9-3tid

Ensimmäinen uuden ajan malli. Vuodet 1994-2003.
Vastaa Viestiin
nikopi
"Tuplakaasari"
Viestit: 77
Liittynyt: To Marras 24, 2005 11:39
Paikkakunta: Happijoki/Kauhajoki/Muu maailma

9-3tid

Viesti Kirjoittaja nikopi »

Kävin liikkeessä ihmettelemässä tuollaista 9-3tidiä ja aloin paria asiaa ihmetellä ko autossa. Koeajolle ei ollut mahdollisuutta kun jostain syystä lullassa oli vielä kesärenkaat alla.

Ensinnäkin sisällä koitettaessa ei lähtenyt käyntiin kuin apuvirralla,vaikka ilman apuvirtaa jaksoi pyörittää moottoria. Kyse ilmeisesti siitä diisselin sammuttimesta, johon ei tullut virtaa tarpeeksi? Kun pata saatiin tulille niin mielestäni piti melko kovaa ääntä, se johtunee kuitenkin siitä että pelleiltiin sisätiloissa. Hälytin oli melko ovela, avain oli virtalukossa ja minä menin avaamaan peräluukun niin hälytin alkaa huutaa. Hälytin huusi myös avaamalla oven avaimien ollessa virtalukossa. missä lienee vika:?: Virrat kytkiessä pois päältä kuului jostain virtalukon/keskikonsolin alueelta jotain ihme rätinää. Sisusta paikoin naarmuilla ja puskurit ruvella. Jää ostamatta.
BMW 530d touring M-sport e39, Honda XL 600V
VW Caravelle Syncro -89 'sturmwagen' AKA 'mörkö'
Every dog has his day.
snuggles
"Hölösuu"
Viestit: 1140
Liittynyt: Ma Marras 29, 2004 07:45

Viesti Kirjoittaja snuggles »

Jep, dieselit roplattaa isommin :)
Jos se rätinä oli vähänkään jotain surinantyylistä, niin todennäköisesti se kuuluisa sisätilan lämpöanturin tuuletin reistaa. Helppo/halpa korjata itse.
Jos kovinkin hitaasti pyörittää niin ei ehkä lähde, yleensä kyllä herkkiä starttaamaan.
Taas voisi veikkailla niitä paluuletkuja syyksi, jos ei auto heti starttaa.
Nekin on muutaman euron homma vaihtaa...
Zandmann
"Turbo"
Viestit: 203
Liittynyt: Ti Syys 06, 2005 08:45
Paikkakunta: Hyvinkää

Viesti Kirjoittaja Zandmann »

snuggles kirjoitti: Taas voisi veikkailla niitä paluuletkuja syyksi, jos ei auto heti starttaa.
Nekin on muutaman euron homma vaihtaa...
...ja muutaman tunnin jos on päässeet kovin haperoiksi. Ja ekan vaihdon jälkeen melkein suosittelen ottamaan vuosittaisen homman siitä, helpottaa elämää kummasti.
nikopi kirjoitti:Jää ostamatta.
Tuosta TiD:stä vielä: Älä ihmeessä jätä ostamatta. Pitäähän se meteliä enemmän kuin bensapeli mutta tsekkaas kulutus, nostaa virneen se. Samoin varustetaso on TiD:ssä usein aika kohdallaan. Paljon on muitakin hyviä puolia joita ei sovi jättää katsomatta.
Joka autossa on tyyppivikansa, näissä niitä vain tuntuu olevan kovin vähän. Pahimpana voi melkein sanoa olemattoman jälleenmyyntiarvon. No, eihän sitä kaikkea voi saada. ;)

-Janne-
Saab 9-3 TiD '99
snuggles
"Hölösuu"
Viestit: 1140
Liittynyt: Ma Marras 29, 2004 07:45

Viesti Kirjoittaja snuggles »

Zandmann kirjoitti:Pahimpana voi melkein sanoa olemattoman jälleenmyyntiarvon. No, eihän sitä kaikkea voi saada.
Niin on, halvalla menevät kyllä. Tässä tapauksessahan se on melekeen ostajan etu, tosin :wink:
Fred Scuttle
"Viggen"
Viestit: 571
Liittynyt: La Touko 27, 2006 10:38

Viesti Kirjoittaja Fred Scuttle »

Itse ostin pari kuukautta sitten, eikä vielä kaduta. Vaihtoehtona oli 98-99- malliset 9-5:t, mutta polttoainekulut ratkaisivat. Oulussa olisi ainakin myyjän mukaan huippuhyvä tax-free 9-3, jota menisin katsomaan, jos en olisi jo ostanut autoa.
http://www.nettiauto.com/viewVehicle.php?id_car=957879
nikopi
"Tuplakaasari"
Viestit: 77
Liittynyt: To Marras 24, 2005 11:39
Paikkakunta: Happijoki/Kauhajoki/Muu maailma

Viesti Kirjoittaja nikopi »

Mitä olette mieltä tuosta hälytin hommasta? Mun mielestä ei kuuluisi hälyttää, jos ovet auki ja avaimet vielä sisällä. Hieman epäilen rätinän aiheuttavan tämän ongelman, joku sähkö onkelma siis. Virtalukossa mahdollisesti vikaa? Kulutus varmasti hymyilyttäis, sen takia sitä kävin katsomassaki. Tehoakin riittävästi, muistaakseni myyjä sanoi 92kW.
BMW 530d touring M-sport e39, Honda XL 600V
VW Caravelle Syncro -89 'sturmwagen' AKA 'mörkö'
Every dog has his day.
SAABMikko
"Turbo"
Viestit: 229
Liittynyt: Ma Maalis 08, 2004 12:43
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja SAABMikko »

No eihän tuo hälyttimen toiminta kuulosta normaalilta. Voihan sitä tingata, että liike sen korjauttaisi.
nikopi kirjoitti:Ensinnäkin sisällä koitettaessa ei lähtenyt käyntiin kuin apuvirralla,vaikka ilman apuvirtaa jaksoi pyörittää moottoria. Kyse ilmeisesti siitä diisselin sammuttimesta, johon ei tullut virtaa tarpeeksi?
:?

Ensin tulee mieleen että akku on entinen... Kyllähän nämä vähän enemmän akkuja syö kun esim. Eberiä paljon käyttää. (Senkin toiminta kannattaa muuten testata!) Tämäkin "vika" pitää tietysti tingata pois. Eli uusi laatuakku paikoilleen, niin iso kuin mahtuu.
nikopi kirjoitti:Hieman epäilen rätinän aiheuttavan tämän ongelman, joku sähkö onkelma siis.
Minäkin veikkaan, että "rätinä" on melko varmasti peräisin siitä ilmastoinnin anturista. Paskottuu/menee väljäksi ajan mittaan.

Koeajohan tietysti kertoo paljon. Jos on kunnossa, niin lähtee melko terävästi. Jos tuntuu laiskalta, on ilmamassamittari melko varmasti entinen. Hakutoiminnolla löytyy paljon infoa...

Muuttuvasiipisessä turbossa on tuo 92 kW, vanhemmassa (helpompi virittää) 85 kW. Vaihtui loppuvuodesta 2000.

TiD:ä voin kyllä suositella. Tästä kyseisestä yksilöstä ei kieltämättä kovin hyvää vaikutelmaa saanut, kun vieläpä naarmuja yms. piisaa. Hinta tietysti ratkaisee.
#2086
9-3 SC 2,0t BioPower Vector TX A -10
9-3 SC TiDS Vector A -08
900i -89
snuggles
"Hölösuu"
Viestit: 1140
Liittynyt: Ma Marras 29, 2004 07:45

Viesti Kirjoittaja snuggles »

Jep, jos liikkeestä ostat niin kannattaa koittaa tingata kaikista vioista.

Eeberiä jos testaan siitä tai muista autoista, niin kannattaa laittaa se käymään manuaalisesti SIDistä, aukaista konepelti ja tarkkailla kädellä kokeilemalla, että rintapellissä kiinnioleva Eberin pumppu toimii.
Jos Eber ei tohota kuin vähän aikaa ja lopettaa niin voi olla pumppu rikki, ajossa taas toimii siinätapauksessa katkotta kun moottori kierrättää veden.

Jos jarruttaessa tuntuu ravistavan niin neuvoisin suosiolla jättämään väliin, itselle tullut kalliiksi.
Fred Scuttle
"Viggen"
Viestit: 571
Liittynyt: La Touko 27, 2006 10:38

Viesti Kirjoittaja Fred Scuttle »

snuggles kirjoitti:Jep, jos liikkeestä ostat niin kannattaa koittaa tingata kaikista vioista.

Eeberiä jos testaan siitä tai muista autoista, niin kannattaa laittaa se käymään manuaalisesti SIDistä, aukaista konepelti ja tarkkailla kädellä kokeilemalla, että rintapellissä kiinnioleva Eberin pumppu toimii.
Jos Eber ei tohota kuin vähän aikaa ja lopettaa niin voi olla pumppu rikki, ajossa taas toimii siinätapauksessa katkotta kun moottori kierrättää veden.

Jos jarruttaessa tuntuu ravistavan niin neuvoisin suosiolla jättämään väliin, itselle tullut kalliiksi.
Jarrujen korjausko tuli kalliiksi?
snuggles
"Hölösuu"
Viestit: 1140
Liittynyt: Ma Marras 29, 2004 07:45

Viesti Kirjoittaja snuggles »

Tuolta voit Fred lukea mun Monologia. Toivottavasti ei tule enää postauksia.
http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic ... sc&start=0
Kokonaishintaa ei viitsi edes ajatella.
Vastaa Viestiin