9-3 ilmastointikompressori kolisee

Ensimmäinen uuden ajan malli. Vuodet 1994-2003.
lehtola
"Aero"
Viestit: 302
Liittynyt: Ma Joulu 08, 2003 12:20
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja lehtola »

Kiitos,
Sitten tilaukseen kompura. Hinta 199£

Matti
9-3 2.0t
"Kaasari"
Viestit: 33
Liittynyt: Pe Elo 05, 2005 07:55

Viesti Kirjoittaja 9-3 2.0t »

Mistä kompuran saa 199E:lla?

partsforsaab myy sitä 199 _punnalla_ + postikulut joten hintaa tulee sieltä noin 350 eskoa.
lehtola
"Aero"
Viestit: 302
Liittynyt: Ma Joulu 08, 2003 12:20
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja lehtola »

199£ ja postikulut n. 38£. Hintaa siis 330 euroa. Aika eri kuin liikkeen tarjoama 1.000 euroa. Samalla tuli tilattua mm. raitisilmasuodatin 13,5 £ ( n. 20 e.) kun täällä sen hinta oli huoltokuitin mukaan reilun 70 euroa.
Matti
Sam76
"Ruisku"
Viestit: 111
Liittynyt: Ma Kesä 06, 2005 21:50
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Sam76 »

Minä tilasin samaisesta paikasta muutama viikko sitten juuri kompuran itselleni mutta se jäi sitten tarpeettomaksi.

Hintaa sille tuli tarkalleen 352,5 euroa ja voin luopua siitä siihen hintaan koska en sitä tällä hetkellä tarvitse.

Tai sitten pidän sen itselläni varalta.. :?: :?:
9-3 2.0t sport vm-00
#2895
lehtola
"Aero"
Viestit: 302
Liittynyt: Ma Joulu 08, 2003 12:20
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja lehtola »

Tällä listalla aikaisemmin mainittu Pellen Paja Roihupellossa vaihtoi mulle ilmastoinnin kompuran ja litkut. Ei voi moittia kun hommasta piti pulittaa 170 euroa. Ja kompuran tuli netin kautta tilattuna joten koko komeudelle tuli hintaa 530 euroa.
Ainoa miinus :) oli pajan omistajan punainen PV vm- 65 joka oli tekosena hallissa ja jota joutui samaan hintaa ihailemaan..

Matti
Condalator
"Tuplakaasari"
Viestit: 57
Liittynyt: Su Joulu 26, 2004 23:52

Viesti Kirjoittaja Condalator »

Mimmi kirjoitti:Veikkaus: kylmäaineet taivaalla.
10 months later....

Olit oikeassa, järjestelmästä oli tullut kylmäaineet pihalle. Testasin paineet, mutta ilmeisesti täyttöpullon mittari oli rikki, koska vaikka se näytti täyttä painetta, todellisuudessa järjestelmässä ei ollut enää pihaustakaan kylmäaineesta.

Tämä selvisi, kun hankin ja asennutin uuden ilmastointikompuran + kuivaimen (eBaysta hintaa 365 taalaa). Vanha oli syönyt itsensä sisältä puhki ja vuotanut kylmäaineet pellolle.

Ja nyt päästääkin siihen herkkuosioon:

nyt tulee kyllä kylmää ilmaa, mutta kun ilmastointi on päällä konehuoneesta kuuluu tasainen rohina (samanlainen ääni kuin vanhan kompuran aikaan silloin kun se vielä toimi).

Kompura haraa tosissaan vastaan, sillä kaasua joutuu painamaan paljon normaalia enemmän että auto kulkee/kiihtyy, ja ero on TODELLA huomattava. Rohina häviää täydellisesti ja auto kuulostaa täysin terveeltä kun ilmastoinnin kytkee pois (econ-asento). Myös kierroksia tarvitaan n. 500/min enemmän, että automaatti vaihtaa isommalle, mutta kun ilmastointi on pois päältä, vaihtokohdat on normaalit.

Remppa tehtiin n. kuukausi sitten, mutta huomasin rohinan vasta nyt, kun lähdin ajamaan pidempää matkaa maantiellä (normaalisti ajan vain kaupungissa ja musiikki raikaa sen verran kovalla, että rohina peittyi/olisi peittynyt).

Mitä raati sanoo, kävikö mulle vain paska tsägä ja sain suden kompuran, vai voiko järjestelmässä olla liikaa kylmäainetta ja kompura siten tekee "ylitöitä" vai mikä on. Voi jessus että alkaa sylettämään.

Kaikki apu on todella tervetullutta, koska en viitti käyttää ilmastointia etten tee sille enempää hallaa, ja viime viikollakin lämpötila nousi 35:een...

T:Konda
-99 9-3 SE Convertible Amerikan malliin!
Condalator
"Tuplakaasari"
Viestit: 57
Liittynyt: Su Joulu 26, 2004 23:52

Viesti Kirjoittaja Condalator »

Kiitos vastauksestasi!

Vielä pari lisäkysymystä.
Mimmi kirjoitti:Itse asiassa ylimääräinen kylmäaine tarkoittaa ylipainetta ja kompura ei käy.
Eli kylmäainetta lienee oikea määrä, koska ilmastointi toimii, no?
Mimmi kirjoitti:Yksi syy korinaan on kylmäaineen mukana kulkeva (liiallinen) öljy (jota tarvitaan kompressorin vioteluun).
Voiko liiallinen voitelu olla syy ylenpalttiseen lisävoimantarpeeseen? Ero ilmastoinnin on/off -asennoilla ei ole normaali.

Voiko järjestelmä olla jotenkin "tukossa", mikä pistäisi kompuran normaalia kovempaan duuniin?
-99 9-3 SE Convertible Amerikan malliin!
Condalator
"Tuplakaasari"
Viestit: 57
Liittynyt: Su Joulu 26, 2004 23:52

Viesti Kirjoittaja Condalator »

Mimmi kirjoitti:Patteri (lauhdutin tai höyrystin) voi olla osittain tukossa (yleensä öljystä), jolloin se ei siirrä lämpöä ja kompura käy jatkuvasti hyvin kuumana ja kompuran lämpösuoja kytkee kompuraa säännöllisesti päälle/pois.
Hmmm... Kompura pysyy kyllä koko ajan päällä ja sisään tuleva ilma on kylmää. Miten se hankaava ääni selittyisi? Kuulostaa siltä, kun siellä konehuoneessa hankaisi metalli metallia vasten kovalla kitkalla (mikä kai selittäisi lisävoimantarpeen).

Kiitos avusta.
-99 9-3 SE Convertible Amerikan malliin!
hsivenius
"Ruisku"
Viestit: 140
Liittynyt: Ke Huhti 05, 2006 13:33
Paikkakunta: Korpilahti

Viesti Kirjoittaja hsivenius »

Itse olen pohtinut tuota samaa kolinaa. se katoaa aina välillä ja välillä taas kuuluu. Se kuuluu silti vaikka ilmastoinnin kytkee ajossa pois. mutta kun käynnistää ja kytkee pois niin silloin harvemmin ääntää. Ilmastointi on pelannut muuten loistavasti.

Tästä asiasta ei muuta kuin lisää vinkkejä ja kokemuksia.

=)
Condalator
"Tuplakaasari"
Viestit: 57
Liittynyt: Su Joulu 26, 2004 23:52

Viesti Kirjoittaja Condalator »

hsivenius kirjoitti:Itse olen pohtinut tuota samaa kolinaa. se katoaa aina välillä ja välillä taas kuuluu. Se kuuluu silti vaikka ilmastoinnin kytkee ajossa pois.
Kun ilmastoinnin pistää pois päältä, mulla auto kehrää juuri niin kuin Suavementen pitääkin.

Sillon kun sulla auto pitää tuota ääntä, huomaatko että kaasua pitää painaa enemmän?
-99 9-3 SE Convertible Amerikan malliin!
hsivenius
"Ruisku"
Viestit: 140
Liittynyt: Ke Huhti 05, 2006 13:33
Paikkakunta: Korpilahti

Viesti Kirjoittaja hsivenius »

Condalator kirjoitti:
Sillon kun sulla auto pitää tuota ääntä, huomaatko että kaasua pitää painaa enemmän?
En ole sellaista huomannut kyllä. Ainoa että ilmastoinnin päällä ollessa ajaessa maantiellä välillä tuntuu nykäys ja ilmastointilaite naksahtaa vienosti. Kai tämä on sentään normaalia?
rille
Matalapaineturbo
Viestit: 176
Liittynyt: To Heinä 07, 2005 15:36
Paikkakunta: Riihimäki

Re:

Viesti Kirjoittaja rille »

Condalator kirjoitti:
Mimmi kirjoitti:Veikkaus: kylmäaineet taivaalla.
Kompura haraa tosissaan vastaan, sillä kaasua joutuu painamaan paljon normaalia enemmän että auto kulkee/kiihtyy, ja ero on TODELLA huomattava. Rohina häviää täydellisesti ja auto kuulostaa täysin terveeltä kun ilmastoinnin kytkee pois (econ-asento). Myös kierroksia tarvitaan n. 500/min enemmän, että automaatti vaihtaa isommalle, mutta kun ilmastointi on pois päältä, vaihtokohdat on normaalit.


T:Konda
Täällä havaittu sama ongelma nyt kun kelit lämpeni ja ilmastointi kytkeyty päälle. Elikkä auto on todella laiska ja pitää aika pahaa ääntä. Autoon on syksyllä tehty yli 1000 € ilmastointi huolto joten siinä on ilmeisesti vielä joku takuu voimassa.. Mutta autolla ei nyt ilmeisesti kannata ajella ilmastointi päällä? Ja mikähän sielä mahtais olla vikana?

Tosiaan econ asennolla vetoa löytyy taas normaalisti.
900S vm. -90
9-3 1.8t SC Vector AT -09
rille
Matalapaineturbo
Viestit: 176
Liittynyt: To Heinä 07, 2005 15:36
Paikkakunta: Riihimäki

Re: 9-3 ilmastointikompressori kolisee

Viesti Kirjoittaja rille »

Onko kellään ollut vastaavaa? Onko ongelmaan joku helppo ratkasu? Soitin firmaan mikä teki viimekesänä ilmastointi rempan ni äijä lupas kattoo sitä mutta 2 viikon päästä vasta seuraava vapaa aika.

Mitenkähän on?
900S vm. -90
9-3 1.8t SC Vector AT -09
rille
Matalapaineturbo
Viestit: 176
Liittynyt: To Heinä 07, 2005 15:36
Paikkakunta: Riihimäki

Re: 9-3 ilmastointikompressori kolisee

Viesti Kirjoittaja rille »

Auto käytetty firmassa mikä teki autoon viime kesänä ilmastointiremontin. Kaveri lupas puhelimessa kun varailin aikaa että tottakai menee takuuseen.
Mittasivat ilmastointijärjestelmän paineet niin kaveri totes että on liikaa painetta järjestelmässä. Laski kylmäaineet ulos ja sitte takasin sisään ja sano että nyt on oikeet paineet. Ja maksoin sitte kuitenki 90 € ilmastointihuollosta ja siitä että se luki vikakoodit ja sano että "tuntematon vika".

Lähin ajelemaan pois päin niin kyllä se auto nyt ehkä vähän paremmin kaasuun vastasi. Mutta nyt kuuluu sellanen metallinen helinä/kilinä ainahetken aikaa kiihdytyksessä. Tätä ääntä ei kuulu jos "ECON" asento on päällä.

Käytin sitten Hämeenlinnan länsiautossa vielä kun auto on muutaman kerran tehnyt muutaman päivän seisottonnan jälkeen niin ettei meinaa jaksaa käydä kun laittaa D tai R asentoon vaihteen. Samalla pyysin sitte vielä tarkistamaan sitä ilmastointia..

No kaveri teki pari tuntia hommia ja sano ettei kuullut koeajolenkillä mitään erikoista. Ja vikakoodi mikä löyty oli nokka-akselin asentotunnistin, mutta tän asentajan mielestä se ei oireile noin! Ja sinne sitte 180 € eikä mitään muuta kun lisää epäselvyyksiä.. Kai se on sitte vaan kovaa ajoa. Todennäkösesti levii juhannusreissulla... Tänään ku avasin länsiauton huollon jälkeen ite konepeltiä nii sielä oli venakopasta huohotinletku irti.. Kyllä 180 € kannatti maksaa!
900S vm. -90
9-3 1.8t SC Vector AT -09
2.3TT
"Turbo"
Viestit: 219
Liittynyt: Ma Helmi 12, 2007 09:38
Paikkakunta: Helsinki

Re: 9-3 ilmastointikompressori kolisee

Viesti Kirjoittaja 2.3TT »

Minullakin rohisi ilmastoinnin kompura.. Ja sitten viimein kun alkoivat lämpimät kelit jokunen kuukausi sitten, niin leikkasi kiinni ja heitti hihnan sivuun..
Vein korjaamolle ja sanoin että lyhyempi hihna paikalle... Mutta tutkivat ja sanoivat että ainetta liian vähän ja luulivat korjanneensa sen.. No seuraavana päivänä heitti jälleen hihnan pois.. sitten hinautin samaan paikkaan, ja lyhyempi hihna tilalle.
Eli itse ratkaisin kompura-ongelman sillä että hihna ei kierrä sitä..
Tänä kesänä on ollut kaksi päivää jolloin olisi tarvinnut koko kompuraa, eli itse ratkaisen vastaisuudessakin moisen lelun kanssa pelleilyn heittämällä sen "roskiin" koska ei siitä romusta kannata maksaa..
Saa sitä kesällä olla kuumakin..
Vastaa Viestiin