Noin viikko sitten, pakkasta reilu 20, pirssi (9-3, -00, 2.0t, 150hp, 115tkm) päästi ilmoille valtavat savut. Ei muuta kuin auto talliin sulamaan ja sitten ihmettelemään.
Aineelta kysyin ja epäilivät huohotusta tai turboa. Irroitin venttiilikopasta lähtevän letkun ja törkyähän siellä oli. Oletin että vika oli siinä ja huohotinsarja tilaukseen. Saapunut sarja olikin erilainen kuin paikallaan ollut... Foorumista aikani lueskeltua ymmärsin että muillakin on ollut ongelmia systeemin kanssa. Ihmettelen miksei liikkeessä puhuttu asiasta mitään, käsittääkseni joihinkin vastaaviin autoihin on vaihdettu sarja huollon yhteydessä tai sitten on kutsuttu erikseen huoltoon päivitystä varten!?
Sain letkut uudella tavalla paikoilleen löytämieni ohjeiden avulla. Varmuuden vuoksi löysäsin turbolta jäähdyttimelle menevän letkun ja se oli "täynnä" öljyä! Voiko se johtua tukkeutuneesta huohotinletkusta vai onko turbo sittenkin rikki?? Miten tästä eteenpäin?
Turboko rikki?
Ota IC:ltä läppäkotelolle lähtevä liitos irti IC:n päästä ja tunkkaa apparin puolta ylös jotta IC:ssä lojuva öljy pääsee valumaan pois (parempi tietty olisi jos ottaisit IC:n irti ja puhdistaisit sen esim polttoöljyllä).
Eikait turbon tarvitse välttämättä olla rikki, jos on ollut huohotin täysin tukossa niin on puskenut öljyä turbon läpi kun paine on kasvanut liian suureksi?
Kannattanee seurata tilannetta ja katsoa alkaako viemään öljyä vai ei.
Eikait turbon tarvitse välttämättä olla rikki, jos on ollut huohotin täysin tukossa niin on puskenut öljyä turbon läpi kun paine on kasvanut liian suureksi?
Kannattanee seurata tilannetta ja katsoa alkaako viemään öljyä vai ei.
Älä ainakaan minua kiittele koska en noista tiedä juutajaata.Jyrki kirjoitti: Kiitos!
Kuitenkin oma 9-5 -98 oli huohotusongelmainen ja kone täynnä sitä öljyliete/karstaektoplasmaa, ja varmaan tukkeutuneen huohotuksen takia rikkoi ajanmyötä turbonkin.
Mulla oli -83 900 T8 Lux jonka huohotus jäätyi umpeen, ja siitä syystä alkoi savuttamaan sinistä oikein kunnolla.
Huohotuputki auki ja savutus loppui jonkin ajan kuluttua. Samanlaisia nuo tuorbot on kuitenkin rakenteeltaan.
Tosin jossei savutus lopu ja jos on aikaa värkkäillä itse niin ei muutakuin turbo irti ja pöydälle, ja kunnon putsaus sille niin ehkä taas toimii

Ne turbon tiivisteethän ovat samannäköisiä kuin kuin männänrenkaat, jos polttelee öljyä niin takertuvat kiinni karstaan ja "muurautuvat" akseliin, ja siksi öljy ui niiden ohi.
Varmaankaan läheskään aina ei tarvittaisi edes mitään turbon korjaussarjoja vaan riittäisi jos puhdistaisi ahtimen.
Siis silloin jossei ahtimessa ole akselin suuntaista välystä, ja pystysuuntainen välys on toleransseissa, ja jos siivet ovat ehjät.
No korjaussarja ei mahda maksaa kuin jotain reilun satasen ja yhden illan homma, tasapainoituskaan ei mahtane muuttua jos merkkaa siipipyörien sijainnit tarkasti.
Ja jos ahdin on sökö niin suosiolla parempilaatuista Mitsua tilalle, halvimmillaan uusi Mitsu maksaa noin 3000kr jos laittaa ostoilmoituksen stcs:lle (en tiedä pystyvätkö enää myymään noin halvalla).
En jaksa uskoa että moottorissasi olisi mitään vikaa joka olisi voinut johtua tuosta öljyjen sylkemisestä, varmaankin juuri ahdin siellä falskasi

Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98