raitisilmansuodattimen poisto talveksi / aktiivihiili

Ensimmäinen uuden ajan malli. Vuodet 1994-2003.
Vastaa Viestiin
mjava
"Turbo"
Viestit: 290
Liittynyt: Ke Heinä 05, 2006 21:12
Paikkakunta: Tampere

raitisilmansuodattimen poisto talveksi / aktiivihiili

Viesti Kirjoittaja mjava »

Onko kokemuksia / kommentteja talviajosta ilman raitisilmasuodatinta? Ongelmana on monille tuttu lasien huurtuminen.

Katselin suodatinta, ja sieltä löytyi edellisen omistajan viritys: harmaata vaahtomuovia (samaa ainetta, kuin liesituulettimissa) pahvikehyksessä. Koko viritys oli aika kostea.

Nyt on pari ongelmaa:
1. En ihan tarkkaan tiedä, miltä suodattimen tulisi näyttää.
2. Kun ostaa uuden, tuleeko siihen kaikki tarvittavat hilut mukana?
3. Kestääkö aktiivihiilisuodatin vettä?
4. Onko kokemuksia talviajosta ilman suodatinta, nykytalvessahan suodatin kastuu / kostuu helposti ja kuivaminen ei ole kovin nopeeta.

Jos jollakin sattuisi olemaan kuva "oikeasta" suodattimesta, olisin kiitollinen.
NG 9-5 2.0 Aero XWD -10
96 Super -78

Edelliset:
99 Turbo S -80, 9-3 Aero Cab Aut -01, 9-3 SS Vector TX 1.9TTID -11, 9-3 2.0t -01, 900S 2.0 -94, 90 2.0 -85
Tyny
"Aero"
Viestit: 320
Liittynyt: Ma Maalis 07, 2005 22:37
Paikkakunta: Kouvola

Viesti Kirjoittaja Tyny »

Miksi talvella pitäisi ajaa ilman raitisilmasuodatinta?
Se on kuitenkin täysin käyttötavaraa eikä hintakaa mikää älytön, että ei vois vaihdella kun vanha menee huonoksi.
Kun ostat uuden siinä tulee mukana se suodatin. Ei ole mitään hiluja.
Helppo homma vaihtaa itse jos ei ole täysin "kädetön".

Itse ostin viimeeksi paikallisesta varaosakaupasta jonkun tarvikemallisuodattimen joita olisi saanut 3 alkuperäisen hinnalla.
Turha tuollaisista maksaa extraa kun saa vaihtaa vuosittain.
Sammy 9-3
"Ruisku"
Viestit: 106
Liittynyt: Ti Loka 18, 2005 17:46
Paikkakunta: ItäHellsinki

Viesti Kirjoittaja Sammy 9-3 »

Mulla kanssa pahvimalli jossa vaahtomuovia. Ei ole entisen omistajan viritys vaan niitä on pahvisia ja muovisia. Toimii toi pahvinenkin. Kerran vuodessa vaihdan.
Saab 9-3 2.0t sport business -00
MrG
"Aero"
Viestit: 409
Liittynyt: Su Elo 07, 2005 16:23

Re: raitisilmansuodattimen poisto talveksi / aktiivihiili

Viesti Kirjoittaja MrG »

mjava kirjoitti: 4. Onko kokemuksia talviajosta ilman suodatinta, nykytalvessahan suodatin kastuu / kostuu helposti ja kuivaminen ei ole kovin nopeeta.
Sen verran on kokemuksia, että lasit pysyy paremmin auki eikä pölyä tullut autoon yhtään sen enempää kuin kesällä suodatin paikoilla ajaessa.
Muksu
"Hölösuu"
Viestit: 1081
Liittynyt: Su Touko 30, 2004 19:19
Paikkakunta: Kerava

Viesti Kirjoittaja Muksu »

Tuossa pari viikkoa sitten tein autolle pienen valohoidon. Putsasin tuolta kaukalosta nuo kuvassa näkyvät lehdet ja puhalsin suodattimen puhtaaksi paineilmalla.

Kuva

Kuvan suodin on Motonetin Italialaisvalmisteinen tekele, jonka kesällä ostin.
Vetokoukku on brutaalin miehen peruutustutka

Volvo V50, 2012
mjava
"Turbo"
Viestit: 290
Liittynyt: Ke Heinä 05, 2006 21:12
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja mjava »

taidampa koittaa, ilman suodatinta jonkun aikaa. Käyn kuitenkin uuden hakemassa, jotta kevääksi on sitten valmiina. Jos suodatinta ei ole, ei siellä mikään kerää kosteuttakaan. Talvi-ilmassa kun ei oikein ole mitään suodatettavaakaan. Kiitos vastauksista ja kuvasta.
NG 9-5 2.0 Aero XWD -10
96 Super -78

Edelliset:
99 Turbo S -80, 9-3 Aero Cab Aut -01, 9-3 SS Vector TX 1.9TTID -11, 9-3 2.0t -01, 900S 2.0 -94, 90 2.0 -85
NG900T
"Saabisti"
Viestit: 2235
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 21:09
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja NG900T »

On tuo vaan sellanen paskapesäke, että mä en kyllä ilman suodatinta ajais, edes talvella.
Saab 9-3x 2.0T BioPower -10
#1429
eklunto1
"Hölösuu"
Viestit: 1081
Liittynyt: To Maalis 10, 2005 19:48
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja eklunto1 »

Olen samaa mieltä siitä että suodatinta kannatta käyttää ja myös vaihtaa Suomen oloissa riittävän usein. Jos ajaa ilman suodatinta, niin ilmastointiin menee varmasti roskia talvellakin.
Ostin eilen motonetistä uuden aktiivihiili suodattimen. Hinta tasi olla jopa 20€. Vanha suodatin oli ihan täynnä roskaa ja ikkunat huurteessa jos ei AC ollut päällä. Uusi suodatin ja roskat kourusta pois ja eipä enää huurru. Vanhassa 900:ssa oli tuo raitisilman otto fiksummin toteutettu kuin NG900 / 9-3:sssa.
Tommi - Jäsen 2001
Saab NG 9-5 Aero XWD ja 9-5 2.3 Turbo Wagon
Saab 900 OG Cabriolet Turbo ja Saab 99
Saab 96
Muksu
"Hölösuu"
Viestit: 1081
Liittynyt: Su Touko 30, 2004 19:19
Paikkakunta: Kerava

Viesti Kirjoittaja Muksu »

eklunto1 kirjoitti:Vanhassa 900:ssa oli tuo raitisilman otto fiksummin toteutettu kuin NG900 / 9-3:sssa.
Juu, OG:n kourusta oli aina helppo kahmaista irtosälä pois kun peltiä aukoi...myös suodinta oli helppo välillä paineilmalla vähän siistiä, kun ei tarvinnut purkaa mitään.
Vetokoukku on brutaalin miehen peruutustutka

Volvo V50, 2012
Vastaa Viestiin