9-3 2,0t -01 125kw uusi putki
Mullahan on siis lpt T5:n johon tuo hukkaportin tangon kiertäminen vaikuttaa melkoisesti. Koska topicissak on kyseessä 125kw versio (ja T7), mankkuvenahan noissa hoitaa paineen noston eli softa vaihtoon, ilman muuta.
Olen asentanut ahtopainemittarin jonka kanssa loggeri antaa aika samoja tuloksia. Nyt muitelen että yksi kierros olisi vastannut 0,02 baria tosin ekalla kokeilulla aikoinaan kymmenen kierrosta nosti paineet yli 1 barin joka on reilusti liikaa, männänpistiäinen uhkaa. Nyt on paineet siinä 0,6 barin kohdalla. Vedoissa jälkiasennettu mankkuvena tosin nostaa hetkeksi paineet yli 0,7 jonka jälkeen tullaan siihen 0,6:een. Yli 5000 rundin paineet nousee sitten 0,8:aan.
Putkistona on Ferritan vapaahönkivä catback ja dp:nä orkkis mehupilli. Vaihdan tuossa kohta isomman dp:n joten otan logia tilanteesta orkkis dp:llä ja 3" röörillä. Softahan on vakio. Uskoisin tuohon yläpään hönkään vaikutusta olevan. Mutta ero on varmaan aika marginaalinen. Optimoitua softaahan se vaatii ja että rauta vastaa sitä.
Olen asentanut ahtopainemittarin jonka kanssa loggeri antaa aika samoja tuloksia. Nyt muitelen että yksi kierros olisi vastannut 0,02 baria tosin ekalla kokeilulla aikoinaan kymmenen kierrosta nosti paineet yli 1 barin joka on reilusti liikaa, männänpistiäinen uhkaa. Nyt on paineet siinä 0,6 barin kohdalla. Vedoissa jälkiasennettu mankkuvena tosin nostaa hetkeksi paineet yli 0,7 jonka jälkeen tullaan siihen 0,6:een. Yli 5000 rundin paineet nousee sitten 0,8:aan.
Putkistona on Ferritan vapaahönkivä catback ja dp:nä orkkis mehupilli. Vaihdan tuossa kohta isomman dp:n joten otan logia tilanteesta orkkis dp:llä ja 3" röörillä. Softahan on vakio. Uskoisin tuohon yläpään hönkään vaikutusta olevan. Mutta ero on varmaan aika marginaalinen. Optimoitua softaahan se vaatii ja että rauta vastaa sitä.
SS-K #1367 \ STCF #44
9-3 2.0t Sport -00 Junnustage 1
"Elämää varmaan löytyy ilman 500 hv:tä mutta veikkaanpa että se on melkoista nyhräämistä"
- Eki Mustakari -
9-3 2.0t Sport -00 Junnustage 1
"Elämää varmaan löytyy ilman 500 hv:tä mutta veikkaanpa että se on melkoista nyhräämistä"
- Eki Mustakari -
-
- "Viggen"
- Viestit: 529
- Liittynyt: To Loka 16, 2003 19:13
- Paikkakunta: Tampere
Ehkä mun alkuperäinen hukkis oli sitten vaan väsynyt mutta ei sillä peruspaineita ylös saanut vaikka mitä teki. Ahtimena tosin ei ole T25 vaikka siinä sen hukkis olikin. Nyt paikalla Pro Turbon hukkis jolla perusperuspaineet ilman kiristystä 0,8 ja nyt mulla on se säädetty johonkin 0,9 kieppeille.Juusokas kirjoitti:Olen asentanut ahtopainemittarin jonka kanssa loggeri antaa aika samoja tuloksia. Nyt muitelen että yksi kierros olisi vastannut 0,02 baria tosin ekalla kokeilulla aikoinaan kymmenen kierrosta nosti paineet yli 1 barin joka on reilusti liikaa, männänpistiäinen uhkaa. Nyt on paineet siinä 0,6 barin kohdalla. Vedoissa jälkiasennettu mankkuvena tosin nostaa hetkeksi paineet yli 0,7 jonka jälkeen tullaan siihen 0,6:een. Yli 5000 rundin paineet nousee sitten 0,8:aan.
9-5 2.3t Biopower A -08
Ex: 9-5 Aero Wagon A -05
Ex: 900 SE 2.0T -95 Maptun stage 6
Ex: 9-5 Aero Wagon A -05
Ex: 900 SE 2.0T -95 Maptun stage 6
Ei kannata olla muistin varassa. WISin mukaan yksi kierros on 0,02 bar, eli kymmenellä tulisi 0.2 baria lisää EDIT: senhän tuossa jo totesitkin.Juusokas kirjoitti:Eikös kymmenen kierrosta ole hitusen liikaa! Yksi kierros vastaa muistaakseni 0,05 bar muutosta eli tuolloinhan tulisi 0,5 baria lisää. Muutaman kiekan kai uskaltaa veivata, toisaalta ahtopainemittari on aika välttämätön ettei ahtoja tule liikaa.
Itse aloin kiristysoperaatioon sen takia kun 3" dp:n vaihdon jälkeen alkoi alakiekat tuntumaan entistäkin hengettömältä.
9-3X 2.0T XWD -10 BioPower,
9-5 2.3t -00 US specs BP steg 1,
9-3 Aero Cab -04 Lime BP Steg 7,
9-3 "Aero" Cab -05 BP Steg 1,
#1767, MB CLS 350CDI -11
Mörinää
Mites tämmösessä T7 Aerossa, kun ensin ajattelin tuota 3" puolisatsia Avgasilta, mutta nyt olen miettinyt että talven takia ei varmaan kauheen järkevää alkaa viritteleen. Puolisatsi lähinnä "miehekkäämpien" äänien takia ja myöhemmin softapuolta.
Jonkin aikaa ajelisin vakiosoftalla ja siinä 3" puolisatsi, mutta tuo vastapaine tippuu aikalailla ja kun ei olla varsinaisella ahtoalueella alkaa se todennäköisesti syömään alavääntöä. Myöhemmin ajattelin sitten hommata tuon Steg2 Maptun, notta edes jonkin aikaa vakio kytkin kestäisi(pieni ero steg2 vs. steg3 ,mutta voi olla ratkaiseva) ja softa vastaisi putkea, niin ja onhan tuo Steg2 aika eksoottinen, kun näitä juttuja on lukenut, kaikki vaan puhuu steg1 ja steg3:sta
Tuleekohan tuolla steg2 softalla yhtään lisää alavääntöä, jolla kompensoitaisiin tuo puolisatsin aiheuttama alavääntö hävikki?
Jonkin aikaa ajelisin vakiosoftalla ja siinä 3" puolisatsi, mutta tuo vastapaine tippuu aikalailla ja kun ei olla varsinaisella ahtoalueella alkaa se todennäköisesti syömään alavääntöä. Myöhemmin ajattelin sitten hommata tuon Steg2 Maptun, notta edes jonkin aikaa vakio kytkin kestäisi(pieni ero steg2 vs. steg3 ,mutta voi olla ratkaiseva) ja softa vastaisi putkea, niin ja onhan tuo Steg2 aika eksoottinen, kun näitä juttuja on lukenut, kaikki vaan puhuu steg1 ja steg3:sta
Tuleekohan tuolla steg2 softalla yhtään lisää alavääntöä, jolla kompensoitaisiin tuo puolisatsin aiheuttama alavääntö hävikki?
Mitäs se vuodenaika liittyy virittelyyn?
Ei kait lumikeleillä ole mitään haittaa jos kytkin on vielä suurinpiirtein vakio ja kaasullakin on enemmän kuin kaksi asentoa.
Ei kait lumikeleillä ole mitään haittaa jos kytkin on vielä suurinpiirtein vakio ja kaasullakin on enemmän kuin kaksi asentoa.
9-3X 2.0T XWD -10 BioPower,
9-5 2.3t -00 US specs BP steg 1,
9-3 Aero Cab -04 Lime BP Steg 7,
9-3 "Aero" Cab -05 BP Steg 1,
#1767, MB CLS 350CDI -11
Mörinää
>kaasullakin on enemmän kuin kaksi asentoa.
- ei ole T7 Aerossa on vain ON/OFF
>Tuskimpa tulee verrattuna steg 1:een, 1 ja 2:ssa on sama softa.
- en tiedä onko sama softa vai ei, mutta verrattuna vakiosoftaan tuleeko Steg2:sella tai millä tahansa stegillä alavääntöä lisää vai puhutaanko vain alaväännöstä jota tulisi lisää jonnekin 2500 rpm ja siittä ylöspäin?
Itseä kiinnostaisi tietää, että putoaako alavääntö huomattavasti vakiosoftalla ja 3" puolisatsilla alueella tyhjäkäynti-2500rpm ja paikkaako softa pudonneen väännön tolla alueella.
- ei ole T7 Aerossa on vain ON/OFF
>Tuskimpa tulee verrattuna steg 1:een, 1 ja 2:ssa on sama softa.
- en tiedä onko sama softa vai ei, mutta verrattuna vakiosoftaan tuleeko Steg2:sella tai millä tahansa stegillä alavääntöä lisää vai puhutaanko vain alaväännöstä jota tulisi lisää jonnekin 2500 rpm ja siittä ylöspäin?
Itseä kiinnostaisi tietää, että putoaako alavääntö huomattavasti vakiosoftalla ja 3" puolisatsilla alueella tyhjäkäynti-2500rpm ja paikkaako softa pudonneen väännön tolla alueella.
Mulla ei tuo alavääntö kaippa pudonnut mihikään vapaahönkivä putkiston jälkeen, tosin mulla on peruspaineet optimoitu samoin kuten kaikki putket ilman ottoon liityen. Nyt tuntuu potkukin joltain (joo, eihän oikeasti herne GT25 voi potkia...).
Toi alakiekkojen hengettömyys voi myös johtua siitä että vain tuntuu siltä kun yläkiekoilla on enempi tohinaa.
Eikai juuri mikään korjaa alakiekkojen hengettömyyttä, muu paitsi isompi kuutiotilavuus...
Toi alakiekkojen hengettömyys voi myös johtua siitä että vain tuntuu siltä kun yläkiekoilla on enempi tohinaa.
Eikai juuri mikään korjaa alakiekkojen hengettömyyttä, muu paitsi isompi kuutiotilavuus...
Viimeksi muokannut Juusokas, Pe Marras 24, 2006 10:26. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
SS-K #1367 \ STCF #44
9-3 2.0t Sport -00 Junnustage 1
"Elämää varmaan löytyy ilman 500 hv:tä mutta veikkaanpa että se on melkoista nyhräämistä"
- Eki Mustakari -
9-3 2.0t Sport -00 Junnustage 1
"Elämää varmaan löytyy ilman 500 hv:tä mutta veikkaanpa että se on melkoista nyhräämistä"
- Eki Mustakari -
Re: Mörinää
Hanki suosiolla samantien se Stage 3. Jos hankit kakkosen, niin päivitys on kuitenkin jossain vaiheessa edessä, usko poistesting1 kirjoitti:Mites tämmösessä T7 Aerossa, kun ensin ajattelin tuota 3" puolisatsia Avgasilta, mutta nyt olen miettinyt että talven takia ei varmaan kauheen järkevää alkaa viritteleen. Puolisatsi lähinnä "miehekkäämpien" äänien takia ja myöhemmin softapuolta.
Jonkin aikaa ajelisin vakiosoftalla ja siinä 3" puolisatsi, mutta tuo vastapaine tippuu aikalailla ja kun ei olla varsinaisella ahtoalueella alkaa se todennäköisesti syömään alavääntöä. Myöhemmin ajattelin sitten hommata tuon Steg2 Maptun, notta edes jonkin aikaa vakio kytkin kestäisi(pieni ero steg2 vs. steg3 ,mutta voi olla ratkaiseva) ja softa vastaisi putkea, niin ja onhan tuo Steg2 aika eksoottinen, kun näitä juttuja on lukenut, kaikki vaan puhuu steg1 ja steg3:sta
Tuleekohan tuolla steg2 softalla yhtään lisää alavääntöä, jolla kompensoitaisiin tuo puolisatsin aiheuttama alavääntö hävikki?
Ainaski BSR stage1 ja stage2 softat on samat. Pari lisäpollea ehkä näkyy mittauksissa plus tietenkin virivaimentimien rakenteesta ja putkiston suuremmasta halkaisijasta johtuen äänet on sporttisemmat. Persdynossa ei catback putkiston eroa huomaa.
Jos alavääntöä tulee mielestäsi lisää niin heräät hiestä märkänä kun näit unta että olit paskalla.
Jos alavääntöä tulee mielestäsi lisää niin heräät hiestä märkänä kun näit unta että olit paskalla.
Saab 9-3x 2.0T BioPower -10
#1429
#1429
-
- "Viggen"
- Viestit: 529
- Liittynyt: To Loka 16, 2003 19:13
- Paikkakunta: Tampere
Re: Mörinää
Tuolla olen kirjoitellut miten kiihdytys ajat meni vakiona, stage 1:llä, 3" putkella+vakio softalla:testing1 kirjoitti:>kaasullakin on enemmän kuin kaksi asentoa.
- ei ole T7 Aerossa on vain ON/OFF :lol:
>Tuskimpa tulee verrattuna steg 1:een, 1 ja 2:ssa on sama softa.
- en tiedä onko sama softa vai ei, mutta verrattuna vakiosoftaan tuleeko Steg2:sella tai millä tahansa stegillä alavääntöä lisää vai puhutaanko vain alaväännöstä jota tulisi lisää jonnekin 2500 rpm ja siittä ylöspäin?
Itseä kiinnostaisi tietää, että putoaako alavääntö huomattavasti vakiosoftalla ja 3" puolisatsilla alueella tyhjäkäynti-2500rpm ja paikkaako softa pudonneen väännön tolla alueella.
http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic ... E4nt%F6%2A
Pelkällä putkella on näemmä huonontunut aika alle 3000rpm ja aika on alkanut parantumaan 4000 jälkeen. Kokonaisuutena on pitkässä kiihdytyksessä selvästi nopeampi kuin vakio putkella.
9-5 2.3t Biopower A -08
Ex: 9-5 Aero Wagon A -05
Ex: 900 SE 2.0T -95 Maptun stage 6
Ex: 9-5 Aero Wagon A -05
Ex: 900 SE 2.0T -95 Maptun stage 6
Mörinää
>Hanki suosiolla samantien se Stage 3. Jos hankit kakkosen, niin päivitys >on kuitenkin jossain vaiheessa edessä, usko pois
- ei ei, nyt täytyy pitää huoli ettei mopo karkaa käsistä, kun on perheellinen
Jos kerran Maptunilla ja muillakin tuo 1 ja 2 softa ovat identtiset, niin silloinhan steg2 voi heittää suoraan vakio autoon ilman putkisto muutoksia.
Maptunin sivuilla ainakin näyttäisi virisoftalla tulevan alavääntöä roimasti enemmän kuin vakiossa, mikäli on uskomista taulukkoa.
Tossa suora linkki taulukkoon, kun en tiedä kuinka tänne lisätä kuva joka on omalla koneella:
http://www.maptun.com/webshop/products. ... storder=64
- ei ei, nyt täytyy pitää huoli ettei mopo karkaa käsistä, kun on perheellinen
Jos kerran Maptunilla ja muillakin tuo 1 ja 2 softa ovat identtiset, niin silloinhan steg2 voi heittää suoraan vakio autoon ilman putkisto muutoksia.
Maptunin sivuilla ainakin näyttäisi virisoftalla tulevan alavääntöä roimasti enemmän kuin vakiossa, mikäli on uskomista taulukkoa.
Tossa suora linkki taulukkoon, kun en tiedä kuinka tänne lisätä kuva joka on omalla koneella:
http://www.maptun.com/webshop/products. ... storder=64
Voihan sitä perheelliselläkin olla ripeämpi auto
Älä pelkää että mopo lähtisi käsistä, lähtee se kuitenkin. Steg 3:een on varmaan tyytyväinen noin viikon, sitten alkaa mielessä pyöriä sanat; pottu, gt3071, kannen porttaus, pulssipakosarjat, Spec kytkimet...
Älä pelkää että mopo lähtisi käsistä, lähtee se kuitenkin. Steg 3:een on varmaan tyytyväinen noin viikon, sitten alkaa mielessä pyöriä sanat; pottu, gt3071, kannen porttaus, pulssipakosarjat, Spec kytkimet...
SS-K #1367 \ STCF #44
9-3 2.0t Sport -00 Junnustage 1
"Elämää varmaan löytyy ilman 500 hv:tä mutta veikkaanpa että se on melkoista nyhräämistä"
- Eki Mustakari -
9-3 2.0t Sport -00 Junnustage 1
"Elämää varmaan löytyy ilman 500 hv:tä mutta veikkaanpa että se on melkoista nyhräämistä"
- Eki Mustakari -
Steg 1 :stä kannattaa siirtyä kerralla steg 3 :seen. Yksi ruuvaus hukkaportin tangolla vastaa 0,02 bar - itselläni ainakin tämä on ollut käytännössä. Ja jopa Forgen akulla. Peruspaineet sain omalla vakio akulla sinne 0,5 baariin muistini mukaan, mutta en kyllä mennyt sen enempää säätelemään.
OBD:lla näkee hyvin mm. nuo peruspaineet. Itselläni tällä hetkellä 0,42 bar OBD:n mukaan ja AutoGauge näyttelee noin 0,45 bar. Itse asensin viime talvena stage 1 :sen ja ihan hyvin onnistui. Ulkona tosin hieman vilpoisa asentaa.
OBD:lla näkee hyvin mm. nuo peruspaineet. Itselläni tällä hetkellä 0,42 bar OBD:n mukaan ja AutoGauge näyttelee noin 0,45 bar. Itse asensin viime talvena stage 1 :sen ja ihan hyvin onnistui. Ulkona tosin hieman vilpoisa asentaa.
#1882
Saab 9-3SS TTiD vm. 2008 & Mitsubishi L200 vm. 2016 & Landrover Defender Td5 vm. 2003
Saab 9-3SS TTiD vm. 2008 & Mitsubishi L200 vm. 2016 & Landrover Defender Td5 vm. 2003
Itsellä oli aikoinaan maptunin stage 1, johon tilasin koko putkiston. Putkisto vaan sattui tulemaan eurostainlessille kahdessa erässä, niin ajelin viikon verran stage 1 softalla ja ferritan catbackillä (jossa läpivirtaavat pöntöt, jota voi käyttää kiikarina)..NG900T kirjoitti:Ainaski BSR stage1 ja stage2 softat on samat. Pari lisäpollea ehkä näkyy mittauksissa plus tietenkin virivaimentimien rakenteesta ja putkiston suuremmasta halkaisijasta johtuen äänet on sporttisemmat. Persdynossa ei catback putkiston eroa huomaa.
Jos alavääntöä tulee mielestäsi lisää niin heräät hiestä märkänä kun näit unta että olit paskalla.
Tämä on siis stage 2.
Ero pelkällä catbackin vaihdolla oli selkeä spoolauksen suhteen. Ahdot pomppasi ihan erilailla tappiin. Tietty kierrosten noustessa stage 1 softa pudottaa ahtoja varsin reippaasti, kun dp&cat ei hengitä.
Stage 3 softa ja 3"dp paransi tätä ja auto veti huomattavasti paremmin "rajottajalle". (Isommat föönit on sitten asia erikseen.. )
Matalapaineisessa on varmasti vaikeampi havaita catbacin eroa, kun tuo ahtoviisari (mikä viisari??) nousee niin lyhyen matkaa paineen puolelle, niin ero ei ole niin merkittävä, kun ahtojen noustessa 0-> 1.4..
ps. crossflow IC muuttaa tuota spoolausta myös reippaasti nopeammaksi T5 autoissa, kuten loppuputkisto.
Hook
ng900/9-3/9-5 purkuosia pyörimässä tallin nurkissa pk-seudulla. Entäpä onko tarvis Tech 2:lle tai T5/T7 (bio) päivityksille? Puuttuuko pixeleitä SID/ACCssä? YV:llä tavoittaa.