Tyhjäkäynti/päästöt sekaisin kansirempan jälkeen

Ensimmäinen uuden ajan malli. Vuodet 1994-2003.
Hallu
"Hölösuu"
Viestit: 2724
Liittynyt: To Elo 14, 2003 12:32
Paikkakunta: R136a1

Viesti Kirjoittaja Hallu »

Olisko toi sopiva sulle...

GM-900 16V-moott valvonta VALKEA (M12x1,5). . . . . . . . . 37-3339 10.90 ???
Keijo-klubi #1860, Maja kesät Mäntsälässä ja talvet Lahdessa.
Renauly Megane 1.5 dci, Renault Scenic, Opel Frontera, Suzuki Iso-rosvo Naked, Hayabussi.
NG900SET -95
"Viggen"
Viestit: 528
Liittynyt: To Loka 16, 2003 19:13
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja NG900SET -95 »

Ilmeisesti tuo ylimmäinen on se josta on kyse?

LÄMPÖTILA-ANTURI SAAB 900 "GM" 94-- JA 9-3 --02
Anturi on vedenlämpömittarille jolei toisin mainita!
GM-900 16V-moott valvonta VALKEA (M12x1,5). . . . . . . . . 37-3339 10.90 ???
9-3 Mittarille jos VALKEA. . . . . . . . . . . . . . . . . 37-3005 4.20 ???
9-3 Moott valvonta jos VALKEA t MUSTA (M12x1,5). . . . . . 37-3348 9.90 ???
9-5 2.3t Biopower A -08
Ex: 9-5 Aero Wagon A -05
Ex: 900 SE 2.0T -95 Maptun stage 6
NG900SET -95
"Viggen"
Viestit: 528
Liittynyt: To Loka 16, 2003 19:13
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja NG900SET -95 »

93t sport kirjoitti:Olisko toi sopiva sulle...

GM-900 16V-moott valvonta VALKEA (M12x1,5). . . . . . . . . 37-3339 10.90 ???
Ehdit ennen...
9-5 2.3t Biopower A -08
Ex: 9-5 Aero Wagon A -05
Ex: 900 SE 2.0T -95 Maptun stage 6
Hallu
"Hölösuu"
Viestit: 2724
Liittynyt: To Elo 14, 2003 12:32
Paikkakunta: R136a1

Viesti Kirjoittaja Hallu »

Jee jee just se :D
Keijo-klubi #1860, Maja kesät Mäntsälässä ja talvet Lahdessa.
Renauly Megane 1.5 dci, Renault Scenic, Opel Frontera, Suzuki Iso-rosvo Naked, Hayabussi.
NG900SET -95
"Viggen"
Viestit: 528
Liittynyt: To Loka 16, 2003 19:13
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja NG900SET -95 »

Nyt on tuokin vesianturi vaihdettu eikä vaikutusta. Vaihto oli taas huomattavasti haastavampi operaatio mitä kuvittelin kun ei mikään 19 hylsy tai avain sopinut anturin ympärille. Jouduin irroittamaan 4 pytyn suuttimen että sain väännettyä vanhan anturin pois lenkkiavaimella.

Samalla mittasin sylinterien puristuspaineetkin jos niissä olis ollut jotain häikkää. Vaihteluväli oli kuintenkin 11,7-12,5 bar välissä joten ei pitäis kai olla ongelmia. Tällä kertaa kaikki 4 tulppaa olivat samannäköisiä toisin kuin viimeksi avatessa joten ehkä vika ei sitten satavarmasti ole 3 pytyssä. Bensapaineen säädinvika vois kai siis sittenkin olla yks potentiaalinen vikakohde.

Imuilman lämpöanturi siinä kaasuläpälle menevässä putkessa on nyt ainoa anturi joka tulee mieleen mitä en ole vaihtanut.
9-5 2.3t Biopower A -08
Ex: 9-5 Aero Wagon A -05
Ex: 900 SE 2.0T -95 Maptun stage 6
Hallu
"Hölösuu"
Viestit: 2724
Liittynyt: To Elo 14, 2003 12:32
Paikkakunta: R136a1

Viesti Kirjoittaja Hallu »

Joo, sehän menee just niin että lämpötila-anturin mukaan mennään heti startista ja sitten siirrytään lambda ohjaukseen että sulla menee just päin vastoin jos aattelis että toi olis ollut se syyllinen.
Sitten tulee mieleen se lambda...sanoit sen jo vaihtanees... :roll:
Keijo-klubi #1860, Maja kesät Mäntsälässä ja talvet Lahdessa.
Renauly Megane 1.5 dci, Renault Scenic, Opel Frontera, Suzuki Iso-rosvo Naked, Hayabussi.
NG900SET -95
"Viggen"
Viestit: 528
Liittynyt: To Loka 16, 2003 19:13
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja NG900SET -95 »

93t sport kirjoitti:Joo, sehän menee just niin että lämpötila-anturin mukaan mennään heti startista ja sitten siirrytään lambda ohjaukseen että sulla menee just päin vastoin jos aattelis että toi olis ollut se syyllinen.
Sitten tulee mieleen se lambda...sanoit sen jo vaihtanees... :roll:
Lambdan vaihdoin joo n. 2 viikkoa sitten kun se vilkutteli sitä CE-valoa. Sen jälkeen ei CE-valo enää ole palanut joten en ole pitänyt lambdaa enää syyllisenä. Toki onhan se uuskin voinut hajota.

Jos käynti ei olis noin huonoa vaan päästöt ainoastaan olis huonot niin ekana tulis mieleen että katti on hajonnut kaikesta tuosta bensasta jota putkeen on mennyt. Käynti vaan on niin huonoa että se pitäis ekana saada kuntoon. Nyt tuo on eilisestä alkaen tehnyt sitä että tyhjäkäyntikierrokset välillä tipahtaa 500rpm tuntumaan ja vaatii pientä kaasuttelua että ne sieltä nousee. Ihan kun tuo lämpimänä savuttais enemmän kuin ennen mutta ehkä se johtuu siitä että arvot on mitä on. Hätäpäissäni tarkastin jo jaonkin mutta se on samoin kuin kantta avatessakin eli sieltäkään ei löydy selitystä.

Kansirempan yhteydessä jätin imusarjasta sen 5mm esilämmitys levyn pois häiritsemästä virtauksia mutta tuskin sekään voi käyntiin vaikuttaa. Kaikilla markkinaalueillahan sitä ei ole lainkaan ollut. Ja monet muutkin ovat sen sieltä poistaneet ilman ongelmia.
9-5 2.3t Biopower A -08
Ex: 9-5 Aero Wagon A -05
Ex: 900 SE 2.0T -95 Maptun stage 6
NG900SET -95
"Viggen"
Viestit: 528
Liittynyt: To Loka 16, 2003 19:13
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja NG900SET -95 »

Testaan nyt sitten vielä kolmannella lambdalla josko toi mun ostama uus anturi olisikin viallinen tai muuten vaan epäsopiva. VPV:n myyjä kyllä mittas vanhan lambdan ohmit ja valkkas sen mukaan alkuperäistä vastaavan bochin.
9-5 2.3t Biopower A -08
Ex: 9-5 Aero Wagon A -05
Ex: 900 SE 2.0T -95 Maptun stage 6
NG900T
"Saabisti"
Viestit: 2235
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 21:09
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja NG900T »

NG900SET -95 kirjoitti:Kansirempan yhteydessä jätin imusarjasta sen 5mm esilämmitys levyn pois häiritsemästä virtauksia mutta tuskin sekään voi käyntiin vaikuttaa. Kaikilla markkinaalueillahan sitä ei ole lainkaan ollut. Ja monet muutkin ovat sen sieltä poistaneet ilman ongelmia.
Ettei tuolla imusarjan suunnalla olis mitään vuotoa?
Saab 9-3x 2.0T BioPower -10
#1429
NG900SET -95
"Viggen"
Viestit: 528
Liittynyt: To Loka 16, 2003 19:13
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja NG900SET -95 »

NG900T kirjoitti:
NG900SET -95 kirjoitti:Kansirempan yhteydessä jätin imusarjasta sen 5mm esilämmitys levyn pois häiritsemästä virtauksia mutta tuskin sekään voi käyntiin vaikuttaa. Kaikilla markkinaalueillahan sitä ei ole lainkaan ollut. Ja monet muutkin ovat sen sieltä poistaneet ilman ongelmia.
Ettei tuolla imusarjan suunnalla olis mitään vuotoa?
Ei ainakaan 1bar paineituksessa löydetty Viggen kanssa mitään suurempia vuotoja. Saippua vedellä nyt sai kuplia joka toisesta letku saumasta mutta sen verran noi liitokset näyttäis vuotavan vaikka kuinka kiristää.

Tuon lämmityslevyn poistaminen on huomioitu lyhyemmillä pulteilla. Kävi kyllä jo mielessä että laittaisin viikonloppuna sen levyn takaisin ihan kokeeksi.
9-5 2.3t Biopower A -08
Ex: 9-5 Aero Wagon A -05
Ex: 900 SE 2.0T -95 Maptun stage 6
peinu
"Hölösuu"
Viestit: 6200
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 09:09
Paikkakunta: Jyskä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja peinu »

Mites tällänen?

If the ’O’ rings between the resonator and the throttle body have been fitted incorrectly so that they are not seated properly, the engine can
draw in air that has not passed through the mass air flow sensor. This can give rise to drivability problems with implications for fault diagnosis.

Toi on toki vapareille, missä on ilmamassamittari, mutta voisko tosiaankin olla imusarja huonosti paikallaan tai muuten olla vuotoa välillä kansi - läppäkotelon läppä.

http://www.townsendimports.com/Saab_TSB ... 2_1734.PDF

lisää edittiä:

muistaakseni tuo imusarjan tiiviste on mahdollista laittaa ainakin kahdella tavalla väärin päin.

9-3X 2.0T XWD -10 BioPower,
9-5 2.3t -00 US specs BP steg 1,
9-3 Aero Cab -04 Lime BP Steg 7,
9-3 "Aero" Cab -05 BP Steg 1,
#1767, MB CLS 350CDI -11
NG900SET -95
"Viggen"
Viestit: 528
Liittynyt: To Loka 16, 2003 19:13
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja NG900SET -95 »

Ei kai se mahdotonta ole että imusarja tai tiiviste olisi huonosti. Tiivisteen asennon tosin tarkastin useampaan otteeseen ennen kuin laitoin sen pikaliimalla hieman kiinni imusarjaan. Luulis toisaalta että 1bar paineistuksessa olis huomannut jos olis käynyt puhallus imusarjan kohdilta. Käytin kättä siellä minne yllin enkä tuntenut mitään puhallusta mutta koko matkaa imusarjan ympäri ei pääse käsiksi purkamatta. No voinhan tuon imusarjan vielä ens viikonloppuna irroittaa ja kiinnittää uudelleen jos tuo sillä korjaantuis. Vois tuon kaasuläppä systeeminkin tsekata jos sieltä löytyis joku rikkinäinen o-rengas.

Ensin taidan vielä tosin koittaa sitä kolmatta lambdaa kun se on hieman helpompi/nopeampi homma testata...
9-5 2.3t Biopower A -08
Ex: 9-5 Aero Wagon A -05
Ex: 900 SE 2.0T -95 Maptun stage 6
NG900SET -95
"Viggen"
Viestit: 528
Liittynyt: To Loka 16, 2003 19:13
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja NG900SET -95 »

Nyt laitoin vanhan lambdan paikalle uudella johdolla epäillen jos johdossa olis jotain vikaa mutta eipä tuo käynti muuttunut.

Uusi lambda jonka vaihdoin 2 viikkoa sitten on siis tämän sivuston ylimmäinen malli 0 258 005 729
http://www.vpv-motorracing.com/l-anturi.htm
Vanha oli Boschin 0 258 003 374. VPV:n kaveri mittasi siis Lambdan arvot ja sanoi että tämä olis vastaava Boschilainen. Tiedä sitten onko se täysin identtinen toiminnaltaan. Ostin nyt vielä kolmannen lambdan Motonetista jota vois myös testata.

Kiinnitin muutama päivä sitten huomiota että auto savuttaa lämpimänä aika reippaasti. Oikeastaan se savuttaa lämpimänä enemmän kuin kylmänä joka tuntuu erikoiselle. Voiko tuo savutuksen lisääntyminen johtua ihan siitä että CO ja HC arvot reilusti koholla?
9-5 2.3t Biopower A -08
Ex: 9-5 Aero Wagon A -05
Ex: 900 SE 2.0T -95 Maptun stage 6
NG900SET -95
"Viggen"
Viestit: 528
Liittynyt: To Loka 16, 2003 19:13
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja NG900SET -95 »

Viikonloppuna lopullinen vika löytyi kiitos 93t sportin lähettämän kuvan. Nokkien merkkien välinen niittimäärä oli 14 niittiä eikä 15 niin kuin pitäisi. Imunokka oli yhden pykälän ennakossa joten ei ihme että hieman bensaa meni putkeen. Ilmeisesti trionic pystyi vikaa jotenkin kompensoimaan koska aina hetkittäin päästöt olivat kohdillaan ja muutenkin oireet vaihtelivat päivittäin. Bensa ehkä aiheutti lambdan hajoamisen tai sitten se meni vanhuuttaan ja kaasuläpän anturin hajoaminen vian etsinnän aika lienee sattuma.

Mielenkiintoista on se, että katti toimii edelleen ja auto meni päästöistä läpi hyvin vaikka sinne liki 1000km matkalla meni bensaa ihan reippaasti. Ei taida tuo JT:n mukana tullut race-katti olla niin herkkä kun alkuperäiset jos joillain ne ovat hajonneet DI-kasetin hajoamisen yhteydessä.
9-5 2.3t Biopower A -08
Ex: 9-5 Aero Wagon A -05
Ex: 900 SE 2.0T -95 Maptun stage 6
Hallu
"Hölösuu"
Viestit: 2724
Liittynyt: To Elo 14, 2003 12:32
Paikkakunta: R136a1

Viesti Kirjoittaja Hallu »

NG900SET -95 kirjoitti:Viikonloppuna lopullinen vika löytyi kiitos 93t sportin lähettämän kuvan. Nokkien merkkien välinen niittimäärä oli 14 niittiä eikä 15 niin kuin pitäisi. Imunokka oli yhden pykälän ennakossa joten ei ihme että hieman bensaa meni putkeen. Ilmeisesti trionic pystyi vikaa jotenkin kompensoimaan koska aina hetkittäin päästöt olivat kohdillaan ja muutenkin oireet vaihtelivat päivittäin. Bensa ehkä aiheutti lambdan hajoamisen tai sitten se meni vanhuuttaan ja kaasuläpän anturin hajoaminen vian etsinnän aika lienee sattuma.

Mielenkiintoista on se, että katti toimii edelleen ja auto meni päästöistä läpi hyvin vaikka sinne liki 1000km matkalla meni bensaa ihan reippaasti. Ei taida tuo JT:n mukana tullut race-katti olla niin herkkä kun alkuperäiset jos joillain ne ovat hajonneet DI-kasetin hajoamisen yhteydessä.
Varmaan helpottunut fiilis :D

Katista samaa mieltä, itsekin oon aika pal kaikkien kämmien takia polttannu pensaa putkessa ja katti onku uusi :)
Eli sen puoleen voi metallista kattia suositella.
Keijo-klubi #1860, Maja kesät Mäntsälässä ja talvet Lahdessa.
Renauly Megane 1.5 dci, Renault Scenic, Opel Frontera, Suzuki Iso-rosvo Naked, Hayabussi.
Vastaa Viestiin