Ohjaustehostin

Ensimmäinen uuden ajan malli. Vuodet 1994-2003.
Vastaa Viestiin
Saabinen
"Kaasari"
Viestit: 11
Liittynyt: Pe Loka 06, 2006 08:39

Ohjaustehostin

Viesti Kirjoittaja Saabinen »

Elokuun loppupuoliskolla Saab 9-3 –automme ohjaustehostin alkoi pitää jonkinlaista ääntä, kun ohjauspyörä oli käännettynä ääriasentoon. Tekemässäni analyysissa viaksi paljastui alentunut hydrauliikkaöljyn pinta, joka taas oli seurausta kumiseen hydrauliikkaletkuun tulleesta nestettä tihkuttavasta reiästä. Sain reiän tilapäisesti korjattua vuotamattomaksi letkunkiristimellä, ja nesteen lisäykäyksen jälkeen ohjaustehostimen oireet hävisivät. Ajelin autolla toista viikkoa (ilman mitään oireita) korjausaikaa odotellessa, ja vein sen sitten merkkihuoltoon, jossa tuo letku vaihdettiin.

Kun vaimoni haki auton huollosta, hän huomasi heti liikkeelle lähdettyään uuden, aiempaa paljon voimakkaamman ”vonkuvan” äänen, joka syntyi välittömästi rattia käännettäessä. Hän kutsui paikalle huoltoneuvojan, joka kokeiltuaan autoa oli todennut äänen syntyvän ”renkaan kääntyessä asfaltilla tai sitten siitä että ohjaustehostimessa oli ilmaa, joka sieltä kyllä aikanaan poistuu”. Letkun vaihtanut huoltomieskin oli epäillyt ilmaa ja sanonut äänen häviävän ajan myötä. Tyydyimme näihin selityksiin.

Olemme nyt ajelleet autolla toista kuukautta tuon korjauksen jälkeen, ja vonkuminen on pysynyt täsmälleen entisellään. Kävin tänään näyttämässä autoa asiaa hoitaneelle huoltoneuvojalle, joka totesi nyt, että hydrauliikkapumppu on rikki ja vaihdettava. Paikalle kutsulta huoltomieheltä hän kyseli, että onko vika hydrauliikkapumpussa vai raidetangossa, mutta selvyyttä asiaan ei tullut. Huoltoneuvoja totesi kuitenkin kantanaan, että vika on seurausta siitä, että hydrauliikkanesteen pinta on ollut alhaalla.

Mitähän tästä arvellaan, ja onko kokemuksia vastaavasta?
:?: :?: :?: :?:
Vastaa Viestiin