Manual boost controller

Ensimmäinen uuden ajan malli. Vuodet 1994-2003.
Vastaa Viestiin
Carmen
"Ruisku"
Viestit: 110
Liittynyt: To Maalis 02, 2006 15:21

Manual boost controller

Viesti Kirjoittaja Carmen »

Olen katsellut lastuja autoon (9-3). Bsr olisi hyvä, mutta kallis. Kun se vielä on autokohtainen niin tulee aika kalliiksi jos vaihtaa autoa 2-3 vuoden välein. Halvempaa pitäisi saada.
Onko kukaan kokeillut manuaalista ahtopaineen säätöä esim:http://www.3barracing.com/products.htm ??
Hook
"Hölösuu"
Viestit: 2221
Liittynyt: Ti Kesä 08, 2004 21:25
Paikkakunta: Helsinki/Tuusula/Somero

Viesti Kirjoittaja Hook »

Tuollaisilla rikkoo herkästi koneen jos innostuu "liikaa" virittelemään.

Käytettäessä brs/maptun/nordic lastuja, joissa säilytetään APC (automatic performance control) tämä vaara on tehokkaasti minimoitu.
Kyiseiset softat osaavat puottaa tarvittaessa ahtoja automaattisesti ja estää varman konerikon, jos kone alkaa nakuttaa mm lämpimän ilman/matalaoktaanisen bensan/korkeiden ahtojen takia, joten saattaa vaan herkästi tulla paljon kalliimmaksi tuollainen halpa viritys.

Trionic säätää ahtoja ulkoilman lämpötilan ja bensan mukaan maksimi tehoihin.
Matalaoktaaninen bensa, lämmin ilma.
http://www.saunalahti.fi/~hetimo/bensa/Some_98oct.AVI

Iltaviileä, 99+ bensa.
http://www.saunalahti.fi/~hetimo/bensa/99plus_hq98.AVI
Mikäli manuaalisesti laitat "ahdot tappiin", niin voi olla että ahtoja on liikää jollekkin kierrosalueelle jonain kauniina päivänä.. Käytännössä ahdot vielä putoavat moottorin kierrosluvun noustessa, joten tämäkin olisi hyvä ottaa huomioon...

Hook
ng900/9-3/9-5 purkuosia pyörimässä tallin nurkissa pk-seudulla. Entäpä onko tarvis Tech 2:lle tai T5/T7 (bio) päivityksille? Puuttuuko pixeleitä SID/ACCssä? YV:llä tavoittaa.
Carmen
"Ruisku"
Viestit: 110
Liittynyt: To Maalis 02, 2006 15:21

Viesti Kirjoittaja Carmen »

Tarkoitus olisi kokeilla turbon ja magneettiventtiilin väliin ja säätää vain noin 0.8-1 bar. Mitenkähän kävisi, onko mahdollisuuksia että toimisi ja nakutus ja muut varotoimet olisivat vielä mukana?
NG900SET -95
"Viggen"
Viestit: 529
Liittynyt: To Loka 16, 2003 19:13
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja NG900SET -95 »

Et vaan tuolla 0,8-1,0 barilla pääse samalle väännön tasolle johon pääsee kunnon ohjelman antamalla n. 1,3barilla. 0,8bar on normaalin 185hv koneen ahtopaine. Jos sulla on matalapaine turbo niin sitten saat huomattavan parannuksen.
9-5 2.3t Biopower A -08
Ex: 9-5 Aero Wagon A -05
Ex: 900 SE 2.0T -95 Maptun stage 6
Carmen
"Ruisku"
Viestit: 110
Liittynyt: To Maalis 02, 2006 15:21

Viesti Kirjoittaja Carmen »

Joo, mulla on matalapaineturbo ja tarkoitus ei olisi puristaa viimeisiä heppoja koneesta. Yritän saada heppoja lisää viilailemalla sieltä/täältä parantaen ilmankulkua/viilentäen ilmaa. Vesiruiskuakin olen ajatellut. Onko kukaan yrittänyt säästää bensaa tällä tavalla.http://www.pureenergysystems.com/news/2 ... 9_Acetone/
Muuten, missä paineessa järjestelmä sulkee bensansyötön?
Hook
"Hölösuu"
Viestit: 2221
Liittynyt: Ti Kesä 08, 2004 21:25
Paikkakunta: Helsinki/Tuusula/Somero

Viesti Kirjoittaja Hook »

Carmen kirjoitti:Tarkoitus olisi kokeilla turbon ja magneettiventtiilin väliin ja säätää vain noin 0.8-1 bar. Mitenkähän kävisi, onko mahdollisuuksia että toimisi ja nakutus ja muut varotoimet olisivat vielä mukana?
Matalapaineisessa Trionic 5 koneessa ei ole magneettiventtiiliä, joten APC ei voi säätää ahtopaineita, vaan ovat maksimissaan noin 0.5 bar, jonka saab on katsonut turvalliseksi ahtopaineeksi ilman "valvontaa" "kaikissa olosuhteissa".

Jos lähdet pakottamaan ahtopaineen kiinteästi vaikkapa 0.8.. 1.0 bariin tuollaisella venttiilillä, niin homma voi toimiakkin ideaaliolosuhteissa nakuttamatta ei-helteellä, 98-99 bensalla ilmavirran jäähdyttäessä IC:tä turbon ollessa kohtuu viileä..

Toisaalta ~5500-6500rpm välillä vakioturbolla ei yli 0.8bar tuo koneeseen yhtään lisää vääntöä/tehoa, koska vakioturbo alkaa toimimaan tukkeena/tulppana pakopuolella ja kompura puolella lämpöpumppuna vaikka ahdot imupuolella hieman kasvaisivatkin tuon yli.. Tässä (turhien ahtopaineiden) myötä pakopaineet ja pakolämmöt kasvavat ja tulppien/venttiilien/mäntien sulamistodennäköisyys pidemmissä vedoissa kasvaa huomattavasti, kun kuumat pakokaasut eivät pääse virtaamaan koneesta "vapaasti" pois, vaan yrittävät pyörittää liian lujaa ahistavaa "pikkuturboa" samalla kuumentaen koneen pakopuolta voimakkaasti, joten on hyvin oleellista, että ahtopaineita lasketaan sitä mukaa, kun moottorin kierrosluku kasvaa ja turbo rupeaa käymään pieneksi.

Isommalla turbolla tietysti voi pitää hieman isompia paineita pidempään ilman että pakopuoli alkaa ahdistamaan.

Mikäli laitat tankkin 95:ta tai harrastat useita liikennevalolähtöjä ruuhkassa hellepäivänä, niin 1 bar on ehdottomasti liikaa alemmilla kierroksillakin -> moottorin nakutus ja tuho muutamissa sekunneissa.. Männissä pienet reijät.

Isellänikin tuossa videossa 98:lla noin +25 asteenlämpötilassa pidemmällä polkaisulla isolla Kyylarjonssonin IC:llä vakiota isommalla turbolla (ei kuumenna ilmaa niin paljoa, eikä ahdista pakopuolelta) reippaassa vauhdissa jopa 1 bar oli liikaa trionicille, kun kierosluku oli noin 6500... joten puotti hieman alle 1 barin. Toisaalta toisessa videossa samassa kohtaa 6500rpm kohdalla oli noin 1.35 bar... ja 4000rpm kodilla jopa 1.8 bar, eli APC on varsin tarpeellinen olosuhteiden/bensan vaihdellessa, kun mennään reippaasti yli 0.5barin.

Muistini mukaan vakiosoftassa fuelcut tulee noin 1.1bar.
Virisoftissa 1.5bar ja 3bar mapin jälkeen softissa yleensä rajana 2.0bar.

Jokainen rikkokoon koneen juuri halvalla kuin itse tahtoo. :roll:

Hook
ng900/9-3/9-5 purkuosia pyörimässä tallin nurkissa pk-seudulla. Entäpä onko tarvis Tech 2:lle tai T5/T7 (bio) päivityksille? Puuttuuko pixeleitä SID/ACCssä? YV:llä tavoittaa.
Vastaa Viestiin