Aero Vs. Boxter S

Ensimmäinen uuden ajan malli. Vuodet 1994-2003.
Vastaa Viestiin
georges
"Aero"
Viestit: 378
Liittynyt: To Syys 18, 2003 16:47
Paikkakunta: Toijala

Viesti Kirjoittaja georges »

Seuraava vinkki toimii vain maaseudulla:
jos teho ei riitä, pienennetään tietä vastaavasti. Kapealla soratiellä voi 50km/h olla jo aika paljon. Pitää vaan muistaa varoa puita ja muita metsän eläviä.

Ja tietysti suljetulla tiellä.

Nimittäin kyllä aina löytyy nopeampi moottoritiellä, vaikka olisi kummoinen ferrari, joku niitäkin virittää, mutta soralla voi pärjätä pienemmilläkin tehoilla.

Itse en kyllä varmaan pärjäisi rallissa edes vanhoille mummoille, mutta yrittäminen voisi olla hauskaa.
Ei riemulla rajaa kun turbolla ajaa.
#2742
ng900 Turbo
joukolainen
"Viggen"
Viestit: 614
Liittynyt: Ti Touko 17, 2005 17:59
Paikkakunta: Kokkola

Viesti Kirjoittaja joukolainen »

Ompas juttua riittänyt tästä urheiluauto vastaan perheauto keskustelusta. Varmaan nuo tehot kalahtaa monen kuskin tajuntaan, oma tuntuu aivan huipulta, varsinkin kilpailijan malliin verratessa, varsinkin Saksassa jossa saa ajaa kovaa laillisesti.
Mutta itsellä oli Saksan moottoritiellä vähän vastaava juttu. Oma oli juuri ostettu ja ei ollut kulkupuolesta käsitystä, enkä tiennyt hirschin palikoista mitään. Käytiin siskon miehen kanssa kokeilemassa sunnuntai aamulla että mitä aero kulkee. No mentiin yli 200 ja ohitettiin eräs bmw oli muuten 530 uusi koppainen. No bemarikuskiin iski halu näyttää ja tuli perään. Meinasi lähteä ohi, mutta kun oli aamu ja vähän liikennettä ajattelin koittaa mitä kulkee ja sehän bemari jäi taakse. Selvästi huomasi kun 260 oli lasissa bnw hyyty taakse ja saabi vielä kelasi lisää, mittari vain loppu kesken eikä loppulukemia saatu. Omastani oli poistettu rajotin ja bemarissa oli, varmaan kaveri lähti vauhtikauppaan saman tien, koska kun löysäsin reiluun 200 kaveri meni saman tien ohi, varmaan nappi laudassa. Täytyy sanoa vielä, että tuossakin vauhdissa saabbi meni uskomattoman vakaasti, vauhdin huomasi vain mittarista, auto oli kuin liimattu tiehen, senkun piti ratista kiinni ja anto mennä. Tetysti tiekin oli sileä ja hyvä, mutta kokeiltu on tätäkin, ja juttuja riitäis tuolta Saksasta vaikka kuinka.
Kyllähän Saksassa ajellessa huomasi, että jos saabilla ajo kovempaa, niin heti oli nämä oman maan premium merkit menossa ohi ja yleensä olivat uusia ja yläpään malleja. :D :D
900 cc (S) T16 91
900 cabriolet T16 88
9-5 aero 04
ford mustang 289 65
Jäsen 2447
Speedou
"Hölösuu"
Viestit: 1297
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 05:00
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Speedou »

Itsekin Saabilla eurooppaa kiertäneenä huomasin, että Saksalaiset hermostu yllättävän kivasti Saabiin ;) Aero kun oli, niin harva kiisseli sitä perässäkään pysyi. Äänekäshän tuo auto on kovissa vauhdeissa, mutta muuten loistavaa matkaseuraa.
STCF #3
Bob
"Hölösuu"
Viestit: 2222
Liittynyt: Ma Syys 20, 2004 19:56

Viesti Kirjoittaja Bob »

Speedou kirjoitti:...Bemun uudet diisselit on btw savuttomia...
Oletan, että tämä oli tarkoitettu vitsiksi.

Viimeksi pari päivää sitten tuollainen uusikoppainen 530d lykkäsi todella paksua mustaa savua - ihmettelin perässä (luonnollisesti ilman sisäkierto päällä) mikähän siinä on vialla... 8O
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9392
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

Bob kirjoitti:
Oletan, että tämä oli tarkoitettu vitsiksi.

Viimeksi pari päivää sitten tuollainen uusikoppainen 530d lykkäsi todella paksua mustaa savua - ihmettelin perässä (luonnollisesti ilman sisäkierto päällä) mikähän siinä on vialla... 8O
Samanlaisia havaintoja itsellänikin, kuten kaikista muistakin dieseleistä, ei kait sitä savua saa pois muuten kuin vaihtamalla polttoaine bensaksi ;)
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Speedou
"Hölösuu"
Viestit: 1297
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 05:00
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Speedou »

En käy kiistelee, mutta kaverin 535D ei savuta YHTÄÄN, bensavehkeistäkin tulee enemmän tavaraa putkesta. Oletin, että olisi sama juttu kaikkien bemujen kiisseleiden kera, mutta ilmeisesti jotain eroa sitten tuossa 535D:ssä.
STCF #3
BlackPearl
"Kaasari"
Viestit: 48
Liittynyt: Ti Syys 21, 2004 22:57
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja BlackPearl »

535d:ssä on jotkut yybersuodattimet jotka poistaa savun. Muistaakseni uusimmassa 3.0d:ssä on tuo sama suodatin mut muissa ei..
Saksalaisia vessoja...
- STCF -
like_a_glove
"Hirsch"
Viestit: 944
Liittynyt: Pe Huhti 28, 2006 01:07
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja like_a_glove »

en tiiä onko jo likitetty mut ompahan tuollakin huomattu...

http://www.9xxfin.com/forum/viewtopic.p ... light=saab

...ihan asiallista kommentoitia....
900 2.3T -95 RE85, BMW 335da -07
NF Metals ,Tech Line kitka- ja lämmönhallinta pinnoiteet. esim.pakosarjat, männät, palotilat, laakerit jne.
NG900T
"Saabisti"
Viestit: 2235
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 21:09
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja NG900T »

Ilmiselvästi tämän topicin ansiosta se yks Boxster S pyöri saabien seassa la alastaron
parkkialueella :lol:
Saab 9-3x 2.0T BioPower -10
#1429
Raimo Miettinen
"Hölösuu"
Viestit: 1723
Liittynyt: Ma Heinä 12, 2004 18:45
Paikkakunta: Raum
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Raimo Miettinen »

Eikä uskallettu päästää radalle. :lol:
#3058 | Auto: k u v a t | v i d e o t
vjbremer
"Hölösuu"
Viestit: 1307
Liittynyt: Ke Marras 10, 2004 22:09
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja vjbremer »

http://www.einszweidrei.de/ Tuolta löytyy suoritusarvoja kaiken näköisille autoille.

Kokeilin omalla kotterolla (suljetulla alueella) 80-160 mittarin mukaan, eli sekunnin sinne tai tänne voi heittää.

Tulos oli 10,7s. boxster S:lle (252hv) sama aika ylläolevan sivuston mukaan on ~ 9,7 s. Ei hirveän suuri ero minun mielestä, ja oma auto on kutakuinkin vakio. Alle 200 hv kuitenkin..
:roll:
9-5 Vector E85Wössner +F40&Quaife, MB 200C 4matic AMG
Edelliset: 2x og900T16, 9000 2,3T -93, 9000CC 2.0T -90,
9000 cse 2,0T -95, 9-5 2,3T+, 9-5 2,0t Vector Wagon,9-3 2,0t Vector Wagon,9-5 2,3t Vector Wagon Aut #2575
karvalakki
"Turbo"
Viestit: 289
Liittynyt: Ma Joulu 15, 2003 20:12

Viesti Kirjoittaja karvalakki »

vjbremer kirjoitti:Ei hirveän suuri ero minun mielestä, ja oma auto on kutakuinkin vakio. Alle 200 hv kuitenkin..
:roll:
Eihän se paperilla suurelta erolta tunnu, mutta ajapa se rinnakkain...
'99 9-3 2.0T (185hp), Eibach Pro-Kit / Bilstein Sprint
CC Aero
"Hölösuu"
Viestit: 1019
Liittynyt: Ma Syys 22, 2003 17:29
Paikkakunta: PKS

Viesti Kirjoittaja CC Aero »

karvalakki kirjoitti:
vjbremer kirjoitti:Ei hirveän suuri ero minun mielestä, ja oma auto on kutakuinkin vakio. Alle 200 hv kuitenkin..
:roll:
Eihän se paperilla suurelta erolta tunnu, mutta ajapa se rinnakkain...
Sekunti todellista eroa tuollaisessa vedossa, niin ei todellakaan ole metreina kovin kummoinen ero ehtinyt muodostua autojen välille.

Edittiä. Toki kaikki on suhteellista riippuen mitä pitää isona ja mitä pienenä erona. :D
Viimeksi muokannut CC Aero, Ma Loka 02, 2006 20:30. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
karvalakki
"Turbo"
Viestit: 289
Liittynyt: Ma Joulu 15, 2003 20:12

Viesti Kirjoittaja karvalakki »

CC Aero kirjoitti: Sekunti todellista eroa tuollaisessa vedossa, niin ei todellakaan ole metreina kovin kummoinen ero ehtinyt muodostua autojen välille.
Ei se paperilla kummoinen olekaan, muutama auton mitta. Tosin kiihdytyksen lopussa eroa tulee puoli auton mittaa lisää joka sekunti. Rinnakkain kiihdytettäessa ero on merkittävä.

Tuollaisessa mittarin mukaan tehdyllä vedolla ei kyllä ole paljon arvoa: Saabin mittarissa on 80km/h nopeudessa todella iso lagi, ainakin sekunnin verran. 160km/h nopeudessa tätä lägiä ei enää juurikaan ole, kun kiihtyvyys on jo hidastunut. Eli käytännössä mittari vetää sekunnin verran sitä aikaeroa kiinni tuollaisessa mittauksessa, eli lukema on sen sekunnin optimistinen.

Mistä lägistä puhun? Mittaa loggaavalla GPS:llä! Tai jos sellaista ei ole, niin kiihdytä täysillä 50-80km/h, ja lopeta kiihdytys yhtäkkiä. Huomaat että nopeusmittari jatkaa nousua vaikka auto jo hidastuu.

No, paljonko se ero on metreissä, jos Saabin lukema onkin sekunnin optimistinen? Vastaus: Ero tuplaantuu ja lopussa eroa tulee auton mitta jokainen sekunti lisää.
'99 9-3 2.0T (185hp), Eibach Pro-Kit / Bilstein Sprint
CC Aero
"Hölösuu"
Viestit: 1019
Liittynyt: Ma Syys 22, 2003 17:29
Paikkakunta: PKS

Viesti Kirjoittaja CC Aero »

karvalakki kirjoitti:
CC Aero kirjoitti: Sekunti todellista eroa tuollaisessa vedossa, niin ei todellakaan ole metreina kovin kummoinen ero ehtinyt muodostua autojen välille.
Ei se paperilla kummoinen olekaan, muutama auton mitta. Tosin kiihdytyksen lopussa eroa tulee puoli auton mittaa lisää joka sekunti. Rinnakkain kiihdytettäessa ero on merkittävä.

Tuollaisessa mittarin mukaan tehdyllä vedolla ei kyllä ole paljon arvoa: Saabin mittarissa on 80km/h nopeudessa todella iso lagi, ainakin sekunnin verran. 160km/h nopeudessa tätä lägiä ei enää juurikaan ole, kun kiihtyvyys on jo hidastunut. Eli käytännössä mittari vetää sekunnin verran sitä aikaeroa kiinni tuollaisessa mittauksessa, eli lukema on sen sekunnin optimistinen.

Mistä lägistä puhun? Mittaa loggaavalla GPS:llä! Tai jos sellaista ei ole, niin kiihdytä täysillä 50-80km/h, ja lopeta kiihdytys yhtäkkiä. Huomaat että nopeusmittari jatkaa nousua vaikka auto jo hidastuu.

No, paljonko se ero on metreissä, jos Saabin lukema onkin sekunnin optimistinen? Vastaus: Ero tuplaantuu ja lopussa eroa tulee auton mitta jokainen sekunti lisää.
Toki alkaa ero kasvamaan suurenemassa määrin /s nopeuserojen muuttuessa entistä suuremmiksi mutta sama metrimäärä se muutama auton mitta on paperilla kuin rinnakkainkin lähdettäessä. Eri asia pitääkö jotain auton-kahden mittaa merkittävänä erona. Uskoisin monen yllättyvän esimerkiksi tilanteessa, jossa ei lähdetäkään täsmälleen samaan aikaan kiihdyttämään. Piiiitkän aikaa sillä nopeammalla autolla saa kiriä (jos lähdetään vaikkapa muutama sekunti myöhässä siihen hitaampaan nähden), jos on esimerkin kaltaisesti sekunnin nopeampi nopeusvälillä 80-160 Km/h.

Edittiä. Kuten tuossa aikaisemmin mainitsinkin, todellista aikaeroa yksi sekunti esim välillä 80-160 Km/h.
Vastaa Viestiin