ABS vika

Ensimmäinen uuden ajan malli. Vuodet 1994-2003.
Vastaa Viestiin
jsi
"Koeajolla"
Viestit: 3
Liittynyt: Pe Elo 18, 2006 08:15

ABS vika

Viesti Kirjoittaja jsi »

Kyseessä -95 vuoden 2.0 S

Vika hyvin samanlainen kuin tässä topicissa, mutta sieltä ei löydy ratkaisua:
http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic ... hlight=abs

Eli ABS merkkivalo syttyy ajoittain. Yleensä sammuu kun sammuttaa auton ja käynnistää uudelleen.
Silloin kun ABS toimii normaalisti, eli merkkivalo ei pala, hiljaa ajettaessa kun jarrua painaa kevyesti niin jarrupolkimessa tuntuu ABS:n täristys, siis ihan kuivalla asvaltilla. Näin ei koskaan tapahdu kovempaa ajettaessa, sanotaan yli 50km/h. Ilmiö on melko yleinen, mutta ei kuitenkaan siis tapahdu joka kerta.

Vikakoodit on luettu Olarin Länsiautossa ja ne näyttivät tyhjää ja pikahuollossa nosteltiin käsiä.

Tuntuu siltä kuin joku pyörän antureista antaisi järjestelmälle tietoa, että jokin pyöristä on lukittumassa. Tähän viittaisi myös se, että eikös ABS:n merkkivalo syty, jos joku pyöristä "ei pyöri" silloin kun jarrua ei paineta. Mutta luulisi viallisesta pyöräanturista jäävän vikakoodi muistiin, mutta kun ei.

Ideoita kellään? Ei viitsisi summamutikassa alkaa antureita vaihdattamaan.
nfs91
"Tuplakaasari"
Viestit: 97
Liittynyt: Ti Elo 03, 2004 19:01
Paikkakunta: Loppi

Viesti Kirjoittaja nfs91 »

Onko tarkistettu, että anturit ovat kunnolla kiinni?
Edellisessä -94 satkussa oli vasemman etupyörän anturi irti ja käytös oli juurikin kuvaamasi kaltaista...
#2610
9-3 SS Aero -08
9-5 SC 2.3T (Aero) -08
jthing
"Aero"
Viestit: 301
Liittynyt: Ma Elo 22, 2005 15:10
Paikkakunta: Vancouver

Viesti Kirjoittaja jthing »

Mulla on just korjattu moinen vika. Yksi anturi oli vinossa ja teki just tota eli kannattaa tarkistaa niiden asento. Osaava huolto pystyy myös lyömään autoosi techin kiinni ja katsomaan mikä anturi antaa tuon väärän tiedon.
9-5 Aero Wagon MY04
S-SK #2566, STCF #27
jsi
"Koeajolla"
Viestit: 3
Liittynyt: Pe Elo 18, 2006 08:15

Viesti Kirjoittaja jsi »

Kiitos tiedoista. Täytyy viikonloppuna käydä noita antureita läpi. Onko tuo "tech" joku kuin muu mitä Olarin Länsiauto (merkkikorjaamo) käyttää, sillä siellä vikakoodit luettiin, mutta näytti tyhjää?

Lueskelin Saabin korjausmanuaalia ja etupyörien anturien irrotus näytti melko suoraviivaiselta, mutta takapyörien taas monimutkaiselta. Siinä muistaakseni piti ensin irroittaa jarrusatula, purkaa/löysätä käsijarrun vaijerimekanismia ja irrottaa jarrlevy. Onko tosiaan näin "suuri" operaatio, vai löytyisköhän tuohon joku helpompikin tapa?
jthing
"Aero"
Viestit: 301
Liittynyt: Ma Elo 22, 2005 15:10
Paikkakunta: Vancouver

Viesti Kirjoittaja jthing »

Jos pääset auton alle niin anturit näkee sieltä. Vikakoodit voi lukea vaikka läppärillä, mutta tuo ABS antureiden tutkinta vaatii Saabin mittalaitteen. Virallisella Saab huollolla täytyy olla se, eivät vain tiedä mitä tehdä. Eli voit ehdottaa niille että katsovat ajaessa Techillä mikä rengas väittää olevansa lukossa ja siinä anturissa on vika. Jos ei onnistu aja Tampereen Metroon jossa varmastí onnistuu.
9-5 Aero Wagon MY04
S-SK #2566, STCF #27
Vastaa Viestiin