kysymyksiä 9-3: sesta

Ensimmäinen uuden ajan malli. Vuodet 1994-2003.
Vastaa Viestiin
pecca
"Kaasari"
Viestit: 46
Liittynyt: Ti Huhti 25, 2006 22:22
Paikkakunta: Nivala

kysymyksiä 9-3: sesta

Viesti Kirjoittaja pecca »

tuli ostettua vanhana saabistina diiselli 9-3 saabbi..tässä välissä ollu japanilaisia ja saksalaisia autoja mutta nyt pitkästä aikaa oon nauttinu ajamisesta kun sai saabin alle!! Tosin melko traktori tuo diiseli kylmänä ja tyhjäkäynnillä, mutta ens viikolla saabbi lähtee softan vaihtoon Ouluun ja pitäs irrota 150hp. Mutta sitte kysymyksiin! Katelin tuota saappaan koria ja tutkin..helmat näyttää olevan muovia. Meneekö lika/paska miten helposti tuonne muovin alle ja alkaako lahota? Konetta tutkiessa huomasin, että vaihedevivuston kohdalta laatikosta vuotanu oljyä? Voiko vaihdelaatikon öljymäärää tarkistaa mistään..muistaakseni aikoinaan vanhassa 900sessa oli erillinen mittatikku laatikolle. 9-3 ei näytä olevan. Mihin muuhun kannattaa kiinittää huomiota 9-3:ssa? Tähän oli vaihdettu ilmamassa anturi , jarrulevyt/palat ,ilmastointi huolettu ja eberin hehku vaihdettu. Ja mistäs muten sais sellasen hillityn takaspoilerin? :D
Saab 2.2 TID vm:99, 150hp&350Nm
Hook
"Hölösuu"
Viestit: 2224
Liittynyt: Ti Kesä 08, 2004 21:25
Paikkakunta: Helsinki/Tuusula/Somero

Viesti Kirjoittaja Hook »

En ole kuullut että tuolta helmalistojen alta olisi lähtenyt lahomaan, kun käytännössä se vähäinen kura ei jää nojaamaan peltiä vasten, kun tuo muovinen helma pala on myös pohjana helmalle.

Jos vaihdelaatikko on sama, kuin mitä bensa peleissä, niin vaihteensiirtäjän ulostulevan akselin stefa todennäköisimmin hieman vuotaa. PCS:än suositus on, että vaihdelaatiko irroituksen yhteydessä olisi hyvä vaihtaa tuo samalla, kun käy niin näppärästi :)
Stefan voi muistini mukaan ainakin bensavehkeissä vaihtaa myös vaihdelaatikkoa autosta irroittamatta alakautta, kunhan irroittaa ensin linkkumekanismin tulipellin ja laatiko väliltä (pari pulttia), kampeaa (siis kaivaa..) pienellä ruuvarilla vanhan noin 2 eur kolikon kokoisen, mutta 1cm paksun stefan irti siirtovivun varren ympäriltä laatikon syvennyksestä. (irroituksen jälkeen entinen..) ja naputtelee uuden takaisin pohjaan esim 3/4 tuuman hylsyllä tai muulla vastaavalla.
Hommaa helpottaa varmasti (ainakin bensavehkeissä) DP:n irroitus, kun on koneen takana enemmän tilaa, sekä nosturi/monttu, mutta veikaan, että ei mahdoton kotikonstein, jos on joskus jotain stefoja vaihdellut. :wink:

Jos vaihdelaatikko siis sama, kuin bensavehkeissä, niin laatikon kyljessä on 3 proppua. Poisto pohjassa, tarkistus kyljessä (josta voi myös täyttää letkulla) sekä täyttö päällä.
Muistini mukaan 40t välein huolto-ohjelmaan kuului tuon öljymäärän tarkistus, mutta virallista vaihtovälilä ei ole manuaali vaihteistolla, mutta yleensä porukka on öljyt vaihtanut 40-x välein vaihdellut samalla. (jotkut jopa tiheämmin..)

Helpoimmin takistusproppuun pääsee käsiksi irroittamalla kuskin puolen etupyörän ja vetoakselin vierestä jatkovarrella, joss päässä 8mm (?) kuusiokolo. Sitten vain uittaa sormea reijässä ja tunnustelee pinnan kokeutta. Laatikkoon menee noin 1.8l öljyä ja se täytetään tarkistusreikään asti.
Noissa ng900/og93:ssa on ollut vuosien varrella 3 eri vaihteistoöljyä, jotka eivät ole keskenään sekoituskelpoisia, vaan vaativat huuhtelun uudella öljyllä, ennen lopullisia öljyjä. Yleisen käsityksen mukaan tuo MTF 0063 (nykyään GM purkissa) olisi suositeltavin, mutta jos vain lisää, niin öljyn pitää olla samaa, kuin laatikossa ennestään.

94-97 mineraalmoottoriöljyä.
97-01 synteettinen manuaalivaihteistoöljy (ruskeaa)
01-> MTF 0063 synteettinen manuaalivaihteistoöljy (punaista)

http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic ... 3&start=15

Vakio takaspoilereita voi kattella http://www.varaosahaku.fi tai sitten uusia ProCar serviceltä tms.. Viisaammat kertokoot, että tarvitseeko porata reijät?

Hook
ng900/9-3/9-5 purkuosia pyörimässä tallin nurkissa pk-seudulla. Entäpä onko tarvis Tech 2:lle tai T5/T7 (bio) päivityksille? Puuttuuko pixeleitä SID/ACCssä? YV:llä tavoittaa.
Vastaa Viestiin