Tyhjäkäynti/päästöt sekaisin kansirempan jälkeen

Ensimmäinen uuden ajan malli. Vuodet 1994-2003.
Hallu
"Hölösuu"
Viestit: 2724
Liittynyt: To Elo 14, 2003 12:32
Paikkakunta: R136a1

Viesti Kirjoittaja Hallu »

Kai sillä joku koodikin on jos CE valo syttyy??
Tai ehkä sitten ei, emmie tiä, itellä on aina koodikin häiriölle ollut...
Keijo-klubi #1860, Maja kesät Mäntsälässä ja talvet Lahdessa.
Renauly Megane 1.5 dci, Renault Scenic, Opel Frontera, Suzuki Iso-rosvo Naked, Hayabussi.
NG900SET -95
"Viggen"
Viestit: 529
Liittynyt: To Loka 16, 2003 19:13
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja NG900SET -95 »

Vaihdoin ecun sunnuntaina kun vaihdoin vakio kokoiset suuttimet paikalleen ja sen jälkeen ei ole CE syttynyt joten en tiedä olisko vikakoodeja muistissa vaikka ne Metrossa olis suostunu ne lukemaan.

Se 6 CE välähdystä joka viime viikolla tuli vanhalla eculla yli 5min tyhjäkäynnin jälkeen pitäis kyllä olla lambda jonka siis jo vaihdoin, tosin turhaan. Lambda taas todennäköisesti syttyi sen takia kun se menee ulos mittausalueeltaan CO:n ollessa 7% päälle. Näin mulle tuo pakokaasuanalyysi liikkeessä selitettiin ja kuulostaa ihan uskottavalle...
9-5 2.3t Biopower A -08
Ex: 9-5 Aero Wagon A -05
Ex: 900 SE 2.0T -95 Maptun stage 6
Hallu
"Hölösuu"
Viestit: 2724
Liittynyt: To Elo 14, 2003 12:32
Paikkakunta: R136a1

Viesti Kirjoittaja Hallu »

Jep, näin se on.
Keijo-klubi #1860, Maja kesät Mäntsälässä ja talvet Lahdessa.
Renauly Megane 1.5 dci, Renault Scenic, Opel Frontera, Suzuki Iso-rosvo Naked, Hayabussi.
testing1
"Aero"
Viestit: 429
Liittynyt: To Heinä 20, 2006 12:34

Ihmeellinen

Viesti Kirjoittaja testing1 »

Siis käy moottori kylmänä tyhjäkäyntiä n. 30s OK ja samajuttu lämpöisenä.
Eli startataan arvoilla kylmä/lämmin moottori, kunnes elektroniikka alkaa säätämään tod. näk. yhden pytyn arvoja huomatessaan, että jotain on pielessä.
Kannen plaanauksen jälkeen kansi varmaankin koeponnistettu/katsottu tarkkaan ettei ole hiushalkeamia tullut. Jos tämä on OK, niin sitten venttiilikoneiston puoli, onko puristuspaineet mitattu?

Jos kaikki anturit ja letkut liittimeineen käyty läpi ja tulpat ovat todellakin kunnossa esim vaihtamalla viallisen pytyn tulppa toiseen pyttyyn. Niin sitten lainata jostain kantta venttiilikoneistoineen ja tällä sulkea pois rautavika kannessa.

Luulis vian löytyvän jostain noista, sitten on jo pakko mennä alakerran puolelle vikaa etsimään, toisaalta puristus mittauksen luulis näyttävän jotain kummallista jos esim männässä on jotain.
NG900T
"Saabisti"
Viestit: 2235
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 21:09
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja NG900T »

NG900SET -95 kirjoitti: Tarkennuksena oireisiin vielä siis se että käynnistyksen jälkeen auto käy n.30s ihan suht kauniisti kunnes kone alkaa rykimään ja tämä pahenee mitä pidempään auto tyhjäkäynnillä on. n. 5min jälkeen alkaa ne CO arvot olemaan sitä 7-8% luokkaa ja lambda antaa hälyn kun se luultavasti menee yli mitta-alueensa. Kun sammutan auton hetkeksi ja käynnistän uudelleen niin taas se käy sen puoli minuuttia hyvin kunnes alkaa samat oireet.
Ihan jokerilla heitän voisko EGR:llä olla mitään tekemistä asian kanssa?
Kun eikös se ala toimimaan vasta hieman kylmäkäynnistyksen jälkeen.
Ja ne pakokaasupäästötkin...

Viittaan ajatuksiani siihen kun taannoin mulla kyseinen venttiili otti runkoon kiinni ja oli syy naputukseen, ja vasta hetken päästä liikkeellelähdön jälkeen tuo ilmeisestikin alkoi toimia (naputtaa).
Saab 9-3x 2.0T BioPower -10
#1429
Hallu
"Hölösuu"
Viestit: 2724
Liittynyt: To Elo 14, 2003 12:32
Paikkakunta: R136a1

Viesti Kirjoittaja Hallu »

ERG alkaa pelittämään samalla kun lambda-ohjaus + että jäähdytysnesteen lämpö pitää olla min. 60-astetta + imusrj paine alle 90kPa.
Eli jos se menee vituralleen 30sek kylmäkäynnistyksestä niin ei oikein toikaan "osu"...
Keijo-klubi #1860, Maja kesät Mäntsälässä ja talvet Lahdessa.
Renauly Megane 1.5 dci, Renault Scenic, Opel Frontera, Suzuki Iso-rosvo Naked, Hayabussi.
NG900SET -95
"Viggen"
Viestit: 529
Liittynyt: To Loka 16, 2003 19:13
Paikkakunta: Tampere

Re: Ihmeellinen

Viesti Kirjoittaja NG900SET -95 »

testing1 kirjoitti:Siis käy moottori kylmänä tyhjäkäyntiä n. 30s OK ja samajuttu lämpöisenä.
Eli startataan arvoilla kylmä/lämmin moottori, kunnes elektroniikka alkaa säätämään tod. näk. yhden pytyn arvoja huomatessaan, että jotain on pielessä.
Kannen plaanauksen jälkeen kansi varmaankin koeponnistettu/katsottu tarkkaan ettei ole hiushalkeamia tullut. Jos tämä on OK, niin sitten venttiilikoneiston puoli, onko puristuspaineet mitattu?

Jos kaikki anturit ja letkut liittimeineen käyty läpi ja tulpat ovat todellakin kunnossa esim vaihtamalla viallisen pytyn tulppa toiseen pyttyyn. Niin sitten lainata jostain kantta venttiilikoneistoineen ja tällä sulkea pois rautavika kannessa.

Luulis vian löytyvän jostain noista, sitten on jo pakko mennä alakerran puolelle vikaa etsimään, toisaalta puristus mittauksen luulis näyttävän jotain kummallista jos esim männässä on jotain.
En tiedä ponnitiko Tammerdiesel hiushalkeamien varalta mutta ennen plaanausta tätä ongelmaa ei ainakaan ollut ja luulis ettei niitä halkeamia ole koneistuksessa tai takaisin laitossa tullut. Puristuspaineita en vielä ole mitannut. Pitäis saada kaivettua mittaria paketista ulos... Ehkä tänään sais sen aikaiseksi. Tulppia olen koittanut 3 eri sarjaa joten niistä ei pitäis olla kiinni.
9-5 2.3t Biopower A -08
Ex: 9-5 Aero Wagon A -05
Ex: 900 SE 2.0T -95 Maptun stage 6
NG900SET -95
"Viggen"
Viestit: 529
Liittynyt: To Loka 16, 2003 19:13
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja NG900SET -95 »

Tuohon EGR:n en ole perehtynyt lainkaan.Mitä komponentteja siihen vois koittaa vaihtaa? Hiilisuodattimen huohotusventtiilin vaihtoa eilen koitin myös mutta se ei vaikuttanut mihinkään. Deportivolle muuten kiitokset osista joita olen hänen autostaan saanut lainailla. Olis tullut aika kalliiksi ostella uusia osia vain testimielessä...
9-5 2.3t Biopower A -08
Ex: 9-5 Aero Wagon A -05
Ex: 900 SE 2.0T -95 Maptun stage 6
Hallu
"Hölösuu"
Viestit: 2724
Liittynyt: To Elo 14, 2003 12:32
Paikkakunta: R136a1

Viesti Kirjoittaja Hallu »

Aika vaikee kuvitella että on mekaaninen vika jos käy käynnistyksen jälkeen jonni aikaa ok, jos olis mekaaninen niin ei kai se osais käydä ollenkaan.
WISsissä on aika hyvin selitetty miten mikin härpäke toimii, ja milloin, että melkeen sitä vaan lukemaan ja miettimään että natsaako sun ongelmaan.
Selkeesti jotain tapahtuu käynnistyksen jälkeen, ja ei merkitystä onko kuuma/kylmä kone, siitä on hyvä lähtee WISsiä tutkailemaan :)
Keijo-klubi #1860, Maja kesät Mäntsälässä ja talvet Lahdessa.
Renauly Megane 1.5 dci, Renault Scenic, Opel Frontera, Suzuki Iso-rosvo Naked, Hayabussi.
NG900SET -95
"Viggen"
Viestit: 529
Liittynyt: To Loka 16, 2003 19:13
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja NG900SET -95 »

Vaihdoin viikonloppuna tuon poikki menneen vesilämpöanturin uuteen eikä sillä ollut käyntiin vaikutusta.

Aamulla pakokaasutestiin mennessä auto kävi mielestäni taas ihan kohtuullisesti mutta juuri halliin ajaessa ei auto tahtonut käydä sen vertaa tyhjäkäyntiä että olisin saanut sitä hallin ramppia ylös sisään. Kierrokset tipahti 500rpm tuntumaan ja ahto mittari -0,2-0,1 välillä eli ei ihan jokaisella pytyllä käynyt. No reilulla kaasuttelulla kone sen verran tokeni että sain autoin halliin ja mittaus saatiin tehtyä. Tulos CO 3.9-7,5% eli huonompi kuin kertaakaan. Kun mittaus oli ohi ja ajelin hetken niin muutaman liikennevalon jälkeen tyhjäkäynti oli taas yllättävän hyvä.

Tässä tähän mennessä vaihdetut osat:
-Termostaatin vieressä oleva lämpötila-anturi vaihdettu
-MAP vaihdettu
-Lambda vaihdettu
-Tyhjäkäyntiventtiili vaihdettu
-3 kpl suorasytyskasetteja kokeiltu
-3 sarjaa tulppia vaihdettu
-Polttoainesuuttimet vaihdettu
-Moottorinohjausboxi vaihdettu
-Hiilisuodattimen huohotusventtiili vaihdettu
-Järjestelmä on paineistettu 1bar, ei suuria vuotoja

Vika on kyllä selvästi lämpötila riippuvainen koska ennen kuin lämpö viisari lähenee puoliväliä kylmänä käy ihan hyvin, lukuunottamatta kylmäkäynnistyksen ensimmäistä 10 sekuntia jolloin tuntuu käyvän kolmella. Lämpimänä kun sammuttaa koneen ja käynnistää uudestaan niin käy taas hetken hienosti. Mulla ainakin loppuu ideat joten lyön hanskat tiskiin tämän vian selvittämisen osalta ja varaan ajan metroon. Saavat poijat siellä selvittää mistä kiikastaa.
9-5 2.3t Biopower A -08
Ex: 9-5 Aero Wagon A -05
Ex: 900 SE 2.0T -95 Maptun stage 6
Hallu
"Hölösuu"
Viestit: 2724
Liittynyt: To Elo 14, 2003 12:32
Paikkakunta: R136a1

Viesti Kirjoittaja Hallu »

Tuosta anturista vielä, että vaihdoitko kannen päädyssä olevan joka on flektin ohjaukseen ja vai kuten aikaisemmin viittasin anturin joka on imusarjan alla, 3-4 pytyn välissä?
Tämä antaa tietoa trionicille.
Keijo-klubi #1860, Maja kesät Mäntsälässä ja talvet Lahdessa.
Renauly Megane 1.5 dci, Renault Scenic, Opel Frontera, Suzuki Iso-rosvo Naked, Hayabussi.
NG900SET -95
"Viggen"
Viestit: 529
Liittynyt: To Loka 16, 2003 19:13
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja NG900SET -95 »

93t sport kirjoitti:Tuosta anturista vielä, että vaihdoitko kannen päädyssä olevan joka on flektin ohjaukseen ja vai kuten aikaisemmin viittasin anturin joka on imusarjan alla, 3-4 pytyn välissä?
Tämä antaa tietoa trionicille.
Se oli se tuo flektin ohjauksen anturi sitten jonka rikoin ja vaihdoin. Se imusarjan anturi on vielä vaihtamatta. Täytyy kysyä metrosta hintaa sille tai jos sais sen jostain lainaan. Millä se muuten irtoaa? Pääseekö normi hylsyllä koittamaan?
9-5 2.3t Biopower A -08
Ex: 9-5 Aero Wagon A -05
Ex: 900 SE 2.0T -95 Maptun stage 6
Hallu
"Hölösuu"
Viestit: 2724
Liittynyt: To Elo 14, 2003 12:32
Paikkakunta: R136a1

Viesti Kirjoittaja Hallu »

Ite ostin motonetistä, mutta en oo asentauunu en oo sata varma että onko ees oikeanlainen :D
Makso muutaman euron...

WISsin mukaan vaan irrotetaan, ja uus tilalle, mutta on se muistaakseni paskassa paikassa, ahdasta... :roll:
Keijo-klubi #1860, Maja kesät Mäntsälässä ja talvet Lahdessa.
Renauly Megane 1.5 dci, Renault Scenic, Opel Frontera, Suzuki Iso-rosvo Naked, Hayabussi.
Hallu
"Hölösuu"
Viestit: 2724
Liittynyt: To Elo 14, 2003 12:32
Paikkakunta: R136a1

Viesti Kirjoittaja Hallu »

Tossa mittausarvoja...

Kuva
Keijo-klubi #1860, Maja kesät Mäntsälässä ja talvet Lahdessa.
Renauly Megane 1.5 dci, Renault Scenic, Opel Frontera, Suzuki Iso-rosvo Naked, Hayabussi.
Juusokas
"Hirsch"
Viestit: 722
Liittynyt: Ma Huhti 12, 2004 23:07
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Juusokas »

Taistelin itse aikoinani pari vuotta liian korkeiden päästöjen, liian korkean tyhjäkäynnin kanssa og 16v satkulla. Kaikki muut kävin läpi eikä mitään vaikutusta. Kooditkaan eivät mitään kertoneet. Siitä anturistakin olin mitannut arvot ja kaikki näytti OK:lta. Kuintenkin vaihdoin sen ja voila, kone tuli laakista kuntoon. Maksoi muutaman euron Motonetissä. Välillä se on pienestä kiinni...
SS-K #1367 \ STCF #44
9-3 2.0t Sport -00 Junnustage 1
"Elämää varmaan löytyy ilman 500 hv:tä mutta veikkaanpa että se on melkoista nyhräämistä"
- Eki Mustakari -
Vastaa Viestiin