Kauhia ongelma lämpötila-anturin kanssa.

Ensimmäinen uuden ajan malli. Vuodet 1994-2003.
Vastaa Viestiin
TimoA
"Ruisku"
Viestit: 128
Liittynyt: Pe Elo 01, 2003 11:30
Paikkakunta: Laihia

Kauhia ongelma lämpötila-anturin kanssa.

Viesti Kirjoittaja TimoA »

Moi,

Kohteena SAAB 900SE T vm.-96

Itsenäisyyspäivän kunniaksi ajatteli viettää laatuaikaa auton kanssa ja vaihtaa kannen kuskinpuoleisessa päädyssä olevan lämpötila-anturin. Lämpömittari kojelaudassa on tasaisen varmasti klo 8:n kohdalla ja foorumissa suoritetun kartoituksen perusteella vika on ollut usein tuossa anturissa.

Hain kerrankin osan merkkiliikkeesta (Vaasasta), kun noista firaabeliantureista täällä vähän varoiteltiin. Anturia olikin saatavilla kahdella eri kierteellä, joka selvisi minulle äsken eli merkkiliikkeessä asiasta ei mainittu. Luonnollisesti uusi anturin oli juuri sillä toisella kierteellä ja jäykkyys ruuvatessa ei siten johtunutkaan siitä sinisestä tiivistetöhnästä. Tulos: uuden anturin kierre sökö ja vanhaakaan ei saa enää hyvällä kanteen.

Seuraus: huomenna korjaamolle ruinaamaan kierretappia jolla toivottavasti saa putsattua kannen kierteen ja joko vanha tai jälleen kerran uusi anturi paikalleen.

Kysymykset:
Onko tietoa mitä nämä kaksi anturin eri kierrettä tarkalleen ovat?

Onhan kannessa oleva anturin paikka "suorilla" kierteillä eikä kartiomaisesti kuten anturissa... onhan?

Foorumin perusteella on jäänyt epäselväksi onko lämpötila-antureita 1 vai 2. Molempiin teorioihin näyttää löytyvän kannattajia. Vai onko molempia tapoja ja vaihtuu jossain vuosimallissa?

Jos ja kun anturin saa paikalleen niin missäs kaikkialla noita jäähdytysjärjestelmän ilmausruuveja on?


-Timo-
Klubin jäsen.
karvalakki
"Turbo"
Viestit: 289
Liittynyt: Ma Joulu 15, 2003 20:12

Re: Kauhia ongelma lämpötila-anturin kanssa.

Viesti Kirjoittaja karvalakki »

EPC:n mukaan lampotilaanturia on tosiaan kahdenlaista
--V002172 saakka osanumero 91 82 270,
ja V002173-- eteenpain osanumero 91 82 205

Edellisessa on lisatietona 96-98, 1/8", jalkimmaisessa M12.
'99 9-3 2.0T (185hp), Eibach Pro-Kit / Bilstein Sprint
TimoA
"Ruisku"
Viestit: 128
Liittynyt: Pe Elo 01, 2003 11:30
Paikkakunta: Laihia

Viesti Kirjoittaja TimoA »

Jahas hetkinen... Uudessa anturissa stanssattuna numero 91 82 270 => tuumakoko ja pitäisi tuon EPC tiedon perusteella olla oikea. Paikalla olleessa anturissa numero 4229084 (viimeinen nro saattaa olla myös 2). Numero siis ihan jotain muuta. Herää kysymys onko anturi vaihdettu joskus aikaisemmin johonkin väärään?!?

Kierteistä: Mitenkäs tuo 1/8" pitää ymmärtää (eli sehän on 25,2mm/8 = 0,315mm). Mihin mittaan se pitäisi täsmätä? Ei sovi halkaisijaan eikä kierteen nousuun ainakaan minun silmällä.

-Timo-
NG900SET -95
"Viggen"
Viestit: 528
Liittynyt: To Loka 16, 2003 19:13
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja NG900SET -95 »

Tein just viime viikonloppuna itselleni tuon anturin vaihdon. Tosin mun vanha anturi oli irti poikki kannessa joten jouduin poraamaan vanhan pois. Siinä olikin suurin homma ettö sai porattua Ø9mm reiän vanhan anturin keskelle... Ensin jokatapauksessa vedin kanteen M10 hieno kierteen kun ajattelin että kyllä se anturi siellä pysyy tiiviisti kunnon ruuvilukitteella vaikkei kierre olisikaan oikea, molemmat anturi ja kansi kun ovat pehmeää materiaalia. Muutin kuitenkin lopuksi mielen ja hain töistä 1/8" kartiotapin jolla tein uuden kierteen sen M10 hienon päälle. Yllättävän hyvän näköinen jenka tuli silti.

Tappi oli alku päästä jotani Ø9,6mm luokkaa ja toisesta Ø10,3mm. Hyvin meni anturi paikalleen ja ei vuoda. Luulis siis että saat tuon kanssa tiiviiksi kun vaan hankit oikean tapin ja laitat jotain kunnon kierrelukitusta väliin. Mulla tais olla 0,5mm gap fillingin lukitetta joka siis täyttää hieman suuremmatkin väljyydet. Termostaatti ehkä kannattaa irroittaa tuon kierteen teon jälkeen niin pääset hyvin käsiksi sinne jenkan toiselle puolelle poistamaan mahdolliset purut.

Tuo anturi kuitenkin ohjaa vaan flektiä. Se toinen vesianturi joka antaa signaalin mottorinohjaukselle on imusarjassa 3 ja 4 pytyn välissä. Sen irroittaminen vaati ainakin mun työkaluilla 4 pytyn suuttimen irroituksen.

Ilmausruuveja et tarvitse tuon anturin vaihdon jälkeen. Saabi osaa aikas hyvin ilmata itsensä. Laitat vaan käyntiin ja lisäät nestettä kun paisuntasäiliön pinta laskee termostaatin auettua.
9-5 2.3t Biopower A -08
Ex: 9-5 Aero Wagon A -05
Ex: 900 SE 2.0T -95 Maptun stage 6
TimoA
"Ruisku"
Viestit: 128
Liittynyt: Pe Elo 01, 2003 11:30
Paikkakunta: Laihia

Viesti Kirjoittaja TimoA »

Pitää aamulla ensimmäiseksi suunnistaa pajalle kierretappia etsimään. Jurppii vähän kun nyt ei oikeastaan auta mennä SAABillekaan itkemään väärästä anturista, kun se ilmeisesti oli ihan oikea ja se edellinen on ollut väärä. Hintakin oli anturiksi vähän suolainen (28€). Uuden joutunee kuitenkin hakemaan, kun anturin kierteet meni sen verran ikävän näköisiksi. Ehkä niitä voisi kierrepakalla yrittää elvyttää...

-Timo-
Klubin jäsen
karvalakki
"Turbo"
Viestit: 289
Liittynyt: Ma Joulu 15, 2003 20:12

Viesti Kirjoittaja karvalakki »

TimoA kirjoitti:Paikalla olleessa anturissa numero 4229084 (viimeinen nro saattaa olla myös 2).
-Timo-
EPC kertoo 42 29 084:n olevan lampotila-anturi, joka alunperin sopinut '94-'95 4-cyl sylinterinkanteen, mutta on sittemmin korvattu niissakin 91 82 270:lla.

Sama anturi nakyy olevan kaytossa myos '94-'97 6-cyl mallien termostaatin lampotilanaturina.
'99 9-3 2.0T (185hp), Eibach Pro-Kit / Bilstein Sprint
TimoA
"Ruisku"
Viestit: 128
Liittynyt: Pe Elo 01, 2003 11:30
Paikkakunta: Laihia

Viesti Kirjoittaja TimoA »

Eli anturit numeroilla 42 29 084 ja 91 82 270 pitäisi olla keskenään vaihtokelpoisia. Melkein tekisi mieli väittää, että uudessa ja vanhassa anturissa oli silmämääräisesti eri tiheyksinen kierre. No, ei kyllä olisi ensimmäinen kerta kun tulkitsen kierteen väärin.
NG900SET -95
"Viggen"
Viestit: 528
Liittynyt: To Loka 16, 2003 19:13
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja NG900SET -95 »

Anturit ovat aika samannäköisiä mutta imusarjaan tuleva anturi on mittakärjeltään hieman pidempi. Sen imusarjan anturin ostin Motonetista ja katalogissa luki M12 kierteellä mutta en sitä sen enempää tutkinut kun sopi hyvin paikalle. Siitä olen varma että se lohkoon tuleva on 1/8" kartio kierteellä tai jollain hyvin lähellä sitä olevalla kiereellä.
9-5 2.3t Biopower A -08
Ex: 9-5 Aero Wagon A -05
Ex: 900 SE 2.0T -95 Maptun stage 6
NG900SET -95
"Viggen"
Viestit: 528
Liittynyt: To Loka 16, 2003 19:13
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja NG900SET -95 »

Näyttää tuossa Bilteman suurimmassa n. 30e kierresarjassa olevan 1/8" NPR eli kartio tappi ja kierrepakka joten sillä saa anturin ja sylinterikannen kierteet molemmat kuntoon.
9-5 2.3t Biopower A -08
Ex: 9-5 Aero Wagon A -05
Ex: 900 SE 2.0T -95 Maptun stage 6
jupu
Matalapaineturbo
Viestit: 157
Liittynyt: La Loka 04, 2003 15:37
Paikkakunta: Rauma

Viesti Kirjoittaja jupu »

Tuo anturi kuitenkin ohjaa vaan flektiä. Se toinen vesianturi joka antaa signaalin mottorinohjaukselle on imusarjassa 3 ja 4 pytyn välissä. Sen irroittaminen vaati ainakin mun työkaluilla 4 pytyn suuttimen irroituksen.
Milläs numerolla tuo Motonetistä löytyy, siis se imusarjassa oleva...?
Itsellä myös kys. anturi ilmeisesti rikki ainakin CE-valon mukaan...toisen jo vaihdoinkin, mutta eipä tullut apua.
EI Saabia...tällä erää.
TimoA
"Ruisku"
Viestit: 128
Liittynyt: Pe Elo 01, 2003 11:30
Paikkakunta: Laihia

Viesti Kirjoittaja TimoA »

No niin. Eilen meni anturi sitten viimein paikoilleen. Hain kyllä varmuuden vuoksi uuden anturin, että ei enää mene vaivalla elvytetyt kierteet kannessa piloille.

Niin siinä taas kävi, että ns. varttitunnin juttuun meni puolitoista päivää (kaikkine pähkäilyineen, voimasanailuineen ja anturin + työkalujen hakureissuineen), mutta taas ollaan yhtä kokemusta rikkaampia ja toivottavasti myös vähän viisaampia.

p.s. Myydään halvalla käyttämätön, mutta lähes kierteetön lämpötila-anturi :)
NG900SET -95
"Viggen"
Viestit: 528
Liittynyt: To Loka 16, 2003 19:13
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja NG900SET -95 »

jupu kirjoitti:Milläs numerolla tuo Motonetistä löytyy, siis se imusarjassa oleva...?
Itsellä myös kys. anturi ilmeisesti rikki ainakin CE-valon mukaan...toisen jo vaihdoinkin, mutta eipä tullut apua.
Tuon hain:
GM-900 16V-moott valvonta VALKEA (M12x1,5). . . . . . . . . 37-3339 10.90
9-5 2.3t Biopower A -08
Ex: 9-5 Aero Wagon A -05
Ex: 900 SE 2.0T -95 Maptun stage 6
jupu
Matalapaineturbo
Viestit: 157
Liittynyt: La Loka 04, 2003 15:37
Paikkakunta: Rauma

Viesti Kirjoittaja jupu »

Tuon hain:
GM-900 16V-moott valvonta VALKEA (M12x1,5). . . . . . . . . 37-3339 10.90
Kiitos...pitänee hakea, jospa auttaisi.
EI Saabia...tällä erää.
Vastaa Viestiin