Cruise ei toimi

Ensimmäinen uuden ajan malli. Vuodet 1994-2003.
hz81
"Hölösuu"
Viestit: 2702
Liittynyt: Ke Touko 11, 2005 17:27
Paikkakunta: Etelä-Savo

Cruise ei toimi

Viesti Kirjoittaja hz81 »

Koetin kaivaa pikaisesti haulla mutten löytänyt. Eli tänään sitten ei tuo cruise enään toiminut. Cruise valo kyllä syttyy tauluun muttei vain lähde päälle. Olisko viiksestä johto poikki tai kytkin rikki? Muistelen että tästä oli vähän aikaa sitten juttua mutten löydä tarinaa millään.
Toisekseen alkaa tuntua että tuo meikäläisen auto on riivattu... vikaa vian perään alkaa ilmaantua!
OPEL
SAAB 9-5 Aero A5 vm. 2004
Ex Saab 9³ SC 1.9TiDS Vector A6 vm. 2007[/url]
Ex Saab 9³ TiD 2.2 SE vm.2001 & Saab OG900i vm. 1991
#2570
saab9-3t
"Tuplakaasari"
Viestit: 72
Liittynyt: La Joulu 03, 2005 13:22
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja saab9-3t »

Siel on kytkin ja jarru polkimen takana säädöt vakionopeus säätimelle..kato et ne on oikein..
Saab 9-3 2.0t ss
hz81
"Hölösuu"
Viestit: 2702
Liittynyt: Ke Touko 11, 2005 17:27
Paikkakunta: Etelä-Savo

Viesti Kirjoittaja hz81 »

saab9-3t kirjoitti:Siel on kytkin ja jarru polkimen takana säädöt vakionopeus säätimelle..kato et ne on oikein..
Siis mitä?
OPEL
SAAB 9-5 Aero A5 vm. 2004
Ex Saab 9³ SC 1.9TiDS Vector A6 vm. 2007[/url]
Ex Saab 9³ TiD 2.2 SE vm.2001 & Saab OG900i vm. 1991
#2570
saab9-3t
"Tuplakaasari"
Viestit: 72
Liittynyt: La Joulu 03, 2005 13:22
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja saab9-3t »

Mulla teki omassa autossa cruise ihan samaa huollon jälkeen..vein sen takas niin asentaja sääti muistaakseni jarrupolkimen takana olevaa anturia koska se oli liian herkällä ja cruise ei mennyt päälle..
Saab 9-3 2.0t ss
Hook
"Hölösuu"
Viestit: 2224
Liittynyt: Ti Kesä 08, 2004 21:25
Paikkakunta: Helsinki/Tuusula/Somero

Viesti Kirjoittaja Hook »

Jarrupoljinjohto pitää olla maissa
------------------
Ainakin vanhemmissa (ng900/og9-3 trionic 5, jossa oma cruisen boxi) cruise käyttää nelinapaista jarruvalokytkintä (josta vain 2 nastaa käytössä) jarrupolkimen tunnistamiseen, eli cruiselta jarruvalokytkimelle tuleva johto tarvitsee "maadoituksen" jarruvalojen polttimoiden "+" nastan kautta.
(eli kruise putoaa päältä, kun jarruvalot syttyvät, eli + nastan jännite nousee 0 -> 12v.. Samoin kuin cruise ei toimi, jos kaikki jarruvalot palaneet..)
Muistaakseni tämän sai testattua sillä, että kun yrittää laittaa jarrupoljin pohjassa cruisea päälle, niin mittariston valo ei syty ennenkuin jarrun nostaa...

kytkinpoljinjohto pitää olla +12
-------------------
Sulakerasialta (eri kuin itse cruise, en muista nyt ulkoa, mutta voin kaivella..) menee +12v kytkinpolkimen "cruise" kytkimelle (sille ainoalle...), josta menee jännite taas cruisen purkille, jonka pitää olla 12v, että kruise nappaa vetoon, eli jos kytkintä painetaan, niin cruise putoaa päältä, kun kytkinpolkimelta tuleva jännite on 0v... )

Mittaristojohto palaa, kun kruise kytketty päälle
----------------
Mittaristolle menee oma johto, joka sytyttää cruisen merkkivalon, kun cruisen purkkiin tulee virta ja cruisen purkki on aktiivinen vaikka nopeutta ei olisikaan asetettu.

Trionic johto kertoo moottorinohjaukselle cruise moodista
---------------
Ainakin turbomalleissa menee trionicille tieto cruise-vedosta.. (liekkö toimii taloudellisemmin)


Käyttöjännite + maa on se millä boxi toimii
------------------------
Cruise ottaa sähköt sulakerasian omalta sulakkeelta ja maadoitus muistaakseni kuskin A pilarin juuressa.

Nopeusjohto kertoo boxille miten lujaa mennään
--------------
Cruise ottaa nopeustiedon ABS yksiköltä (vanhemmissa ng900:ssa nasta 17, uudemmissa oli joku muu).
Nopeuden piti olla joku lähemmäs 40km/h ennenkuin lähti cruise päälle..

Viiksijohdot kertoo boxille, mitä nappia kuski painelee
-------------
Viikselle menee 3 johtoa, jolla ohjataan toimintoja..
Olikos jollain tälläinen mennyt poikki.. Hiertynyt tms..?


Siinäpä kaikki 10 johtoa, mitä mekaaninen vaijericruise käyttää. (Tuota dieseliä en tunne, että onko se tälläinen, mutta kaikki ng900 sekä 9-3i ja 9-3 Trionic 5 mallit ovat.
Tuon purkin tunnistaa siitä, että se on apumiehen lokasuojan päällä iskarin yläpään ja tulipellin välissä ja siinä on 10napainen liitin.

Oma veikkaukseni on tuo kytkinpoljin kytkin, jos jarruvalot toimivat autossa normaalisti.. Helpointa liene mitata yleismittarilla irroittamalla kuskin polviverhoilu, jonka alta löytyy noi kytkimet.
Voin vielä jossainkohtaa kaivella nuo 10 napaisen liittimen johtojärjestyksen, jos ei noi kytkintestit tuota tulosta, niin pääset mittailemaan suoraan cruiseboxin liittimestä :wink:

Hook

(nimimerkillä: rakentanut johtosarjan, kun mun -94 mallissa sellaista ei ollut..)
ng900/9-3/9-5 purkuosia pyörimässä tallin nurkissa pk-seudulla. Entäpä onko tarvis Tech 2:lle tai T5/T7 (bio) päivityksille? Puuttuuko pixeleitä SID/ACCssä? YV:llä tavoittaa.
hz81
"Hölösuu"
Viestit: 2702
Liittynyt: Ke Touko 11, 2005 17:27
Paikkakunta: Etelä-Savo

Viesti Kirjoittaja hz81 »

Hook kirjoitti:Jarrupoljinjohto pitää olla maissa
------------------
Ainakin vanhemmissa (ng900/og9-3 trionic 5, jossa oma cruisen boxi) cruise käyttää nelinapaista jarruvalokytkintä (josta vain 2 nastaa käytössä) jarrupolkimen tunnistamiseen, eli cruiselta jarruvalokytkimelle tuleva johto tarvitsee "maadoituksen" jarruvalojen polttimoiden "+" nastan kautta.
(eli kruise putoaa päältä, kun jarruvalot syttyvät, eli + nastan jännite nousee 0 -> 12v.. Samoin kuin cruise ei toimi, jos kaikki jarruvalot palaneet..)
Muistaakseni tämän sai testattua sillä, että kun yrittää laittaa jarrupoljin pohjassa cruisea päälle, niin mittariston valo ei syty ennenkuin jarrun nostaa...

kytkinpoljinjohto pitää olla +12
-------------------
Sulakerasialta (eri kuin itse cruise, en muista nyt ulkoa, mutta voin kaivella..) menee +12v kytkinpolkimen "cruise" kytkimelle (sille ainoalle...), josta menee jännite taas cruisen purkille, jonka pitää olla 12v, että kruise nappaa vetoon, eli jos kytkintä painetaan, niin cruise putoaa päältä, kun kytkinpolkimelta tuleva jännite on 0v... )

Mittaristojohto palaa, kun kruise kytketty päälle
----------------
Mittaristolle menee oma johto, joka sytyttää cruisen merkkivalon, kun cruisen purkkiin tulee virta ja cruisen purkki on aktiivinen vaikka nopeutta ei olisikaan asetettu.

Trionic johto kertoo moottorinohjaukselle cruise moodista
---------------
Ainakin turbomalleissa menee trionicille tieto cruise-vedosta.. (liekkö toimii taloudellisemmin)


Käyttöjännite + maa on se millä boxi toimii
------------------------
Cruise ottaa sähköt sulakerasian omalta sulakkeelta ja maadoitus muistaakseni kuskin A pilarin juuressa.

Nopeusjohto kertoo boxille miten lujaa mennään
--------------
Cruise ottaa nopeustiedon ABS yksiköltä (vanhemmissa ng900:ssa nasta 17, uudemmissa oli joku muu).
Nopeuden piti olla joku lähemmäs 40km/h ennenkuin lähti cruise päälle..

Viiksijohdot kertoo boxille, mitä nappia kuski painelee
-------------
Viikselle menee 3 johtoa, jolla ohjataan toimintoja..
Olikos jollain tälläinen mennyt poikki.. Hiertynyt tms..?


Siinäpä kaikki 10 johtoa, mitä mekaaninen vaijericruise käyttää. (Tuota dieseliä en tunne, että onko se tälläinen, mutta kaikki ng900 sekä 9-3i ja 9-3 Trionic 5 mallit ovat.
Tuon purkin tunnistaa siitä, että se on apumiehen lokasuojan päällä iskarin yläpään ja tulipellin välissä ja siinä on 10napainen liitin.

Oma veikkaukseni on tuo kytkinpoljin kytkin, jos jarruvalot toimivat autossa normaalisti.. Helpointa liene mitata yleismittarilla irroittamalla kuskin polviverhoilu, jonka alta löytyy noi kytkimet.
Voin vielä jossainkohtaa kaivella nuo 10 napaisen liittimen johtojärjestyksen, jos ei noi kytkintestit tuota tulosta, niin pääset mittailemaan suoraan cruiseboxin liittimestä :wink:

Hook

(nimimerkillä: rakentanut johtosarjan, kun mun -94 mallissa sellaista ei ollut..)
Kiitokset Hookille. Tulin tuossa hetki sit töistä niin pitää koettaa muutama tunti nukkua ja lähteä sitten metsästämään vikaa. Kerron tuloksista myöhemmin.
OPEL
SAAB 9-5 Aero A5 vm. 2004
Ex Saab 9³ SC 1.9TiDS Vector A6 vm. 2007[/url]
Ex Saab 9³ TiD 2.2 SE vm.2001 & Saab OG900i vm. 1991
#2570
hz81
"Hölösuu"
Viestit: 2702
Liittynyt: Ke Touko 11, 2005 17:27
Paikkakunta: Etelä-Savo

Viesti Kirjoittaja hz81 »

No niin. Nyt on vika paikallistettu. Kytkinpolkimen kytkin oli ja on edelleen irti ja arvatkaas mistä syystä? Paikallinen Saab-huolto on sen ilmeisesti irrottanut sen kun vaihtoivat poljinsylinterin viime viikolla ja samalla katkoneet siitä kiinnikkeet ja laittaneet ilmastointi teipillä kiinni!? Mikähän on kun ei pysynyt kiinni muutamaa päivää kauemmin?

Arvatkaapas mitä seuraavaksi tapahtuu? Joutuu ehkä käydä antamassa hieman palautetta.
OPEL
SAAB 9-5 Aero A5 vm. 2004
Ex Saab 9³ SC 1.9TiDS Vector A6 vm. 2007[/url]
Ex Saab 9³ TiD 2.2 SE vm.2001 & Saab OG900i vm. 1991
#2570
Avatar
rr
"Hirsch"
Viestit: 933
Liittynyt: Ma Syys 01, 2003 15:39
Paikkakunta: Oulainen

Viesti Kirjoittaja rr »

hz81 kirjoitti:...katkoneet siitä kiinnikkeet ja laittaneet ilmastointi teipillä kiinni!?
Merkkihuollon Ranetusta... :lol: :lol: :lol:
900i16 3d 1989, 9000 CS 2,0t 1997
vuodesta -87: 5kpl 96, 12kpl 99, 9kpl OG900, 9000 aero ja OG9-3 TiD
hz81
"Hölösuu"
Viestit: 2702
Liittynyt: Ke Touko 11, 2005 17:27
Paikkakunta: Etelä-Savo

Viesti Kirjoittaja hz81 »

rr kirjoitti:
hz81 kirjoitti:...katkoneet siitä kiinnikkeet ja laittaneet ilmastointi teipillä kiinni!?
Merkkihuollon Ranetusta... :lol: :lol: :lol:
Huh huh!!! En paremmin sano. Kävin kysymässä huollossa poljinsylinterin vaihdon huoltokuitin ja rikkonaisen, teipatun poljinkytkimen kanssa että onko asioilla yhteys? Huoltotiskillä kaveri sanoi että tuskin on, heillä on kuulema tapana laittaa uutta osaa jos jotain menee rikki. Sanoin että saanko keskustella huollon tehneen asentajan kanssa asiasta? Kaveri lähti itse kysymään halliin asiaa ja tuli hetken päästä pois ja sanoi että kyllä, asentaja oli laittanut teipin siihen ja pyysi minulta anteeksi ja antoi uudn kytkimen minulle.
Noh, loppu hyvin kaikki hyvin ja cruise kunnossa. Mutta ei tätä kyllä voi oikein käsittää miten tälläinen voi olla mahdollista?! Entäs jos jokin autoista mitään tajuamaton olisi vienyt sen huoltoon kun ei cruise toimi, olisi sitten laskutettu diagnoosista, siitä osasta ja kaikesta muusta. v**tu mitä touhua!
OPEL
SAAB 9-5 Aero A5 vm. 2004
Ex Saab 9³ SC 1.9TiDS Vector A6 vm. 2007[/url]
Ex Saab 9³ TiD 2.2 SE vm.2001 & Saab OG900i vm. 1991
#2570
Sam76
"Ruisku"
Viestit: 111
Liittynyt: Ma Kesä 06, 2005 21:50
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Sam76 »

Mulla on kans todella huonoja kokemuksia noista merkkihuolloista. Aikaisempaa saabia kävin kolme kertaa näyttämässä oudon rahinan takia ja joka kerta muutaman sadan euron lasku mukaan ja vikaa EI saatu korjattua. Siis sellainen sylettää ihan oikeesti ja äijät eivät ota mitään vastuuta. En mene enää ikinä merkkihuoltoon jos ei ole aivan pakko. :evil: Ja satun vielä olemaan niitä tyyppejä jotka eivät osaa/ymmärrä tarkastaa mitä siellä oikein tehtiin vai annettiinko pelkästään valohoitoa hintaan 70e/h :oops: :evil:
9-3 2.0t sport vm-00
#2895
Happo
"Turbo"
Viestit: 293
Liittynyt: Ke Huhti 14, 2004 23:13
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Happo »

hz81 kirjoitti:
rr kirjoitti:
hz81 kirjoitti:...katkoneet siitä kiinnikkeet ja laittaneet ilmastointi teipillä kiinni!?
Merkkihuollon Ranetusta... :lol: :lol: :lol:
Huh huh!!! En paremmin sano. Kävin kysymässä huollossa poljinsylinterin vaihdon huoltokuitin ja rikkonaisen, teipatun poljinkytkimen kanssa että onko asioilla yhteys? Huoltotiskillä kaveri sanoi että tuskin on, heillä on kuulema tapana laittaa uutta osaa jos jotain menee rikki. Sanoin että saanko keskustella huollon tehneen asentajan kanssa asiasta? Kaveri lähti itse kysymään halliin asiaa ja tuli hetken päästä pois ja sanoi että kyllä, asentaja oli laittanut teipin siihen ja pyysi minulta anteeksi ja antoi uudn kytkimen minulle.
Noh, loppu hyvin kaikki hyvin ja cruise kunnossa. Mutta ei tätä kyllä voi oikein käsittää miten tälläinen voi olla mahdollista?! Entäs jos jokin autoista mitään tajuamaton olisi vienyt sen huoltoon kun ei cruise toimi, olisi sitten laskutettu diagnoosista, siitä osasta ja kaikesta muusta. v**tu mitä touhua!
Kyllä joku hyvitys olis paikallaan! Kunnon kusetusta olisi tosiaan ollu, jos et itse olisi saanut diagnosoitua vikaa :evil:
Saab 9³
supo
"Tuplakaasari"
Viestit: 59
Liittynyt: Ma Joulu 01, 2003 16:36

Viesti Kirjoittaja supo »

Avasin äsken oman toimimattoman cruise-boxin ja löysin syyn toimimattomuuteen.Boxin sisällä olevat rattaat olivat kuluneet liian sileiksi. Toinen betonipropun näköinen joka on käämin akselissa kiinni ja toinen viistottu vastaratas siihen ensimmäiseen. Nämä kaksi kulunutta ratasta aiheuttaa toimimattomuuden. Voin laittaa kuvan näistä myöhemmin.

Olisikohan jollain tietoa näiden mahdollisista varaosanumeroista ja mahdollisesta saatavuudesta irrallisena (veikkauksena on että ei).

Tietenkin jos jollain on muuten rikkonainen boxi jossa kyseiset rattaat ehjät niin voitaisiin hieroa kauppoja.
Saab 900SE 2.0 Turbo -95
Hook
"Hölösuu"
Viestit: 2224
Liittynyt: Ti Kesä 08, 2004 21:25
Paikkakunta: Helsinki/Tuusula/Somero

Viesti Kirjoittaja Hook »

Ulkomuistista: epc:n mukaan tuo on itsenäinen yksikkö, eikä siihen saa varaosia, vaan vaihdetaan koko mötikkä. Hommaa helpottaa se että myös opeleissa on tuota samaa purkkia, jos avk:ta yms kiertelee.

Hook
ng900/9-3/9-5 purkuosia pyörimässä tallin nurkissa pk-seudulla. Entäpä onko tarvis Tech 2:lle tai T5/T7 (bio) päivityksille? Puuttuuko pixeleitä SID/ACCssä? YV:llä tavoittaa.
supo
"Tuplakaasari"
Viestit: 59
Liittynyt: Ma Joulu 01, 2003 16:36

Viesti Kirjoittaja supo »

No nyt ois kuvaa rattaista. Ja kiitos Hook tiedosta. Satuinkin "löytämään" 9-3 wissin jossa ei ainakaan ollu muuta ku koko mötikän kuva.
Kuva
Saab 900SE 2.0 Turbo -95
Hook
"Hölösuu"
Viestit: 2224
Liittynyt: Ti Kesä 08, 2004 21:25
Paikkakunta: Helsinki/Tuusula/Somero

Viesti Kirjoittaja Hook »

Ilmeisimmin saab olettaa että tuollainen "hienomekaniikka" menee keskivertoasentajan toimenkuvan ulkopuolelle :roll:

Kerro kun löydät varaosia :)

Hook
ng900/9-3/9-5 purkuosia pyörimässä tallin nurkissa pk-seudulla. Entäpä onko tarvis Tech 2:lle tai T5/T7 (bio) päivityksille? Puuttuuko pixeleitä SID/ACCssä? YV:llä tavoittaa.
Vastaa Viestiin