Vetonivelen vaihto?

Ensimmäinen uuden ajan malli. Vuodet 1994-2003.
Vastaa Viestiin
Sam76
"Ruisku"
Viestit: 111
Liittynyt: Ma Kesä 06, 2005 21:50
Paikkakunta: Oulu

Vetonivelen vaihto?

Viesti Kirjoittaja Sam76 »

Jep, nyt on sitten vuorossa vetonivelen vaihto. Ajaessa kurviin kuuluu kovaäänistä pauketta, vapaalla ei kuulu mitään. Itse veikkaan tosiaankin tuota vetaria, onko muita mahdollisuuksia? Ja minkalainen homma tuon vaihtaminen on? Siis lähinnä ajallisesti, menee joka tapauksessa jonkun toisen vaihdettavaksi. Ja onko miten kiireellinen, pauke alkoi eilen.


-pakoputki
-holkkiremppa
-stefat laatikkoon
-kannen kiristys
-jouset ja iskarit
-ilmastointi reistaa
-pyöränlaakeri
-jarrulevyt+palat
-käsijarrun vaijeri
-ohjaustehostimen letkun vaihto
ja nyt tämä vetari.

Tässä vähän listaa viimeisen puolen vuoden rempoista. Alkaa pikkuhiljaa usko loppumaan. Onko kaikilla näin paljon vikoja (tai kuluvia osiahan nuo pääasiallisesti ovat)? Auto muuten ok ja pidän siitä mutta en välittäisi olla koko aikaa korjaamolla. Nyt ajettu 177tkm.
9-3 2.0t sport vm-00
#2895
Zebe
"Viggen"
Viestit: 632
Liittynyt: Ti Marras 02, 2004 21:58
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Zebe »

Hajonnut vetonivel yleensä rutisee, mutta tuossa tapauksessa jos kuuluu kolinaa on se pahin vaihtoehto olemassa, että vaihteistosta on vetopyörästö ottanut siipeensä.
Sam76
"Ruisku"
Viestit: 111
Liittynyt: Ma Kesä 06, 2005 21:50
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Sam76 »

Ääni kuuluu selkeästi kuskin puolelta. Ei kuulu vapaalla, kuuluu vedättäessä sama kumpaan suuntaan kääntää. Jos vahteistossa häikkää, niin auto kuntoon ja samoin tein vaihtoon. Ei riitä enää kärsivällisyys, eikä rahat.
9-3 2.0t sport vm-00
#2895
Juusokas
"Hirsch"
Viestit: 722
Liittynyt: Ma Huhti 12, 2004 23:07
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Juusokas »

Mulla oli lähtenyt ulompi vetonivel akselin spooreista liikkeelle. Nakutti niin maan perusteellisesti kurvatessa. Tasauspyörästöä mäkin pelkäsin, ehdin jo käytettyä laatikkoa ruottista etsimään. Tuli vaan kaip kantattua liian kovaa kun lukkosokka antoi periksi (silloin oli vielä orkkis purkkapuslat)
SS-K #1367 \ STCF #44
9-3 2.0t Sport -00 Junnustage 1
"Elämää varmaan löytyy ilman 500 hv:tä mutta veikkaanpa että se on melkoista nyhräämistä"
- Eki Mustakari -
Sam76
"Ruisku"
Viestit: 111
Liittynyt: Ma Kesä 06, 2005 21:50
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Sam76 »

Minäki vähän epäilen sitä vaihdelaatikkoa koska alkoi niin yllättäen. Auto oli nimittäin pajalla kallellaan ja sen jälkeen alkoi. Olisiko voinut kohdistua niin kova paine renkaaseen että antoi sokka periksi. Onko muuten minkalainen homma vaihtaa?
9-3 2.0t sport vm-00
#2895
Juusokas
"Hirsch"
Viestit: 722
Liittynyt: Ma Huhti 12, 2004 23:07
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Juusokas »

Eihän se vaihtaminen oo niin hankalaa, kohtuullisen likaista vaan (on muuten vetarirasvaa jokapuolella). Mulle olisi riittänyt pelkästään vetarin uudelleen asettaminen, tuli vaan ostettua nivel jo valmiiksi.

Eikun nurkka ylös, pyörä pois ja kokeile liikkuuko vetoakseli ulomman vetonivelen suhteen paljonkin (siis sisään-ulos). Normaalisti pitäisi olla liikkumaton.
SS-K #1367 \ STCF #44
9-3 2.0t Sport -00 Junnustage 1
"Elämää varmaan löytyy ilman 500 hv:tä mutta veikkaanpa että se on melkoista nyhräämistä"
- Eki Mustakari -
Sam76
"Ruisku"
Viestit: 111
Liittynyt: Ma Kesä 06, 2005 21:50
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Sam76 »

ok. pitäne käydä testaamassa ja toivoa parasta. Minkalainen operaatio oli se nivelen vaihto? Ja kuuluko sulla se ääni nimenomaan kun vedätti, ei siis vapaalla/ilman kaasua ajaessa?
9-3 2.0t sport vm-00
#2895
Juusokas
"Hirsch"
Viestit: 722
Liittynyt: Ma Huhti 12, 2004 23:07
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Juusokas »

Se vähän riippu kuinka paljon akseli oli liikkunut. Välillä ei kuulunut kuin oikealle kääntyessä ja välillä kuului jo suoraan vedättäessä. Ei se vetarin poisto vaikeaa ole (mulla se oli yberhelppo koska sokka oli jo antanut periksi). Muuten koko vetoakseli nivelineen pitää ottaa pois että saa nivelen poistettua. Tämä taas vaatii vetarinmutterin poiston, alapallon irroittamisen, kallistuksen vakaajan koiranluun irroittamisen. Jos lähtee irti helposti, tunnin homma, vääntäessä voi kulua pitempäänkin.

Mutta zekkaa eka liikuuko akseli.
SS-K #1367 \ STCF #44
9-3 2.0t Sport -00 Junnustage 1
"Elämää varmaan löytyy ilman 500 hv:tä mutta veikkaanpa että se on melkoista nyhräämistä"
- Eki Mustakari -
Sam76
"Ruisku"
Viestit: 111
Liittynyt: Ma Kesä 06, 2005 21:50
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Sam76 »

Noniin, vika paikallistettu ja korjattu. Onneksi oli "vain" vetonivel, mikä oli mennyt hajalle. Sokka ol paikallaan eli ääni tuli paikallaan olevasta rikkinäisestä vetarista. Kiitos neuvoista Juusokas 8) :D
9-3 2.0t sport vm-00
#2895
Vastaa Viestiin