Jäähdyttimen puhallin käy heti
Jäähdyttimen puhallin käy heti
Auto: ng 900 Turbo -94
Termostaatin ja lämpötila-anturin vaihtamisen jälkeen jäähdyttimen puhallin pärähtää käymään hetimiten, kun kytkee sytytysvirrat päälle. Puhaltimen releen vaihtokaan ei auttanut asiaa.
CE-valo ei pala ja akkukin oli irti remontin ajan.
Mikähän siihen nyt tuli? Onko ideoita?
Termostaatin ja lämpötila-anturin vaihtamisen jälkeen jäähdyttimen puhallin pärähtää käymään hetimiten, kun kytkee sytytysvirrat päälle. Puhaltimen releen vaihtokaan ei auttanut asiaa.
CE-valo ei pala ja akkukin oli irti remontin ajan.
Mikähän siihen nyt tuli? Onko ideoita?
9-3t vm-00 maptun3
#441
Nulla tenaci invia est via
#441
Nulla tenaci invia est via
Joo... Vanha anturi ainakin oli rikki, koskapa lämmöt ei nousseet normaaliin koskaan (siis mittarin mukaan) ja termostaatin vaihto ei auttanut. Nyt on paikallaan aivan uusi anturi.jthing kirjoitti:Anturin johdot oikosulussa tai anturi rikki.
Olisko sattunut ns. maanantaikappale?
9-3t vm-00 maptun3
#441
Nulla tenaci invia est via
#441
Nulla tenaci invia est via
Seuraavat arvot mitattu n. 10 asteen lämpötilassa.jthing kirjoitti:Mittaa yleismittarilla anturin vastus, jos sitä ei ole niin maanantaikappale taitaa olla.
Rikkinäinen 5,45 KOhm
Uusi 3,82 KOhm
Eli siis vanhalla anturilla puhallin ei käynnisty kun kytkee syt. virrat, mutta lämpötilamittari ei nouse koskaan normaaliin. Uudella anturilla puhallin käynnistyy heti ja käy noin 30 sek virtojen katkaisun jälkeen.
9-3t vm-00 maptun3
#441
Nulla tenaci invia est via
#441
Nulla tenaci invia est via
Joo... ei pyöri silloin kun sytytysvirta on ollut poiskytkettynä noin 30 sekuntia. Muutoin pyörii ihan kokoajan, siis koneen ollessa kylmä tai kuumakin.jthing kirjoitti:Jaa se ei pyörikään kokoajan. Jos anturi on oikea niin eiköhän se juuri noin sitten pitäisi toimiakin (ts. en muista nyt miten oli omassa ng:ssä)
Koeajolenkillä (flektin piuhat irrotettuina) oli toi uusi anturi aluksi aiheuttanut lämpömittarin pientä haapuilua jonka jälkeen mittari oli tippunut nollaan ja sinne jäänyt. Lämmityslaitteen ilman lämpöisyydestä päätellen kone oli kuitenkin lämmennyt jotakuinkin normaaliksi.
Ja tarkennukseksi kerrottakoon, että se vaihdettu anturi on se termostaattikotelon vieressä oleva joka pitäisi siis olla lämpömittariin vaikuttava. Imusarjassa lienee toinen jäähdytysvettä mittaava anturi.
9-3t vm-00 maptun3
#441
Nulla tenaci invia est via
#441
Nulla tenaci invia est via
Ng900/og9-3:ssa on vain yksi moottorin lämpötilaa mittaava anturi kannen kuskinpuoleisessa päässä, josta keskuseletroniikka mittaa moottorin lämpötilaa, ohjaa mittariston viisaria (techillä vielä "hienosäädettävissä/kalibroitavissa) sekä tarvittaessa kytkee flektin päälle.sakarias kirjoitti: .. Ja tarkennukseksi kerrottakoon, että se vaihdettu anturi on se termostaattikotelon vieressä oleva joka pitäisi siis olla lämpömittariin vaikuttava. Imusarjassa lienee toinen jäähdytysvettä mittaava anturi.
Jos ko. anturi on vialla, niin viisari mittaristossa ei toimi, eikä flekti pyöri lämpöjen nousessa yli ~90c..
Hieman ilkeämmäksi "yhden anturin" anturivian tekee se, kun ei voi verrata flektin oman anturin heräämistä mittarin näyttämään, kuten itsellä oli anturi "tunnin verran vialla", eli näytti vaihdetulla termarilla klo 8 moottoritie ajossa. Äkkiseltään epäilisi termostaattia, kun flekti tietty lähti pyörimään viisarin noustessaan parkissa tyhjäkäynnillä klo 9:ään, eli anturi antoi ~90 arvoa, mutta oikesti lämmöt oli jo jotain 100+ tietämillä.
Anturin vaihdettua viisari näyttää motari ajossa klo 9 ja flekti herää heti lämöjen noustua vähänkin yli 9, eli toimii kuin pitääkin.
Ilmastoinin päällä olo saa flektin pyörimään kompuran pyöriessä, samoinkun keskuseltroniikkaan on koodattu, että jos lämmöt sammuttaessa on ~XXc, niin automatiikka kytkee flektin päälle hetkeksi moottorin sammutuksen jälkeen. Maksimissaan taisi silti olla joku XXsec..
(tarkat arvot ei nyt varmassa muistissa, lunttaan jossain kohtaa wisistä)
Hook
ng900/9-3/9-5 purkuosia pyörimässä tallin nurkissa pk-seudulla. Entäpä onko tarvis Tech 2:lle tai T5/T7 (bio) päivityksille? Puuttuuko pixeleitä SID/ACCssä? YV:llä tavoittaa.
Kiitoksia sinulle Hook kommenteistasi. Aluksi minäkin epäilin termostaattivikaa, mutta homma ei kummenut termostaatinvaihdolla. Lämpömittari näytti ajossa juuri tuota mainitsemaasi klo 8 asentoa. Nyt on uusi anturi paikallaan joka siis pyörittää flektiä kokoajan ja lämpömittari ei nouse ollenkaan.
Voisikohan vika olla jossain muualla ohjauselektroniikassa?
p.s. autossa ei ole ilmastointia
Voisikohan vika olla jossain muualla ohjauselektroniikassa?
p.s. autossa ei ole ilmastointia
9-3t vm-00 maptun3
#441
Nulla tenaci invia est via
#441
Nulla tenaci invia est via
Oletko kokeillut/päässyt kattomaan mitä lämpöä odb portti kertoo? Tai antaako vikakoodeja?
Vähän siltä kuullostaisi, että anturi ei ole kunnolla kiinni tai on poikki, jonka takia lämmöt liian alhaalla (eli "äärettömän kylmä") ja tätä taas ICE (olihan se ice, eikä trionic?) ei usko todeksi, vaan voisikohan olla niin että turvallisuussyistä kytkee flektin päälle pysyvästi, kunnes anturi ehjätty, ettei keitä ruuhkassa.
ICE yksikkö (integrated central eletronic) löytyy kuskin jalkaverhoilujen alta releboxin päältä. (sellainen trionic boxin kokoinen boxi, jossa jotain 60-80 nastaa..)
Onko anturi saabin original vai joku motonet turaus? Mikään niistä motonetin antureist ai ole ihan samanalainen kun orggis, kun kävin vertailemassa ja hain sitten laakkoselta originalin noin 30eurolla.
Hook
Vähän siltä kuullostaisi, että anturi ei ole kunnolla kiinni tai on poikki, jonka takia lämmöt liian alhaalla (eli "äärettömän kylmä") ja tätä taas ICE (olihan se ice, eikä trionic?) ei usko todeksi, vaan voisikohan olla niin että turvallisuussyistä kytkee flektin päälle pysyvästi, kunnes anturi ehjätty, ettei keitä ruuhkassa.
ICE yksikkö (integrated central eletronic) löytyy kuskin jalkaverhoilujen alta releboxin päältä. (sellainen trionic boxin kokoinen boxi, jossa jotain 60-80 nastaa..)
Onko anturi saabin original vai joku motonet turaus? Mikään niistä motonetin antureist ai ole ihan samanalainen kun orggis, kun kävin vertailemassa ja hain sitten laakkoselta originalin noin 30eurolla.
Hook
ng900/9-3/9-5 purkuosia pyörimässä tallin nurkissa pk-seudulla. Entäpä onko tarvis Tech 2:lle tai T5/T7 (bio) päivityksille? Puuttuuko pixeleitä SID/ACCssä? YV:llä tavoittaa.
Joko mulla on jotain felua tai sitten toi mainitsemasi automatiikka ei ole enää käytössä OG9-3:ssa. Puhiseva flekti sammuu heti kun virta sammutetaan.Hook kirjoitti: Ilmastoinin päällä olo saa flektin pyörimään kompuran pyöriessä, samoinkun keskuseltroniikkaan on koodattu, että jos lämmöt sammuttaessa on ~XXc, niin automatiikka kytkee flektin päälle hetkeksi moottorin sammutuksen jälkeen. Maksimissaan taisi silti olla joku XXsec..
(tarkat arvot ei nyt varmassa muistissa, lunttaan jossain kohtaa wisistä)
Saab 9-3x 2.0T BioPower -10
#1429
#1429
Huomaa, että jos flekti pyörii vain sen takia, että ilmastointi on päällä sillähetkellä kun sammutat, niin flekti tietysti sammuu, kun katkaiset virrat. Yleensä tässä vaiheessa on lämmötkin hieman "alakanttiin", kun on jo jonkun aikaa puhallellut, niin ei icen mielestä välttämättä ole tarvetta jälkikäytölle.
Hook
Hook
ng900/9-3/9-5 purkuosia pyörimässä tallin nurkissa pk-seudulla. Entäpä onko tarvis Tech 2:lle tai T5/T7 (bio) päivityksille? Puuttuuko pixeleitä SID/ACCssä? YV:llä tavoittaa.