Poskilaakeri ja vaihteiston öljyt

Ensimmäinen uuden ajan malli. Vuodet 1994-2003.
sarviss
"Kaasari"
Viestit: 7
Liittynyt: Ma Loka 23, 2006 17:36

Poskilaakeri ja vaihteiston öljyt

Viesti Kirjoittaja sarviss »

Apua kokemattomalle!!! 8O

Ajon aikana kuuluu sellaista lätkätystä ja pikkuvaihteilla ajo "kolisee". Asiaa kun tutkittiin, huomattiin, että vaihteiston öljyt ovat pikkuhiljaa valuneet ulos kuskin puolen vetoakselin stefasta ja poskilaakeri on vaihdon tarpeessa. Vaihteisto ei äännä, paitsi kolmosta joutuu kehottamaan. Jos kytkimen kanssa ei ole tarkkana, koko auto kolahtaa poljinta polkaistessa. Onko muuta vaihtoehtoa kuin moottorin irroittaminen kaikkine muine toimenpiteineen vai olisiko tästä ulospääsyä ilman kukkarokuolemaa :?:

Saab 9-3, 2000 SE
vtp9k
"Turbo"
Viestit: 288
Liittynyt: Ke Helmi 09, 2005 16:06
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja vtp9k »

Jos tasauspyörästön poskilaakeri on saanut siipeensä öljyn puutteen takia niin kyllä siellä lootassa taitaa olla muutkin laakerit aika valmiissa kunnossa.

Tuota poskilaakeria ei voi vaihtaa paikallaan vaan laatikko on purettava täysin palasiksi sillä tasauspyörästö lähtee paikaltaan viimeisenä.

Missäs tuollainen diagnoosi on tehty ja mitkä olivat oireet?
sarviss
"Kaasari"
Viestit: 7
Liittynyt: Ma Loka 23, 2006 17:36

poskilaakerista

Viesti Kirjoittaja sarviss »

AD-korjaamolla talvirenkaita vaihdettaessa pyysin asiaa tutkimaan. Kuskin puolen vetoakseli oli väljä ja siellä näkyi jälkiä, mistä kohti vaihteiston öljyt ovat pikkuhiljaa ulos tihkuneet. Lootaan laitettiin uudet öljyt purkuaikaa odotellessa. Mielenkiintoisinta on, että kun osaa sievästi vaihtaa vaihteita, niin vetoakselisto ei kolahda. Siksi elättelenkin toiveita, että kunnostus olisi mahdollista. :(
vtp9k
"Turbo"
Viestit: 288
Liittynyt: Ke Helmi 09, 2005 16:06
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: poskilaakerista

Viesti Kirjoittaja vtp9k »

sarviss kirjoitti:Kuskin puolen vetoakseli oli väljä...
Jaa, ettei tässä kuitenkin olisi kyse tuosta tasauspyörästön ja vetoakselin välissä olevasta holkista joka kulahtaa noissa uudemmissa (kuin 9000) tasauspyörästöissä.

Jätämpä asian sen osalta NG900 ja 9-3 omistajien kommentoitavaksi.
sarviss
"Kaasari"
Viestit: 7
Liittynyt: Ma Loka 23, 2006 17:36

poskilaakeri?

Viesti Kirjoittaja sarviss »

Kiitos tähänastisesta. :D
Turbo Sensonic
"Hölösuu"
Viestit: 7321
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Turbo Sensonic »

Kannattaisi tehdä samanlainen remppa kuin mun NG900:een tehtiin:

uusittiin poskilaakerit, muutamia rattaita, jotka todellakin kaipasivat uusimista ja vaihteiden synkat.

Esim. OG9-3:n/9-5:n vaihdelaatikkoon on saatavilla synkkasettiä, joka sisältää kaikkien vaihteiden synkat. Setti ei muistaakseni edes maksanut paljoa, mutta työhän se on tuossa jutussa sitä eniten aikaa (ja rahaa) vievä osuus.

Vaihdelaatikko täytyy siis irroittaa autosta ja laittaa "atomeiksi", jotta saa vaihdettua tarvittavat sisuskalut. Itse en ole koskaan tehnyt moista, mutta olen nähnyt sivusta, kun Saabin laatikko on otettu irti ja auki, joten jos ei tiedä mitä on tekemässä, niin kannattaa jättää homma ammattilaisille.

Edit: niin se unohtui vielä sanoa, että tuon vaihdelaatikkorempan teettäminen on kallista puuhaa, mutta sitten autolla ajelee ainakin jonkin aikaa laatikkonsa puolesta. Samalla kannattaa vaihtaa kytkinlevy ja paineasetelma.

Vaihteistoöljynä kannattaa käyttää Saabin (purkissa lukee nykyään GM) MTF0063:sta.
#1438
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
Sam76
"Ruisku"
Viestit: 111
Liittynyt: Ma Kesä 06, 2005 21:50
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Sam76 »

Ihan mielenkiinnosta, paljon autollasi on nyt ajettu?
9-3 2.0t sport vm-00
#2895
sarviss
"Kaasari"
Viestit: 7
Liittynyt: Ma Loka 23, 2006 17:36

poskilaakerista

Viesti Kirjoittaja sarviss »

:wink:
Ajettu on 180000km. Tässä kävi loppuviimein nyt niin, että vaihdelaatikon öljyjen vaihtolaiminlyöntien vuoksi menee koko laatikko vaihtoon. Loota pelaisi kyllä, mutta tasauspyörästö on sökönä. Pelkästään sen korjauttaminen maksaisi kuulemma 2500 euroa. Huh. Laatikko pitäisi purkaa jne. Tulee halvemmaksi vaihtaa koko loota ja huolehtia jatkossa myös vaihteiston öljyjen tilanteesta. Tässä vinkki myös muille, jotka eivät ole osanneet tarpeeksi kovaääninsesti ko. toimenpidettä huollossa vaatia.

Saab 9-3, 2000 SE
renner
"Viggen"
Viestit: 506
Liittynyt: Ke Maalis 23, 2005 14:01
Paikkakunta: ESPOO

Viesti Kirjoittaja renner »

Ihme homma, 9-3:n huolto-ohjelmassa ei ole vaihteistoöljyjen vaihtoa ollenkaan.
Ihan vaan siltä varalta että jossain ranen korjaamolla koittavat nyhtää tyhjästä.
tnt
"Turbo"
Viestit: 274
Liittynyt: Ti Marras 22, 2005 22:11

Re: poskilaakerista

Viesti Kirjoittaja tnt »

sarviss kirjoitti::wink:
Ajettu on 180000km. Tässä kävi loppuviimein nyt niin, että vaihdelaatikon öljyjen vaihtolaiminlyöntien vuoksi menee koko laatikko vaihtoon. Loota pelaisi kyllä, mutta tasauspyörästö on sökönä. Pelkästään sen korjauttaminen maksaisi kuulemma 2500 euroa. Huh. Laatikko pitäisi purkaa jne. Tulee halvemmaksi vaihtaa koko loota ja huolehtia jatkossa myös vaihteiston öljyjen tilanteesta. Tässä vinkki myös muille, jotka eivät ole osanneet tarpeeksi kovaääninsesti ko. toimenpidettä huollossa vaatia.

Saab 9-3, 2000 SE
Ainakin 170 000 huolto-ohjelmassa on vaihteistoöljyn tarkistus mutta helposti tälläinen näkymätön toimenpide jätetään tekemättä :roll:
Sam76
"Ruisku"
Viestit: 111
Liittynyt: Ma Kesä 06, 2005 21:50
Paikkakunta: Oulu

Re: poskilaakerista

Viesti Kirjoittaja Sam76 »

sarviss kirjoitti::wink:
Ajettu on 180000km. Tässä kävi loppuviimein nyt niin, että vaihdelaatikon öljyjen vaihtolaiminlyöntien vuoksi menee koko laatikko vaihtoon. Loota pelaisi kyllä, mutta tasauspyörästö on sökönä. Pelkästään sen korjauttaminen maksaisi kuulemma 2500 euroa. Huh. Laatikko pitäisi purkaa jne. Tulee halvemmaksi vaihtaa koko loota ja huolehtia jatkossa myös vaihteiston öljyjen tilanteesta. Tässä vinkki myös muille, jotka eivät ole osanneet tarpeeksi kovaääninsesti ko. toimenpidettä huollossa vaatia.

Saab 9-3, 2000 SE

Ounou, ei mukava juttu ollenkaan :? . Voitko vielä vähän kuvailla minkalainen se ääni on, kuuluuko se koko ajan vai pelkästään vedättäessä vai kuuluuko myös vapaalla ajaessa? Ja onko muuttuuko ääni ollenkaan esim. mutkaan ajaessa? Ovat todennäköisesti suhteellisen idioottimaisia kysymyksiä mutta yritän paikallistaa omasta autostani kuuluvaa pientä läpätystä... 8O :roll:
9-3 2.0t sport vm-00
#2895
Turbo Sensonic
"Hölösuu"
Viestit: 7321
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Turbo Sensonic »

Sam76 kirjoitti:Ihan mielenkiinnosta, paljon autollasi on nyt ajettu?
Jos tämä kysymys oli tarkoitettu minulle, niin ~221000 km.
#1438
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
Turbo Sensonic
"Hölösuu"
Viestit: 7321
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: poskilaakerista

Viesti Kirjoittaja Turbo Sensonic »

sarviss kirjoitti::wink:
Ajettu on 180000km. Tässä kävi loppuviimein nyt niin, että vaihdelaatikon öljyjen vaihtolaiminlyöntien vuoksi menee koko laatikko vaihtoon. Loota pelaisi kyllä, mutta tasauspyörästö on sökönä. Pelkästään sen korjauttaminen maksaisi kuulemma 2500 euroa. Huh. Laatikko pitäisi purkaa jne. Tulee halvemmaksi vaihtaa koko loota ja huolehtia jatkossa myös vaihteiston öljyjen tilanteesta. Tässä vinkki myös muille, jotka eivät ole osanneet tarpeeksi kovaääninsesti ko. toimenpidettä huollossa vaatia.

Saab 9-3, 2000 SE
Joo, tuo laatikon tasauspyörästö on se kaikista arin kohta Saabin laatikossa. Kannattaisi kysellä takuupurkaamoista vaihtolaatikkoa tai sitten katsoa sellaista jopa SDCC:n laareista ja ostaa sellainen itselleen Trolli.nu:n kautta.

Mun vaihdelaatikon korjaus ei sentään maksanut noin paljoa, mutta oli sekin aika kallista lystiä :cry:

Kuten tuossa jo aikaisemmin kirjoittelinkin, niin mun NG900:lla on ajettu noin 221000 km ja laatikon öljyt on vaihdettu kahdesti. Ensin vaihdettiin vanhat orkkisöljyt MTF0063:een, joka paransi laatikon toimintaa ja kun laatikko sitten otti ja hajosi, niin taas laitettiin rempan jälkeen samaa litkua sisään.
#1438
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
sarviss
"Kaasari"
Viestit: 7
Liittynyt: Ma Loka 23, 2006 17:36

Poskilaakerista

Viesti Kirjoittaja sarviss »

Kyllä asia on nyt oikein tutkittu ja tasauspyörästö on pilalla. Tilalle laitetaan 141000 ajettu vaihtolaatikko, johon saan toimivuustakuun ja jos se ei pelitä niin niin samaan rahaan etsitään niin kauan, että löytyy.

Läpätys kuuluu koko ajan ja se tietenkin kiihtyy ja hidastuu vauhdin myötä. Jos on herkät jalkapohjat niin sen tuntee myös kytkimestä vauhdin hidastuessa. Ensin luultiin, että etupyörän laakerit "flätköttää", mutta kyllä ongelman aiheuttaja on se tasauspyörästö. Hassuinta tässä on, että autolla voi ajaa. Potkaisevan ja kolahtavan kytkimenkin saa hallittua äänetömästi, kun taitavasti vaihtaa. Olkaa siis tarkkana ja laittakaa joku japsikuski ajelemaan omalla autollanne. Jos vaihteet kolisee ja auto hyppää kuin aloittelijalla niin aijai, otan osaa. :cry:
Sam76
"Ruisku"
Viestit: 111
Liittynyt: Ma Kesä 06, 2005 21:50
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Sam76 »

Kiitos tiedosta. Mulla autosta kuuluu välillä kovempaa ja välillä todella hiljaa jos ollenkaan sellainen ihmeellinen läpätys. Kiihtyy nopeuden kasvaessa ja hiljaa ajaessa(alle 40) ei kuulu ollenkaan. Niin ja kuuluu kovemmin kun kääntyy oikealle. Autoa on kyllä tutkittu moneen ottteeseen ja missään nivelissä ei ole havaittu väljyyttä. Vaihdelaattikosta on vaihdetttu jotain stefoja ja öljyt jonkin aikaa sitten. Ei silloin kyllä mainittu, että olis ollut jotain väljyyttä tms. Mistä ihmeestä se ääni voi kuulua? Vaihdan kohta renkaat, joten selviää että kuuluuko ääni niistä... (tuntuu tosin aika epätodennäköiseltä :roll: )
9-3 2.0t sport vm-00
#2895
Vastaa Viestiin