Nakutus

Ensimmäinen uuden ajan malli. Vuodet 1994-2003.
Vastaa Viestiin
juhokare
"Hölösuu"
Viestit: 3876
Liittynyt: Ti Joulu 30, 2003 13:59

Nakutus

Viesti Kirjoittaja juhokare »

Olen ihmetellyt viime pari kuukautta, mistä tuollainen nakuttaminen kuuluu. :? PCS:stä väittivät vian olevan yhdessä tai useammassa venttiilinnostimessa.

Käytin tuossa autoa tänään eräällä korjaamolla ja sanoivat vian olevan bensapumpussa, koska hänen vuosikymmenten kokemusten perusteella nakutus kuuluu takaa. Kuuntelimme tietysti konepelti auki koneen ääntä tyhjäkäynnillä, mutta väitti äänen olevan varsin siistiä normaalia moottorin käyntiä.

No, sitten hintaa kysymään ProCarista kyseiseille bensapumpulle, ja sen hinta liikkuu siellä 120-130 euron luokilla. Vertailukohdaksi otan yleensä paikallisen Saabin merkkiliikkeen eli Aineen, ja olihan siellä varsin aineellinen hinta: 500-1000 euroa! 8O :lol:

Mutta kertokaapa, onko kellään vastaavanlaista kokemusta bensapumpuista. Saabbaalla on ajettu noin 144 000 km. Ääni kuuluu selvästi tyhjäkäynnillä hytin sisällä tuuletin off-tilassa.
#1882
Saab 9-3SS TTiD vm. 2008 & Mitsubishi L200 vm. 2016 & Landrover Defender Td5 vm. 2003
peinu
"Hölösuu"
Viestit: 6203
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 09:09
Paikkakunta: Jyskä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja peinu »

Kyllähän tuon nyt pitäis sokean mummonkin kuulla, että tuleeko ääni venakopan läpi vai takapenkin alta :)

Käännäpäs se takapenkki pystyyn ja kuuntele uudestaan. Jos kuuluu nakutusta penkin alta, on se pumppu.

Konepellin sisälmyksiä jos mietitään, niin bensasuuttimet pitää kyllä tikitystä, minkä kuulee selvästi kun kurottaa moottorin yli imusarjan puolelle, varsinkin jos nostaa sen mustan muovisuojan pois. Venttiilien äänet on kyllä kovempia.

PCS:n Pete osaa kyllä kuunnella venttiilikopan läpi ja kertoa tarkkaan minkä sylinterin venttiilit nakuttaa ja onko kyseessä imu- vai pakoventtiili. Tai mun tapauksessa ainakin yksi kerta yhdestä osui oikeaan eli 100%

http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic ... nakutta%2A

9-5 2.3t -00 US specs BP Steg 1,
9-3 Aero Cab -04 Lime BP Steg 7,
9-3 "Aero" Cab -05 BP Steg 1,
#1767, MB CLS 350CDI -11
Juusokas
"Hirsch"
Viestit: 722
Liittynyt: Ma Huhti 12, 2004 23:07
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Juusokas »

Mulla nakuttaa oikeassa iskarinjalassa kiinni oleva venttiili joka ohjaa bensahöyryjä hiilisuodattimelle. Nakutus kuuluu nimeenomaan tyhjäkäynnillä, varsinkin lämpimänä, lähes aina. Nakutuksen tuntee myös itse venasta. Mutu tuntuma että tuo mun naputtelu on vaaratonta.
SS-K #1367 \ STCF #44
9-3 2.0t Sport -00 Junnustage 1
"Elämää varmaan löytyy ilman 500 hv:tä mutta veikkaanpa että se on melkoista nyhräämistä"
- Eki Mustakari -
NG900SET -95
"Viggen"
Viestit: 529
Liittynyt: To Loka 16, 2003 19:13
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja NG900SET -95 »

Luulis joo ettei naputuksen paikantamiseen moottoriin tai auton taakse bensapumppuun tarvita vuosikymmenien kokemusta vaan heikompikin kuuloaisti riittää.

Merkkiliike vaihtaa koko tankin ämpärin eikä pelkkää pumppua ja osittain siksi hinta on 500e. Jos itse teet homman niin selviät Motonetin 88e pumpulla. Tuossa sivun puolenvälin alapuolella miten homma tehdään: http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic ... A&start=15

Ventiilin ääniin kannattaa ensin koittaa esim. Forten puhdistuskäsittelyä ja/tai eri viskositeetin öljyä. Jopa pelkän öljymerkin vaihto voi auttaa. Mulla auttoi Forte ja öljyn vaihto 0W-40 => 5W-40.
9-5 2.3t Biopower A -08
Ex: 9-5 Aero Wagon A -05
Ex: 900 SE 2.0T -95 Maptun stage 6
juhokare
"Hölösuu"
Viestit: 3876
Liittynyt: Ti Joulu 30, 2003 13:59

Viesti Kirjoittaja juhokare »

Niin luulisi, ettei välttämättä tarvitse pitempää kokemusta, mutta halusin kuitenkin muiden mielipiteitä kuulla.

Kuuntelin takapenkin ääntä ja sieltä kuului vain suhinaa tai surinaa - kumpaa käytetäänkään. Eli ääni ei kuulu sieltä. Ja mitä lämpimäksi kone tuli, niin sitä selvemmin paikallistin sen moottorin puolelta. Jotenkin kuulostaisi, että ehkä kuuluu suutinalueelta, mutta asiasta en mene aivan 100 prosenttisesti takuuseen.

Öljyn vaihto ja ehkä merkin vaihto olisi edessä. Tällä hetkellä käytän Mobil 0W-40, joka on ilmeisimmin aika litkua, eli olisiko liian jäykkää talveksi Mobil 1 5W-50? :roll: Nakutus ei yleisesti toisten korjaamoiden mukaan ole mitenkään ison kuuloista ja täten ei mitenkään vakavaa, mutta Pete mm. ehdotti tuota öljylaadun vaihtamista ja jotkut tuota merkkiäkin.
NG900SET -95 kirjoitti: Merkkiliike vaihtaa koko tankin ämpärin eikä pelkkää pumppua ja osittain siksi hinta on 500e.
Ahaa, siis hinta oli suurempi. Mutta se ei kuitenkaan poista sitä jopa tosiasiaa, että Aineen asiakaspalvelu on aika heikkoa toisinaan.

Castroli voisi olla merkki, johon voisin vaihtaa... mitä viskositeetteja suosittelette, jos sakiampaa hakee?? Ilmeisesti tuo on Castrolin viskositeetti.
#1882
Saab 9-3SS TTiD vm. 2008 & Mitsubishi L200 vm. 2016 & Landrover Defender Td5 vm. 2003
juhokare
"Hölösuu"
Viestit: 3876
Liittynyt: Ti Joulu 30, 2003 13:59

Viesti Kirjoittaja juhokare »

Niin luulisi, ettei välttämättä tarvitse pitempää kokemusta, mutta halusin kuitenkin muiden mielipiteitä kuulla.

Kuuntelin takapenkin ääntä ja sieltä kuului vain suhinaa tai surinaa - kumpaa käytetäänkään. Eli ääni ei kuulu sieltä. Ja mitä lämpimäksi kone tuli, niin sitä selvemmin paikallistin sen moottorin puolelta. Jotenkin kuulostaisi, että ehkä kuuluu suutinalueelta, mutta asiasta en mene aivan 100 prosenttisesti takuuseen.

Öljyn vaihto ja ehkä merkin vaihto olisi edessä. Tällä hetkellä käytän Mobil 0W-40, joka on ilmeisimmin aika litkua, eli olisiko liian jäykkää talveksi Mobil 1 5W-50? :roll: Nakutus ei yleisesti toisten korjaamoiden mukaan ole mitenkään ison kuuloista ja täten ei mitenkään vakavaa, mutta Pete mm. ehdotti tuota öljylaadun vaihtamista ja jotkut tuota merkkiäkin.
NG900SET -95 kirjoitti: Merkkiliike vaihtaa koko tankin ämpärin eikä pelkkää pumppua ja osittain siksi hinta on 500e.
Ahaa, siis hinta oli suurempi. Mutta se ei kuitenkaan poista sitä jopa tosiasiaa, että Aineen asiakaspalvelu on aika heikkoa toisinaan.

Castroli voisi olla merkki, johon voisin vaihtaa... mitä viskositeetteja suosittelette, jos sakiampaa hakee?? Ilmeisesti tuo on Castrolin viskositeetti.
#1882
Saab 9-3SS TTiD vm. 2008 & Mitsubishi L200 vm. 2016 & Landrover Defender Td5 vm. 2003
NG900T
"Saabisti"
Viestit: 2248
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 21:09
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja NG900T »

Eikai bensapumppu mitään naputusta pidä? Virtaa kytkissä ja käynnissä mukavasti inisee taikka sitten epämääräistä korinaa kun on loppu lähellä.

Jos ei muutu kierrosnopeuden mukaan, vaan tasasta naputusta, veikkaisin EGR venaa joka koneen lämmettyä alkaa toimissaan naputtaa. Venttiili saattaa olla liikahtanut kumikiinnityksessään ja ottaa runkoon kiinni ja siten rungon kautta ääni kantautuu sisälle. Konehuoneesta käsin ei ääntä kuule moottoriälämölön seasta.
Saab 9-3x 2.0T BioPower -10
#1429
NG900SET -95
"Viggen"
Viestit: 529
Liittynyt: To Loka 16, 2003 19:13
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja NG900SET -95 »

juhokare kirjoitti:Kuuntelin takapenkin ääntä ja sieltä kuului vain suhinaa tai surinaa - kumpaa käytetäänkään. Eli ääni ei kuulu sieltä. Ja mitä lämpimäksi kone tuli, niin sitä selvemmin paikallistin sen moottorin puolelta. Jotenkin kuulostaisi, että ehkä kuuluu suutinalueelta, mutta asiasta en mene aivan 100 prosenttisesti takuuseen.

Öljyn vaihto ja ehkä merkin vaihto olisi edessä. Tällä hetkellä käytän Mobil 0W-40, joka on ilmeisimmin aika litkua, eli olisiko liian jäykkää talveksi Mobil 1 5W-50? :roll: Nakutus ei yleisesti toisten korjaamoiden mukaan ole mitenkään ison kuuloista ja täten ei mitenkään vakavaa, mutta Pete mm. ehdotti tuota öljylaadun vaihtamista ja jotkut tuota merkkiäkin.

Castroli voisi olla merkki, johon voisin vaihtaa... mitä viskositeetteja suosittelette, jos sakiampaa hakee?? Ilmeisesti tuo on Castrolin viskositeetti.
Mulla venttiilin naputus alkoi 240tkm kohdilla ja öljynä oli Neste City Pro 0W-40. Tein fortekäsittelyn ja laitoin sisään Bilteman 5W-50 ja ääni katosi noin 300km ajon jälkeen. Sen jälkeen vaihdoin sisään Shell Helix 5W-40 ja ääni on pysynyt poissa.

Jos ääni tosiaan tulee hydraulisista venttiilinnostimista niin se on kyllä niin selkeä ääni että sen erottaa normaaleista moottorin äänistä. Auto meinaan kuulostaa ihan kiisselille... Eli tuskin koneessasi on mitään vikaa. Jos haluat tutkia asiaa niin osta jostain stetoskooppi ja kuuntele venttiilikopan päältä onko venttiileiden äänissä eroja. Tarkkakorvaiselle riittää kun laittaa räikän jatkovarren korvan ja venttiilikopan väliin niin silläkin huomaa jos on eroa venttiilien ääntelyissä.
9-5 2.3t Biopower A -08
Ex: 9-5 Aero Wagon A -05
Ex: 900 SE 2.0T -95 Maptun stage 6
juhokare
"Hölösuu"
Viestit: 3876
Liittynyt: Ti Joulu 30, 2003 13:59

Viesti Kirjoittaja juhokare »

Kävin ostelemassa öljyä, mutta koska ilmat ovat kylmemässä, niin suosittelivat 0W-40 edelleenkin ja ostinkin sitä 5W-50 sijaan. Mutta tärkeintä on, että hankin Aineelta myös Fortea, niin se voi sitten auttaa probleemassa - toivottavasti poistaa roskat yms., jos niitä edes siellä onkaan.

Ja yleensäkin korjaamoiden mielipide oli, ettei nakuttelu, joka kuuluu välillä, ole mitenkään vakavaa.

Moottori käyttäytyy muutenkin ihan hyvin. OBD:llä mittasin muutamalla vedolla suoritusarvoja ilman ollessa -6 astetta: yli 190 kW ja 430 Nm näytti näillä vedoilla. Bensakulutus ei ole korkea, ja öljyä ei kulu käytännössä ollenkaan. Mutta Fortea aion kokeilla.
#1882
Saab 9-3SS TTiD vm. 2008 & Mitsubishi L200 vm. 2016 & Landrover Defender Td5 vm. 2003
peinu
"Hölösuu"
Viestit: 6203
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 09:09
Paikkakunta: Jyskä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja peinu »

juhokare kirjoitti:Kävin ostelemassa öljyä, mutta koska ilmat ovat kylmemässä, niin suosittelivat 0W-40 edelleenkin ja ostinkin sitä 5W-50 sijaan. Mutta tärkeintä on, että hankin Aineelta myös Fortea, niin se voi sitten auttaa probleemassa - toivottavasti poistaa roskat yms., jos niitä edes siellä onkaan.

Ja yleensäkin korjaamoiden mielipide oli, ettei nakuttelu, joka kuuluu välillä, ole mitenkään vakavaa.

Moottori käyttäytyy muutenkin ihan hyvin. OBD:llä mittasin muutamalla vedolla suoritusarvoja ilman ollessa -6 astetta: yli 190 kW ja 430 Nm näytti näillä vedoilla. Bensakulutus ei ole korkea, ja öljyä ei kulu käytännössä ollenkaan. Mutta Fortea aion kokeilla.
Muistahan sitten tehdä pian TOINEN öljynvaihto fortekäsittelyn jälkeen. Saattaa loppua muuten öljyt kesken aika nopeesti.

9-5 2.3t -00 US specs BP Steg 1,
9-3 Aero Cab -04 Lime BP Steg 7,
9-3 "Aero" Cab -05 BP Steg 1,
#1767, MB CLS 350CDI -11
juhokare
"Hölösuu"
Viestit: 3876
Liittynyt: Ti Joulu 30, 2003 13:59

Viesti Kirjoittaja juhokare »

Tietysti Forten yhteydessä vaihdetaan uudet öljyt, mutta taidat tarkoittaa jonkun sadan tai tuhannen kilometrin jälkeen tehtävää öljynvaihtoa? Paljonko kilometreiksi suosittelette?
#1882
Saab 9-3SS TTiD vm. 2008 & Mitsubishi L200 vm. 2016 & Landrover Defender Td5 vm. 2003
peinu
"Hölösuu"
Viestit: 6203
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 09:09
Paikkakunta: Jyskä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja peinu »

Muutamalla tonnilla saattaa jo kone karahtaa kuivaksi. Pari sataa huuhtelun jälkeen voisi olla riittävä.

Ne huuhteluainejäämät tekee öljyn liukkaaksi katoamaan koneesta. Tarkkaile sitä mittatikkua.

9-5 2.3t -00 US specs BP Steg 1,
9-3 Aero Cab -04 Lime BP Steg 7,
9-3 "Aero" Cab -05 BP Steg 1,
#1767, MB CLS 350CDI -11
Vastaa Viestiin