Öljystä ja huohotinpäivityksestä

Ensimmäinen uuden ajan malli. Vuodet 1994-2003.
pamppu
"Viggen"
Viestit: 559
Liittynyt: Pe Tammi 06, 2006 16:45
Paikkakunta: Espoo

Öljystä ja huohotinpäivityksestä

Viesti Kirjoittaja pamppu »

Auto tuli 70tkm huollosta ja kuitista katsoin, että koneeseen oli pistetty Neste City Pro 5w-30-öljyt. Onko kyseiset öljyt hyvät, sillä jostakin muistan lukeneeni, että suositus olisi 10w-40? Ainakin Nesteen sivujen mukaan ovat täyssynteettiset.

Myös huohotinpäivityksestä luin täältä ja kysynkin, onko se "pakollinen" nyt kun tiedossa on jotakin ongelmia moottorissa. Öljyt kyllä vaihdetaan 10tkm välein, että sen suhteen mottiin tuskin ehtii kertyä paljon paskaa. Tämä vain sen takia, että autoa on ensimmäiset 3 vuotta huollatettu leasing-firman omassa huoltamossa, eli huoltokirja on, mutta silti moottoritakuuta ilmeisesti ei enää.
ex - 9-3 Aero Coupe 2.3 -01
ex - 9-3 Stage Holset 2.3 +500hp -00
ex - 9000 2.3 19T -97
ex - 9-5 Aero Wagon -00
tami
"Hirsch"
Viestit: 810
Liittynyt: To Syys 23, 2004 22:01
Paikkakunta: Heinola

Re: Öljystä ja huohotinpäivityksestä

Viesti Kirjoittaja tami »

pamppu kirjoitti:Auto tuli 70tkm huollosta ja kuitista katsoin, että koneeseen oli pistetty Neste City Pro 5w-30-öljyt. Onko kyseiset öljyt hyvät, sillä jostakin muistan lukeneeni, että suositus olisi 10w-40?
Kyllä Nesteen öljyt kesällä varmasti menee ettei mitään. Talvella taas ihan eri juttu kun kyseessä ns. "ongelmamoottori". Itse en ainakaan laittaisi muuta kuin Mobilia ympärivuoden. Tuon Nesteen tuotteen kanssa joku täällä muistaakseni oli joutunut "nesteeseen", huohottimen jäädyttyä pakkasella. Syssymmällä Mobil 1:stä koneeseen.
Saab 9-5 2.3t
Saab 9-5 Aero
Saab 900 cabriolet 2.0t+
# 2752
SEPA
"Hirsch"
Viestit: 936
Liittynyt: Ti Loka 14, 2003 19:33
Paikkakunta: Kempele
Viesti:

Re: Öljystä ja huohotinpäivityksestä

Viesti Kirjoittaja SEPA »

tami kirjoitti:, huohottimen jäädyttyä pakkasella..
Öljyn vikahan se aina on.Hohhoijaa.
pamppu
"Viggen"
Viestit: 559
Liittynyt: Pe Tammi 06, 2006 16:45
Paikkakunta: Espoo

Re: Öljystä ja huohotinpäivityksestä

Viesti Kirjoittaja pamppu »

tami kirjoitti:
pamppu kirjoitti:Auto tuli 70tkm huollosta ja kuitista katsoin, että koneeseen oli pistetty Neste City Pro 5w-30-öljyt. Onko kyseiset öljyt hyvät, sillä jostakin muistan lukeneeni, että suositus olisi 10w-40?
Kyllä Nesteen öljyt kesällä varmasti menee ettei mitään. Talvella taas ihan eri juttu kun kyseessä ns. "ongelmamoottori". Itse en ainakaan laittaisi muuta kuin Mobilia ympärivuoden. Tuon Nesteen tuotteen kanssa joku täällä muistaakseni oli joutunut "nesteeseen", huohottimen jäädyttyä pakkasella. Syssymmällä Mobil 1:stä koneeseen.
Juu, selvä homma. Pistänkö tuota 5w-30 vai jotakin muuta?
ex - 9-3 Aero Coupe 2.3 -01
ex - 9-3 Stage Holset 2.3 +500hp -00
ex - 9000 2.3 19T -97
ex - 9-5 Aero Wagon -00
tami
"Hirsch"
Viestit: 810
Liittynyt: To Syys 23, 2004 22:01
Paikkakunta: Heinola

Re: Öljystä ja huohotinpäivityksestä

Viesti Kirjoittaja tami »

SEPA kirjoitti:
tami kirjoitti:, huohottimen jäädyttyä pakkasella..
Öljyn vikahan se aina on.Hohhoijaa.
Noh, vika tietysti tällaisessakin tapauksessa voi johtua monesta asiasta mutta kyllä minä ensimmäisenä hätäapuna katsoisin minkälaista öljyä koneeseen laitetaan.
pamppu kirjoitti:Juu, selvä homma. Pistänkö tuota 5w-30 vai jotakin muuta?
Tuo ja 0W-40 varmaan suositeltavimmat.
Saab 9-5 2.3t
Saab 9-5 Aero
Saab 900 cabriolet 2.0t+
# 2752
SEPA
"Hirsch"
Viestit: 936
Liittynyt: Ti Loka 14, 2003 19:33
Paikkakunta: Kempele
Viesti:

Viesti Kirjoittaja SEPA »

Varmaan jos on 4v jo keränny paskaa huohottimen täyteen ja sit yhtäkkiä onki tukossa nii öljyn vikahan se varmaan on.Ja sit ku huohotin o puhistettu niin se seuraava öljy onki vasta hyvää ku ei menny sillä huohotin tukkoon ensimmäisen 10 000km:n aikana.
Kunhan käyttää täyssynteettisiä niin hyvä on.Öljyn ominaisuuksista ja siitä mikä on hyvä öljy joka autoon on varmaan väännetty kättä paljon.Kaikilla oma maku.Kumma kun oon ite käyttäny Nesteen öljyjä jo 5v nykysessä saapissa eikä mitään häikkää oo ollu.Ja jos tulee niin tuskin se öljyn vika voi olla.Ellei oo ollu öljyt liian vähissä... :oops:
Ceeässä
"Tuplakaasari"
Viestit: 79
Liittynyt: Ma Elo 01, 2005 22:10
Paikkakunta: Mustasaari

Viesti Kirjoittaja Ceeässä »

Päivitin eilen huohotinjärjestelmän siihen viimeiseen ja kuulemma lopulliseen ratkaisuun.
Siihen tuli pari letkua, öljyansa, öljytäyttöputki ja jotain eristettä ettei pääse jäätymään toi takaiskuventtiili.
Asennukseen kului n.1 tunti kun teki sen ite mutta ohjeaika on 0.6t korjaamolla.
Pussin varaosanumero on 55561200 ja hinta oli karvan päälle 60€.
#2597

Volvo V70 2.5T Summum 2009
Kawazaki Z900 2020
_________________
Poy
"Hölösuu"
Viestit: 1319
Liittynyt: Ke Tammi 05, 2005 21:30
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Poy »

Samaan aiheeseen liittyvä kysymys.

Kuittien mukaan omaan autooni on vaihdettu viimeksi Castrol SLX 0W/30 öljyä. Ajattelinkin vaihdattaa nuo tässä vaiheessa uusiin ja ohjekirja suosittelee 10W/30 tai 10W/40 öljyä, niin eikö tuota silloin kannata laittaa (vai miksi on tuollaista öljyä käytetty aiemmin)? Kannattaako samalla vaihdattaa öljynsuodatin (ei ole vielä 10tkm viime vaihdosta)?
Ex: OG9-5 -07 Aero, OG9-3 -99, OG900 -86
MasaM
"Kaasari"
Viestit: 16
Liittynyt: Ke Helmi 16, 2005 07:47

Viesti Kirjoittaja MasaM »

Poy kirjoitti:Samaan aiheeseen liittyvä kysymys.

Kuittien mukaan omaan autooni on vaihdettu viimeksi Castrol SLX 0W/30 öljyä. Ajattelinkin vaihdattaa nuo tässä vaiheessa uusiin ja ohjekirja suosittelee 10W/30 tai 10W/40 öljyä, niin eikö tuota silloin kannata laittaa (vai miksi on tuollaista öljyä käytetty aiemmin)? Kannattaako samalla vaihdattaa öljynsuodatin (ei ole vielä 10tkm viime vaihdosta)?
Suodattimen vaihdosta: Kannattaako olla vaihtamatta, kun suodatin maksaa 5-10e(paikasta ja merkistä riippuen)?

Öljystä: tässä vaiheessa vuotta(talvi tulossa) ei välttämättä kannata laittaa 10W- 30 tai -40(mineraali?) öljyä, vaan ehkäpä 5w-50, 0w-50, 0w-40 tai jotain sinnepäin..kuitenkin synteettistä. Merkkiin en ota kantaa, mutta täällä tuntuu olevan aika paljon mobilin miehiä....niin ja naisia :lol:
TOPPAHOUSU
"Ruisku"
Viestit: 150
Liittynyt: Ke Loka 19, 2005 08:54
Paikkakunta: Itä-Suomi

Viesti Kirjoittaja TOPPAHOUSU »

MasaM kirjoitti:
Suodattimen vaihdosta: Kannattaako olla vaihtamatta, kun suodatin maksaa 5-10e(paikasta ja merkistä riippuen)?

Öljystä: tässä vaiheessa vuotta(talvi tulossa) ei välttämättä kannata laittaa 10W- 30 tai -40(mineraali?) öljyä, vaan ehkäpä 5w-50, 0w-50, 0w-40 tai jotain sinnepäin..kuitenkin synteettistä. Merkkiin en ota kantaa, mutta täällä tuntuu olevan aika paljon mobilin miehiä....niin ja naisia :lol:

Riippuu paljon kertyy vielä kilometrejä ennen talvea... :wink:
saabeli
"Aero"
Viestit: 321
Liittynyt: Pe Helmi 03, 2006 07:40

Viesti Kirjoittaja saabeli »

Juu, selvä homma. Pistänkö tuota 5w-30 vai jotakin muuta?
Laita Castrol SLX 0-30W Long life ja merkkiliikkeestä hankittu suodatin, niin voit ajaa huoletta 20000 km vaihtoväleillä (vaihto kuitenkin vähintään kerran vuodessa... huom! kuitenkin että jos ajat kaupungissa pääasiassa, niin vaihdot useammin).
9-3 2,0t (185hv) 5D jubilee vm.2002
Sairas95
Matalapaineturbo
Viestit: 188
Liittynyt: La Huhti 15, 2006 22:16
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Sairas95 »

Ja ei missään tapauksesa 50:stä öljyä. Liian paksua, kun muutenkin meinaa mennä paikat tukkoon. Castrol on varmasti hyvää, ellei parasta.
9-5 2.3 MY2008
eklunto1
"Hölösuu"
Viestit: 1081
Liittynyt: To Maalis 10, 2005 19:48
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja eklunto1 »

Sairas95 kirjoitti:Ja ei missään tapauksesa 50:stä öljyä. Liian paksua, kun muutenkin meinaa mennä paikat tukkoon. Castrol on varmasti hyvää, ellei parasta.
Kesällä kun ajaa, niin 50W:kin toimii ok, vaikka ei tosiaan ykkös vaihtoehto. Jos haluaa olla pihi, niin ajaa kesät halvemmalla ja paksummalla öljyllä ja talveksi vaihtaa ohuempaa tavaraa. Kesällä ei ole kylmäkäynnistyksiä ja muutenkin kone käy lämpöisempänä, jolloin paksumpikin toimii. Suuria säästöjä tuolla ei välttämättä saa, mutta jos kuitenkin on periaatteen miäs, niin sitten :)

Minusta tärkeintä on se, että huomioi ajotyylin, vuodenajan ja kilometrit vaihtoväleille. Jos tähän ei ole kykenevä, niin valmistajan suosittelmat öljyt (Mobil) ja 10 000km välein vaihtoon.

OT: Laitoin NG900:n. Castorllin 0-30W, niin ko öljy katosi vanhasta koneesta. Seuraavaksi meni paksumpaa tavaraa sisään ja se myös pysyi koneessa.
Tommi - Jäsen 2001
Saab NG 9-5 Aero XWD ja 9-5 2.3 Turbo Wagon
Saab 900 OG Cabriolet Turbo ja Saab 99
Saab 96
Sairas95
Matalapaineturbo
Viestit: 188
Liittynyt: La Huhti 15, 2006 22:16
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Sairas95 »

Tulee välillä kirjoitettua huolimattomasti. Nimenomaan tarkoitin kuumaa päätä. Eli esim. 5W-50 on liian paksua myös kesällä näihin uudempiin koneisiin.
9-5 2.3 MY2008
saabeli
"Aero"
Viestit: 321
Liittynyt: Pe Helmi 03, 2006 07:40

Viesti Kirjoittaja saabeli »

OT: Laitoin NG900:n. Castorllin 0-30W, niin ko öljy katosi vanhasta koneesta. Seuraavaksi meni paksumpaa tavaraa sisään ja se myös pysyi koneessa.
Minun saabissa (81000km) pysyy Castrolin SLX 0-30W Long life. Lisään kerran n. 300g ja ajan 20000km (öljypinta pysyy yli puolenvälin).
9-3 2,0t (185hv) 5D jubilee vm.2002
Vastaa Viestiin