miksi saab 900-94 etupyörät ravistavat

Ensimmäinen uuden ajan malli. Vuodet 1994-2003.
Vastaa Viestiin
1953
"Koeajolla"
Viestit: 3
Liittynyt: Pe Huhti 02, 2004 11:12

miksi saab 900-94 etupyörät ravistavat

Viesti Kirjoittaja 1953 »

miksi ravistaa, saab 900S 2.0i-94 vuosimalli.uudella korilla.ajettu 150000km. etupyörät alkavat ravistaa 80-100km/h nopeudessa.renkaat uudet,tasapainoitettu ,huollossa ei löydetty etupäästä mitään löysää ja syytä ravistamiseen.
NG900SET -95
"Viggen"
Viestit: 529
Liittynyt: To Loka 16, 2003 19:13
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja NG900SET -95 »

Kumit voi olla epätasaisesti valmistettu. Jossain kohdissa siis enemmän kumia kun toisella puolella rengasta. Tämän ongelman pitäisi kyllä näkyä ja saada poistettua tasapainoituksessa jos on kunnon laitteet ja osaava kaveri.
Myös vanteet voivat olla soikeat.
Ehkä kallein vaihtoehto on että pyörän navat voivat olla soikeat. Mittakellolla mitattava. Olikohan suurin sallittu heitto 0,03mm.
9-5 2.3t Biopower A -08
Ex: 9-5 Aero Wagon A -05
Ex: 900 SE 2.0T -95 Maptun stage 6
Business
"Ruisku"
Viestit: 120
Liittynyt: Ma Joulu 29, 2003 10:47
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja Business »

Varsinkin vuosimallit -94 ja -95 ovat tarkkoja tasapainotukselle ja renkaille. Minulla oli NG900 -94, jonka kanssa meinasi mennä alkuun hermot tärinän kanssa. Ostin autoon uudet Gislavedin talvirenkaat (peltivanteille). Useampaan kertaan tehdystä tasapainotuksesta huolimatta pieni tärinä tuntui n. 100 km/h nopeudessa. Kyllähän se tuollainen automiestä nyppii :evil: . Sitten kuulin, että etupään alustarakennetta on muutettu vuonna -95 mm. näiden tärinäongelmien takia ja että Saabilla on saatavana muutossarja (jonka siis tilasin saman tien). Muutossarjan asennuksen jälkeen tärinä saatiin kitkettyä pikkutarkalla rengasasennuksella ja huolellisella tasapainotuksella (on muuten olemassa rengasliikkeitä ja sitten on RENGASLIIKKEITÄ...). Peltivanteissa voi olla yllättävän isoja heittoja, nehän ovat GM-kamaa :evil: .

Mitkä renkaat ostit? Tuttu rengasasentaja sanoi, että eroja on... Tsekkaa myös, onko vanteissa heittoja ja harkitse tarvittaessa alujen hommaamista. Käytettyjä orkkisaluja löytyy sopuhintaan foorumin markkinaosastolta.
#1825
V***o V60 T4 Momentum aut. -20
99 GL -84, 900 i16 -91, 9-5 2.3T -05, 9-5 Aero -05
Exät: 99x2, OG900x13, 9000x1, NG900x1, OG9-3x2, OG9-5x1 (ja V***oja)
Avatar
tsaarela
"Hölösuu"
Viestit: 3349
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 08:20
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja tsaarela »

että Saabilla on saatavana muutossarja (jonka siis tilasin saman tien
Paljonko jouduit tuosta muutossatsista maksamaan? Sisältää ilmeisesti uudet alatukivarret, apuvarret sekä kiinnitykset kallistuksenvaimentimelle?

Itse havaitsin takapään kuormituksen vaikuttavan tärinöihin etupäässä. Uudet iskarit auttoivat tuohon vaivaan. Renkaille ei enää voi mitään, mutta onpahan hyvä tekosyy hommata rengas/aluvannepaketti. :twisted: Sitä ennen pitänee vaihtaa toinen iskarin yläkiinnike sekä tarkastaa auraukset.
9-3 Cabriolet SE -00
Hyundai Ioniq 5 73kW RWD Premium -22
#621
Business
"Ruisku"
Viestit: 120
Liittynyt: Ma Joulu 29, 2003 10:47
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja Business »

Päivityspakettiin kuului kallistuksenvakaaja, alatukivarret (kaksiosaiset siis) ja asennustarvikkeet. Kuitit menivät auton mukana seuraavalle omistajalle, mutta taisi olla jotain 1800 mummoa.
#1825
V***o V60 T4 Momentum aut. -20
99 GL -84, 900 i16 -91, 9-5 2.3T -05, 9-5 Aero -05
Exät: 99x2, OG900x13, 9000x1, NG900x1, OG9-3x2, OG9-5x1 (ja V***oja)
Saab666
"Kaasari"
Viestit: 44
Liittynyt: Ma Touko 03, 2004 12:02
Paikkakunta: Kuusankoski

Viesti Kirjoittaja Saab666 »

Muistakaa että on myös ERITTÄIN tärkeä juttu se, että vanteen keskireijän ympärille KUULUU sellanen kumirengas joka tiivistää keskireijän. se puuttuu erittäin usein autoista ja ihmetellään miksi tärisee... En sano että se on sinun vika mutta yleensäkin... =)
KeKe
"Tuplakaasari"
Viestit: 93
Liittynyt: Ti Marras 04, 2003 11:38
Paikkakunta: 3 (Tre)

Viesti Kirjoittaja KeKe »

kumirengas?
900T -95-

#1911
Saab666
"Kaasari"
Viestit: 44
Liittynyt: Ma Touko 03, 2004 12:02
Paikkakunta: Kuusankoski

Viesti Kirjoittaja Saab666 »

kyllävain. tai mitä nyt onkaan jotain kumin sukulaista ainakin :roll: niijoo että koskaa nähnykkää omas autos vai :D
se93tbo
"Hölösuu"
Viestit: 2343
Liittynyt: Su Helmi 15, 2004 16:46

Viesti Kirjoittaja se93tbo »

Saab666 kirjoitti:Muistakaa että on myös ERITTÄIN tärkeä juttu se, että vanteen keskireijän ympärille KUULUU sellanen kumirengas joka tiivistää keskireijän. se puuttuu erittäin usein autoista ja ihmetellään miksi tärisee... En sano että se on sinun vika mutta yleensäkin... =)
Sovite rengas joka on jotain polyuretaania/muovia. Ei alkuperäisissä saabin omissa aluissa ainakaan minulla, mutta toisessa autossa on alut ja siellä ne on punaiset vielä kaiken lisäksi että huomaa :idea:
9-3.1972
NG900SET -95
"Viggen"
Viestit: 529
Liittynyt: To Loka 16, 2003 19:13
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja NG900SET -95 »

se93tbo kirjoitti:
Saab666 kirjoitti:Muistakaa että on myös ERITTÄIN tärkeä juttu se, että vanteen keskireijän ympärille KUULUU sellanen kumirengas joka tiivistää keskireijän. se puuttuu erittäin usein autoista ja ihmetellään miksi tärisee... En sano että se on sinun vika mutta yleensäkin... =)
Sovite rengas joka on jotain polyuretaania/muovia. Ei alkuperäisissä saabin omissa aluissa ainakaan minulla, mutta toisessa autossa on alut ja siellä ne on punaiset vielä kaiken lisäksi että huomaa :idea:
Ei mulla ainakaan ole mitään soviterengasta ole eikä ole täristänyt.

Oletko huomannut eroa omassa autossa ja autossa jossa soviterenkaat on?

Tuskin tuollainen sarja niinpaljoa maksaa. Jos jostain löytäisi niin voisihan sellaiset paikalleen laittaa..
9-5 2.3t Biopower A -08
Ex: 9-5 Aero Wagon A -05
Ex: 900 SE 2.0T -95 Maptun stage 6
Saab666
"Kaasari"
Viestit: 44
Liittynyt: Ma Touko 03, 2004 12:02
Paikkakunta: Kuusankoski

Viesti Kirjoittaja Saab666 »

niinii ei se sitä sano että pitäs täristää jos niitä ei oo vaan se saattaa aiheuttaa sitä. mulla omassa ainakin täristi ja johtui siitä...
Vastaa Viestiin