Puhelimen autosarjan asennus
Tuosta naapuritopicista käyt katsomassa soittimen nastat, ja sen mukaan kytkentää...
http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic.php?t=36825
Tuosta NG900:n soittimesta en tiedä tuota kaiutinpuolta, 9-3:n soittimessa tämä toiminto on, johdon väriä taikka nastan nimeä en nyt muista...
Tässä kun ilmeisesti on puhuttu sekä NG:n että 9-3:n puhelinasennuksesta, niin saattaa mennä piuhat sekaisin
http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic.php?t=36825
Tuosta NG900:n soittimesta en tiedä tuota kaiutinpuolta, 9-3:n soittimessa tämä toiminto on, johdon väriä taikka nastan nimeä en nyt muista...
Tässä kun ilmeisesti on puhuttu sekä NG:n että 9-3:n puhelinasennuksesta, niin saattaa mennä piuhat sekaisin
Saabit
- Puretaan: 9-3SC-06 & 9-3SC-08
- 9-3SC 1.8t Aut. -08 - Omatune BioPower
- 9-3Cab Aero Aut. -05 - Omatune BioPower
- 9-3Cab Aero Aut. -04 - Omatune BioPower
- 9-3SS Aero Man. -03 - Omatune BioPower
Tällainen piuha lienee tarpeellinen Nokian HF:n asennuksessa ainakin -01 kolkkiin.
http://www.elisanet.fi/teemu.suuronen/saab/nokia1.JPG
http://www.elisanet.fi/teemu.suuronen/saab/nokia2.JPG
En tuolla mitään tee, joten joutaa myyntiin...
Purin omasta kolkista kun siirsin autosarjan tonttuun.
http://www.elisanet.fi/teemu.suuronen/saab/nokia1.JPG
http://www.elisanet.fi/teemu.suuronen/saab/nokia2.JPG
En tuolla mitään tee, joten joutaa myyntiin...
Purin omasta kolkista kun siirsin autosarjan tonttuun.
Ainakin tossa mun 9-3:ssa se keltainen johto siinä johtonipussa on mute.karg kirjoitti: Entäs mute? Mistä löydän tämän piuhan?
Asennus vai handsfreesarja? Kannattaa ennemmin ite alkaa asentamaan kuin muualla teettää, kun saattaa maksaa 100€-200€, eikä ole mitään takuuta saako ne niitä edes toimimaan oikein. Sarjat maksaa jostain 30€-400€:n.AnttiH9-3 kirjoitti:Keskustelusta innostuneena rupesi heräämään kiinnostus autosarjan asennukseen. Mitäs tuollaiset muuten yleisesti maksaa?
Ex: OG9-5 -07 Aero, OG9-3 -99, OG900 -86
Kyseinen liitin näytti kuitenkin olevan se oikea tai ainakin sain autosarjan kytkettyä siihen ja homma toimii.Turbo Sensonic kirjoitti:Tuo liitin on mitä suurimmalla todennäköisyydellä AS3:n vahvistimen liitin. Siitä löytyy +12V, sekä herätevirta.karg kirjoitti:Onkos tämä liitin 6-paikkainen, missä on yksi tyhjä? Tosta vaimon NG900:sta kun otin repsikan jalkatilasta vasemmalla puolella olevan muovin irti, niin muovissa oli semmoinen johtonippu+liitin ripustettuna. Maa ja +12V siinä ainakin oli ja virrat päällä toinen +12V. Sen lisäksi mittasin muista nastoista jonkun 4V jännitteen.
Punainen: +12V
Musta: maa
Kevi: Heräte +12V
Harmaa: Mute
Tämän lisäksi oli vielä yksi piuha, mistä en tiedä mikä se on. Mahdollisesti esim. moottoriantennin ohjaus.. selvinnee mittaamalla.
Nyt on sitten omassa NG:ssä tuo CK-7W-sarja, josta Hook:in kanssa PKS-potkuissakin juttelimme. Pari tuntia meni viritellessä, mutta lopputulokseen olen kaikenkaikkiaan tyytyväinen. Ainoa vaan, että puhelin ei meinaa välillä yhdistää sarjaan BT:n kautta. (virrat pois puhelimesta ja taas toimii ).
Tuota aiemmin mainittua liitintä yritin haeskella Järvenpään Mäkelän autosta, mutta vain 9-3/9-5 piuha löytyi. No, autossani on joskus ollut puhelin asennettuna, joten mietin josko joku on jo auton liittimen kannibalisoinut. Näinhän se sitten olikin, eli edellinen asentaja oli vetänyt sivareilla +, ja - -johdot tyvestä poikki....*lisään kuvan myöhemmin* (Hyvä etten maksanut paria kymppiä piuhasta, jota en olisi tarvinnut)
Piuhojen vetäminen sinällään ei tuottanut tuskaa. Nuo Hookin ohjeet oli hyvin muistissa. Tuo keskusyksikön sijoituspaikan haku meinasi vaan tehdä tiukkaa, kun on tuo kartturin ilmapussikin. Sijoitin boksin loppujenlopuksi hansikaslokeron vasemmalla puolella olevan mustan kiilamaisen metallikehikon sisälle nippusiteillä....onko tuo huono paikka?
Tuohon yhteyteen ei pitäisi vaikuttaa, sillä kokeilin pitää puhelinta boksin vieressä, eikä silti meinannut yhdistää. Pitäisköhän käyttää puhelin päivitettävänä tai jotain...on kyllä vasta tiistaina otettu paketista
Tuota aiemmin mainittua liitintä yritin haeskella Järvenpään Mäkelän autosta, mutta vain 9-3/9-5 piuha löytyi. No, autossani on joskus ollut puhelin asennettuna, joten mietin josko joku on jo auton liittimen kannibalisoinut. Näinhän se sitten olikin, eli edellinen asentaja oli vetänyt sivareilla +, ja - -johdot tyvestä poikki....*lisään kuvan myöhemmin* (Hyvä etten maksanut paria kymppiä piuhasta, jota en olisi tarvinnut)
Piuhojen vetäminen sinällään ei tuottanut tuskaa. Nuo Hookin ohjeet oli hyvin muistissa. Tuo keskusyksikön sijoituspaikan haku meinasi vaan tehdä tiukkaa, kun on tuo kartturin ilmapussikin. Sijoitin boksin loppujenlopuksi hansikaslokeron vasemmalla puolella olevan mustan kiilamaisen metallikehikon sisälle nippusiteillä....onko tuo huono paikka?
Tuohon yhteyteen ei pitäisi vaikuttaa, sillä kokeilin pitää puhelinta boksin vieressä, eikä silti meinannut yhdistää. Pitäisköhän käyttää puhelin päivitettävänä tai jotain...on kyllä vasta tiistaina otettu paketista
Vetokoukku on brutaalin miehen peruutustutka
Volvo V50, 2012
Volvo V50, 2012
Kuulostaa vähän siltä, että kannattaa käydä päivittämässä. Itellä yhdistää välittömästi CK-7W sarjaan. Sellasen vinkin voin antaa tolle CK-7W sarjalle, että kannattaa testata myös ääniohjausta puheluiden soitossa (jos vaan puhelin tukee). Ainakin itellä ollut hyödyllinen ominaisuus, kun pidän enimmäkseen puhelinta taskussa.Muksu kirjoitti:Pitäisköhän käyttää puhelin päivitettävänä tai jotain...on kyllä vasta tiistaina otettu paketista
Ex: OG9-5 -07 Aero, OG9-3 -99, OG900 -86
Aamulla kouluun lähtiessä piti sammuttaa puhelin, jotta se olisi taas mukana kuvioissa. Sittemmin päivällä noin 5-6 starttia/testausta ja homma toimii normaalisti. Täytynee etsiä päivityspaikkaPoy kirjoitti:Kuulostaa vähän siltä, että kannattaa käydä päivittämässä. Itellä yhdistää välittömästi CK-7W sarjaan. Sellasen vinkin voin antaa tolle CK-7W sarjalle, että kannattaa testata myös ääniohjausta puheluiden soitossa (jos vaan puhelin tukee). Ainakin itellä ollut hyödyllinen ominaisuus, kun pidän enimmäkseen puhelinta taskussa.Muksu kirjoitti:Pitäisköhän käyttää puhelin päivitettävänä tai jotain...on kyllä vasta tiistaina otettu paketista
Tuossa pari kuvaa rojektista. Tosiaan joku oli edellistä sarjaa varten katkaissut kauniisti liittimestä pari johtoa, joten jatkoin samalla linjalla, kun en tuota orkkispiuhaa saanut. Alemmassa kuvassa näkyy keskellä musta kolmion muotoinen kotelo, jonka sisälle keskusyksikön taiteilin...en tiedä sitten onko tuo hyvä vai huono ratkaisu, mutta mahtuu kun vähän kikkailee.
Keskustelin eilen autosarjan asennuksesta Keravan Pro Clean Centerin kaverin kanssa (kiitokset vinkeistä), joka sanoi monien asiakkaiden jälkeenpäin pyytäneen poistamaan tuon radion mykistyksen, silä sehän vetää hiljaiseksi AINA, kun puhelimessa jotain tapahtuu. Itse vedin tuon mykistysjohdon siten, että se tekee mutkan tuossa keskikonsolin säilytyslokeron/tuhkakupin takana, josta sen voin helposti kytkeä pois, kun alkaa (lue. alkoi) ärsyttää.
Vetokoukku on brutaalin miehen peruutustutka
Volvo V50, 2012
Volvo V50, 2012
Sonyn mankassani (joku blackpanel) mute vain hiljentää rauhallisesti voimakkuutta hiljaiselle (ei kokonaan siis) ja kun laittaa näppäinäänet pois, niin tuo tel-mute toimii täydellisesti.
ng900/9-3/9-5 purkuosia pyörimässä tallin nurkissa pk-seudulla. Entäpä onko tarvis Tech 2:lle tai T5/T7 (bio) päivityksille? Puuttuuko pixeleitä SID/ACCssä? YV:llä tavoittaa.
...Tehty perässä. ToimiiHook kirjoitti: ja kun laittaa näppäinäänet pois, niin tuo tel-mute toimii täydellisesti.
Tuon Noksun skoben piilotin siihen hanskalokeron alle ruiskun ohjausboksin kohdalle, mutta verhoilumaton alle. Lähinnä kokeilumielessä, sillä haluaisin sen jemmaan. Voipi olla että esim. moottoritiellä ei riitä ääni tuolta maton takaa. Olisiko aivan järjetöntä piilottaa tuo kaijutin jompaan kumpaan etuoveen, niissäkun on tyhjät paikat kun on vaan As2:nen autossa. Meinaan että noista paikoistahan on periaatteessa "näköyhteys" mikrofoniin, joten aloin epäillä kiertämisen riskiä
Vetokoukku on brutaalin miehen peruutustutka
Volvo V50, 2012
Volvo V50, 2012
Kun varustat oikealla paketilla, niin voit käyttää luuria silloin kun et halua muiden osallistuvan keskusteluun (näppäät luurin telineestä, jolloin puhelu siirtyy automaattisesti luurikäytölle ja muut ei kuule eikä pääse huutelemaan kommenttejaan).Kaiutin-kuuloke systeemin perusongelmana kun on se, että jos autossa on muitakin niin koko keskustelu kuuluu kaikille.
9-3 2,0t (185hv) 5D jubilee vm.2002
Radion mute ärsyttävä
Tuo radion mykistyminen kaikkien puhelimen tapahtumien yhteydessä on tosiaan vähän ärsyttävä ominaisuus. En ole sitä kuitenkaan jaksanut kytkeä poiskaan. Näppäinäänten hiljennystä en ole tainnut kokeilla.
Muuten sinihampaalla kytkeytyminen on tosi kätevä lyhyessä ajelussa, jossa poukkoillaan autoon ja ulos vähän väliä.
Mutta Nokian laite on aika raakile (tai sitten olen kytkenyt jotain väärin). Välillä kun olen BT:llä kytkeytynyt niin ajon jälkeen radio sammuu ja uudelleen ajoon lähdettäessä joutuu virran kytkemään manuaalisti. Välillä olen saanut radion kytkeytymään päälle uudestaan ilmeisesti BT yhteyden katkeamisen seurauksena parkkiin tultaessa ja jo ulos noustessa. Sitten käsin radio sammuksiin. Tilanteet ovat aina vähän erilaisia ja melko harvinaisia etten ole niitä sen tarkemmin dokumentoinnut ja testannut, mutta ei laite ihan 100% pelitä yhteen auton ja puhelimen kanssa (Nokia 3230).
Kokonaisuutena olen ollut kuitenkin tyytyväinen laitteistoon ja puhelimeen. Kameralla voi ottaa liikennekuvia (huonoja, mutta edes jotain) ja HF on näppärä. Ja laturiakin näillä lelupuhelimilla tarvitaaan aika usein niinkuin joku muistaakseni alussa valisti.
Muuten sinihampaalla kytkeytyminen on tosi kätevä lyhyessä ajelussa, jossa poukkoillaan autoon ja ulos vähän väliä.
Mutta Nokian laite on aika raakile (tai sitten olen kytkenyt jotain väärin). Välillä kun olen BT:llä kytkeytynyt niin ajon jälkeen radio sammuu ja uudelleen ajoon lähdettäessä joutuu virran kytkemään manuaalisti. Välillä olen saanut radion kytkeytymään päälle uudestaan ilmeisesti BT yhteyden katkeamisen seurauksena parkkiin tultaessa ja jo ulos noustessa. Sitten käsin radio sammuksiin. Tilanteet ovat aina vähän erilaisia ja melko harvinaisia etten ole niitä sen tarkemmin dokumentoinnut ja testannut, mutta ei laite ihan 100% pelitä yhteen auton ja puhelimen kanssa (Nokia 3230).
Kokonaisuutena olen ollut kuitenkin tyytyväinen laitteistoon ja puhelimeen. Kameralla voi ottaa liikennekuvia (huonoja, mutta edes jotain) ja HF on näppärä. Ja laturiakin näillä lelupuhelimilla tarvitaaan aika usein niinkuin joku muistaakseni alussa valisti.
9-3 SC 2.0T XWD A6 Vector -09
Menneisyydessä: 9-3 1.9 TiDS -08, 9-3 2.0t -02, 900i -86 ... ja jotain ajoneuvoja
Menneisyydessä: 9-3 1.9 TiDS -08, 9-3 2.0t -02, 900i -86 ... ja jotain ajoneuvoja
Nyt kahden viikon jälkeen oma viritykseni on toiminut moitteetta. Aina on kytkenyt päälle ja pois, vaikka alussa pientä haparointia olikin.
Ainoa vaan, että kun on firman autossa CK-1W, jonka esittelin myös puhelimellenikin. Omaan autoon mennessä ei meinannut kelpuuttaa puhelinta enää omaan sarjaan. Ja nyttemmin kun firman autoon istunut, niin sarja ei kytkeydy, vaikka ovatkin laiteparit....en ole jaksanut hakea manuaalisesti
Ainoa vaan, että kun on firman autossa CK-1W, jonka esittelin myös puhelimellenikin. Omaan autoon mennessä ei meinannut kelpuuttaa puhelinta enää omaan sarjaan. Ja nyttemmin kun firman autoon istunut, niin sarja ei kytkeydy, vaikka ovatkin laiteparit....en ole jaksanut hakea manuaalisesti
Vetokoukku on brutaalin miehen peruutustutka
Volvo V50, 2012
Volvo V50, 2012
Re: Radion mute ärsyttävä
Jos radio ei lähde päälle, niin se johtuu siitä, että ole avaimen ottanut pois virtalukosta ennen kuin on kuulunut handsfreen sammutuspiippaus (eli olet sammuttanut auton ja välittömästi repaissut avaimen pois). Ainakin näin itsellä toimii, ja nyt kun olen opetellut sen tekemään oikein, niin siitä on tullut rutiini.Mepis kirjoitti: Välillä kun olen BT:llä kytkeytynyt niin ajon jälkeen radio sammuu ja uudelleen ajoon lähdettäessä joutuu virran kytkemään manuaalisti. Välillä olen saanut radion kytkeytymään päälle uudestaan ilmeisesti BT yhteyden katkeamisen seurauksena parkkiin tultaessa ja jo ulos noustessa. Si
Ex: OG9-5 -07 Aero, OG9-3 -99, OG900 -86
Tel-mute ja kiertäminen
Laittelin kolkkiin CK-7W:n niin, että ääni tulee auton kajareista. Radiossa on valmiiksi merkityt pinnit Tel In + ja -, joihin toin boksista kaiutinpiuhan. Nokialaisen mikin asensin kattokonsooliin siinä olevan mikkiritilän paikalle. Ainakaan vielä ei ole ollut kiertamisen kanssa mitään ongelmia vaikka näköyhteys on ilmeinen. Mikrofoni on kai sen verran suuntaava.
Monessa Nokialaisessa puhelimessa voi lisälaitevalikossa määrittää profiilin, jota puhelin käyttää ollessaan kytkettynä autosarjaan. Autoprofiilin voi sitten muokata sellaiseksi, että kaikki tarpeettomat piippaukset voi ottaa poispäältä, jolloin MUTE ei aktivoidu liian innokkaasti. Normaalikäytössä puhelin voi sitten piipitellä miten vaan. Profiilin vaihto tapahtuu automaattisesti, kun puhelin kytkeytyy tai kytketään lisälaitteeseen.
Monessa Nokialaisessa puhelimessa voi lisälaitevalikossa määrittää profiilin, jota puhelin käyttää ollessaan kytkettynä autosarjaan. Autoprofiilin voi sitten muokata sellaiseksi, että kaikki tarpeettomat piippaukset voi ottaa poispäältä, jolloin MUTE ei aktivoidu liian innokkaasti. Normaalikäytössä puhelin voi sitten piipitellä miten vaan. Profiilin vaihto tapahtuu automaattisesti, kun puhelin kytkeytyy tai kytketään lisälaitteeseen.