arttu kirjoitti:Otetaanpa vielä puheeksi tämä öljyä vuotava virranjakaja.
Elikkä tänään vaihdoin sen stefan ysisatkun jakajaan.
Toimenpiteet:
Kansi auki, johto se pikaliitin jutska poijes, jakaja irti (12mm kannalla olevalla pultilla)
Kannatta sitten heti tässä vaiheessa painaa mieleen että mitenkä ja mitenkä päin ne virranjakajan osat on...
Tampilla lyödään lukitus tappi pois (kun olet ensiksi ottanut ehjänä sen jousen siitä ympäriltä) akselin päästä joka menee akselin ja sen "renkulan" (ehdottomasti tultava kasattaessa oikein päin ja ei symmetrinen...) läpi jossa ne hampaan. Akseli lähtee varovasti vetämällä pois. Ei kannata sitten puotella tai hukata niitä rikkoja sieltä jakajan sisältä. kommassakin päässä teräsrikkojen välissä jonkun sortin pakeliitti rikka jota ei kannata rikkoa.
Elikkä akseli on nyt pois, niin stefa löytyy sen kirkkaan rikan alta sieltä kopanpuolipäästä joka lähtee varovasti mensselillä vääntämällä hissukseen eri puolelta.(painettu jollain prässillä jakajan runkoon hammastuksilla kiinni).
Stefa irti mikä näkyy kun olet saanut rikan pois. Steffan koko(19*12,5*5) tota kokoa en löytänyt mistään.
Laitoin kaksi uutta stefaa kokoa, halkaisija 19mm, reikä 12mm ja paksuus 3mm (hyvin mahtui se "prässiprikka" takaisin paikalleen.
Puhdistin jakajan hyvin ja kasaus päinvastaisessa järjestyksessä.
Ai niin joo. Kannattaa myös vaihtaa/laittaa se o-rengas sinne jakajan juureen.
Eipä tämä nyt mikään niin ihme homma lopen ollut...
Korjatkaa jos räikeitä virheitä neuvoissa, kiire SAUNAAN koska tuli tehtyä tännää muutakin töiden jälkeen :n hyväksi. Saa nähdä lähteekö toi piki ja paska naamasta...
Pitää laitaa tässä kun ehdin kuvien kaa sen tasauspyörästön holkin vaihto sinne kuskin puolelle. Jonka tein ajat sitten...
Öljyä virranjakajan kannen sisällä
Itseäni lainaten...
No niin, nyt sen on edessä. Joko uusi jakaja tai sitten 'artun' ohjeiden mukainen toiminta. Konesali meinaa jo sotkeentua.
Itse vois kokeilla kun menetettävää on vähän: ostan uuden tai koetan fixata nykyisen ja pahimmassa tapauksessa ostan uuden. Peukalo ei kai ole keskellä kämmentä.
Nuo stefat: mistä niitä täällä PK-seudulla voisi käydä kysymässä? Vai löytyykö ihan K-Raudasta?
O-renkaita on pilvin pimein, mutta siinä vaiheessa kun sitä oikean kokoista tarttee, ei löydy. Auto tai sen käynnistymiseen/liikkumiseen liittyvät osat atomeina, bussilla kauppaan... Muistaako kukaan kokoa?
Toki voisi käydä ostamassa jonkun lajitelman, jonka voi taas hävittää jonnekin tallin syövereihin.
Ja jos (ei kun?) tässä käy urpot, mitä se originaali jakaja maksaa nykyisin? Löytyykö tarvittaessa liikkeiden hyllyltä vai onko tilauskamaa?
-jouni
Itse vois kokeilla kun menetettävää on vähän: ostan uuden tai koetan fixata nykyisen ja pahimmassa tapauksessa ostan uuden. Peukalo ei kai ole keskellä kämmentä.
Nuo stefat: mistä niitä täällä PK-seudulla voisi käydä kysymässä? Vai löytyykö ihan K-Raudasta?
O-renkaita on pilvin pimein, mutta siinä vaiheessa kun sitä oikean kokoista tarttee, ei löydy. Auto tai sen käynnistymiseen/liikkumiseen liittyvät osat atomeina, bussilla kauppaan... Muistaako kukaan kokoa?
Toki voisi käydä ostamassa jonkun lajitelman, jonka voi taas hävittää jonnekin tallin syövereihin.
Ja jos (ei kun?) tässä käy urpot, mitä se originaali jakaja maksaa nykyisin? Löytyykö tarvittaessa liikkeiden hyllyltä vai onko tilauskamaa?
-jouni
3 * 99 75-84 (R.I.P.), OG900 -84 (R.I.P.) , NG900 -98
9-3 1.8t SC -07 ajossa
#2127
9-3 1.8t SC -07 ajossa
#2127
-
- "Ruisku"
- Viestit: 115
- Liittynyt: La Kesä 02, 2007 22:32
Re: Öljyä virranjakajan kannen sisällä
Hyvä Arttu, Tämä on viimeisen päällä oleva vinkki, pitää olla suhtkot puolen pullon änkyrässä ja hiton kova kiire saunaan ja viellä vaikka naapurin venemoottorista käyt ne lainaamassa vaikka liian ahtaat samantekevää, laitanpa niitä kaksi peräkkäin! Minä en halua enää hyvän kaverin vikkejä tänne millä on kiire saunaan! Paikallisesta laakerikaupasta löysin sopivan stefan ja taas kulkee 25 tkm ilman tätä vaikeutta
Re: Öljyä virranjakajan kannen sisällä
Hyvä Kalle-Ivari, olet niin seko jätkä että en tiedä mitä kommentoisi.kalle-ivar kirjoitti:Hyvä Arttu, Tämä on viimeisen päällä oleva vinkki, pitää olla suhtkot puolen pullon änkyrässä ja hiton kova kiire saunaan ja viellä vaikka naapurin venemoottorista käyt ne lainaamassa vaikka liian ahtaat samantekevää, laitanpa niitä kaksi peräkkäin! Minä en halua enää hyvän kaverin vikkejä tänne millä on kiire saunaan! Paikallisesta laakerikaupasta löysin sopivan stefan ja taas kulkee 25 tkm ilman tätä vaikeutta
Pitäisi varmaan olla puolen pullon änkyrässä, että pääsisin samalle henkiselle asteelle kanssasi ja hiton kova kiire saunaan sillä hetkellä kun kirjoitan tänne foorumille remontista jonka olen tehnyt useamman tunnin aikaisemmin.
Kaksi kappaletta ohuita stefoja ei ole liian ahdas tonne virranjakajaan vaikka oishan sinne voinut laittaa normaalin levyisen ns. kaksoishuulistefan.
Toivottavasti kaksoishuulistefa on tuttu nimitys vai onko sekin liian ahdas?
SKF:llä ei ollut täysin sopivaa stefaa ja auto piti saada liikenteeseen, koska eipä ollut työpaikka niin lähellä kuin nyt ja silloin oltiin yhden auton varassa.
Virranjakaja ei vuoda edelleenkään ja remontille tuli hintaa muutaman euron.
Vertaillaan virranjakajia potkiaisissa.
T: Parahin ystäväsi, arttu.
Re: Öljyä virranjakajan kannen sisällä
Itse vaihdoin akselin stefan eilen. Ei paha homma kun on kunnon lyömätappi. Ja kun muistaa varoa rikkomasta niitä paria "ei metallista" rikkaa. Laitoin stefan kokoa 19*12*5 ja se sopi vallan hienosti vaikka olikin vähän tiukempi kuin alkuperäinen.
Skoda Fabia 1.4 tdi
ex NG900 S 2.0i -96
ex NG900 S 2.0i -96
Re: Öljyä virranjakajan kannen sisällä
Voisiko olla lämpösovitettu tuo lukitustappi kun ei irronnut tuurnatapilla patikkaa vasten lyömällä? Uusi stefakin olisi jo ostettuna ... vm. on 2000.
Jos menee uuden jakajan ostamiseksi niin onko antaa vinkkiä mistä kannattaa ostaa pääkaupunkiseudulla / tilata?
Jos menee uuden jakajan ostamiseksi niin onko antaa vinkkiä mistä kannattaa ostaa pääkaupunkiseudulla / tilata?
Re: Öljyä virranjakajan kannen sisällä
Vaihdoin juuri omaan satkuun stefan ja tappia saa tosissaa lyödä ihan reippaasti.9-5T kirjoitti:Lyö kovempaa.PM kirjoitti:Voisiko olla lämpösovitettu tuo lukitustappi kun ei irronnut tuurnatapilla patikkaa vasten lyömällä? Uusi stefakin olisi jo ostettuna ... vm. on 2000.
Jos menee uuden jakajan ostamiseksi niin onko antaa vinkkiä mistä kannattaa ostaa pääkaupunkiseudulla / tilata?
Sääli on sairautta
Saabisti kolmannessa polvessa
900 Aero -87
Honda CBR 1100xx
900 Aero -87
Honda CBR 1100xx
Re: Öljyä virranjakajan kannen sisällä
Kiitos neuvoista, kovempi lyönti ja lisäksi patikan tilalle alasin jossa 3.5 mm reikä johon tappi pääsee poistumaan niin johan lähti. Kuntoon tuli, loppu vuotaminen.
Re: Öljyä virranjakajan kannen sisällä
ootteko laittaneet ihan o-renkailla? Esim tiivistekeskuksessa näyttäis olevan seuraavanlaista o-rengasta:
-reikä 12mm (d1)
-renkaan vahvuus 3 mm (d0)
-materiaali FPM (Viton)
Mahtaisko kahdella tommosella selvitä, vai pitääkö olla stefa?
Näyttäis tuolla olevan akselitiivistekkin 12 x 19 x 5 (NBR)
(reikä x halkaisija x syvyys)
Pitänee ostaa molemmat etukäteen ja sittenhän sen näkee mitä sieltä sisältä löytyy kun jakajan saa auki.
-reikä 12mm (d1)
-renkaan vahvuus 3 mm (d0)
-materiaali FPM (Viton)
Mahtaisko kahdella tommosella selvitä, vai pitääkö olla stefa?
Näyttäis tuolla olevan akselitiivistekkin 12 x 19 x 5 (NBR)
(reikä x halkaisija x syvyys)
Pitänee ostaa molemmat etukäteen ja sittenhän sen näkee mitä sieltä sisältä löytyy kun jakajan saa auki.
Saabilla jo vuodesta 1995. 90>900>9000>9000>NG9-3
Joskus useampikin samaan aikaan.
Joskus useampikin samaan aikaan.