ng900aero kirjoitti:Miksi ette ota esim. 0-100km/h "vetoja" mm. M3/M5:sia vastaan???
Omasta mielestäni nuo olisivat paljon tärkeämpiä kuin jokin hölmö 100-200km/h jolla ei ole mitään arvoa Suomessa Eihän Suomessa saa ajaakaan monessa paikassa kuin 100km/h ja ainakin itselleni on erittäin tärkeätä kuinka nopeasti auto poistuu paikalta juurikin pienillä nopeuksilla jotta ehtii menemään mm. vihreillä valoilla ennenkuin vaihtuvat oransseille siinä kun pitää odotella jotain turbon viivettä, tehojen pitää tulla heti
Vielä se jaksaa ylistää baijerin mutteriwiritelmiä ruotsalaismerkin foorumilla . Missäs saat laillisesti vetää liikennevaloista suoraan satasen nopeuteen? Eli eikös tuokin mittaustapa ole ihan turha..
Jos tehoja on tarpeeksi vähän, niin tuohan onnistuu Tuusulan motarin alussa olevissa liikennevaloissa, kunhan satasta ei ole lasissa ennen Tammistoa
.... Ja jos tehoa on sopivasti, mutta ei liikaa ja kaarreominaisuudet kunnossa, niin tuon voi tehdä myös Turun motarin alussa.
Hook
ng900/9-3/9-5 purkuosia pyörimässä tallin nurkissa pk-seudulla. Entäpä onko tarvis Tech 2:lle tai T5/T7 (bio) päivityksille? Puuttuuko pixeleitä SID/ACCssä? YV:llä tavoittaa.
Japso kirjoitti:
Vielä se jaksaa ylistää baijerin mutteriwiritelmiä ruotsalaismerkin foorumilla . Missäs saat laillisesti vetää liikennevaloista suoraan satasen nopeuteen? Eli eikös tuokin mittaustapa ole ihan turha..
Pääasiassa kehun Saabeja BMW-palstalla
Itsehän aloitte puhumaan jostain Porschen tai M3:n lyömisestä Saabilla, oikeasti tämä koko topic on mielestäni täysin hyödytön, miksi vertailla jotain perheautoa ja urheiluautoa jonkin suorituskyvyn osa-alueen perusteella, radallahan noita voi sitten verrata mielin määrin ja katsella kierrosaikoja.
Ja en pidä bemareita minään kummoisina vehkeinä (tavallisia perheautoja kuten Saabitkin), Porscheja sensijaan jumaloin
nm. ex-porsaisti
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Kun nyt itse omistan molemmat autot (tosin Saappaasta vain 154 heppaisen version ja Porsaasta noin 270 heppaisen), voin kait tässä suhteellisen puolueettomana kertoa mikä näissä autoissa on erona.
Ensinnäkin: Porsse kiihtyy vitosella suunnilleen samaan malliin, kuin Saab kakkosella. Tämän sanon vain siksi, että porukalla nyt suunnilleen syntyisi käsitys, mikä on urheiluauton ja kauppakassin ero.
Miltä sitten kiihdyttäminen Porssella tyntuu? No se tuntuu tältä:
Ykkösellä ja kakkosella ei kaasua paineta ihan lattiaan, koska se kuluttaa takarenkaita aivan turhaan. Jossain 100km/h tuntumassa pannaan kolmonen silmään ja annetaan hanaa. Sivupeileissä alkaa vinkua ja vieressä istuva alkaa huutaa suoraa huutoa. Pää painuu syvälle niskatukeen ja tuntuu, kuin posket painuisivat niskaan.
Vauhti on parissa sekunnissa 180km/h. Heitetään neloselle.
Kiityvyys ei paljoa hidastu. Vieressä istuva saa jo vain pelkän huutamisen sijaan sanottua: "Ei jumalauta!" ja alkaa puristaa tiukemmin, mistä nyt vain kiinni on saanut. Jossain 230km/h tuntumassa kannattaa jo heittää vitosta. Kiihtyvyys on jo jonkin verran heikentynyt. 270km/h paikkeilla alkaa jo hieman kestää ja jossain 290-300km/h tuntumassa se sitten loppuu kokonaan.
Sanottakoon nyt vielä, että 250km/h jälkeen on auto aivan erittäin huono ajaa ja rattia on käänneltävä todella kieli keskellä suuta.
Saabilla ajaminen ei tunnu tältä. Oli se sitten mikä tahansa Saab. Näitä kahta autoa ei mielestäni tulisi edes verrata toisiinsa. Ne on tehty aivan täysin eri käyttöön.
Porsche on tehty ajamista varten, hauskanpitoon ja kilpailuun RADALLE. Kone ja auto kestää rikkoutumatta minkälaista ajoa tahansa.
Saab on tehty päivittäiseen ajoon, ihmisten ja tavaran kuljettamiseen. Siinä on mukava ja tilava istua niin pitkiä, kuin lyhyitäkin matkoja.
Jos tällaisella "kauppakassilla" lähtee radalle, saa katsoa että kaveri tulee mukaan ja hinaa auton sieltä kotiin ja korjaamolle. Sitä ei kertakaikkiaan ole tehty siihen, että siitä revitään irti kaikki mahdollinen koko päivän, kuten Porsche on... Saab on MUKAVA TAVALLINEN AUTO ja täyttää tehtävänsä siinä erinomaisesti.
Ja P.S. Ehkä Boxteri kuskilla oli meininki painaa kaasu lattiaan vasta tuossa 220-230km/h tuntumassa, kun Saabilla alkaa vauhti jo hiipua. Porsset nöyryyttävät yleensä niin...
Hitto ku en saa nyt päähäni mikä oli se Porsas tuossa kesällä Lahdentiellä, kun oltiin kaverin Imprezalla menossa menossa Sipooseen, se kyllä ainakin kulki, siitä jostain satasan vauhdista lähettiin polkemaan pikkusen piristettyä turbo imprezaa, porsas pysy perässä koko ajan, tuli vierelle vauhtia ollessa jo päälle 160km/h, ja siitä hyvin kuului kun mies vaihtoi pienemmälle ja lähti painamaan. Impusta revittiin sen jälkeen kaikki mahdollinen irti, eikä millään pysytty perässä. Se meni reilusti menojaan...
ng900aero kirjoitti:oikeasti tämä koko topic on mielestäni täysin hyödytön, miksi vertailla jotain perheautoa ja urheiluautoa jonkin suorituskyvyn osa-alueen perusteella, radallahan noita voi sitten verrata mielin määrin ja katsella kierrosaikoja.
Minun mielestäni tämä vasta kiinnostavaa onkin, jos perheautolla voi kyykyttää edes jossain tilanteessa kunnon urheiluauton. 20k Saabilla saa korkeimmissa nopeuksissa saman suorituskyvyn kuin 100k autolla, on se mielestäni aika hienoa
Ja ratahan on sitten asia erikseen, siellä saa varmasti rahoilleen taas vastinetta
Tosin mielestäni radalla vertaaminen on myös vertailua jonkin suorituskyvyn osa-alueella....?
Speedou kirjoitti:Hoho, Nicon Porsche kulkee kyllä aika hyvin fysikaanlakeihin nähden, tai sit on öljytyt renkaat ja säädetty nopeusmittari
Kerrotaan nyt vielä tämmöinenkin omakohtainen kokemus ajoilta, kun autoa vielä piti "kokeilla" viitisen vuotta sitten:
Edessä meni joku maatalouskone. Vauhti sen mukainen. Vaihde oli kakkonen. Ohi piti päästä.
Juu, ei muuta kun kaasu lattiaan. Auto lähtee kiihtymään. Jossain sekunnin-kahden kuluttua maatalouskoneen vierellä, alkaa jumalattoman kokoinen turbo lykkää painetta. Takapyörien ote irtoaa ja auto tekee parit hienot piruetit maatalouskoneen edessä ja päätyy ojaan. Ei onneksi vaurioita. Hyvä opetus kuskille kuitenkin lopettaa TYPERÄ JA LAPSELLINEN leikkiminen maantiellä.
Nico kirjoitti:
Tämmösiä nämä on, kun ei tiedä mistä on kyse.
Nico, katson parhaaksi omakohtaisien kokemuksien perusteella isallisesti opastaa kokemattomampaa Saab-foorumille kirjoittelijaa: Talla palstalla on aivan turha vertailla Saabia yhtaan mihinkaan, ellei Saabia havaita selvasti paremmaksi. Sen verran uskonnollisissa piireissa liikutaan
Kerran Porscheihin päästiin niin millaisesta mallista kannattaisi alkaa haaveilemaan, 924, 944, 928, 968 ei kiinnosta, Boxter taas on vähän hintahtava ( ) eikä oikein ilmajäähdytteinen 911 houkuttele ikuisine ölkyvuotoineen, tosin poikkeuksena tietty 911 turbo tai 964/993 Carrera 2 joka alkaisi olemaan jo paljon nykyaikaisempi.
911/996-malli mokoma maksaa vielä aika paljon, etenkin Suomessa eli siihen olisi odotettavissa about 25 kiloeuron verot
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98