Muutamia kysymyksiä liittyen NG900:aan

Ensimmäinen uuden ajan malli. Vuodet 1994-2003.
Vastaa Viestiin
S-mies
"Kaasari"
Viestit: 13
Liittynyt: Su Marras 05, 2006 22:17
Paikkakunta: Pieksämäki

Muutamia kysymyksiä liittyen NG900:aan

Viesti Kirjoittaja S-mies »

Tervehdys Saab-kansa, ensimmäinen kerta kun mitään varsinaista asiaa tänne kirjoitan. Ostin pari kuukautta sitten allekirjoituksessa mainitsemani, ostohetkellä 102k ajetun GM-satkun. Nätisti pidetty ja kaikinpuolin siisti auto. Melko karvalakki, ei ilmastointia, cruisea eikä mitään kummoisempaa karkkia. Eikä ole tarviskaan.

Mieltäni askarruttaa seuraavat asiat, joihin en vastausta löytänyt hakua käyttämällä.

Ensimmäinen on startin toiminta. Kuuluuko sen toimia niin, että kun sammutan auton ja jätän avaimen virta-asentoon, en saa autoa käyntiin käyttämättä virtoja pois? Eli startti ei pyöri, ainoastaan valot sammuvat ennenkuin auton käyttää "pimeänä". Tuollainen käytös tuntuu typerältä.

Entäpä takalasin pyyhkijä? Onko kuinka helppoa asentaa jälkikäteen, ilmeisesti takaluukussa on paikka, koska lippa löytyy vasemmasta reunasta.

Mistä voi johtua, että ratti on hitusen vinossa oikealle? Auto ei siitä huolimatta puolla mihinkään, menee suoraan.

Ehkäpä joillekin itsestäänselviä asioita, en ole tekniikkaekspertti ja tämä on ensimmäinen autoni. Parempi kysyä, ennenkuin menen tunaroimaan mitään. Pikkuvikojen korjauksessa yritän selvitä mahdollisimman pitkälle itse, lompakko kun ei ole kovin lihava. :)
Noppa -85
9-3 Turbo Sport -99 -> Kuva
Avatar
Juha96
"Hölösuu"
Viestit: 2923
Liittynyt: To Tammi 19, 2006 23:16
Paikkakunta: Kustavi

Re: Muutamia kysymyksiä liittyen NG900:aan

Viesti Kirjoittaja Juha96 »

S-mies kirjoitti:Ensimmäinen on startin toiminta. Kuuluuko sen toimia niin, että kun sammutan auton ja jätän avaimen virta-asentoon, en saa autoa käyntiin käyttämättä virtoja pois? Eli startti ei pyöri, ainoastaan valot sammuvat ennenkuin auton käyttää "pimeänä". Tuollainen käytös tuntuu typerältä.
Tuollainen kaksoiskäynnistyksen estolaite löytyi jo kuplavolkkarista aikoinaan ja on aika monessa muussakin autossa (paitsi Saab 96:ssa ei ole, mikä helpottaakin jos kone sattuu sammahtamaan vapaakytkinrullauksen aikana).

Mutta siis. Noin sen kuuluu toimia. Ja edestakaiselta venkslaukselta välttyy, kun autoa sammuttaessaan kääntää avainta vähän pidemmän matkan sinne off-suuntaan. Jos tällainen tottumus on, niin laitteen olemassaolon huomaa lähinnä silloin, jos moottori sammuu itsestään esim. ajossa.
9-3, 9-5, 9-5, 96 V4, 96 Sport, 99, MB 220 D W115, Alfa Romeo 159 2,4 JTDm
S-mies
"Kaasari"
Viestit: 13
Liittynyt: Su Marras 05, 2006 22:17
Paikkakunta: Pieksämäki

Viesti Kirjoittaja S-mies »

Jaa-a, ovela juttu. Oikeastaan askarrutti vain tuo valojen sammuminen ja releen naksaus, että onko tarkoituksella tehty noin. En ole nimittäin muunmerkkisissä autoissa kiinnittänyt huomiota moiseen. Kiitos, olen ripauksen viisaampi taas.
Noppa -85
9-3 Turbo Sport -99 -> Kuva
knoro
"Kaasari"
Viestit: 16
Liittynyt: La Marras 11, 2006 18:34

Viesti Kirjoittaja knoro »

Takalasin pyyhkijää en paljo haikailisi. Kuraa lasiin ei tule ajaessa millään, joten lähinnä pyyhkijällä on käyttöä sateella, jos joutuu pahasti seisomaan ruuhkassa. Silloinkin tulee pyyhittyä lähinnä siksi, että kyseiselle härpäkkeelle tulee edes joskus jotain käyttöä. Jossain pystyperäisessä autossa pyyhkijä on sitten eri asia.
900SE V6 -94
S-mies
"Kaasari"
Viestit: 13
Liittynyt: Su Marras 05, 2006 22:17
Paikkakunta: Pieksämäki

Viesti Kirjoittaja S-mies »

Sateellapa hyvinkin, tai jos peileistä ei syystä tai toisesta näe taaksepäin peruuttaessa. On ollut tilanteita, jossa olisi kaivannut näkyvyyttä takalasin läpi. Jotkut tuomitsevat pyyhkijän turhakkeeksi, minä näen sen hyödyllisenä, joskaan en välttämättömyytenä.
Noppa -85
9-3 Turbo Sport -99 -> Kuva
Muksu
"Hölösuu"
Viestit: 1081
Liittynyt: Su Touko 30, 2004 19:19
Paikkakunta: Kerava

Viesti Kirjoittaja Muksu »

NG900:sessa on takanäkyvyys muutenkin varsin heikko, vaikka iso akkuna taaksepäin näyttääkin....lähinnä perän korkeus tuo oman ilkeän lisänsä, kun 4-ovisessa OG-satkussa tottui siihen, että näki paljon lähemmäs auton takapuskuria.
Omassani muistaakseni täytyy tuo avain nostaa ylös lukosta (jotta patruuna napsahtaa ylös) ennenkuin voi aloittaa pelin alusta (insert coin) , jos sattui "GAME OVER" :lol: :lol:

Kun takaluukun oikeasta reunasta avaa tuon peruutusvalon ja takasumarin vaihtoon tarkoitetun luukun, löytyy valaisinhässäkän yhteydestä tyhjä liitin, johon tuli muistaakseni musta ja punainen johto...onko tämä juurikin kuraviisaria varten vai jonkun muun laitteen piuha :?:
Vetokoukku on brutaalin miehen peruutustutka

Volvo V50, 2012
Vastaa Viestiin