Ahtopaineen säädin

Ensimmäinen uuden ajan malli. Vuodet 1994-2003.
Carmen
"Ruisku"
Viestit: 110
Liittynyt: To Maalis 02, 2006 15:21

Ahtopaineen säädin

Viesti Kirjoittaja Carmen »

Miten käy jos laittaa ahtopaineensäätimen magneettiventtiilin ja turbon kellon väliin. Osaako/pystyykö Ecu säätämään ahtopaineen/tehon normaaliksi? Säädin olisi http://www.hevosvoima.com/site/tuotteet ... ng=0&tid=6. Auto on 9-3 pienpaineturbo.
eklunto1
"Hölösuu"
Viestit: 1081
Liittynyt: To Maalis 10, 2005 19:48
Paikkakunta: Vantaa

Re: Ahtopaineen säädin

Viesti Kirjoittaja eklunto1 »

Carmen kirjoitti:Miten käy jos laittaa ahtopaineensäätimen magneettiventtiilin ja turbon kellon väliin. Osaako/pystyykö Ecu säätämään ahtopaineen/tehon normaaliksi? Säädin olisi http://www.hevosvoima.com/site/tuotteet ... ng=0&tid=6. Auto on 9-3 pienpaineturbo.
Eiköhän softan päivitys ole parempi tapa nostaa tehoja uudemmissa koneissa. Tietty hinta on hieman eri kuin 60€ :)
Tommi - Jäsen 2001
Saab NG 9-5 Aero XWD ja 9-5 2.3 Turbo Wagon
Saab 900 OG Cabriolet Turbo ja Saab 99
Saab 96
Carmen
"Ruisku"
Viestit: 110
Liittynyt: To Maalis 02, 2006 15:21

Viesti Kirjoittaja Carmen »

Siinä se, Bsr:n hinta lähes 900 € = lähes 5200 vanhaa. Kyllä on katteet kohdallaan. Kuitenkin liikkeille annetaan 20 % ale ja tietysti alv pois. Sillä hinnalla voisi jo ajatella. Ja onhan tässä toisaalta tekemisen makua ja tulee tekniikkakin tutuksi.
SEPA
"Hirsch"
Viestit: 936
Liittynyt: Ti Loka 14, 2003 19:33
Paikkakunta: Kempele
Viesti:

Viesti Kirjoittaja SEPA »

Alota ennemmin softan päivityksellä.On varmaan kone paremmassa turvassa tuolla kuin muulla konstilla.Tai...no täällä on monella omat mielipiteet tästäkin asiasta joten eiköhän joku neuvo tuonkin sulle.Enpä viitti pelleillä noilla suuntaa antavilla hilippeillä.
Tasapaino akseli
"Hölösuu"
Viestit: 1172
Liittynyt: Ma Elo 15, 2005 18:54
Paikkakunta: Vieremä

Viesti Kirjoittaja Tasapaino akseli »

se 840 euron säästö voi mennä vaikka tällaiseen http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic.php?t=43052 Tai sitten voi käydä kuin tälle 9-5:lle joka tosin oli lastutettu,mutta rauta ei vastannut enää lastua: http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic.php?t=43083
#2807#
EX Saabit 9000 2.0t-93 2.3T-97
Saab 9-3 1.8t SC-06
Carmen
"Ruisku"
Viestit: 110
Liittynyt: To Maalis 02, 2006 15:21

Viesti Kirjoittaja Carmen »

Minusta tuntuu, että edelliset kommentit ovat turhaa pelottelua. Suunnitelman mukainen paineensäätöventtiili tulisi magneettiventtiilin ja turbon painekellon väliin. Kaikki moottorin varo/säätötoimet jäisivät toimintaan. Eka, joka puuttuisi peliin on ruiskutuksen katkaisu, joka muistaakseni puuttuu peliin n.1,1 barissa.
Tämä on valmistajan määrittelemä raja, jossa tehon lisäys katkaistaan.
Raja ylitetään ohjelmallisesti näissä virisoftissa ja mitä enemmän tehoa, sitä suurempi vaara rikkoa auto. Niinpä oletan säädinvirityksen olevan sekä huomattavasti halvempi, myös turvallisempi. Tietysti tehoa ei saada yhtä paljon, mutta tarpeeksi etuvetoautoon.
Jos jollakin on parempaa tietoa asiasta, kuulolla ollaan!
eklunto1
"Hölösuu"
Viestit: 1081
Liittynyt: To Maalis 10, 2005 19:48
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja eklunto1 »

Se mitä päivitetty softa autossa tekee on mm. se että ahtopaine ja sen lisäys on linjassa koneen kierrosten ja polttoaineen syötön kanssa. Samalla myös muutetaan mm. sytytysennakkoa ja nakutuksen tunnistusta.
Olen samaa mieltä että voit muutoksen tehdä, mutta auto toimii sen jälkeen niin että jos painat kaasua, niin ahdot pomppaa 1.1bar ja sitten hommaa rajoitetaan esim. säätämällä polttoaineen syöttöä. No seuraavaksi voisi kysyä että mitä hyötyä muutoksella saa? Ei juuri muuta kuin auton joka nykii kun painaa kaasua. Hetkellinen teho nousee, mutta sillä tuskin tekee käytännössä yhtään mitään, koska autossa on vakio softa. Tietty jos laitat hienon ahtopainemittarin niin sitä on mukava seurata, kun viisari heiluu edes takaisin :) Virisofta myös rajaa sen että vääntö ei nouse hetkellisesti liian suureksi, jolla saa mm. kytkimen rikki. Kun teet homman kuvaamallasi tavalla saatat aiheuttaa vääntö piikin, jolla on "väärillä" kierroksilla kohtalokkaat seuraukset. Jos alle 100eur saisi järkevän tehonlisäyksen, niin arvaa olisiko se jo käytösä jokaisessa Saabissa?
Tommi - Jäsen 2001
Saab NG 9-5 Aero XWD ja 9-5 2.3 Turbo Wagon
Saab 900 OG Cabriolet Turbo ja Saab 99
Saab 96
Hook
"Hölösuu"
Viestit: 2221
Liittynyt: Ti Kesä 08, 2004 21:25
Paikkakunta: Helsinki/Tuusula/Somero

Viesti Kirjoittaja Hook »

Kysymys Carmenille, kun itse en noiden venttiilien toiminnasta paljoa ymmärrä.

Mitä tuo säätöventtiili tekee ja kone käyttäytyy, silloin kuin trionic yrittää puottaa ahtoja esim. imuilman lämmettyä (ruuhkalähtöjä peräkanaa) , matalaoktaanisen bensan takia tai muuten vaan kierrosten noustessa lähelle rajottajaa (jolloin esim. steg 1 softa antaa maksimissaan enää noin 1 bar)?

Hook
ng900/9-3/9-5 purkuosia pyörimässä tallin nurkissa pk-seudulla. Entäpä onko tarvis Tech 2:lle tai T5/T7 (bio) päivityksille? Puuttuuko pixeleitä SID/ACCssä? YV:llä tavoittaa.
Carmen
"Ruisku"
Viestit: 110
Liittynyt: To Maalis 02, 2006 15:21

Viesti Kirjoittaja Carmen »

Nyt tuli asiallisia kommentteja. Tarkoitus olisi rajata paineet juuri tuon bensansyötön katkaisun alapuolelle juuri siksi, että nykimistä ei tulisi. Autoni on pienpaineturbo, joten hyöty olisi kohtalainen.
Ruuhkaliikenteessä kaasuttelu 1 bar:n tuntumaan taitaa olla aika teoreettinen kysymys. Muutenkin uskoisin (en tiedä), että kaikki moottorin ohjaus ja säätötoimenpiteet toimivat sinne ruiskun katkaisuun asti. Kuitenkin jäi askarruttamaan tuo nakutuksen tunnistin. Tällä tavalla tehoa otettaessa se on poissa pelistä!!
peinu
"Hölösuu"
Viestit: 6200
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 09:09
Paikkakunta: Jyskä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja peinu »

Tuolla 9000-puolella on vähän asiaa sivuava keskustelu, missä ainakin -97 2.0t:n fuel cut mainitaan olevan 0.75 bar. Voipi olla samaa luokkaa tuossa sinunkin autossasti. Noh,turboruuvia kokeilemallahan se selviää. Eli ruuvi ja ahtopainemittari kehiin vaan ja kokeilemaan.

9-3X 2.0T XWD -10 BioPower,
9-5 2.3t -00 US specs BP steg 1,
9-3 Aero Cab -04 Lime BP Steg 7,
9-3 "Aero" Cab -05 BP Steg 1,
#1767, MB CLS 350CDI -11
Hook
"Hölösuu"
Viestit: 2221
Liittynyt: Ti Kesä 08, 2004 21:25
Paikkakunta: Helsinki/Tuusula/Somero

Viesti Kirjoittaja Hook »

Carmen kirjoitti:Nyt tuli asiallisia kommentteja. Tarkoitus olisi rajata paineet juuri tuon bensansyötön katkaisun alapuolelle juuri siksi, että nykimistä ei tulisi. Autoni on pienpaineturbo, joten hyöty olisi kohtalainen.
Ruuhkaliikenteessä kaasuttelu 1 bar:n tuntumaan taitaa olla aika teoreettinen kysymys. Muutenkin uskoisin (en tiedä), että kaikki moottorin ohjaus ja säätötoimenpiteet toimivat sinne ruiskun katkaisuun asti. Kuitenkin jäi askarruttamaan tuo nakutuksen tunnistin. Tällä tavalla tehoa otettaessa se on poissa pelistä!!
... Jos tuo tekee sen, että se rajaa kiinteästi ahtopaineet esim. 1bar, niin tuo saattaapi olla juuri turmiollisen verran liikaa pidemmässä kiihdytyksessä lämpimänä kesäpäivänä ihan normi 98 bensalla vakioahtimella puhumattakaan lähempänä rajottajaa (6000+ rpm).

Matalapaineturbossa voidaan turvallisesti pitää jatkuvasti koko kierrosalueen noin 0.4...0.5 bar paine bensasta ja ulkolämpötilasta riippumatta, mutta tästä ahtopainetta nostettaessa on otettava huomioon useita muuttuvia tekijöitä, joten "oletus" ahtopaineet ovat esim. steg 1:llä noin 2500..3000 nurkilla noin 1.4 bar, jotka laskevat kierrosten noustessa rajottajalle noin 0.8.. 0.9 tietämille, jos nakutusta ei tapahdu.

Mikäli ahtoja on liikaa moottorin tilanteeseen nähden (esim. kuuma imuilma, kuuma kone, kuuma ahdin, "matalaoktaaninen" bensa, "laiha" seos, "aikanen" sytkä), niin kone alkaa nakuttamaan, eli polttoaine syttyy puristuksen voimasta "räjähtämällä" useammasta (väärästä) kohtaa palotilaa ja polttaa muutamissa sekunneissa mäntiin keskelle pienet reijät.
Tätä ilmiötä kutsutaan mäntäpistiäisen iskemiseksi, josta löytynee lisää juttua haku toiminnolla, vaikka onkin varsin harvinaista apc:llä varustetuissa saabeissa.
Mikäli kone pääsee nakuttamaan voimakkaasti rasittaa/rikkoo se myös laakereita, kiertokankia yms, kun terävä räjähdys iskee ennenaikasesti nousevaa mäntää vasten.
Tälläisen nakutuksen kuulee yleensä vielä kuskin paikallekkin...

Todennäköisempää apc:llä varustetuissa "yli-virittelyissä" liene venttiilien/ tulppien/mäntien sulaminen, johtuen liian korkeista pakolämmöistä.. jotka johtunee mm. ahdistavasta pakopuolesta (liian pieni turbon pakopesä tukkiutuu isoilla ahdoilla), laihasta seoksesta (nostaa pakolämpöjä).. yms. Syitä on monia.

Normaali palotapahtumahan bensakoneissa alkaa tunnetusti sytytystulpasta haluttuna aikana ja etenee "hallitusti" männän lakea kohti kaasuseoksen ollessa lämpöeristeenä männälle, jolloin mäntiin ei kohdistu saman tapaista lämpökuormaa sekä terävää räjähdystä.

APC:n tehtävänä on jo alkavaa nakutusta havaittuaan estää nakuttaminen, johon Trionic 5 pystyy vaikuttamaan myöhtästämällä sytytystä, rikastamalla seosta (..laskevat palolämpötilaa) ja merkittävimpänä liene itse ahtopaineiden pudottaminen.

Trionic 5 (ja 7 myös) opettelee ja säätää jatkuvasti tuota nakuttamisen turvallista rajaa imuilman lämpötilaan nähden eri kierrosalueilla. Näinollen oppii myös hyödyntämään korkeampioktaanisten polttoaineiden tuomat tehoedut "vaativissa" olosuhteissa, joten apc on täys ja ylipaine turboautoissa varsin järkevä vakuutus.

Bensansyötön katkaisun tarkoitushan on pelkästään estää hallitsemattomat ahtopaineet, mikäli esim. aktuaattorin letku on hajonnut, jolloin ahdot pomppaavat pilviin -> nakuttaa -> rikkoo koneen.

Jatkuvaa fuelcut ilmiötä olisi liene syytä välttää voimansiirron rasituksen sekä myös bensan syötön katkomisen tuoman seoksen laihistumisen takia.
Tuo fuelcut on varsin ikävän tuntuinen nykäisy voimakkaassa kiihdytyksessä, jota aikoinaan muutaman kerran itsellenikin tapahtui steg 3 kokoonpanolla ohittaessa, kun ahdot nousivat tavoitteena olevan 1.4 sijaan hieman yli 1.5 bar, kun hukkaportti ei aina ehtinyt aueta ja fuelcut tuli kehiin ikävänä nykäisynä.

Ohessa jo aikasemmin postaamani videot ahtojen käyttäytymisestä eri bensoilla kesäpäivänä...
http://www.saunalahti.fi/~hetimo/bensa/Some_98oct.AVI
http://www.saunalahti.fi/~hetimo/bensa/99plus_hq98.AVI

... ja vaikka tuossa vähemmän tehoja antavassa videossa tankissa on 98:sia, iso ic, normia isompi turbo, niin Trionic puottaa ahtoja jopa alle 1 bar nakutuksen takia, eikä kysessä ole kaupunki ajo... Että sen mukaan ahtoja. :roll: :lol:

Ugh. Olen kommentoinut.. 8) Hook
ng900/9-3/9-5 purkuosia pyörimässä tallin nurkissa pk-seudulla. Entäpä onko tarvis Tech 2:lle tai T5/T7 (bio) päivityksille? Puuttuuko pixeleitä SID/ACCssä? YV:llä tavoittaa.
Turbo Sensonic
"Hölösuu"
Viestit: 7321
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Turbo Sensonic »

Hook kirjoitti:Jatkuvaa fuelcut ilmiötä olisi liene syytä välttää voimansiirron rasituksen sekä myös bensan syötön katkomisen tuoman seoksen laihistumisen takia.
Tuo fuelcut on varsin ikävän tuntuinen nykäisy voimakkaassa kiihdytyksessä, jota aikoinaan muutaman kerran itsellenikin tapahtui steg 3 kokoonpanolla ohittaessa, kun ahdot nousivat tavoitteena olevan 1.4 sijaan hieman yli 1.5 bar, kun hukkaportti ei aina ehtinyt aueta ja fuelcut tuli kehiin ikävänä nykäisynä.
Jep, tässä Maptunin Freetun mietteitä softan ohjelmoinnin vaikeudesta koskien tuota fuel cut -ongelmaa:

It is very hard to get fast spoolup if you do not accept any "overboost"
So if I wanted 1.35 Bar in boost, it can be sometimes it will go over that and hit the boost limitation at 1.5 Bar.

Fuelcut feels very nasty, but not so harmful.


Itsellä oli autossa aikanaan kiinni Speedpartsin (~BSR:n) steg 3, joka ei koskaan tehnyt fuel cuttia, koska trionicin pressure guard oli disabloitu (pressure guardista löytyy juttua "haku" -toiminnolla). Maptunin bulkkisoftissa ei ole koskettu mihinkään nakutus- ja ahtopaineen rajoitusparametreihin, joten fuel cut voi yllättää nopeassa ja aggressiivisessa kiihdytyksessä.

Maptunin Freetu suositteli myös, että jos haluaa välttää fuel cutin disabloimalla pressure guardin (ei enää fuel cuttia ahtopaineen saavuttaessa 1,54 baria), olisi autossa oltava ehdottomasti ahtopainemittari, jotta tietää himmata, jos jotain katastrofaalista olisi tapahtumassa.

Maptunin softissa tuo pressure guard on ainakin steg 1-4:ssa, steg 5:sta eteenpäin se on poistettu.

Nimim. kohta steg 4:lla 3 barin mapanturilla ja (toivottavasti) ilman fuel cuttia 8)
#1438
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
Hook
"Hölösuu"
Viestit: 2221
Liittynyt: Ti Kesä 08, 2004 21:25
Paikkakunta: Helsinki/Tuusula/Somero

Viesti Kirjoittaja Hook »

Trionic 5:sen 2.5 bar vakiomapilla (joka siis tarkoittaa 1.5 bar ahtopainetta normaalissa 1bar vallitsevassa ilmanpaineessa) ei voida fuelcuttia nostaa yli 1.54 bar, koska anturi antaa samaa (jännitettä eli) 1.54 arvoa kaikille sitä suuremmille paineille.

Mikäli autoon vaihdetaan 3bar map (ja tietysti sille säädetty softa), saadaan moottorinohjaus näkemään paine-eroja 2bar ahtopaineeseen asti (jolloin softa luulee että moottorissa 1.5 ahtopaine, mutta softan kartat antavat polttoainetta 2 barin mukaan) ja näinollen voidaan fuelcut nostaa 2bar asti, kuten on tehty maptunin 5+ softissa, jossa on 3bar map.

Hook
ng900/9-3/9-5 purkuosia pyörimässä tallin nurkissa pk-seudulla. Entäpä onko tarvis Tech 2:lle tai T5/T7 (bio) päivityksille? Puuttuuko pixeleitä SID/ACCssä? YV:llä tavoittaa.
Turbo Sensonic
"Hölösuu"
Viestit: 7321
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Turbo Sensonic »

Hook kirjoitti:Trionic 5:sen 2.5 bar vakiomapilla (joka siis tarkoittaa 1.5 bar ahtopainetta normaalissa 1bar vallitsevassa ilmanpaineessa) ei voida fuelcuttia nostaa yli 1.54 bar, koska anturi antaa samaa (jännitettä eli) 1.54 arvoa kaikille sitä suuremmille paineille.

Mikäli autoon vaihdetaan 3bar map (ja tietysti sille säädetty softa), saadaan moottorinohjaus näkemään paine-eroja 2bar ahtopaineeseen asti (jolloin softa luulee että moottorissa 1.5 ahtopaine, mutta softan kartat antavat polttoainetta 2 barin mukaan) ja näinollen voidaan fuelcut nostaa 2bar asti, kuten on tehty maptunin 5+ softissa, jossa on 3bar map.

Hook
Turbo Sensonic kirjoitti:Maptunin softissa tuo pressure guard on ainakin steg 1-4:ssa, steg 5:sta eteenpäin se on poistettu.
Hups! :oops: Niinpäs onkin. Kaikkea sitä tuleekin tässä puoliunessa kirjoiteltua :oops: Sitä vartenhan mäkin hommasin tuon 3 barin mapanturin...

P.S. Maptunilta ei löydy softaa 3 barin mapanturille orkkissuuttimilla, vaan pitäisi vaihtaa suuttimet :evil: Tuskinpa tulee vaihdettua, joten täytyy keksiä jotain muuta...
#1438
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
Hallu
"Hölösuu"
Viestit: 2724
Liittynyt: To Elo 14, 2003 12:32
Paikkakunta: R136a1

Viesti Kirjoittaja Hallu »

Turbo Sensonic kirjoitti:
P.S. Maptunilta ei löydy softaa 3 barin mapanturille orkkissuuttimilla, vaan pitäisi vaihtaa suuttimet :evil: Tuskinpa tulee vaihdettua, joten täytyy keksiä jotain muuta...
Wilkerssonii peliin vaan 8) :wink:
Vastaa Viestiin