Öljystä ja huohotinpäivityksestä
Öljystä ja huohotinpäivityksestä
Auto tuli 70tkm huollosta ja kuitista katsoin, että koneeseen oli pistetty Neste City Pro 5w-30-öljyt. Onko kyseiset öljyt hyvät, sillä jostakin muistan lukeneeni, että suositus olisi 10w-40? Ainakin Nesteen sivujen mukaan ovat täyssynteettiset.
Myös huohotinpäivityksestä luin täältä ja kysynkin, onko se "pakollinen" nyt kun tiedossa on jotakin ongelmia moottorissa. Öljyt kyllä vaihdetaan 10tkm välein, että sen suhteen mottiin tuskin ehtii kertyä paljon paskaa. Tämä vain sen takia, että autoa on ensimmäiset 3 vuotta huollatettu leasing-firman omassa huoltamossa, eli huoltokirja on, mutta silti moottoritakuuta ilmeisesti ei enää.
Myös huohotinpäivityksestä luin täältä ja kysynkin, onko se "pakollinen" nyt kun tiedossa on jotakin ongelmia moottorissa. Öljyt kyllä vaihdetaan 10tkm välein, että sen suhteen mottiin tuskin ehtii kertyä paljon paskaa. Tämä vain sen takia, että autoa on ensimmäiset 3 vuotta huollatettu leasing-firman omassa huoltamossa, eli huoltokirja on, mutta silti moottoritakuuta ilmeisesti ei enää.
ex - 9-3 Aero Coupe 2.3 -01
ex - 9-3 Stage Holset 2.3 +500hp -00
ex - 9000 2.3 19T -97
ex - 9-5 Aero Wagon -00
ex - 9-3 Stage Holset 2.3 +500hp -00
ex - 9000 2.3 19T -97
ex - 9-5 Aero Wagon -00
Re: Öljystä ja huohotinpäivityksestä
Kyllä Nesteen öljyt kesällä varmasti menee ettei mitään. Talvella taas ihan eri juttu kun kyseessä ns. "ongelmamoottori". Itse en ainakaan laittaisi muuta kuin Mobilia ympärivuoden. Tuon Nesteen tuotteen kanssa joku täällä muistaakseni oli joutunut "nesteeseen", huohottimen jäädyttyä pakkasella. Syssymmällä Mobil 1:stä koneeseen.pamppu kirjoitti:Auto tuli 70tkm huollosta ja kuitista katsoin, että koneeseen oli pistetty Neste City Pro 5w-30-öljyt. Onko kyseiset öljyt hyvät, sillä jostakin muistan lukeneeni, että suositus olisi 10w-40?
Saab 9-5 2.3t
Saab 9-5 Aero
Saab 900 cabriolet 2.0t+
# 2752
Saab 9-5 Aero
Saab 900 cabriolet 2.0t+
# 2752
Re: Öljystä ja huohotinpäivityksestä
Öljyn vikahan se aina on.Hohhoijaa.tami kirjoitti:, huohottimen jäädyttyä pakkasella..
Re: Öljystä ja huohotinpäivityksestä
Juu, selvä homma. Pistänkö tuota 5w-30 vai jotakin muuta?tami kirjoitti:Kyllä Nesteen öljyt kesällä varmasti menee ettei mitään. Talvella taas ihan eri juttu kun kyseessä ns. "ongelmamoottori". Itse en ainakaan laittaisi muuta kuin Mobilia ympärivuoden. Tuon Nesteen tuotteen kanssa joku täällä muistaakseni oli joutunut "nesteeseen", huohottimen jäädyttyä pakkasella. Syssymmällä Mobil 1:stä koneeseen.pamppu kirjoitti:Auto tuli 70tkm huollosta ja kuitista katsoin, että koneeseen oli pistetty Neste City Pro 5w-30-öljyt. Onko kyseiset öljyt hyvät, sillä jostakin muistan lukeneeni, että suositus olisi 10w-40?
ex - 9-3 Aero Coupe 2.3 -01
ex - 9-3 Stage Holset 2.3 +500hp -00
ex - 9000 2.3 19T -97
ex - 9-5 Aero Wagon -00
ex - 9-3 Stage Holset 2.3 +500hp -00
ex - 9000 2.3 19T -97
ex - 9-5 Aero Wagon -00
Re: Öljystä ja huohotinpäivityksestä
Noh, vika tietysti tällaisessakin tapauksessa voi johtua monesta asiasta mutta kyllä minä ensimmäisenä hätäapuna katsoisin minkälaista öljyä koneeseen laitetaan.SEPA kirjoitti:Öljyn vikahan se aina on.Hohhoijaa.tami kirjoitti:, huohottimen jäädyttyä pakkasella..
Tuo ja 0W-40 varmaan suositeltavimmat.pamppu kirjoitti:Juu, selvä homma. Pistänkö tuota 5w-30 vai jotakin muuta?
Saab 9-5 2.3t
Saab 9-5 Aero
Saab 900 cabriolet 2.0t+
# 2752
Saab 9-5 Aero
Saab 900 cabriolet 2.0t+
# 2752
Varmaan jos on 4v jo keränny paskaa huohottimen täyteen ja sit yhtäkkiä onki tukossa nii öljyn vikahan se varmaan on.Ja sit ku huohotin o puhistettu niin se seuraava öljy onki vasta hyvää ku ei menny sillä huohotin tukkoon ensimmäisen 10 000km:n aikana.
Kunhan käyttää täyssynteettisiä niin hyvä on.Öljyn ominaisuuksista ja siitä mikä on hyvä öljy joka autoon on varmaan väännetty kättä paljon.Kaikilla oma maku.Kumma kun oon ite käyttäny Nesteen öljyjä jo 5v nykysessä saapissa eikä mitään häikkää oo ollu.Ja jos tulee niin tuskin se öljyn vika voi olla.Ellei oo ollu öljyt liian vähissä...
Kunhan käyttää täyssynteettisiä niin hyvä on.Öljyn ominaisuuksista ja siitä mikä on hyvä öljy joka autoon on varmaan väännetty kättä paljon.Kaikilla oma maku.Kumma kun oon ite käyttäny Nesteen öljyjä jo 5v nykysessä saapissa eikä mitään häikkää oo ollu.Ja jos tulee niin tuskin se öljyn vika voi olla.Ellei oo ollu öljyt liian vähissä...
Päivitin eilen huohotinjärjestelmän siihen viimeiseen ja kuulemma lopulliseen ratkaisuun.
Siihen tuli pari letkua, öljyansa, öljytäyttöputki ja jotain eristettä ettei pääse jäätymään toi takaiskuventtiili.
Asennukseen kului n.1 tunti kun teki sen ite mutta ohjeaika on 0.6t korjaamolla.
Pussin varaosanumero on 55561200 ja hinta oli karvan päälle 60€.
Siihen tuli pari letkua, öljyansa, öljytäyttöputki ja jotain eristettä ettei pääse jäätymään toi takaiskuventtiili.
Asennukseen kului n.1 tunti kun teki sen ite mutta ohjeaika on 0.6t korjaamolla.
Pussin varaosanumero on 55561200 ja hinta oli karvan päälle 60€.
#2597
Volvo V70 2.5T Summum 2009
Kawazaki Z900 2020
_________________
Volvo V70 2.5T Summum 2009
Kawazaki Z900 2020
_________________
Samaan aiheeseen liittyvä kysymys.
Kuittien mukaan omaan autooni on vaihdettu viimeksi Castrol SLX 0W/30 öljyä. Ajattelinkin vaihdattaa nuo tässä vaiheessa uusiin ja ohjekirja suosittelee 10W/30 tai 10W/40 öljyä, niin eikö tuota silloin kannata laittaa (vai miksi on tuollaista öljyä käytetty aiemmin)? Kannattaako samalla vaihdattaa öljynsuodatin (ei ole vielä 10tkm viime vaihdosta)?
Kuittien mukaan omaan autooni on vaihdettu viimeksi Castrol SLX 0W/30 öljyä. Ajattelinkin vaihdattaa nuo tässä vaiheessa uusiin ja ohjekirja suosittelee 10W/30 tai 10W/40 öljyä, niin eikö tuota silloin kannata laittaa (vai miksi on tuollaista öljyä käytetty aiemmin)? Kannattaako samalla vaihdattaa öljynsuodatin (ei ole vielä 10tkm viime vaihdosta)?
Ex: OG9-5 -07 Aero, OG9-3 -99, OG900 -86
Suodattimen vaihdosta: Kannattaako olla vaihtamatta, kun suodatin maksaa 5-10e(paikasta ja merkistä riippuen)?Poy kirjoitti:Samaan aiheeseen liittyvä kysymys.
Kuittien mukaan omaan autooni on vaihdettu viimeksi Castrol SLX 0W/30 öljyä. Ajattelinkin vaihdattaa nuo tässä vaiheessa uusiin ja ohjekirja suosittelee 10W/30 tai 10W/40 öljyä, niin eikö tuota silloin kannata laittaa (vai miksi on tuollaista öljyä käytetty aiemmin)? Kannattaako samalla vaihdattaa öljynsuodatin (ei ole vielä 10tkm viime vaihdosta)?
Öljystä: tässä vaiheessa vuotta(talvi tulossa) ei välttämättä kannata laittaa 10W- 30 tai -40(mineraali?) öljyä, vaan ehkäpä 5w-50, 0w-50, 0w-40 tai jotain sinnepäin..kuitenkin synteettistä. Merkkiin en ota kantaa, mutta täällä tuntuu olevan aika paljon mobilin miehiä....niin ja naisia
-
- "Ruisku"
- Viestit: 150
- Liittynyt: Ke Loka 19, 2005 08:54
- Paikkakunta: Itä-Suomi
MasaM kirjoitti:
Suodattimen vaihdosta: Kannattaako olla vaihtamatta, kun suodatin maksaa 5-10e(paikasta ja merkistä riippuen)?
Öljystä: tässä vaiheessa vuotta(talvi tulossa) ei välttämättä kannata laittaa 10W- 30 tai -40(mineraali?) öljyä, vaan ehkäpä 5w-50, 0w-50, 0w-40 tai jotain sinnepäin..kuitenkin synteettistä. Merkkiin en ota kantaa, mutta täällä tuntuu olevan aika paljon mobilin miehiä....niin ja naisia
Riippuu paljon kertyy vielä kilometrejä ennen talvea...
Laita Castrol SLX 0-30W Long life ja merkkiliikkeestä hankittu suodatin, niin voit ajaa huoletta 20000 km vaihtoväleillä (vaihto kuitenkin vähintään kerran vuodessa... huom! kuitenkin että jos ajat kaupungissa pääasiassa, niin vaihdot useammin).Juu, selvä homma. Pistänkö tuota 5w-30 vai jotakin muuta?
9-3 2,0t (185hv) 5D jubilee vm.2002
Kesällä kun ajaa, niin 50W:kin toimii ok, vaikka ei tosiaan ykkös vaihtoehto. Jos haluaa olla pihi, niin ajaa kesät halvemmalla ja paksummalla öljyllä ja talveksi vaihtaa ohuempaa tavaraa. Kesällä ei ole kylmäkäynnistyksiä ja muutenkin kone käy lämpöisempänä, jolloin paksumpikin toimii. Suuria säästöjä tuolla ei välttämättä saa, mutta jos kuitenkin on periaatteen miäs, niin sittenSairas95 kirjoitti:Ja ei missään tapauksesa 50:stä öljyä. Liian paksua, kun muutenkin meinaa mennä paikat tukkoon. Castrol on varmasti hyvää, ellei parasta.
Minusta tärkeintä on se, että huomioi ajotyylin, vuodenajan ja kilometrit vaihtoväleille. Jos tähän ei ole kykenevä, niin valmistajan suosittelmat öljyt (Mobil) ja 10 000km välein vaihtoon.
OT: Laitoin NG900:n. Castorllin 0-30W, niin ko öljy katosi vanhasta koneesta. Seuraavaksi meni paksumpaa tavaraa sisään ja se myös pysyi koneessa.
Tommi - Jäsen 2001
Saab NG 9-5 Aero XWD ja 9-5 2.3 Turbo Wagon
Saab 900 OG Cabriolet Turbo ja Saab 99
Saab 96
Saab NG 9-5 Aero XWD ja 9-5 2.3 Turbo Wagon
Saab 900 OG Cabriolet Turbo ja Saab 99
Saab 96
Minun saabissa (81000km) pysyy Castrolin SLX 0-30W Long life. Lisään kerran n. 300g ja ajan 20000km (öljypinta pysyy yli puolenvälin).OT: Laitoin NG900:n. Castorllin 0-30W, niin ko öljy katosi vanhasta koneesta. Seuraavaksi meni paksumpaa tavaraa sisään ja se myös pysyi koneessa.
9-3 2,0t (185hv) 5D jubilee vm.2002