OG vai NG9-3?

Ensimmäinen uuden ajan malli. Vuodet 1994-2003.
Avatar
Eski
"Saabisti"
Viestit: 6521
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 08:56
Paikkakunta: Keski-Suomi

Viesti Kirjoittaja Eski »

Hauska yksityiskohta sattui silmään uusimman TM:n Cadillac BLS:n jutusta. Siinä lukee näin: "...Saabista puhuttaessa tarkoitetaan vuonna 2002 esiteltyä uutta isompaa 9-3-mallia, joka muistuttaa kookkaana pidettyä Saab 9-5-versiota - toisin kuin edeltäjänsä." Hyvä TM :lol:

Sinänsä alkuperäiseen aiheeseen liittyen, omalta kohdaltani voin todeta, että 9-3SS on täysin mahdoton ajatus perheautoksi, en ymmärrä miten takakonttiin saa esim. lastenvaunut ja tavallisen viikonloppumatkan tavarat. Vanhalla 9-3:lla sama kyllä onnistuu, mutta sisätilat jäivät meidän perheessä pieneksi kolmannen turvaistuimen myötä...

Eski
Turbo Sensonic
"Hölösuu"
Viestit: 7321
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Turbo Sensonic »

Eski kirjoitti:Sinänsä alkuperäiseen aiheeseen liittyen, omalta kohdaltani voin todeta, että 9-3SS on täysin mahdoton ajatus perheautoksi, en ymmärrä miten takakonttiin saa esim. lastenvaunut ja tavallisen viikonloppumatkan tavarat. Vanhalla 9-3:lla sama kyllä onnistuu, mutta sisätilat jäivät meidän perheessä pieneksi kolmannen turvaistuimen myötä...

Eski
No noista lastenvaunuista en tiedä, kun ei ole vielä sattunut omalle kohdalle, mutta jotenkin sitä on aina tähän saakka saanut taiotuksi tuonne takakonttiin "tavallisen" viikonloppumatkan tavarat mökkireissua varten. Autossa ollut tällöin 2-4 henkilöä kuski mukaanlukien. Kyllähän siinä saa pakatessa olla aika tarkkana, mutta tähän asti on onnistunut mahduttamaan kaikki tarvittavat tavarat takakonttiin.

Se on aika ihmeellinen juttu, että Saab on sekä 9-5:n että 9-3:n tapauksessa lanseerannut ensin sedanin ja vasta 1-2 vuoden kuluttua farmarin, kun järkevin tapa olisi ollut lanseerata ne yhtäaikaa. No rahapula on varmaan ollut suurin syy ja vaikkakin farkkumalli myy pohjoisessa Euroopassa kaikista parhaiten, niin ilmeisesti suurimmilla markkina-alueilla sedan on kuitenkin kaikista suosituin :roll:

Siksipä sitä saa vielä odottaa kotvan aikaa, että liikenteessä alkaa olla kohtuuhintaisia käytettyjä Sport Combeja. Meikäläinen tuskin ihan heti pääsee työsuhdeautoilemaan 9-3 Sport Combilla, kun hintaero sedaniin verrattuna on +1600 euroa :roll: Pitäisivät nyt edes jonkun mallin tulevaisuudessakin lähellä 30000 euroa, että voisi tulevaisuudessakin saada Saabin työsuhdekärryksi :roll:
#1438
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
Avatar
Eski
"Saabisti"
Viestit: 6521
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 08:56
Paikkakunta: Keski-Suomi

Viesti Kirjoittaja Eski »

Jep, tarkoitinkin, että pakataan sinne takaloosteriin lastenvaunujen lisäksi 4-5 hengen matkatavarat...

Saabin olisi ehdottomasti pitänyt tuoda 9-3 farkku markkinoille yhtä aikaa SS:n kanssa. Nyt moni vanhan GM900/9-3:n omistaja on jo vaihtanut merkkiä, kun SS:n tilat eivät riittäneet...

Kun tätäkin viestiketjua lukee, niin yksi asia joka myös on GM:llä/Saabilla ryssitty täysin, on mallimerkinnät; GM900 olisi aikanaan pitänyt olla 9-3, niin ei tarvitsisi sekoittaa sitä aitoon 900:n. 9-3SS olisi voitu jo nimetä vaikka 9-4:ksi (autosta olisi myös voinut tehdä vähän tilavamman), niin eipä olisi tällaista sotkua...

Eski
Turbo Sensonic
"Hölösuu"
Viestit: 7321
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Turbo Sensonic »

Eski kirjoitti:Jep, tarkoitinkin, että pakataan sinne takaloosteriin lastenvaunujen lisäksi 4-5 hengen matkatavarat...

Saabin olisi ehdottomasti pitänyt tuoda 9-3 farkku markkinoille yhtä aikaa SS:n kanssa. Nyt moni vanhan GM900/9-3:n omistaja on jo vaihtanut merkkiä, kun SS:n tilat eivät riittäneet...

Kun tätäkin viestiketjua lukee, niin yksi asia joka myös on GM:llä/Saabilla ryssitty täysin, on mallimerkinnät; GM900 olisi aikanaan pitänyt olla 9-3, niin ei tarvitsisi sekoittaa sitä aitoon 900:n. 9-3SS olisi voitu jo nimetä vaikka 9-4:ksi (autosta olisi myös voinut tehdä vähän tilavamman), niin eipä olisi tällaista sotkua...

Eski
Jep, täysin samaa mieltä. Kynnys hypätä NG900/OG9-3:sta 9-5:een voi kuitenkin olla korkeampi kuin "saman kokoluokan" autoon, eli uuteen 9-3:een. Siksi Saabin olisi pitänyt tuoda 9-3 farkku samaan aikaan markkinoille 9-3 sedanin kanssa. Ja tuo sedanin ja farkun hinta olisi pitänyt pitää samana, kuten 9-5:ssa oli vielä vähän yli vuosi sitten. Valmistuskustannukset farkun ja sedanin välillä eivät varmaan kuitenkaan eroa hirveästi toisistaan. Okei, farkkuja ehkä valmistetaan vähän vähemmän, mutta kuitenkin...
#1438
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
hz81
"Hölösuu"
Viestit: 2702
Liittynyt: Ke Touko 11, 2005 17:27
Paikkakunta: Etelä-Savo

Viesti Kirjoittaja hz81 »

Eski kirjoitti:Sinänsä alkuperäiseen aiheeseen liittyen, omalta kohdaltani voin todeta, että 9-3SS on täysin mahdoton ajatus perheautoksi, en ymmärrä miten takakonttiin saa esim. lastenvaunut ja tavallisen viikonloppumatkan tavarat. Vanhalla 9-3:lla sama kyllä onnistuu, mutta sisätilat jäivät meidän perheessä pieneksi kolmannen turvaistuimen myötä...

Eski
Meikäläisellä on tilavuuskriteerina se, että kajakkia(joka on vähän vajaa 2metriä pitkä) pitää mahtua kuljettamaan auton sisällä siten että myös kartanlukijalle on paikka etupenkillä. Nykyisessä og9-3:ssa se onnistuu hyvin, mutta tuskin onnistuu ng9-3:ssa?:)
Eli jos meikäläisen seuraava auto on Saab, joutuu nykyisellä ajamaan vielä vuosikausia että SC:n hinnat tippuu tai sitten on vaihdettava merkkiä.
OPEL
SAAB 9-5 Aero A5 vm. 2004
Ex Saab 9³ SC 1.9TiDS Vector A6 vm. 2007[/url]
Ex Saab 9³ TiD 2.2 SE vm.2001 & Saab OG900i vm. 1991
#2570
Turbo Sensonic
"Hölösuu"
Viestit: 7321
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Turbo Sensonic »

hz81 kirjoitti:Meikäläisellä on tilavuuskriteerina se, että kajakkia(joka on vähän vajaa 2metriä pitkä) pitää mahtua kuljettamaan auton sisällä siten että myös kartanlukijalle on paikka etupenkillä. Nykyisessä og9-3:ssa se onnistuu hyvin, mutta tuskin onnistuu ng9-3:ssa?:)
Eli jos meikäläisen seuraava auto on Saab, joutuu nykyisellä ajamaan vielä vuosikausia että SC:n hinnat tippuu tai sitten on vaihdettava merkkiä.
Eikös sitä kajakkia voi kuljettaa "kajakilla"? :wink:
#1438
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
hz81
"Hölösuu"
Viestit: 2702
Liittynyt: Ke Touko 11, 2005 17:27
Paikkakunta: Etelä-Savo

Viesti Kirjoittaja hz81 »

Turbo Sensonic kirjoitti:
hz81 kirjoitti:Meikäläisellä on tilavuuskriteerina se, että kajakkia(joka on vähän vajaa 2metriä pitkä) pitää mahtua kuljettamaan auton sisällä siten että myös kartanlukijalle on paikka etupenkillä. Nykyisessä og9-3:ssa se onnistuu hyvin, mutta tuskin onnistuu ng9-3:ssa?:)
Eli jos meikäläisen seuraava auto on Saab, joutuu nykyisellä ajamaan vielä vuosikausia että SC:n hinnat tippuu tai sitten on vaihdettava merkkiä.
Eikös sitä kajakkia voi kuljettaa "kajakilla"? :wink:
Vaishan sitä...;) Mut tuskin mahtii sinnekkään sisälle...
OPEL
SAAB 9-5 Aero A5 vm. 2004
Ex Saab 9³ SC 1.9TiDS Vector A6 vm. 2007[/url]
Ex Saab 9³ TiD 2.2 SE vm.2001 & Saab OG900i vm. 1991
#2570
lannoite
"Tuplakaasari"
Viestit: 93
Liittynyt: La Marras 15, 2003 14:56
Paikkakunta: Kauhava

Viesti Kirjoittaja lannoite »

Minulla ei ainakaan ole ollut ongelmia laittaa turvaistuinta apukuskin selän taakse (vaimo tosin lyhyen puoleinen, että apukuskin penkki saa olla aika edessä). Itse kyllä tungen esim. lastenrattaat mieluummin OG:n konttiin kuin SS:ään. SC haaveissa.
Saab 9-3 2.0t SC A
Kyllähän kaikki Saabistit jotenkin on häiriintyneitä.
#1854
Nico
"Ruisku"
Viestit: 113
Liittynyt: La Syys 16, 2006 08:49
Paikkakunta: Littoinen

Viesti Kirjoittaja Nico »

Jos nyt oikein hakemalla hakee tästä vanhasta mallista joitakin hyviä puolia ja JOS PERHEENLISÄYSTÄ SUUNNITTELEE, niin se on kyllä ihan kiva että ei tarvitse peräkärryä lastenvaunujen kuljettamiseen...

Sitten jos mennään jo niin pitkälle, että turvakaukaloikä on ohitettu ja siirrytään turvaistuimeen, niin viimeistään tässä vaiheessa se kolmiovinen on käyttökelvoton... Tai tietysti jos aikoo sitoa sen pennun siihen penkkiin takaluukun kautta, niin mikäs siinä sitten...
9-3 SC 2.8TS V6 Aero A6
Vastaa Viestiin