koittaa...vaikkei ny juuri siltä tunnu/näytä :cry:
EI Saabia...tällä erää.
Huttunen
Matalapaineturbo
Viestit: 164
Liittynyt: Ma Kesä 12, 2006 12:52
Paikkakunta: Ylä-Savo

Re: Saabin varaosien hinnoittelusta ...

Viesti Kirjoittaja Huttunen »

No voi v**tu!

Aamusella nakkasin nutun takapenkille ja tyrkkäsin oven kiinni. Oven pamahtaessa kiinni tipahti ikkuna ala-asentoon, kuten myös puolisen sekuntia myöhemmin minun leuka. WTF?!

Verhoilun alta viaksi ilmeisesti paljastui tämä sama nippeliosa jonka on muovi antanut periksi. Tietenkään kyseistä osaa ei saa muuten kuin ostamalla ikkunahissin ja sähkömoottorin pakettina. Delta-Autosta en edes ole kysynyt, mutta purkaamolta käytetyn paketin saa 120€ hintaan.

Kuva Kuva Kuva
Vastaa Viestiin