Yleisiä kysymyksiä NG 900

Ensimmäinen uuden ajan malli. Vuodet 1994-2003.
Avatar
Eski
"Saabisti"
Viestit: 6521
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 08:56
Paikkakunta: Keski-Suomi

Viesti Kirjoittaja Eski »

Muksu kirjoitti:Omassani pekään eniten tuon bensapumpun puolesta, kun ei ole varmuutta onko jo kertaalleen vaihdettu.
Bensapumpun kohdalla GM900 ja 9-3:ssa on muuten tehty sellainen loistava ratkaisu, että pumppuun ei pääse käsiksi kuin irroittamalla tankin...

Eski
Muksu
"Hölösuu"
Viestit: 1081
Liittynyt: Su Touko 30, 2004 19:19
Paikkakunta: Kerava

Viesti Kirjoittaja Muksu »

Eski kirjoitti:Bensapumpun kohdalla GM900 ja 9-3:ssa on muuten tehty sellainen loistava ratkaisu, että pumppuun ei pääse käsiksi kuin irroittamalla tankin...

Eski
On tiedossa ja siksi pelottaakin...muutenhan sen voisi ennakoivasti vaihtaa vaikka itse. Toista se oli OG:ssa :roll:
Vetokoukku on brutaalin miehen peruutustutka

Volvo V50, 2012
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9392
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

Muksu kirjoitti:
Eski kirjoitti:Bensapumpun kohdalla GM900 ja 9-3:ssa on muuten tehty sellainen loistava ratkaisu, että pumppuun ei pääse käsiksi kuin irroittamalla tankin...

Eski
On tiedossa ja siksi pelottaakin...muutenhan sen voisi ennakoivasti vaihtaa vaikka itse. Toista se oli OG:ssa :roll:
Poralla reikä pohjalevyyn ja pistosahalla reikä sen kauluksen yläpuolelle, noin meinaan ainakin itse tehdä jos ng:n pumppu alkaa renklaamaan, on helpompi sitten tulevaisuudessakin huoltaa.
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
MrG
"Aero"
Viestit: 409
Liittynyt: Su Elo 07, 2005 16:23

Viesti Kirjoittaja MrG »

Tais muuten saada jo walbron pumppua biltemasta 35euroon, eli ei oo enään paha hinta verrattuna alkuperäiseen. :D


Omaan ng900T (-96 ajettu 212tkm) olen tässä vuoden/25tkm joutunut vaihtamaan seuraavat osat.

-Vetoakselin holkin (vasen)
-Iskarit+yläpään laakerit.
-vesiletkuja
-vesipumppu, remmin+rullat.
-Di-kasetti.
-Startti
-Laturin laakerit+hiilet

Tasapainoakselien ketjun poisto on juuri käynnissä ja bensapumpun vaihtokin taitaa kohta olla ajankohtainen.
Eli aika lailla on ollu remppaamista, toivottavasti tulevaisuudessa ei enään tule tähän tahtiin vikoja, tai alkaa olla merkin vaihto lähellä.
Jamppa
"Hölösuu"
Viestit: 2011
Liittynyt: Ke Kesä 25, 2003 10:46

Viesti Kirjoittaja Jamppa »

mulla tuo ng pelannut tähän asti ainakin oikein hyvin. ensimmäisellä viikolla meni bensapumppu kun auto mulle tuli. Sitten on lähinnä ollut öljyjen vaihtelua.
Viime talvena poistin tasapainoketjun. ja keväällä vaihdoin öljypohjan kun rikoin sen tiellä olleeseen kiveen.

mutta teknisiä autosta johtuvia ongelmia ei juuri ole ollut ainakaan tähän saakka. ja mittariin on tullut noin 100tkm
Mercedes CL500
Mercedes SL500 X 2
Mercedes R320L
Saab 900S
Pontiac Trans am 87 ls1
Ja jotain muitakin
ah79
"Hirsch"
Viestit: 957
Liittynyt: Ma Touko 31, 2004 09:10
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja ah79 »

MrG kirjoitti: Omaan ng900T (-96 ajettu 212tkm) olen tässä vuoden/25tkm joutunut vaihtamaan seuraavat osat.

-Vetoakselin holkin (vasen)
-Iskarit+yläpään laakerit.
-vesiletkuja
-vesipumppu, remmin+rullat.
-Di-kasetti.
-Startti
-Laturin laakerit+hiilet

Tasapainoakselien ketjun poisto on juuri käynnissä ja bensapumpun vaihtokin taitaa kohta olla ajankohtainen.
Kuva Kuva No tuo kuulostaa juuri siltä, mitä ns. pahat kielet ovat NG-satkusta kertoneet :!: . Ei kai tuollainen osien leviämistahti ole silti normaalia, ainakaan jos yrittää löytää kohtuullisen hyvinpidetyn yksilön? Muuten voin ihan yhtä hyvin jatkaa nykyisen tonnarinromun laittelua vaikka maailmanloppuun (tai budjetin äkilliseen radikaaliin kasvuun, kumpi sitten ensin tapahtuukaan :lol: ) asti tai ostaa vaikka tojotan (tai ehkä sittenkin mieluummin pätkän tukevaa köyttä ja rasvaa :P :lol:).
#1970
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9392
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

Ihan vertailun vuoksi täytyy mainita että molemmilla autoilla noin vuosi ja jotain 10tkm (no tonnari levisi heti alkuunsa)

9000 cse 2.3TA 230tkm

- moottori totalschaden
- laturi
- jarrut kauttaaltaan, myös takasatulat uusiksi
- kallistuksenvakaajien kumihelat eteen ja taakse
- koiranluut
- tuulilasi (uusikin hajosi samantien)
- virtalukon korjaus
- vesipumppu
- moniurahihna + rullat
- kattoluukun verhoilu
- paljon muuta jota en muista

9-5 225tkm

- moottori totalschaden
- kytkin
- vesipumppu
- takaiskarit
- turbo
- lasinnostin
- acc-pömpelin moottori hajosi (purkaa ja kasaa koko kojelauta 2 kertaa)
- mittarivalot
- valokatkaisin
- peilin säätömoottori
- pikselivikaa molemmissa näytöissä
- moniurahihna rullineen
- paljon muuta jota ei jaksa muistella

Kun taas edellisellä ng:llä 20tkm:n aikana

- kytkin
- vesipumppu (vaihdoin turhaan, oli ehjä)
- moniurahihna rullineen
- pikselivaiaa näytössä
- ICE-yksikön piirilevyn juotos oli huono, tuli kuntoon sulattamalla tinaa kuumailmapuhaltimella
- ei kait muuta, en ainakaan muista.
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
ah79
"Hirsch"
Viestit: 957
Liittynyt: Ma Touko 31, 2004 09:10
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja ah79 »

Oma vertailukohta tällä hetkellä autonvaihtoa suunnitellessa: -89 tonnari, nyt mittarissa 365 tkm, omaa ajoa >40 tkm hieman yli kahdessa vuodessa:
-bensapumppu
-jarrut (palat, putkia, etulevyt, toinen etusatula, molemmat takasatulat)
-etukall. vakaajan koiranluut, tukivarren puslien alumiiniset tukiholkit
-hitsattu vähän sieltä sun täältä
-ovet vaihdettu
-pakoputkiston osia vaihdettu
-IMM vaihdettu
-molemmat etupyöränlaakerit vaihdettu kahdesti 8O
-moottorin momenttituki+hydraulityynyt
-ym. pientä, kaikkea ei pysty nyt heti muistamaan


Ainakin kuvittelisin, että muutaman tonnin panostuksella uudempaan ja olennaisesti vähemmän ajettuun NG-satkuun pääsisi oletusarvoisesti selvästi pienemmällä työmäärällä ja v*tuksella aikayksikköä kohden. Jos olen väärässä, niin eihän niitä muutamaan tuhatlappustakaaan kannata todellakaan uhrata uuteen autoon vaan niilläkin voi vaikka ostaa varaosia ja asennuskaljaa nykyisen romun ylläpitoon :roll:.
#1970
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9392
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

Itse suosittelisin pitämään nykyisen pelin (siis jossei tunnu mätänevän käsiin, kaiketi ainoa tonnarin fataali ja peruuttamaton vika).
Auton vikamäärä ei välttämättä muutu miksikään, tunnut laittaneen jo oleellisimmat paikat kuntoon.
Melko varmasti uudessa ostoksessasi saat aloittaa saman rumban uudestaan (tuskin kukaan muu kuin minä on niin hullu että kunnostaa kaiken mahdollisen valmiiksi ja sitten myy auton pois kun on 100% kunnossa :D).

Samat viat noissa kaikissa yli 100tkm ajetuissa Saabeissa on, 100tkm:n välein saa vaihtaa jarrut, vesipumpun, moniurahihnan rullineen, puslia jnejne.

Meidän nykyinenkin on juuri sen verran ajettu (reilu 110tkm) että nyt saa vaihtaa ensimmäisen kerran jarrukiekot, palat, ja muutenkin huoltaa täysin läpikotaisin (jarrunesteet, syylärinesteet, kaikki suodattimet, jne).

Tuntematta tapausta suosittelisin harkitsemaan nykyisen, ilmeisen hyväkuntoisen tonnarin pitämistä jatkossakin.

Luulen että meilläkin pysyy tuo ng nyt kerrankin pidempään, kun on vielä aika järkevässä kunnossa.

Niin ja ei ne ajokilometrit oikeastaan näissä mitään merkkaa, eikä vuosimalli, vaan yleiskunto, ja kuinka kauan on edellisestä kulutusosien vaihtorumbasta.

Edit: siis joskushan auto toki on vaihdettava, eli jos nykyinen alkaa tuntumaan siltä että käämit palaa ja aikaa menee jatkuvasti tolkuttoman paljon korjailuihin niin kannattaa tietty miettiä muita vaihtoehtoja.

Mutta jos mietit vapari-ng:tä niin niillähän ei ole paljoa hintaakaan enää, ja sellaisen voisi kuvitella löytyvän jonkin papan käytöstä tosi vähän ajettunakin.

Oikeastaan en osaa neuvoa yhtään, aivan samat viat on olleet lähes kaikissa Saabeissa :lol: Ruostetta vaan en siedä, saan siitä ihottumaa :D
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
ah79
"Hirsch"
Viestit: 957
Liittynyt: Ma Touko 31, 2004 09:10
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja ah79 »

No en tiedä tuosta tonnarin hyväkuntoisuudesta, miten sen itse kukin ottaa :roll: . Mitään merkittävää akuuttia vikaahan siinä ei ole eikä seuraavaan leimaan 99-% varmasti tarvitse hitsatakaan, mutta ns. "pientä laittoa" on viime aikoina ilmaantunut hieman turhan tiheästi ja minä kun taas teen mieluummin joskus harvoin isoa remonttia kuin jatkuvasti pientä nysväämistä. Nykyiselläänhän autoon vaihdetut ovet ovat eri värisiä kuin muu auto (http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic.php?t=31075&) joten koko laitos on yleisilmeeltäänkin hieman epämääräisen näköinen. Lähiaikoina on tosin ohjelmassa kuupan TI-maalaus, ja mikäli se onnistuu edes tyydyttävästi, tonnarin vuoro on luultavasti melko pian perässä. Puhtaasti järjellä ajatellen toimivaa ja liikkuvaa autoa, joka ei edes ole rahallisesti juuri minkään arvoinen, ei tietenkään kannattaisi vaihtaa mihinkään, mutta suurelta osin taustalla on yksinkertaisesti halu vaihtaa kulkuneuvo oikeaan autoon (sen paremmin en osaa asiaa tähän hätään muotoilla, toivottavasti edellinen formulaatio on edes jotenkin ymmärrettävä :) ). Sitä paitsi mahdolliseen auton vaihtoon ei ole mitään silmitöntä kiirettä, joten hyvää yksilöä ehtisi kyllä hakea ajan kanssa...
ng900aero kirjoitti:Mutta jos mietit vapari-ng:tä niin niillähän ei ole paljoa hintaakaan enää, ja sellaisen voisi kuvitella löytyvän jonkin papan käytöstä tosi vähän ajettunakin.
Juuri tällaisen yksilön löytäminen olisi tavoitteena. Haussa on siis vain ja ainoastaan hyvä käyttöauto, varustelun kanssa ei ole niin tarkkaa ja loppuunpoljetuista turboista pysyttelen mieluiten todella kaukana ...
#1970
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9392
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

Ainakin tonnarisi väritys on persoonallinen, molemmat jalometallit samassa autossa lisää arvokkuutta :)
Oikeaa autoa minäkin olen vuosia jo halajanut, ja kun sellaisen on saanut viimein rakennettua niin on tehnyt mieli jo toisenlaista, ja sama pikkuvikojen (ja isompien) nysväily jatkuu :lol:

Itseni tekisi mieli luopua muutamasta autosta ja hakea kulkupeli, uusi Punto 5 vuoden takuulla, sehän olisi järkevää jos mikä, hintakin täysin olematon ja ominaisuuksia paljonkin hintaansa suhteutettuna (koeajoin sellaisen uuden Punton, oli pari numeroa isomman tuntuinen kuin onkaan). Mutta järjellä ei taida ollapaljoa tekemistä näissä autojutuissa.

Mutta jos ostat jonkin yli 5-vuotiaan auton niin aivan varmasti edessä on remonttia, ja taitaa olla jo muutaman vuoden ikäisissäkin, autot eivät ole kestäviä, sille ei mahda mitään :lol:

Millaista hintaluokkaa olet ajatellut, 5kiloeuroa, vaiko enemmän vai vähemmän? Kovin halpaa ei kannata edes tuoda ulkomailtakaan, Ruotsissakin muutaman tonnin kotterot ovat yhtä huonoja kuin täälläkin.

Jos minulla olisi käytettävissä esim. 3500e niin ehkä ostaisin sillä cs-korisen tonnarin jolla olisi maltillisesti kilometejä takana, kuten juurikin tuollaisen (on muuten melkoinen löytö mikäli kilometrit pitävät paikkansa):
http://www.nettiauto.com/viewVehicle.php?id_car=881707

Tai sitten ng:n, mutta koska ovat samoissa hinnoissa niin mielestäni tonnari tarjoaa parempaa vastinetta rahalle (omaan käyttööni koska on tilavampi ja monikäyttöisempi), ei siinä että ng:kään mikään huono olisi, mutta aika tasavertaisia autoja nuo molemmat ovat, siis jos varusteet ja konetehot ovat samat, käyttötarkoitus ja tilantarve ratkaisee hyvin paljon.
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
amim
"Kaasari"
Viestit: 11
Liittynyt: Su Huhti 02, 2006 17:16
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja amim »

Itsellä on nyt ollut 900 mallia 94 ( 158 ajettu) reilut puolivuotta ja n. 8 tonnia takana. Viat mitä siinä on ollu ( jo ostettaessa) pienet ruostevauriot ovissa => maalaamo hoiti ne ( 100:lla €:lla), sähköantenni jumitteli => vaihdoin uuden 15 euroa, käsijarrun säätö ( korjattiin katsastustarkastuksen yhteydessä).
Muuta vikaa ei ole ollut ( koputtelen puuta), eikä tällä viikolla käydyssä katsastustarkastuksessa muuta edes huomattu..
Pointti on se, että kun viime talvena katselin itselle halpaa käyttöautoa niin kyllä se olisi jälkeenpäin v...*..nut maksaa 99- vuoden n- 90 000 ajetusta litrasesta toyota Yariksesta pyydetyt 8700 elttonia versus millä hinnalla taas satku saab lähti!
ah79
"Hirsch"
Viestit: 957
Liittynyt: Ma Touko 31, 2004 09:10
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja ah79 »

Omien havaintojeni mukaan tonnarien ja NG:den hintaerot alkavat tasoittua vasta paljon ajetuilla ja vanhahkoilla autoilla. Vähän ajetuissa, hyvissä yksilöissä samanikäinen tonnari on yleensä selvästi kalliimpi kuin vastaava NG. Jonkin verran laitan painoa myös auton iälle, sillä monet ikävät ilmiöt, kuten ruoste, umpijunkkelissa olevat ruuvit, hapertuvat kumiosat jne. ilmaantuvat vähintään yhtä lailla iän kuin ajokilometrienkin funktiona. Tietysti autot ovat aina yksilöitä, mutta lähtökohtaisesti haussa olisi mieluummin 90-luvun puolivälin kuin alun kulkine.

Se on itsestään selvää, ettei huoltovapaata autoa ole olemassakaan (Saabia ainakaan :roll: ), mutta kyllä nykyisenkin kanssa on korjattavaa luvassa myös tulevaisuudessa ja viime aikoina on alkanut kovasti tuntumaan siltä, että mieluummin sitten laittaisi senkin rahan ja työn uudemman ja paremman auton ylläpitoon. Jos ja kun jossain välissä joutuu laittamaan jarruja ja alustan puslia ym. pientä niin sitten laitetaan, ajaapa niiden osalta luultavasti seuraavan satatonnia huoleti. Yksi kaukainen haave on myös se, että uudemman auton kanssa olisi edes jotain toivoa saada edes osa korjauksista sujumaan ilman perinteistä silmitöntä lekan heilutusta ja rälläkän laulatusta totaalijumiin ruostuneiden osien irrottamiseksi...

Vanhan ja paljon auton kanssa kiusana on lisäksi se, että koko ajan pyörii mielessä ajatus "mikähän tästä leviää seuraavaksi ja miten pian". Välillä menee toki pitkiäkin jaksoja vailla huolia, mutta näinhän se on, että noinkin vanhassa ja paljon ajetussa tonnikalassa kuin minulla (jota ei todellakaan ole edes pidetty kuin kukkaa kämmenellä :) ) ilmaantuu kaikenlaista pientä kiusaa keskimäärin jo kohtuullisen tiheästi.
#1970
Psychocowboy
"Hölösuu"
Viestit: 2937
Liittynyt: To Huhti 01, 2004 12:02
Paikkakunta: H:ki - J:kylä

Viesti Kirjoittaja Psychocowboy »

ah79 kirjoitti: Se on itsestään selvää, ettei huoltovapaata autoa ole olemassakaan (Saabia ainakaan :roll: ), mutta kyllä nykyisenkin kanssa on korjattavaa luvassa myös tulevaisuudessa ja viime aikoina on alkanut kovasti tuntumaan siltä, että mieluummin sitten laittaisi senkin rahan ja työn uudemman ja paremman auton ylläpitoon.
Kaikista saabeista mitä on meikäläisellä ollut, oli ng900 kaikkein halvin kilometreiltään. Vaikka saankin joidenkin og fanaatikkojen vihat niskoilleni :wink: , niin minusta oli mukavampi ja "halvempi" käyttää kuin aikaisemmat omistamani 3 og:tä(sekä yksi 99 ja yksi 95). Ja siinä ei tarvitse vielä niin paljon merkkihuollon apuja vikojen etsimiseen(koodien lukuun) kuin 9-3:ssa. Nykyinen 9-3 on jo tullut maksamaan enempi kuin aiempi ng900, tosin osittan omaa syytäni (halvatun viritykset). Vaikkakin 95% on pyritty, kaikkien autojen kohdalla, kaikki tekemään itse tai avustettuna.
En huomannut että kukaan olisi muistanut mainostaa katkeilevia etujousia ng:n kohdalla, mutta ne on halpoja :wink: .
Ja vapariahan olit ostamassa? Eli noi jotkut turpiini varusteltujen viat ei koske sitä kuten esim sytkäkasetti.
Born to be wild, paitsi kotona
#2288 ex 9-3t -01,ex 9-5 2.0t Wagon -05 ex NG900S 2,3i Talladega -97
Nyt Volvo V70 D4 -15, varalla 206 pögötti. Saab edelleen haaveissa....
peinu
"Hölösuu"
Viestit: 6200
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 09:09
Paikkakunta: Jyskä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja peinu »

Mulla oli noppa ennen -95 vapari-ngsatkua. Fiilis oli kuin avaruusalukseen olisi noussut. Oli niin hiljanen moottoriltaan ja alustaltaan ja kaikki oli just niin sopivasti hollilla. Oli niin luksusta että nauratti. Automatkailu alkoi tuntumaan mukavalta. Mahtava reissuauto.

Autossa oli täysi huoltokirja ja jatkoin perinnettä Laakkosella. (Aika ennen PCS:ssää. Eli varmaan oli Laakkosella samat huoltomiehet kuin PCS:llä nykyään).

Auto oli jotain 220tkm ajettu. Lähenteli 300tkm kun möin pois. Jotain remontteja:
- käyttöhihna ja rullat (kuuluu nykyään huolto-ohjelmaan)
- ovien alaosien maalaus sinkkikuprujen takia. muuten ruosteeton.
- katkennut etujousi
- virtalukko jumahti (sama pesä kuin tontuissa)
- oven lukko jumahti takalukkoon (syynä kulunut avain)
- kansiremppa venttilinvarren ohjureiden takia
- takapöntön vaihto
- käsijarru jumahti talvella pari kertaa (sama nykyisessä 9-3:ssa)
- tuulilasin vaihdatin

eikä sitten vissiin muuta? Eli normi kuluvaa osaa, poislukien tuon vuosimallin tyypillinen venavarren ohjurijuttu. Senkin olisi näin jälkeenpäin ajateltuna saanut varmaan myyjäliikkeen piikkin :oops:

Tielle ei jättänyt, kerran meinasi jättää tuon virtalukon takia parkkihalliin, mutta notkenihan se kuitenkin.

Seuraava omistaja raportoi n. 1.5v myynnin jälkeen, että piti kytkinvaijeri vaihtaa. Muuta ei raportoinut.

Mun kohdalle sattui tulemaan noita ns. ylimääräisiä huoltoja, muttei mitään mistä ei olisi rahalla pärjännyt :)

9-3X 2.0T XWD -10 BioPower,
9-5 2.3t -00 US specs BP steg 1,
9-3 Aero Cab -04 Lime BP Steg 7,
9-3 "Aero" Cab -05 BP Steg 1,
#1767, MB CLS 350CDI -11
Vastaa Viestiin