9-3 ei pysy tiellä

Ensimmäinen uuden ajan malli. Vuodet 1994-2003.
Vastaa Viestiin
juhokare
"Hölösuu"
Viestit: 3859
Liittynyt: Ti Joulu 30, 2003 13:59

Viesti Kirjoittaja juhokare »

Itselläni on Koni Sport Kit -sarja; ei erikois-puslia.

Uudet talvinastarenkaat ovat Michelinin Ice-X North. Painetta on reiluhkosti: n. 2,6 bar. Auto huijuu ja heiluu kovemmissa nopeuksissa aika vaarallisen oloisesti. Uskon tämän johtuvan nimenomaan renkaista. Pitoa on kuitenkin riittävästi.
#1882
Saab 9-3SS TTiD vm. 2008 & Mitsubishi L200 vm. 2016 & Landrover Defender Td5 vm. 2003
Condalator
"Tuplakaasari"
Viestit: 57
Liittynyt: Su Joulu 26, 2004 23:52

Viesti Kirjoittaja Condalator »

Psychocowboy kirjoitti:
Sammy 9-3 kirjoitti:Tämähän ei hirveästi tähän ehkä kuulu, mutta asentelin eilen uuden vakaajan taakse.

http://www.elkparts.com/product_info.ph ... ts_id/1751

Tuntuu auttavan oikeasti aika paljon takapään tukemisessa. Alkuperäinen vakaaja oli tähän verrattuna kamalan letku. Tämän jäykkyys on luokkaa rautakanki :twisted: Motarilla ainakin paljon tukevamman oloinen ajaa. Mutka-ajo vielä kysymysmerkki kun on liukasta..
No samaa aihettahan tuo on :D . Mitäs moinen kustansi? Vaikea asentaa? En ole aiemmin lukenut että porukat tukisi hirveästi takapäätä. Tossa ei olisi edes liikkuvia osia liikaa asennettavaksi meikäläiselle :wink: . Voi olla että ensin kokeillaan tuota Teemun clamppia. kerro ihmeessä miten vaikutti kun pääset kokeilemaan kunnolla. Onko alusta muuten vakio?
Piti herätellä vanha ketju eloon.

Kuvan perusteella luulen että tuo takavakaaja on alunperin amerikkalaisen Talliaferron (http://www.genuinesaab.com) tuote.

Nick, joka on ilmeisesti paikan omistajia, kertoi jonkun brittipaikan tilaavan niitä heiltä myytiin. Talliaferron hinta on vain 90 taalaa + pk. Suomeen + verot, tullit ja muut näätäilyt. Siitä huolimatta luulen, että paketin kokonaishinta jää tämän "hirvi"ttävän hinnan alle. :lol:

Tuotteen löytää täältä.

Sitten mehusteluosastoon: Mietin pitkään otanko 22- vai 25-millisen tangon, koska yleensä toimin periaatteella "if big is good, then bigger is better." :lol:

Päädyin kuitenkin 22-millliseen, sillä Nickin mukaan jäykennetylle alustalle riittää ohuempikin, sillä alusta hoitaa osan kallistelusta. Mulla on autossa Konin Kitti. Asennukseen ei mennyt kuin hetki ja nyt voi sanoa että Cabrionkin alusta voi olla jämäkkä.

Suorilla auto on vanhaa parempi ajaa ja kurveihin pystyy ajamaan niin kovaa kuin uskaltaa, sillä kallistelu on tiessään ja tiukassakin vedätyksessä molemmat takarenkaat pysyvät tiessä. Tuloksena neutraali ohjautuvuus, ja auto menee kurvin läpi kuin raiteilla. Tuntuu että ennen loppuu pito omasta kuin auton perästä. :)

Suhteessa hintaan ja ajo-ominaisuuksien parantumiseen takavakaaja on varmasti paras ja vähiten tällä foorumilla käsitelty parannus. Suosittelen. Talliaferro ja Nick on - jos vaan kielitaito ja puhelinlasku antaa myöden - muutenkin erinomainen tietolähde moniin kysymyksiin.
-99 9-3 SE Convertible Amerikan malliin!
Jyke
"Kaasari"
Viestit: 9
Liittynyt: To Huhti 20, 2006 17:43
Paikkakunta: T.R.E

Viesti Kirjoittaja Jyke »

Nyt alkaa mennä hermo tän käärmeilyn kanssa.

Autoon asennettu Koni sport kit keväällä ja Ohjauskulmat säädetty silloin.ohjaustuntuma ei silti miellyttänyt (vetelä/kiemurtelee). Syksyllä vaihtui Continentalin kitkat nokian hakka5 nastoihin ja vetelyt ym rauhoittui huomattavasti.
Viimeviikolla Powerflexit takapäähän ja ero oli jälleen huomattava parempaan suuntaan.kolinat loppu merkittävästi. Tänään uudet alatukivarret (tarvike trw) ja powerflex kierros eteen. Kolinat ja jousien paukahdukset loppui täysin mutta tuloksena aivan järkyttävän kamala ohjaustuntuma. Ohjauksen keskialue on täysin tunnoton moottoritienopeuksissa ja ratti seuraa tien jokaista uraa.

Mahtaisiko olla aurauskulmat päin P:tä -> liikaa haritusta.. Asentajan mukaan väljää oli vanhoissa puslissa senttitolkulla, mikä ehkä selittäisi kulmien muutoksen.

Voi video :evil: :evil: :evil:

Huomenna kulmien säätön ja jos ei parane niin lähtee Saab vaihtoon johonkin muuhun merkkiin esim skoodaan.

Ei tää voi olla näin vaikeeta...
tevisu
"Hölösuu"
Viestit: 1880
Liittynyt: Ma Syys 22, 2003 19:47
Paikkakunta: Heinola

Viesti Kirjoittaja tevisu »

Jyke
"Kaasari"
Viestit: 9
Liittynyt: To Huhti 20, 2006 17:43
Paikkakunta: T.R.E

Viesti Kirjoittaja Jyke »

Saakos clämpin huomiseksi :)

Uskon kyllä et se parantaa ohjaustuntumaa, mut pointtina oli ihmetys kuinkapaljon uudet etupään puslat ja tukivarret huononsi tilannetta. Tätä ennen ohjaustuntuma oli suht ok. Näillänäkymin tuntuisi olevan paras kombinaatio 200tkm ajetut väljät etupäänosat taakse uretaanit ja sit tuo clämppi.

Toivottavasti kulmien säätö auttaa muuten ottaa ohraleipä saabia.
tevisu
"Hölösuu"
Viestit: 1880
Liittynyt: Ma Syys 22, 2003 19:47
Paikkakunta: Heinola

Viesti Kirjoittaja tevisu »

Kun aikaisempaan kolkiin laitettiin alusta ja puslat, kävin asennuksesta kolmen viikon päästä nelipyöräsuuntauksessa. Kulmat olivat ihan päin pyllyä. Sitten oli hyvä.
9-3t Business
"Kaasari"
Viestit: 18
Liittynyt: Ti Elo 08, 2006 12:48
Paikkakunta: Lappeenranta

Viesti Kirjoittaja 9-3t Business »

Onko kenelläkään ollut tällaista ongelmaa Koni Sport Kitin kanssa tuo setti oli
vanhassa 9-3:ssa vm.98. Takajousten joustovara jäi tosi olemattomaksi (niinku kuvasta näkyy) ja jouset löivät tosi herkästi pohjaan. Konin takajousissa oli paljon enemmän kierroksia, kuin orkkis jousissa??

Kuva

Olisi vaan tarkoitus hankkia uuteen 9-3:een madallussettiä, että mitä hannkkisi... Koni+H&R vai Koni Sport Kit olisi vaan halvempi!!!
Viimeksi muokannut 9-3t Business, Ke Tammi 31, 2007 00:24. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
9-3t Business -01
#3035
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9392
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

9-3t Business kirjoitti:
Olisi vaan tarkoitus hankkia uuteen 9-3:een madallussettiä, että mitä hannkkisi... Koni+H&R vai Koni Sport Kit olisi vaan halvempi!!![/img][/img]
Millaisissa hinnoissa noissa alustaseteissä liikutaan, siis pelkät osat?
Olipa kumman lytyssä tuo takajousi, ja näytti ihmeen ohueltakin tuo jousimateriaali?
9-3t Business
"Kaasari"
Viestit: 18
Liittynyt: Ti Elo 08, 2006 12:48
Paikkakunta: Lappeenranta

Viesti Kirjoittaja 9-3t Business »

ng900aero kirjoitti:
Millaisissa hinnoissa noissa alustaseteissä liikutaan, siis pelkät osat?
Tuon Koni Sport Kitin kun ostin niin tais maksaa pelkät jouset ja iskarit jotai 700€
9-3t Business -01
#3035
Juusokas
"Hirsch"
Viestit: 722
Liittynyt: Ma Huhti 12, 2004 23:07
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Juusokas »

On niissä konin takajousissa yksi kierros enemmän kuin orkkiksissa. Tuosta voi vaikka laskea.

Kuva

Eipä tainnut omat aivan noin lytyssä olla kuin tuossa yllä. Omistani (koko satsi) taisin maksaa 1,5 vuosi sitten jotain 450 euroa.
SS-K #1367 \ STCF #44
9-3 2.0t Sport -00 Junnustage 1
"Elämää varmaan löytyy ilman 500 hv:tä mutta veikkaanpa että se on melkoista nyhräämistä"
- Eki Mustakari -
hz81
"Hölösuu"
Viestit: 2702
Liittynyt: Ke Touko 11, 2005 17:27
Paikkakunta: Etelä-Savo

Viesti Kirjoittaja hz81 »

9-3t Business kirjoitti:Onko kenelläkään ollut tällaista ongelmaa Koni Sport Kitin kanssa tuo setti oli
vanhassa 9-3:ssa vm.98. Takajousten joustovara jäi tosi olemattomaksi (niinku kuvasta näkyy) ja jouset löivät tosi herkästi pohjaan. Konin takajousissa oli paljon enemmän kierroksia, kuin orkkis jousissa??

Kuva

Olisi vaan tarkoitus hankkia uuteen 9-3:een madallussettiä, että mitä hannkkisi... Koni+H&R vai Koni Sport Kit olisi vaan halvempi!!!
Minulla on kyllä takajuoset kans lytyssä, mut ei kyllä noin paljon. Itsellä PFS:ltä tilattu setti jossa Koni sportit ja Apexin -35mm jouset.
OPEL
SAAB 9-5 Aero A5 vm. 2004
Ex Saab 9³ SC 1.9TiDS Vector A6 vm. 2007[/url]
Ex Saab 9³ TiD 2.2 SE vm.2001 & Saab OG900i vm. 1991
#2570
Jyke
"Kaasari"
Viestit: 9
Liittynyt: To Huhti 20, 2006 17:43
Paikkakunta: T.R.E

Viesti Kirjoittaja Jyke »

Nyt kulmat säädetty ja takana n 1000km testiajoa.

Kulmissa oli hieman haritusta ja säädettiin ohjearvon maksimiin aurausta. Muuten nelipyöräsuuntaustuloksen muut kulmat ok.

Ajettavuus tukevoitui hieman ja kulkee paremmin suoraan mutta edelleen moottoritienopeuksissa auto on melko levoton ajettava. Nyt huomaa selvästi että välykset on lähteneet hyvin ohjauksesta mutta edelleen ratti tuntuu seuraavan supertarkasti tien jokaista uraa. Renkaat on siis vakikoot hakka5:set.

Edelleen on siis ohjauksen keskialue ärsyttävän herkkä ja kovemmissa vauhdeissa tulee melko yllätyksellisiä vetelyjä. Autoa saa ajaa ikäänkuin jatkuvasti jännittyneenä ja varsinkin ohitustilanteissa saa rattia vahtia hiki otsalla..
Varsinkin liukkaalla auto tuntuu kuin olisi irti tiestä. Kun on pitävämpää niin tuntuu selvästi paremmalta.

80km/h vauhdissa ajettavuudessa ei ole juurikaan moitteita.

Onko tuosta clampistä mitään hyötyä näihin ongelmiin vai joko tosisaabistitkin myöntää et ei tästä autosta hyvää ajettavaa saa tekemälläkään.

Alkaa vaan oleen aika kypsä fiilis kun on uhrannut 2K€ alustaan ja silti se ei oo kummonen... Tosin 10x parempi kuin alkuperäisillä fillarinpumppuiskareilla ja löllöpuslilla. Voin silti suositella kyseistä settiä tähän autoon. Tuskin paljoa parempaakaan saa.

Alla siis Koni sport kit+ powerflex puslasarja edessä ja takana+ uudet alatukivarret ym kaikki paikat ravisteltu ettei väljää ole+uudet renkaat. Clämppiä ei oo.
Harrimatias
"Hölösuu"
Viestit: 1148
Liittynyt: To Touko 05, 2005 11:33
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Harrimatias »

Paappas hakuun clamppi ja lueppa niitä juttuja... niin selviää, auttaako vai nou :wink:

Itelle vielä laittamatta kiinni... mutta löytyy kyseinen osa laatikosta.
Saab 900 2.0t Cab -97
Psychocowboy
"Hölösuu"
Viestit: 2937
Liittynyt: To Huhti 01, 2004 12:02
Paikkakunta: H:ki - J:kylä

Viesti Kirjoittaja Psychocowboy »

Harrimatias kirjoitti:Paappas hakuun clamppi ja lueppa niitä juttuja... niin selviää, auttaako vai nou :wink:

Itelle vielä laittamatta kiinni... mutta löytyy kyseinen osa laatikosta.
Clämppi on kaikista alustamuutoksista eniten vaikuttava parannus. Oikeastaan muut vain parantaa sen toimintaa mutta yksinään aivan turhia. Tämä vain minun mielipide nyt vuoden clämpilla ja alustasarjalla ajaneena.
Born to be wild, paitsi kotona
#2288 ex 9-3t -01,ex 9-5 2.0t Wagon -05 ex NG900S 2,3i Talladega -97
Nyt Volvo V70 D4 -15, varalla 206 pögötti. Saab edelleen haaveissa....
Jyke
"Kaasari"
Viestit: 9
Liittynyt: To Huhti 20, 2006 17:43
Paikkakunta: T.R.E

Viesti Kirjoittaja Jyke »

Eli joutuu näemmä vielä sijoittamaan satasen kokeilun vielä tähän clämppiin, mikäli sellaisen saa.
Ihmettelen vaan jos joku sanoo että on kaikista alustamuutoksista merkittävin parannus ajettavuuteen niin miksei merkkiliikkeet tee bisnestä sillä. Tämän puheen perusteella siitä voisi pyytää kevyesti 2000 euroo asennettuna ja alustasarjat ynnä puslat on aivan turhaa rahanhaaskausta.
Voin kyllä taata ettei koneilla ja powerflexeilla mee rahat hukkaan mut silti ajettavuudessa on jotain todella häiritsevää juurikin tuolla ohjauksen keskialueella.

Eli clämppiä tilaukseen tännekkin. Sit annetaan kommenttia auttoko kun on kiinni. On auto silti jo senverran hyvä ajaa et vaihtosuunnitelmat skoudaan on haudattu.
Vastaa Viestiin