Cabrio + Konit: Takapään suuntaus pielessä ja ohjaus puoltaa
-
- "Tuplakaasari"
- Viestit: 57
- Liittynyt: Su Joulu 26, 2004 23:52
Cabrio + Konit: Takapään suuntaus pielessä ja ohjaus puoltaa
Nyt tarvittaisiin neuvoja ohjauksen puoltamisen ja takapään suuntauksen korjaamiseksi.
Muutama kuukausi sitten hankin autoon Konin SportKitin ja käytin auton nelipyöräsuuntauksessa, jonka tulokset on nähtävissä tästä. Nyt auto on tautisen paljon stankkua jämäkämpi ja mukavampi ajaa. Valitettavasti sarjan asentamisen jälkeen auto on alkanut puoltaa vasemmalle (rattia täytyy kääntää hieman oikealle, jotta auto kulkisi suoraan).
Luulen, että hanttimiehen puolen takarenkaan (enemmän killissä oleva) kulmat menivät pieleen jo vuosi sitten, kun täräytin parkkipaikalla vahingossa päin kantteria. Se ei kuitenkaan tuntunut vaikuttavan ohjaukseen ennen Konien asentamista.
Suuntauksen tehneen asentajan mukaan puoltaminen johtuu negatiivisista camber-kulmista. Pitääkö tämä paikkansa? Itse luulin, että väärät camber-kulmat johtavat vain pyörien epätasaiseen kulumiseen ja että väärät aurauskulmat johtaisi puoltavaan ohjaukseen. Olen ajanut renkailla nyt yli 10tkm ja kuluminen on täysin tasaista. Tuntuu vähän, että asentaja vain selitteli peitelläkseen omaa taitamattomuuttaan (meininki Firestonella ei ollut kovin vakuuttavan näköistä, hän mm. tiputti suuntauspeilin lattialle puolestatoista metristä).
Raportti näyttää kuitenkin melkoisia miinuskulmia camberille takana, mikä on havaittavissa myös paljaalla silmällä. Asentaja suositteli oikomaan kulmia asentamalla "korotuspaloja" (camber shims) joilla negatiivinen camber vähenisi. Hinta koko operaatiolle (osat, asennus ja suuntaus) olisi noin 200e.
Eräs toinen paikallinen Saab-überfiilistelijä edustaa täysin toista koulukuntaa, ja kieltäytyy asentamasta camber shim'sejä. Hän kertoo korjaavansa suuntausvirheet taivuttamalla auton runkoa. Puolimaallikolle tämä kuulostaa sellaiselta poppakonstilta, että en ihan heti mukaan lähtisi.
Onko kenelläkään muulla kokemuksia takapään pielessä olevista kulmista ja neuvoja, miten Saabin saisi taas kulkemaan suoraan.
Kun kulmat ovat taas kohdallaan, olin ajatellut parantaa alustaa/ajettavuutta asentamalla seuraavat osat:
6-Point Subframe Brace
Rear Anti-Roll Bar
Steering Rack Brace & Clamp Kit
Seuraava luonnollinen (!?) askel onkin lastun hankkiminen. Stage 3:sta tekisi mieli, mutta automaattilaatikon kestävyys arveluttaa. Se saattaa olla se, mikä kääntää lpputuloksen Stage 2:sen kannalle. Tosin ko. lafkan pitäjä sanoi, että lastuihin koodataan automaateille erilaiset vääntökäyrät ja että tomaatteihin on asennettu jopa Stage 4:sia. Onko raadilla tietoa/näkemystä automaattilaatikon kestävyydestä lastuttamisen jälkeen?
Tulipa pitkä postaus. Sitä suuremmalla syyllä kiitos vastauksista jo etukäteen.
//Konda
Muutama kuukausi sitten hankin autoon Konin SportKitin ja käytin auton nelipyöräsuuntauksessa, jonka tulokset on nähtävissä tästä. Nyt auto on tautisen paljon stankkua jämäkämpi ja mukavampi ajaa. Valitettavasti sarjan asentamisen jälkeen auto on alkanut puoltaa vasemmalle (rattia täytyy kääntää hieman oikealle, jotta auto kulkisi suoraan).
Luulen, että hanttimiehen puolen takarenkaan (enemmän killissä oleva) kulmat menivät pieleen jo vuosi sitten, kun täräytin parkkipaikalla vahingossa päin kantteria. Se ei kuitenkaan tuntunut vaikuttavan ohjaukseen ennen Konien asentamista.
Suuntauksen tehneen asentajan mukaan puoltaminen johtuu negatiivisista camber-kulmista. Pitääkö tämä paikkansa? Itse luulin, että väärät camber-kulmat johtavat vain pyörien epätasaiseen kulumiseen ja että väärät aurauskulmat johtaisi puoltavaan ohjaukseen. Olen ajanut renkailla nyt yli 10tkm ja kuluminen on täysin tasaista. Tuntuu vähän, että asentaja vain selitteli peitelläkseen omaa taitamattomuuttaan (meininki Firestonella ei ollut kovin vakuuttavan näköistä, hän mm. tiputti suuntauspeilin lattialle puolestatoista metristä).
Raportti näyttää kuitenkin melkoisia miinuskulmia camberille takana, mikä on havaittavissa myös paljaalla silmällä. Asentaja suositteli oikomaan kulmia asentamalla "korotuspaloja" (camber shims) joilla negatiivinen camber vähenisi. Hinta koko operaatiolle (osat, asennus ja suuntaus) olisi noin 200e.
Eräs toinen paikallinen Saab-überfiilistelijä edustaa täysin toista koulukuntaa, ja kieltäytyy asentamasta camber shim'sejä. Hän kertoo korjaavansa suuntausvirheet taivuttamalla auton runkoa. Puolimaallikolle tämä kuulostaa sellaiselta poppakonstilta, että en ihan heti mukaan lähtisi.
Onko kenelläkään muulla kokemuksia takapään pielessä olevista kulmista ja neuvoja, miten Saabin saisi taas kulkemaan suoraan.
Kun kulmat ovat taas kohdallaan, olin ajatellut parantaa alustaa/ajettavuutta asentamalla seuraavat osat:
6-Point Subframe Brace
Rear Anti-Roll Bar
Steering Rack Brace & Clamp Kit
Seuraava luonnollinen (!?) askel onkin lastun hankkiminen. Stage 3:sta tekisi mieli, mutta automaattilaatikon kestävyys arveluttaa. Se saattaa olla se, mikä kääntää lpputuloksen Stage 2:sen kannalle. Tosin ko. lafkan pitäjä sanoi, että lastuihin koodataan automaateille erilaiset vääntökäyrät ja että tomaatteihin on asennettu jopa Stage 4:sia. Onko raadilla tietoa/näkemystä automaattilaatikon kestävyydestä lastuttamisen jälkeen?
Tulipa pitkä postaus. Sitä suuremmalla syyllä kiitos vastauksista jo etukäteen.
//Konda
-99 9-3 SE Convertible Amerikan malliin!
Itse asiassa väännöisää on eroja man/aut. välillä.
B204
-99 185hv Turbo automaatissa on vääntöä 233Nm@2000-5400rpm, kun manuaalissa on 263Nm @2100-4600rpm
Vastaavasti B205:
185hv turbossa on aut. 250Nm @1900-5000rpm kun manuaalissa on 263Nm @2100-4200rpm.
aerossa on aut. 250Nm @1900-5700rpm kun manuaalissa on 283Nm @2200-4800rpm.
Miten tuo vääntöero sitten on aikaansaatu on minulle avointa, onko kaikissa samat trionic boxit, ja rajoitetaan väännöt boxin perusteella, vai miten.
Itse kun kyselin eräältä viripajalta automaatin virittämisestä niin kertoivat että stage 1-3:lla ei ole hajotettu automaatteja, mutta tämän jälkeen alkavat hajomaan.
Antoivat vielä automaatille rajaarvoiksi 300hv ja 420Nm.
Mutta, minähän en mistään mitään tiedä, kunhan ongin tietoja naapurimaan palstoilta.
B204
-99 185hv Turbo automaatissa on vääntöä 233Nm@2000-5400rpm, kun manuaalissa on 263Nm @2100-4600rpm
Vastaavasti B205:
185hv turbossa on aut. 250Nm @1900-5000rpm kun manuaalissa on 263Nm @2100-4200rpm.
aerossa on aut. 250Nm @1900-5700rpm kun manuaalissa on 283Nm @2200-4800rpm.
Miten tuo vääntöero sitten on aikaansaatu on minulle avointa, onko kaikissa samat trionic boxit, ja rajoitetaan väännöt boxin perusteella, vai miten.
Itse kun kyselin eräältä viripajalta automaatin virittämisestä niin kertoivat että stage 1-3:lla ei ole hajotettu automaatteja, mutta tämän jälkeen alkavat hajomaan.
Antoivat vielä automaatille rajaarvoiksi 300hv ja 420Nm.
Mutta, minähän en mistään mitään tiedä, kunhan ongin tietoja naapurimaan palstoilta.
Saabit
- Puretaan: 9-3SC-06 & 9-3SC-08
- 9-3SC 1.8t Aut. -08 - Omatune BioPower
- 9-3Cab Aero Aut. -05 - Omatune BioPower
- 9-3Cab Aero Aut. -04 - Omatune BioPower
- 9-3SS Aero Man. -03 - Omatune BioPower
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 4093
- Liittynyt: Ma Heinä 14, 2003 15:26
- Paikkakunta: jkl, laukaa
-
- "Viggen"
- Viestit: 675
- Liittynyt: Ke Elo 06, 2003 23:29
- Paikkakunta: Kronoby
- Viesti:
Mutta ahtopainekarttoja on kaks erillistä.
Joista toinen varattu automaatille.
Saa aktivoitua tietystä pinnistä.
Tästä oli stcs:llä keskustelua että automaattiin halpa viri poistaa yksi sulake niin saa eri kartan käyttöön.
Toinen asia onko sitten hyvä viri....
Joista toinen varattu automaatille.
Saa aktivoitua tietystä pinnistä.
Tästä oli stcs:llä keskustelua että automaattiin halpa viri poistaa yksi sulake niin saa eri kartan käyttöön.
Toinen asia onko sitten hyvä viri....
9000cc Aero / 9-5 2.0t linear sport wagon sentronic
Audi A4 tdi quattro / V70N TDI
Audi A4 tdi quattro / V70N TDI
-
- "Tuplakaasari"
- Viestit: 57
- Liittynyt: Su Joulu 26, 2004 23:52
Jeps, ja mun -99 Suavementessa on B204. Eli Stage 3:sen puolelle vetäis... Siinä pääsee muutenkin enemmän asennuspuuhiin, kun paketissa tulee myös uusi downpipe.Nappe kirjoitti:Itse asiassa väännöisää on eroja man/aut. välillä.
B204
-99 185hv Turbo automaatissa on vääntöä 233Nm@2000-5400rpm, kun manuaalissa on 263Nm @2100-4600rpm
Vähän mietityttää, että riittääkö orkkisilmanputsarissa virtaus, sillä Maptunilla taitaa Steg 3:ssa tulla mukana jo cold air intake mutta tässä paketissa ei. Tosin se on enää 100 euron lisäsatsaus, joten sellainen tulis varmaan muutenkin hankittua. Sitten hengittäis pata mukavasti molempiin suuntin.
Seuraava kohta budjetissa taitaakin olla tutkanpaljastimen hankkiminen.
![Laughing :lol:](./images/smilies/icon_lol.gif)
-99 9-3 SE Convertible Amerikan malliin!
-
- "Tuplakaasari"
- Viestit: 57
- Liittynyt: Su Joulu 26, 2004 23:52
Niinno, en lähtis sille linjalle että huijaisin automaatin olevan manuaali, sillä käsittääkseni automaattiautossa softan pitäisi laskea ahtopaineet juuri ennen vaihtoa (jotkut viripajatkin mainitsevat tämän), mutta jos ajetaan manuaaliohjelmalla niin tällaista paineenalennusta ei varmaankaan tapahdu, sillä man. autossa _yleensä_ polkaistaan kytkintä, tai vähintään vähennetään kaasua vaihdon yhteydessä, jolloin ahtopaineet tippuu ihan automaattisesti...
Hetken tuossa surffasin naapurimaan foorumia, ja ilmeisesti man. ja aut. autoissa tosiaan on sama ruiskun ohjausboxi, mutta kaksi eri karttaa, joten siinä Mimmi on oikeassa![Smile :)](./images/smilies/icon_smile.gif)
Hetken tuossa surffasin naapurimaan foorumia, ja ilmeisesti man. ja aut. autoissa tosiaan on sama ruiskun ohjausboxi, mutta kaksi eri karttaa, joten siinä Mimmi on oikeassa
![Smile :)](./images/smilies/icon_smile.gif)
Saabit
- Puretaan: 9-3SC-06 & 9-3SC-08
- 9-3SC 1.8t Aut. -08 - Omatune BioPower
- 9-3Cab Aero Aut. -05 - Omatune BioPower
- 9-3Cab Aero Aut. -04 - Omatune BioPower
- 9-3SS Aero Man. -03 - Omatune BioPower
-
- "Viggen"
- Viestit: 529
- Liittynyt: To Loka 16, 2003 19:13
- Paikkakunta: Tampere
Eikö noi H&R:n korotuslevyt ole apurungon ja vaihdelaatikon takakiinnikkeen väliin jolloin niillä nostetaan moottorin ja vaihdelaatikon takapäätä jotta vetarien kulmat saadaan lähemmäs alkuperäistä? Tällöin ei muutu auraus, camper eikä caster.saabracing kirjoitti:ja h&r- jousten mukana tulee ne korotusrikat, jolla saa kulmat kohilleen...
niillä toimii ja menee auto suoraan :)
9-5 2.3t Biopower A -08
Ex: 9-5 Aero Wagon A -05
Ex: 900 SE 2.0T -95 Maptun stage 6
Ex: 9-5 Aero Wagon A -05
Ex: 900 SE 2.0T -95 Maptun stage 6
Näin ainakin paketissa tulleen ohjeen mukaan.NG900SET -95 kirjoitti:Eikö noi H&R:n korotuslevyt ole apurungon ja vaihdelaatikon takakiinnikkeen väliin jolloin niillä nostetaan moottorin ja vaihdelaatikon takapäätä jotta vetarien kulmat saadaan lähemmäs alkuperäistä? Tällöin ei muutu auraus, camper eikä caster.saabracing kirjoitti:ja h&r- jousten mukana tulee ne korotusrikat, jolla saa kulmat kohilleen...
niillä toimii ja menee auto suoraan
9-5 Turbo6 Linear -11, 9-5 Turbo6 Aero -10 (KR), 9-3 2.0T Linear Cab -11 (KR), 9-3 2.0T xwd -09 (PR), 9-3ss Aero -03 (RA), 900 T16 Cab -90 (KA), 900 Aero -87 (KR), 99 T16 -83 (PR), 95 -?? (PR) ja voorti (KA).
Eli ainaskin tontuissa nimenomaan on siinä samassa boksissa kaksi karttaa. Boksi valitsee käytettävän kartan sen perusteella, että löytyykö autosta automaatin vaihdekeppi vai ei. Eli sama boksi käy lennossa manuaalista automaattiin ja päinvastoin. Näin siis tontuissa. Ei mitään hajua miten satkuissa/kolkeissa, varsinkaan T7:ssä. BSR:ltä ainakin sanoivat, että manuaali-T7 bokseja ei sovi sotkea automaatteihin.Nappe kirjoitti:Niinno, en lähtis sille linjalle että huijaisin automaatin olevan manuaali, sillä käsittääkseni automaattiautossa softan pitäisi laskea ahtopaineet juuri ennen vaihtoa (jotkut viripajatkin mainitsevat tämän), mutta jos ajetaan manuaaliohjelmalla niin tällaista paineenalennusta ei varmaankaan tapahdu, sillä man. autossa _yleensä_ polkaistaan kytkintä, tai vähintään vähennetään kaasua vaihdon yhteydessä, jolloin ahtopaineet tippuu ihan automaattisesti...
Hetken tuossa surffasin naapurimaan foorumia, ja ilmeisesti man. ja aut. autoissa tosiaan on sama ruiskun ohjausboxi, mutta kaksi eri karttaa, joten siinä Mimmi on oikeassa
9-3X 2.0T XWD -10 BioPower,
9-5 2.3t -00 US specs BP steg 1,
9-3 Aero Cab -04 Lime BP Steg 7,
9-3 "Aero" Cab -05 BP Steg 1,
#1767, MB CLS 350CDI -11
T7 autoissa on eri kartta ahdoille manuaalin ja automaatin välillä. Usein jos tilaa vaikka manuaali stage 3 purkin se toimii automaatissa kuin vakioaero jos purkissa ei ole molempia karttoja modattu. Tällaisenkin purkin kyllä saa.
Sitten asiaan, T7 automaagi kestää 280hp/400Nm purkkeja ihan hyvin. Varmistukseksi voi vaihdella laatikkoöljyjä tiheämpään. Tottakai lastutus rasittaa aina auto enemmän, mutta väittäisin että esim. Nordicin stage 3 automaattiin on sellainen paketti että manuaali stage 3 voi jättää kotiin
Nimim. manuaali
Sitten asiaan, T7 automaagi kestää 280hp/400Nm purkkeja ihan hyvin. Varmistukseksi voi vaihdella laatikkoöljyjä tiheämpään. Tottakai lastutus rasittaa aina auto enemmän, mutta väittäisin että esim. Nordicin stage 3 automaattiin on sellainen paketti että manuaali stage 3 voi jättää kotiin
![Sad :(](./images/smilies/icon_sad.gif)
Nimim. manuaali
9-5 Aero Wagon MY04
S-SK #2566, STCF #27
S-SK #2566, STCF #27