Suutin jumissa

Ensimmäinen uuden ajan malli. Vuodet 1994-2003.
Vastaa Viestiin
Juxu
"Ruisku"
Viestit: 138
Liittynyt: Ti Touko 30, 2006 12:04
Paikkakunta: Kouvola

Suutin jumissa

Viesti Kirjoittaja Juxu »

Onko muilla ollut vastaavaa vikaa?

Tänään alkoi saab käymään kolmella pytyllä ja vein auton kouvolan Laakkoselle. Tämmöinen diagnoosi tuli viasta: "Jokin suuttimista, luultavasti numero 3 jumissa, puristukset mitattu, olivat aivan OK. Tankkiin lisätty polttoaineesen sekoittuva puhdistusaine, jos vika uusiutuu on 1 tai kaikki suuttimet uusittava."

Vian olivat todenneet/arvanneet, kun olivat moottorin ollessa sammuksissa käyttäneet suuttimia yksi kerrallaan ja numerosta kolme oli kuulunut erilainen ääni kuin muista. Kuulostaa melko halvalta tuo suuttimien uusiminen, myyjä arveli hinnaksi muutama sata euroa kappale. Toivottavasti nyt puhdistusaineet auttaisivat... Nyt ainakin taas toimii normaalisti.

Samalla käynnillä kävi myös ilmi, että auton sytytyskasetti kuului siihen takaisinkutsukampanjaan, ei vain kutsua ollut minulle tullut, mutta vaihtoivat sen nyt samalla (siinä ei kuulemma kuitenkaan vikaa ollut). Vaihtoivat myös uudet tulpat.
900C 4d -89
MB GLK -11
Buster L -04
exät: 9-3 2.0t -99, 9-5 2.3t vector wagon -04, 9-3 SC Aero 2.8TS A -07, 9-5 Wagon 1.9TiD Vector Griffin A -09, 9-5 TiD4 Linear A -10
V6Saab
"Tuplakaasari"
Viestit: 71
Liittynyt: Ma Marras 06, 2006 19:01
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja V6Saab »

Kouluaikaan tuli Forte-esittelijä käymään koululla ja testattiin maikan og900 saabilla miten litku toimi.Öljyn sekaan kaadettiin yks pullo joka "putsas moottorin sisäpuolelta" ja polttoainejärjestelmään kierrätettiin toinen litku.

Otettiin pakokaasupäästölaput ennen ja jälkeen käsittelyn.En ihan tarkkaan muista paljonko muuttui arvot,mutta pienemmäksi saatiin CO ja HC ilman säätöjä. maikan perstuntuman mukaan auto kulki "helvetin hyvin".

Ite olen käyttänyt pari kertaa edellisiä autoja Forte-käsittelyssä,siitä en tiedä ovatko auttaneet,mutta huonommaksi eivät ole ainakaan menneet.Nykyisenkin auton ajattelin viedä käsittelyyn.
V6Saab
"Tuplakaasari"
Viestit: 71
Liittynyt: Ma Marras 06, 2006 19:01
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja V6Saab »

Kouluaikaan tuli Forte-esittelijä käymään koululla ja testattiin maikan og900 saabilla miten litku toimi.Öljyn sekaan kaadettiin yks pullo joka "putsas moottorin sisäpuolelta" ja polttoainejärjestelmään kierrätettiin toinen litku.

Otettiin pakokaasupäästölaput ennen ja jälkeen käsittelyn.En ihan tarkkaan muista paljonko muuttui arvot,mutta pienemmäksi saatiin CO ja HC ilman säätöjä. maikan perstuntuman mukaan auto kulki "helvetin hyvin".

Ite olen käyttänyt pari kertaa edellisiä autoja Forte-käsittelyssä,siitä en tiedä ovatko auttaneet,mutta huonommaksi eivät ole ainakaan menneet.Nykyisenkin auton ajattelin viedä käsittelyyn.

Niin että jos jostain voisi ehkä olla apua niin tota Forten litkua ehkä kannattaa testata..
TOPPAHOUSU
"Ruisku"
Viestit: 150
Liittynyt: Ke Loka 19, 2005 08:54
Paikkakunta: Itä-Suomi

Viesti Kirjoittaja TOPPAHOUSU »

Ihan "uusiin" ja suht vähän ajettuihin autoihin ei kannata forte pesua tehdä... ( Näin on useampi korjaaja todennut. )
Opel Vectra
"Kaasari"
Viestit: 19
Liittynyt: La Elo 12, 2006 12:37

Viesti Kirjoittaja Opel Vectra »

Onko koko suutin pakko vaihtaa vai voiko pelkän suuttimen kärjen vaihtaa? Tulis ainakin paljon halvemmaksi...
Opel Vectra C 2,2 DTI -02
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Voi huollattaa suuttimen, ei kannata uusia. Ja sen lisäksi ei kannata maksaa satasia yhdestä suuttimesta. Parilla-kolmella satasella saa jo vaikka koko satsin uusia suuttimia, kunhan ei ryöstöhintoja maksa merkkiliikkeelle niistä samoista Bosch-osista. Vastaavia suuttimia löytyy myös monista muista Saabeista vaikkapa purkaamolta, varsinkin Trionic 5 tapauksessa.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
JouniCSE
"Hölösuu"
Viestit: 1590
Liittynyt: Ke Heinä 09, 2003 18:03
Paikkakunta: Kangasala

Re: Suutin jumissa

Viesti Kirjoittaja JouniCSE »

Juxu kirjoitti:Onko muilla ollut vastaavaa vikaa?

Tänään alkoi saab käymään kolmella pytyllä ja vein auton kouvolan Laakkoselle. Tämmöinen diagnoosi tuli viasta: "Jokin suuttimista, luultavasti numero 3 jumissa, puristukset mitattu, olivat aivan OK. Tankkiin lisätty polttoaineesen sekoittuva puhdistusaine, jos vika uusiutuu on 1 tai kaikki suuttimet uusittava."

Vian olivat todenneet/arvanneet, kun olivat moottorin ollessa sammuksissa käyttäneet suuttimia yksi kerrallaan ja numerosta kolme oli kuulunut erilainen ääni kuin muista. Kuulostaa melko halvalta tuo suuttimien uusiminen, myyjä arveli hinnaksi muutama sata euroa kappale. Toivottavasti nyt puhdistusaineet auttaisivat... Nyt ainakin taas toimii normaalisti.

Samalla käynnillä kävi myös ilmi, että auton sytytyskasetti kuului siihen takaisinkutsukampanjaan, ei vain kutsua ollut minulle tullut, mutta vaihtoivat sen nyt samalla (siinä ei kuulemma kuitenkaan vikaa ollut). Vaihtoivat myös uudet tulpat.
Ja taas apinaa koijataan. Suuttimia voipi tilailla vaikka: http://www.vpv-motorracing.com/

Jos autolla on ajettu 200tkm+ niin ei huono idea uusia kaikkia, luultavasti kulutus pienenee ja käynti muuttuu tasaisemmaksi.
Juxu
"Ruisku"
Viestit: 138
Liittynyt: Ti Touko 30, 2006 12:04
Paikkakunta: Kouvola

Viesti Kirjoittaja Juxu »

Forten aineet olivat laittaneet tankkiin. Autolla on ajettu 188tkm, joten ilmeisesti olisi hyvä uusia kaikki suuttimet jos vielä jumii. Merkkiliikkeestä en tosiaankaan taida niitä siinä tapauksessa ostaa... Toistaiseksi toimii vielä.
900C 4d -89
MB GLK -11
Buster L -04
exät: 9-3 2.0t -99, 9-5 2.3t vector wagon -04, 9-3 SC Aero 2.8TS A -07, 9-5 Wagon 1.9TiD Vector Griffin A -09, 9-5 TiD4 Linear A -10
V-M
"Hölösuu"
Viestit: 3105
Liittynyt: Ma Marras 03, 2003 09:01
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja V-M »

Suuttimien pesu esim. alppilan autohuollossa (Hesa) maksaa n.30e/suutin ja silloin uusivat kaikki ns. kuluvat osat myös tuohon hintaan.

Ei niitä kannata kaikkia uusia? Oon testaillut aika paljon suuttimia ja ei niissä ole juuri havaittavaa eroa onko ajettu 100tkm tai 300tkm. Ei suihkun muodostuksessa eikä virtaus ominaisuuksissa. Vain mekaanisesti rikkonaista ei saa toimimaan, kaikki muut olen itse ainakin saanut pelittään ja sarjan erotkin on saanut aina alle 5% (yleensä kylläkin alle 3%)

Se tankiin laitettava saattaa parantaa tilannetta mutta toisaalta se myös irroittaa muualta linjasta moskaa. Paras tulos saadaan irto suuttimiin.
Omassa puhdistus "laitteistossa" on 50/50 suhteella bensaa ja tuota puhdistusnestettä.

V-M
Peug 505 -85 Turbo Inj.+ Opel Manta A -70 + Saab 9000 CSE 2.3TA -94 + 9-5 AERO 2.3TSA -00
+ Maserati 3200 GTA -01 + Opel Insignia 2L turbo 4x4 -10 #2135
Vastaa Viestiin