Revennyt jousen istukan kumi

Ensimmäinen uuden ajan malli. Vuodet 1994-2003.
Vastaa Viestiin
ZedNut
"Tuplakaasari"
Viestit: 64
Liittynyt: Ma Tammi 26, 2004 21:18
Paikkakunta: Turku

Revennyt jousen istukan kumi

Viesti Kirjoittaja ZedNut »

Autoon on asennettu Eibachin madaltavat jouset ja Bilsteinin iskarit. Pitkän aikaa etupäästä kuului kolahtelua, ensin toiselta puolelta ja myöhemmin molemmilta puolilta. Vikaa kolahteluun ei löytynyt, joten en kiinnittänyt siihen sen enempää huomiota, vaan jatkoin ajamista. Vuoden ajelun jälkeen, nyt keväällä, alkoi jarrupoljin täristämään jarrutuksessa..epäilin kieroja jarrulevyjä, jumittuneita jarrupaloja, kieroja vanteita, katkenneita jousia.... Sitten syy selvisi. Iskareiden yläpäät eivät olleet enää kiinni missään, vaan heiluivat yläpuolisen jousen istukan kumien sisällä ihan vapaasti! Sisään vulkanoitu hela oli repeytynyt irti ympäröivästä kumista. Kumissa oleva helan reikä oli "vähäsen" myös suurentunut iskarin yläpään siinä vuoden heiluttua. :D
Kuuluisiko madalluksen yhdeydessä lisätä esim prikkoja jonnekin tuonne iskarin yläpään kiristysmutterin ja jousen istukan väliin, jotta menisi kireämmälle? Itse nuo jouset paikalle pistettiin ja kiristettiin varmasti tiukoiksi kiristysmutterista.
Mistähän saisi ostettua uudet istukat?? Saabilta ei ilkeä mennä tiedustelemaan heidän hintansa tietäen.
1994 Scarabe´-green 5d Saab ng900 16v IC Turbo Maptun stage1.
Hook
"Hölösuu"
Viestit: 2224
Liittynyt: Ti Kesä 08, 2004 21:25
Paikkakunta: Helsinki/Tuusula/Somero

Viesti Kirjoittaja Hook »

Ng900:n ensimmäisissä vuosikerroissa (ainakin 94..95) oli heikkoa suunnittelua tuo iskarin yläpään joustinkumi rakennelma ja saabi vaihtoi noita yläpäitä prikkoineen päivineen takuuseen, enemmän ja vähemmän automaattisesti.

Itsellänikin oli -94:ssa vaihdettu jossainkohtaa historiassa "uudemman malliset". Koko iskarin yläpää näyttää erilaiselta vanhan ja uudemman mallisessa.

Tässä uudempi -94 autosta, jossa on vaihdettu uudemman malliseen.
Kuva

tässä vanhempi -95 autossa, joka ei ole vielä hajonnut :wink:
Kuva

Ja omia kokemuksia tarvike kumeista... :?
http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic.php?t=20214

.. Ja kolahteluun saattaa olla syynä myös tämä
http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic.php?t=29779

Edit: Kumman malliset sinulla nuo ovat?
PCS:ltä voi osia kysyä, että mitä maksaa nuo Scantechit ja originalit.. :)
Hook
ng900/9-3/9-5 purkuosia pyörimässä tallin nurkissa pk-seudulla. Entäpä onko tarvis Tech 2:lle tai T5/T7 (bio) päivityksille? Puuttuuko pixeleitä SID/ACCssä? YV:llä tavoittaa.
ZedNut
"Tuplakaasari"
Viestit: 64
Liittynyt: Ma Tammi 26, 2004 21:18
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja ZedNut »

Kiitoksia Hook :D Autossani on juurikin nuo alkuperäiset ja heikkolaatuiset alakuvan kaltaiset kumit. Oletko muuten varma, että alakuvan kumi on kunnossa...näyttää olevan sisälle/koneeseen päin vinossa ihan niinkuin mullakin.. :wink:

Täytyy huomenna soittaa PCS:seen ja kysellä päivän hintoja. Scantechin versiosta taidan pysyä suosiolla kaukana, vaikka voihan olla, että ovat saaneet viimeisen vuoden aikana laadun kohdalleen noissa.
1994 Scarabe´-green 5d Saab ng900 16v IC Turbo Maptun stage1.
Hook
"Hölösuu"
Viestit: 2224
Liittynyt: Ti Kesä 08, 2004 21:25
Paikkakunta: Helsinki/Tuusula/Somero

Viesti Kirjoittaja Hook »

Renkaiden kääntyessä iskarin tolpan kulma vaihtaa asentoa, kun tuo iskarin alapää ei ole suorassa linjassa alapallonivelen kanssa, joten kallistuskulmasta ei kerro suoraan viallisesta kumista.. Veikkaan että alakuvassa renkaita on käännetty hieman vasemmalle, jolloin iskarin tolppa kiertyy alhaalla taka oikealle, jolloin yläpään "kuminivelen" yläpuolinen osuus kampeaa hieman eteenpäin ja lähemmäksi moottoria.
Ehjältä tuo auto ainakin 3 viikkoa sitten tuntui, kun tein siihen kaverille kytkinrempan ja tein pienen koe lenkin .. :)

Jos omaat EPC:n/wissin, niin tarkista samalla muut muuttuneet nippelit yläpäästä..(iskarin..). Taisi joku väliprikkakin kaivata vaihtoa, jos kumi hajonnut, kun vääntyy.. ja vielä siitäkin taisi olla vahvistettu malli korvaavana tuotteena.
Jos et omaa, niin saan sitten kaivella tuon tiedon sinulle.. :roll:

Hook
ng900/9-3/9-5 purkuosia pyörimässä tallin nurkissa pk-seudulla. Entäpä onko tarvis Tech 2:lle tai T5/T7 (bio) päivityksille? Puuttuuko pixeleitä SID/ACCssä? YV:llä tavoittaa.
ZedNut
"Tuplakaasari"
Viestit: 64
Liittynyt: Ma Tammi 26, 2004 21:18
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja ZedNut »

Tuli sitten tilattua kuitenkin ne Scantechit...Hinnanero(48e vs 150e) on niin vakuuttava, että pakko kokeilla josko saisin paremmat kuin Hookilla olleet. Onhan tässä aikaa kokeilla kaikenlaista, katsastus on vasta kuukauden päästä... :D

Wis:siä silmäillessä en löytänyt mainintaa vaihdettavasta väliprikasta...hmmm, puusilmäkö? :P

Jeps, kai tuo kuvan kumi sitten kunnossa on. Kuva tietysti valehtelee, kun näyttää vielä aluslevykin olevan "reilusti" irti kumistä...tai sitten se näyttää vaan siltä.
1994 Scarabe´-green 5d Saab ng900 16v IC Turbo Maptun stage1.
Hook
"Hölösuu"
Viestit: 2224
Liittynyt: Ti Kesä 08, 2004 21:25
Paikkakunta: Helsinki/Tuusula/Somero

Viesti Kirjoittaja Hook »

Kuva
ng900/9-3/9-5 purkuosia pyörimässä tallin nurkissa pk-seudulla. Entäpä onko tarvis Tech 2:lle tai T5/T7 (bio) päivityksille? Puuttuuko pixeleitä SID/ACCssä? YV:llä tavoittaa.
ZedNut
"Tuplakaasari"
Viestit: 64
Liittynyt: Ma Tammi 26, 2004 21:18
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja ZedNut »

Ok, kiitos vaivan näöstä. Tarkastan vaihdon yhteydessä tuon aluslevyn. Niitä varmaan saa suoraan Saabiltakin "edulliseen" hintaan..
1994 Scarabe´-green 5d Saab ng900 16v IC Turbo Maptun stage1.
ZedNut
"Tuplakaasari"
Viestit: 64
Liittynyt: Ma Tammi 26, 2004 21:18
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja ZedNut »

Noniin. Nyt nuo ylätukikumit on vaihdettu. Ilmeisesti Scantech on parantanut laatuaan, sillä näissä ei ollut mitään vikaa.

Valitettavasti jarrupolkimen tärinä jatkuu lähes yhtä pahana kuin ennen kumien vaihtoa :(

Täytyy alkaa etsimään syytä siihen tärinään uudelleen ***kele!
1994 Scarabe´-green 5d Saab ng900 16v IC Turbo Maptun stage1.
Hook
"Hölösuu"
Viestit: 2224
Liittynyt: Ti Kesä 08, 2004 21:25
Paikkakunta: Helsinki/Tuusula/Somero

Viesti Kirjoittaja Hook »

ZedNut kirjoitti:Noniin. Nyt nuo ylätukikumit on vaihdettu. Ilmeisesti Scantech on parantanut laatuaan, sillä näissä ei ollut mitään vikaa.

Valitettavasti jarrupolkimen tärinä jatkuu lähes yhtä pahana kuin ennen kumien vaihtoa :(

Täytyy alkaa etsimään syytä siihen tärinään uudelleen ***kele!
Kyllä ne minunkin ostamat scantechit näytti 99% samalta, kuin alkuperäiset.. Eikä noita "maanantai" booreja näe, ennenkuin irtoaa.. Samoin pulttien materiaalit huomaa vasta, kun napsahtaa/vääntyvät vähästäkin...
"look-a-like" osia.. :roll:
Toivotaan että kestävät ajossa.

Villi viekkaus jarrutuksen täristykseen on kieroutunut levy. :wink:
ng900/9-3/9-5 purkuosia pyörimässä tallin nurkissa pk-seudulla. Entäpä onko tarvis Tech 2:lle tai T5/T7 (bio) päivityksille? Puuttuuko pixeleitä SID/ACCssä? YV:llä tavoittaa.
Hallu
"Hölösuu"
Viestit: 2724
Liittynyt: To Elo 14, 2003 12:32
Paikkakunta: R136a1

Viesti Kirjoittaja Hallu »

Hook kirjoitti:
Villi viekkaus jarrutuksen täristykseen on kieroutunut levy. :wink:
Aivan, sanotaan 99,999999% :sti :D
ZedNut
"Tuplakaasari"
Viestit: 64
Liittynyt: Ma Tammi 26, 2004 21:18
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja ZedNut »

Tänään vaihdettiin uudet jarrulevyt, sekä palat eteen: ei mitään vaikutusta :( Myöskään vanteista ei jarrujen täristäminen johdu, sillä vaihdoin kokeilumielessä alle talvirenkaat peltivanteilla ja sama ilmiö niilläkin. ABS-myöskin viaton tähän, sillä kokeilin ajaa ilman ABS-sulaketta..
Ehkä enemmän kuin täristäminen, ihmetyttää sellainen lähes metallinen ääni, joka tuntuu tulevan tuosta keskeltä, alhaalta tulipellin takaa, kun jarruja painetaan... "tak, tak, tak, tak, tak...." Ikäänkuin "joku" päästäisi yli...?!? WTF!!

Seuraavaksi kai vaihdetaan jarrunesteet ja tulee sitten samalla ilmattua tuo jarrujärjestelmä. Etupyörien laakeritkin voisi vaihtaa, vaikka minkäänlaista välystä niissä ei tunnu.

Mahdollista on kai myös, että takajarruissakin saattaa piillä syy tähän ongelmaan.
1994 Scarabe´-green 5d Saab ng900 16v IC Turbo Maptun stage1.
ZedNut
"Tuplakaasari"
Viestit: 64
Liittynyt: Ma Tammi 26, 2004 21:18
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja ZedNut »

Jees :D Jarrut pelaa taas. Vika oli sitten kuitenkin jarrulevyssä.Takajarrulevyssä. Oikealla puolella, levyn sisäpinnalla oli selkeä, silmällä nähtävä korkeampi pitkähkö alue. Myös saman puolen jarrumäntä oli hiukan jumissa..tosin sama, sisäpuolinen mäntä oli vasemmalla puolella autoa myöskin ryytyneen tuntuinen. Onkohan tuon männän tarkoituskin olla hitaampi kuin vastakkainen? Epäilen kyllä, että ei.
1994 Scarabe´-green 5d Saab ng900 16v IC Turbo Maptun stage1.
Vastaa Viestiin