Venttiilin nostimien kumit

Ensimmäinen uuden ajan malli. Vuodet 1994-2003.
Vastaa Viestiin
Ilpo
"Tuplakaasari"
Viestit: 84
Liittynyt: Ti Kesä 14, 2005 17:47
Paikkakunta: Sysmä
Viesti:

Venttiilin nostimien kumit

Viesti Kirjoittaja Ilpo »

Appiukon Saabista 9-3 vm.2002 2.0t alkoi pöläyttelemään savua pakoputkesta. Hän vei auton huoltoon missä diagnoosiksi tuli että venttiilin nostimien kumit pitäisi uusia(hinta n.500 euroa). Autolla ajettu 90 tkm ja täydellinen huoltokirja. Ei taida olla ihan tyypillistä että menee noilla kilometreillä vai onko?
NG900T
"Saabisti"
Viestit: 2235
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 21:09
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja NG900T »

Oliko ihan saab asiantuntijan tutkimuksissa vai joku esson ford korjaamo?

Erikoista on että ylipäänsä tossa koneessa menis noi kumit vielä, ennemmin syyttäisin GT17 karrettia. Mutta jos siellä on näin diagnosoitu niin ei kai siinä mitään.
Saab 9-3x 2.0T BioPower -10
#1429
V-M
"Hölösuu"
Viestit: 3105
Liittynyt: Ma Marras 03, 2003 09:01
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja V-M »

Tai sitten siellä on se toinen mahdollinen tyyppivika eli vena kumi on noussut paikaltaan eli liimaus pettänyt tai sitä ei ole liimattu alunperinkään (kuten pitäisi).

V-M
Peug 505 -85 Turbo Inj.+ Opel Manta A -70 + Saab 9000 CSE 2.3TA -94 + 9-5 AERO 2.3TSA -00
+ Maserati 3200 GTA -01 + Opel Insignia 2L turbo 4x4 -10 #2135
NG900T
"Saabisti"
Viestit: 2235
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 21:09
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja NG900T »

V-M kirjoitti:Tai sitten siellä on se toinen mahdollinen tyyppivika eli vena kumi on noussut paikaltaan eli liimaus pettänyt tai sitä ei ole liimattu alunperinkään (kuten pitäisi).

V-M
Ei mielestäni tossa koneessa ollu noita, enmpi NG900:sten ongelma.
Saab 9-3x 2.0T BioPower -10
#1429
V-M
"Hölösuu"
Viestit: 3105
Liittynyt: Ma Marras 03, 2003 09:01
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja V-M »

NG900T kirjoitti:
V-M kirjoitti:Tai sitten siellä on se toinen mahdollinen tyyppivika eli vena kumi on noussut paikaltaan eli liimaus pettänyt tai sitä ei ole liimattu alunperinkään (kuten pitäisi).

V-M
Ei mielestäni tossa koneessa ollu noita, enmpi NG900:sten ongelma.
Ainakin 9000 16 -> 9-5 koneissa tuota vikaa on... liekkös sitten 9-3 eri sarjaa koneiden osalta.

V-M
Peug 505 -85 Turbo Inj.+ Opel Manta A -70 + Saab 9000 CSE 2.3TA -94 + 9-5 AERO 2.3TSA -00
+ Maserati 3200 GTA -01 + Opel Insignia 2L turbo 4x4 -10 #2135
Avatar
patse
"Saabisti"
Viestit: 2108
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 08:18
Paikkakunta: Pirkanmaa

Viesti Kirjoittaja patse »

V-M kirjoitti:Ainakin 9000 16 -> 9-5 koneissa tuota vikaa on... liekkös sitten 9-3 eri sarjaa koneiden osalta.

V-M
Tiiä häntä, syitä löytyy. Kuuluisa turbo valskaa, huohotus tukossa tai liikaa öljyä koneessa -> lyö läpi :oops:
Miten pölläyttelee? ns. kylmäkäynnistyksen yhteydessä vai esim. kova täyskaasu kiihdytys jonka jälkeen täys höllääminen, kuten moottorijarrutus?
Sattumuksia tulee, kuten livenä nähtynä laatu pelissä T****a C***y 4syl. 2.2L koneesta puuttui kokonaan kaikista männistä yhdet männänrenkaat 8O joten liimauksen unohtaminen ei olisi ihan uskomatonta.
#1047 / 900 i8 5d -86 + Opel Astra 1.4T aut. + pihassa myös 9-5 2.3T aut. -07
Avatar
Eski
"Saabisti"
Viestit: 6520
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 08:56
Paikkakunta: Keski-Suomi

Viesti Kirjoittaja Eski »

On kyllä todella harvinaista 9-3:ssa ja noilla kilsoilla. Usein venttiilinvarrentiivisteiden valskaaminen ei edes aiheuta savutusta katti-autoissa. Minulla veti GM900 noin litran tuhannella öljyä, mutta ei savuttanut yhtään ja siitä oli nimenomaan vv-tiivisteet nousseet pois paikaltaan. Epäilen vahvasti, että ahdin valskaa. Kannattaa ainakin tarkastaa onko coolerin putkissa ja läppäkotelossa öljyä..?

Eski
Ilpo
"Tuplakaasari"
Viestit: 84
Liittynyt: Ti Kesä 14, 2005 17:47
Paikkakunta: Sysmä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Ilpo »

Savutus ilmenee kylmäkäynnistyksen yhteydessä. Merkkihuolto on tehnyt tämän diagnoosin itä-suomessa. Meen huomenna käymään paikanpäällä niin pitää katella ja kysellä tarkemmin.
Janezki
"Aero"
Viestit: 341
Liittynyt: Pe Huhti 21, 2006 22:27
Paikkakunta: Kangasala

Viesti Kirjoittaja Janezki »

Ilpo kirjoitti:Savutus ilmenee kylmäkäynnistyksen yhteydessä. Merkkihuolto on tehnyt tämän diagnoosin itä-suomessa. Meen huomenna käymään paikanpäällä niin pitää katella ja kysellä tarkemmin.
En tiedä tuleeko tämä tieto liian myöhään, mutta vasta 2 viikkoa sitten minulle sanottiin, että venttiilinkumeja ei ole noihin ole ikinä vaihdettu. Vika on turbossa, josta stefasta vuottaa muutaman tippan öljyä pakosarjaan ja pöläyttää sen sitten käynnistyksen yheydessä.

Auto ei syö öljyä, eikä kuulemma ole vaarallista, mutta ikävännäköistä.
#2898
9000 CS, 2.0t -97
9-3, 2.0t -02
9-3 Monsterious RC
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9392
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

B2x5:ssä ei venttiilivarren kumit pääse nousemaan ylös koska niiden alaosa on "metalliprikka" joka jää venttiilinjousen alle.

Omassani nuo kumit oivat täynnä kovettunutta öljymöhnää eivätkä siltikään falskanneet, eli epäilen diagnoosia vääräksi, pikemminkin voisi kuvitella turbon savuttavan.
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Vastaa Viestiin