Tärisee...

Ensimmäinen uuden ajan malli. Vuodet 1994-2003.
Vastaa Viestiin
Ave
"Kaasari"
Viestit: 25
Liittynyt: Pe Tammi 21, 2005 08:04
Paikkakunta: Helsinki

Tärisee...

Viesti Kirjoittaja Ave »

Siis kun ei haulla löytynyt vastaavaa niin päätin kysäistä. Ensin kysymys: Onko vika renkaissa vai muualla, vai minussa? Sitten selvennystä.
Lähdin aamulla liikenteeseen ja Saab (9-3 vm.-99) starttasi kuin palmun alta. Eli no problem, paitsi pientä vinkunaa kuuluu näin pakkasella jostain ohajuspyörän etupuolelta ja se ihana narina kun ajaa suojatie korokkeiden yli. Mutta sitten kun olin noin 8 km ajeltu ja laskeuduin länsiväylle alkoi vibraus. Ensimmäinen 500 m länsiväylää (80km/h) pientä värinää ja sitten alkoi täristä niin että oli pakko kääntyä siitä lauttasaaren rampista mistä ei saa kääntyä klo 6-9. No sitten kun nopeus laski loppui tärinä ja loppu matkan ajelin 40 km/h rajoitusten mukaan töihin. Eli onko vika renkaissa vai onko jokin paikka vaan niin jäässä että värisee siksi?
#2267
V.J.S
"Hölösuu"
Viestit: 8096
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen

Viesti Kirjoittaja V.J.S »

No tarkista nyt ainakin, ettei ole vanteissa suurempia lumi/jääkimpaleita.
-Ville
-Sähkövatkain model Y -24
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
Ave
"Kaasari"
Viestit: 25
Liittynyt: Pe Tammi 21, 2005 08:04
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Ave »

Juu katsottu on moneen kertaan... eli ainut mikä mieleen tuli on renkaat. No auto on nyt lämpöisessä firman tallissa sulamassa ja vartin päästä pitää lähteä liikenteeseen. Eli sitten nähdään miten käy...
#2267
pade
"Hölösuu"
Viestit: 5150
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 23:04
Paikkakunta: hki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja pade »

Jos sulla on renkaat ollut hieman liian löysät ja auto seissyt yön pakkasessa niin ei ole mahdotonta että ne ovat hieman "epämuodostuneet".
Jos tämä on tilanne niin pitäisi nollautua jos auto on lämpimässä nyt.
TST
"Tuplakaasari"
Viestit: 85
Liittynyt: Ti Maalis 22, 2005 19:07

Viesti Kirjoittaja TST »

Oliko käsijarru päällä ennen lähtöä? Muistan itsellä vastaavan tilanteen ng900:llä. Tuossa autossa oli käsijarruvaijerin loppupäissä olevat haitarikumit rikki ja vettä pääsi vaijerin sisään. Tuolloinkin liikkeelle lähtiessä tuntui käsijarrukahvassa aikalailla löysiä (vaijeri tiukalla), eli varmaankin kengät hipoi rumpuja sen verran, että sai täristyksen aikaan. Kengäthän ovat sellaista "liikkuvaista sorttia". Muistelen vian korjautuneen käsijarrua nykimällä??


-Tarmo
se93tbo
"Hölösuu"
Viestit: 2343
Liittynyt: Su Helmi 15, 2004 16:46

Viesti Kirjoittaja se93tbo »

Emäntä valitti samaa, vanteiden pesu+tasapainotus poisti ongelman totaalisesti.
9-3.1972
jumil
"Kaasari"
Viestit: 9
Liittynyt: Ke Marras 25, 2009 21:45

Re:

Viesti Kirjoittaja jumil »

Ave kirjoitti:Juu katsottu on moneen kertaan... eli ainut mikä mieleen tuli on renkaat. No auto on nyt lämpöisessä firman tallissa sulamassa ja vartin päästä pitää lähteä liikenteeseen. Eli sitten nähdään miten käy...
No mites kävi? Hengissä?
mursu
"Hirsch"
Viestit: 916
Liittynyt: Ti Tammi 20, 2004 18:49
Paikkakunta: Vihti

Re:

Viesti Kirjoittaja mursu »

TST kirjoitti:Oliko käsijarru päällä ennen lähtöä? Muistan itsellä vastaavan tilanteen ng900:llä. Tuossa autossa oli käsijarruvaijerin loppupäissä olevat haitarikumit rikki ja vettä pääsi vaijerin sisään. Tuolloinkin liikkeelle lähtiessä tuntui käsijarrukahvassa aikalailla löysiä (vaijeri tiukalla), eli varmaankin kengät hipoi rumpuja sen verran, että sai täristyksen aikaan. Kengäthän ovat sellaista "liikkuvaista sorttia". Muistelen vian korjautuneen käsijarrua nykimällä??


-Tarmo
Niin uskomattomalta kuin tuo kuulostaakin, niin itsellä on aivan samoja kokemuksia käsijarrusta ja nyt myös levyjarrusta. Juuri säädetty käsijarru aiheutti moisen ravistuksen.

Nyt sama homma toistui motonetin jarrupaloilla, jotka eivät istu kunnolla ja pääsevät liikkumaan satulassa. Huomaa selvästi kuinka takajarrut naksahtavat jarrua painaessa, kun palat asettuvat satulaa vasten. Välillä palat alkavat helisemään itsekseen ja silloin alkaa aivan uskomaton vapina, auto muuttuu marakassiksi. Tärinä häviää kun vain hipaisee jarrupoljinta :)
Vastaa Viestiin