Check Engine -valo, muttei muuta oiretta

Ensimmäinen uuden ajan malli. Vuodet 1994-2003.
Vastaa Viestiin
kattikukkula
"Kaasari"
Viestit: 13
Liittynyt: Pe Marras 10, 2006 12:23
Paikkakunta: Helsinki

Check Engine -valo, muttei muuta oiretta

Viesti Kirjoittaja kattikukkula »

Jep jep, meikän 9-3 vuodelta 2001 sytytti check engine -valon kesken ajon.
Tulpat on hiljan vaihdettu (tuhannen kilometriä sitten), speksien mukaiset NGK:t. Öljyt, suodattimet yms. on myös vaihdettu. Öljynä Mobil 5W-50.

Startatessa valo ei välky, eikä mitään muutakaan oiretta oikein ole. Tehoja tuntuisi olevan, sen mitä nyt enää uskaltaa kaasua painaa. En kyllä muutenkaan ole tuota mitenkään rääkännyt, kun on nastatkin alla jne.

Kone BSR:llä lastutettu 2 litranen turbo.

Elmscan on tilattu, mutta osaako joku arvailla, että mitä saattaisi olla vialla, eli pistänkö suoraan paalaamoon vai selviääkö kohtuullisilla kuluilla :?
Mitä teillä on yleensä ollut rikki, jos ja kun tuo valo on syttynyt. Uskaltaako tuolla pikkuajot vielä tehdä, vai pitääkö mennä bussilla... ?


t.
mika
pade
"Hölösuu"
Viestit: 5150
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 23:04
Paikkakunta: hki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja pade »

Onko sulla vapaavirtaus-suodatinta autossa?
Siinä tapauksessa ilmamassamittari voi olla yksi syy..
VVV
"Hirsch"
Viestit: 850
Liittynyt: Ma Syys 05, 2005 10:40
Paikkakunta: Ikaalinen\Tre

Viesti Kirjoittaja VVV »

Ja palaako valo siis edelleen vai ainoastaan kävi päällä?
- Saab 9-3 SC 2.0t Vector -
kattikukkula
"Kaasari"
Viestit: 13
Liittynyt: Pe Marras 10, 2006 12:23
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja kattikukkula »

Palaa edelleen. Ei ole vapaavirtaussuodinta. Ja tuo ilmansuodatinkin on vaihdettu samassa hässäkässä tulppien kanssa.

t.
mika
TD04
"Aero"
Viestit: 334
Liittynyt: To Loka 20, 2005 20:11
Paikkakunta: Nastola

Re: Check Engine -valo, muttei muuta oiretta

Viesti Kirjoittaja TD04 »

kattikukkula kirjoitti:sytytti check engine -valon kesken ajon.

Tehoja tuntuisi olevan,
Imuilman lämpötila anturi saattais olla.
BMW E90 330da
Exät Saab 900-85,Opel Ascona B-80,Saab 900i-88,Saab 900T-95,Saab 9-5-98,Subaru Impreza GT MY99
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9392
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

Aiempi ng poltteli matka-ajossa ce-valoa kun termostaatti oli rikki (kone kävi liian kylmänä), mutta nyt ei pitäisi olla niin kylmäkään että siitä johtuisi.
Tuleeko vikavalo uudestaan jos otat akunkengän irti 10 minuutiksi?
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
saabeli
"Aero"
Viestit: 321
Liittynyt: Pe Helmi 03, 2006 07:40

Viesti Kirjoittaja saabeli »

2 kertaisella kokemuksella...
eli siis omassani oli viat seuraavasti:
1. kerralla oli jotain hämminkiä by-bass venttiilissä... vaihtoivat uuden (n.30E+työ 35E)... venttiilin voi helposti vaihtaa itsekkin.
Mutta taisi todellinen vika olla ko. venttiiliin menevässä ohuessa letkussa, koska olivat senkin vaihtaneet (katso että letku on ehjä ja katkaise pieni pätkä pois letkunpääistä... liitokset voi vuotaa letkun kovettumisen takia).
2. kerralla vika oli termostaatissa, mutta sen tiesi heti siitä, että moottorilämpö ei noussut normaaliksi.

YKSI KEINO ON OTTAA VARTTITUNNIKSI AKUNKAAPELI IRTI JA KATSOA SYTTYYKÖ SEN JÄLKEEN VALO YHÄ PALAMAAN!
9-3 2,0t (185hv) 5D jubilee vm.2002
kattikukkula
"Kaasari"
Viestit: 13
Liittynyt: Pe Marras 10, 2006 12:23
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja kattikukkula »

Ok, elmscan on postissa ja katson ehdinkö vkonlopun aikana tuon asentaa koneelle ja nuuskia, että mikä mättää.
Lämmöt nousee normaaliksi, ei yli eikä ali. Eli siellä ei pitäisi olla ongelmaa.

Palailen asiaan, jahka pääsen siitä selvyyteen.

Kiitokset,

mika
jupu
Matalapaineturbo
Viestit: 157
Liittynyt: La Loka 04, 2003 15:37
Paikkakunta: Rauma

Viesti Kirjoittaja jupu »

Eikös se valo anna koodeja kun pistät virrat päälle ja odottelet rauhassa noin 30 s. ei siis saa startata.
EI Saabia...tällä erää.
kattikukkula
"Kaasari"
Viestit: 13
Liittynyt: Pe Marras 10, 2006 12:23
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja kattikukkula »

saabeli kirjoitti:2 kertaisella kokemuksella...
eli siis omassani oli viat seuraavasti:
1. kerralla oli jotain hämminkiä by-bass venttiilissä... vaihtoivat uuden
Jep jep, virittelin tuon ElmScanin toimimaan (ja se on ihan oma juttunsa, ei hankala, mutta kuitenkin) ja palautti koodin:

P1110 - IAT Sensor (D/C) Open/Short
ja

tuon kun laittaa WISsiin, niin sieltähän tulee, että
"Bypass-venttiili, ahtoilma. Toiminta virheellinen."

Eli tämän kerran arvonnassa pisteet sinne Saabelille. :D

Seuraava kysymys: Tarkistelen tietty nuo letkut, mutta jos menee venttiilin uusimiseksi, niin mistäs noita saa nopeasti ja suht edukkaasti? Vai tilaanko jostain netistä...
Täältä pääkaupunkiseudulta siis.

kiitokset kaikille...

mika
pade
"Hölösuu"
Viestit: 5150
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 23:04
Paikkakunta: hki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja pade »

Tuo orkkis Boschin by-passi maksaa vissiin tuon kolmisenkymppiä ja sen saa Saabin tiskiltä. Tuskin tuota kannattaa hirveän kaukaa lähteä tilailemaan :)
like_a_glove
"Hirsch"
Viestit: 944
Liittynyt: Pe Huhti 28, 2006 01:07
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja like_a_glove »

ja älä sit oikeesti mee maksamaan siitä by-bassin vaihdosta...jos et ite haldaa ni mää voin vaik tulla pyöräyttää...kaks klemmarii ja yks pikkuletku...siit ei tosiaan kannata mitään kymppejä maksaa...
:!:
900 2.3T -95 RE85, BMW 335da -07
NF Metals ,Tech Line kitka- ja lämmönhallinta pinnoiteet. esim.pakosarjat, männät, palotilat, laakerit jne.
kattikukkula
"Kaasari"
Viestit: 13
Liittynyt: Pe Marras 10, 2006 12:23
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja kattikukkula »

like_a_glove kirjoitti:ja älä sit oikeesti mee maksamaan siitä by-bassin vaihdosta...jos et ite haldaa ni mää voin vaik tulla pyöräyttää...kaks klemmarii ja yks pikkuletku...siit ei tosiaan kannata mitään kymppejä maksaa...
:!:
Juu, en. Tuon verran pysyy leka käsissä, että saa klemmareita auki ja kiinni. Viimeeksi on tullut tenkkapoo, kun männän muotoilu ei sopinut kannen palotilan muotoiluun, mutta se on jo ihan toinen auto ja merkki...
8O

Jokatapauksessa, ostin eilen Variston tiskiltä tuon BP-venan, alipaineletkua oli entisistä toilailuista jäljellä, kuten myös letkuklemmareita. Pakkanen piti sisällä (kaupunkilaissorsa, ei auta mikään), ja nyt kun tuossa kävin safkiksella saapaksen kanssa, niin Check Engine-valo sammui viimeisen käynnistyksen jälkeen. Siis sammui siinä missä kaikki muutkin joulukuusen valot sammuu, kun moottorin käynnistää.

Että näin, osat olis, muttei enää vikaa. Ihmettelen vielä tuolla OBD-skannerilla, mutta muutoin odotan, että valo syttyy taas. Lieneekö pakkasilmat tai jotain, joka valon sammuttaa (= WISin mukaan vaatii kolme oireetonta käynnistystä tms. jotta itsestään sammuu).

Kiitokset avuista ja avuntarjouksista, eiköhän tämä taas tästä.

mika
Cabrio95
"Kaasari"
Viestit: 25
Liittynyt: Ti Helmi 28, 2006 15:30

Viesti Kirjoittaja Cabrio95 »

Mulla oli syynä sökö lambda-anturi.
Vastaa Viestiin