Sähkötoimisen antennin asennusyritys

Ensimmäinen uuden ajan malli. Vuodet 1994-2003.
Vastaa Viestiin
TimoA
"Ruisku"
Viestit: 128
Liittynyt: Pe Elo 01, 2003 11:30
Paikkakunta: Laihia

Sähkötoimisen antennin asennusyritys

Viesti Kirjoittaja TimoA »

Eli ei onnistunut lämpötilanaturin asennus ja ajattelin rauhoittaa mieltä "helpolla" huolto-operaatiolla eli sähköantennin ruodon vaihdolla. Uusi ruoto tilattu motonetistä ja auto SAAB 900SE T vm. 96.

Foorumin ohjeiden perusteella tämä pitäisi kai olla 5 minuutin operaatio, mutta taaskaan ei tasan käyneet onnen lahjat. Vanhassa ruodossa on jokin levike paksuimmassa osassa enkä uskaltanut sitä niin lujaa vetää, että olisi tullut yläkautta pois. Mutteri antennin yläpäästä oli pois koko ajan eli se ei ahdistanut. Sitten irrotin antennin runkoputken niistä kahdesta maadoitusruuvista ja sain kuin sainkin ruodon alakautta pois. Motonetin Ruodossa on samanlainen levike eikä sitäkään saa yläkautta paikalleen ja nyt jäi mietityttämään kuinka se asentaminen tapahtuu alakautta? Antenni osan paikalleen laitto ei ole ongelma, mutta kuinka sitten se nailon systeemin syöttäminen? Onko helpointa ottaa koko hökötys pöydälle ja syöttää ulkoisella virtalähteellä. Punainen johto lienee plussa, maa rungon kautta ja vihreään tullee ohjaus (kytketään maahan tai irti?)


Äitikin tapasi sanoa, että pyhänä tehdyllä työllä ei ole siunausta ja kyllä olisi pitänyt pitää oppi mielessä. :-)


-Timo-
Klubin jäsen
TimoA
"Ruisku"
Viestit: 128
Liittynyt: Pe Elo 01, 2003 11:30
Paikkakunta: Laihia

Viesti Kirjoittaja TimoA »

Oolrait. Pitää viikonloppuna ottaa uudelleen työn alle ja suosista pöydän ääressä niin homma varmaan menee varmaan "putkeen" :-)

Mietin vain mitä ne antennit ovat olleet jotka viestien mukaan vaihtavat ruodon lähes itsekseen kun vaan (m)asentajista toinen painelee grammarin virtanappia ja toinen on passissa antennin luona uuden ruodon kanssa?

-Timo-
Klubin jäsen
TimoA
"Ruisku"
Viestit: 128
Liittynyt: Pe Elo 01, 2003 11:30
Paikkakunta: Laihia

Viesti Kirjoittaja TimoA »

No niin. Taas on yksi ongelma vähemmän... tai no... se sähkötoiminen antenni on autossa edelleen, mutta nyt se sentään toimii. Otin koko keksinnön pöydälle ja käytin erillistä säädettävää poweria käyttösähkön syöttöön. Ensin yritin saada homman kotiin mahdollisimman vähällä purkamisella eli irrotin vain sen runkoputken jossa ojausrele on kiinni. Tämän jälkeen seurasi n-kappaletta ees-taas yrityksiä joissa nailon ruoto jumittui alle 10 cm matkan jälkeen. Tästä opiksi ottaneena purin koko laitteen, vapautin vaihteiston ottamalla yhden muovirattaan pois ja syötin ruodon oikealle uralle noin 10 cm matkalta. Hyppäytin samalla ruotoa vetävää ratasta sen verran, että sen pohjassa oleva nasta ei merkinnyt kierrosta pyörähtäneeksi. Huomasin nimittäin, että jos ruodon laittaa menemään aivan ns. huulilta niin antenni jää noin 5 cm liian pitkäksi. Ennen avaamista ajoin moottorin/antennin "ulos" asentoon. Nyt sitten paketti kasaan ja jännitteet päälle ja hups - ruoto meni kuin menikin hangoittelematta paikoilleen. Tämän jälkeen runkoputki yms. kiinni, muutamia testiajoja ja sitten takaisin autoon.

Nyt antenni kulkee hienosti ja sokerina pohjalla jopa radiokanavatkin kuuluvat. Kyllä oli ilo kuunnella hammaslääkärin työn ääniä Cityn taajuudelta :-)


Timo
Klubin jäsen
stara
"Hölösuu"
Viestit: 2277
Liittynyt: Pe Elo 20, 2004 21:48
Paikkakunta: järvenpää

Re: Sähkötoimisen antennin asennusyritys

Viesti Kirjoittaja stara »

kun oli uusi irtonainen moottori- osa niin keittiön pöydällä akkulaturin voimalla pyörittelin. Akkulaturi siis plussa punaiseen ja musta maahan( vaikka siihen aluputkeen) ja siihen kolmanteen johtoon syötin siis samoin plussaa ohjauksena. Pienet johdonpätkät, joissa oli abikot laitoin siihen tökkeliin kiinni.
Availin sitä koteloa ja katsoin miten se hammasnauhan pää sinne oikein asettuu, kun ei lähtenyt vetämään. Pienillä pihdeillä käänsin ottavaa suksenkärkeä siihen hammasnauhan päähän ja viistin sen nauhan selkämystä ihan kärjestä pikkasen. Noilla tuunauksilla menee pienemmällä sisäänsyöttövoimalla ja nöyremmin mutkista ja ei niin töki maisemiin.
Sitten kansi kiinni ja ajelin muutaman kerran edestakaisin yrityksiä ja sain sen lopulta nielaisemaan sellaisessa vaiheessa, jotta meni riittävän syvälle ( eli upposi ihan piiskan nappia myöden)
Se värkki siis hoitaa sisäänajon aina automaattisesti, kun se ohjausjännite otetaan pois.
Nyt on kivempi kokonaisuutena asentaa ulkona, ei tarvitse ulkona kyykkien alkaa harjoittelemaan. Varmaankin viat ovat usein noissa nitkahtaneissa teleskooppiosuuksissa tai sitten hampaita hajonnut ja sinne jää sitten vaiheeseen . Mun vanha ei tule ulos tanaan kuin vaivaiset 20 cm, vaikka käsipelillä auttaa.. :lol:

Kun asennettu ja koekäytetty , niin pitänee mitata, ettei jää jotain vuotovirtaa ( joka siis on merkki , jotta soitin on jotenkin jäänyt valmiuteen eikä kuittaa nollille!!! tai voisko sanoa, jotta tuo alumiiniputkessa oleva rele jää vetäneeksi ??) , joka tyhjentää salakavalasti akkua. Akun vuotovirtamittaus pitää kuulemma tehdä vasta yli 30 min kuluttua kaikkien toimintojen päältä pois otettua. itse kun tuossa mittasin niin oli 250 mA, korjaamolla mittasivat rauhoitusajan jälkeen 100 mA ( kuulemma normaali) .
900 16V vm91 vapari ( se maanläheisin alleen merkkaaja )
9-3 SS 1.8t automaatti vm 04
9-3 2.0 t automaatti vm 00
Vastaa Viestiin