Metallinen toistuva vinkuna

Ensimmäinen uuden ajan malli. Vuodet 1994-2003.
Vastaa Viestiin
JSport
"Kaasari"
Viestit: 29
Liittynyt: Ti Heinä 22, 2003 20:24
Paikkakunta: Helsinki

Metallinen toistuva vinkuna

Viesti Kirjoittaja JSport »

Autoni (9-3 aero 2000) mittarissa on jo 120 tkm. Autoa vaivaa metallinen vinkuna. Kuitenkaan se ei toistu aina kierroksilla ja siten kyseessä voi olla sattuma.

Vastaavia kokemuksia? Vikamahdollisuuksia? Kannattaako viedä huoltoon jo etukäteen?
Viimeksi muokannut JSport, Pe Elo 12, 2005 21:12. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Turbo Sensonic
"Hölösuu"
Viestit: 7321
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Turbo Sensonic »

Olisko kysymyksessä joku laakerivika?
#1438
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
JSport
"Kaasari"
Viestit: 29
Liittynyt: Ti Heinä 22, 2003 20:24
Paikkakunta: Helsinki

Laakerivika

Viesti Kirjoittaja JSport »

Joo ääni muistuttaisi juuri tämmöistä. Mutta mikä kaikki on lienee nykyautossa laakeroitu? En ole mikään autoinsinööri. Onko vaihtoehtona ilmastoinnin puhaltimet vai jotain vakavampaa voimansiirtoon liittyvää.
juho
"Kaasari"
Viestit: 16
Liittynyt: Ti Kesä 17, 2003 10:37
Paikkakunta: Pori

Metallinen vinkuna

Viesti Kirjoittaja juho »

Mulla kuuluu omassa 9-3:ssa ( 2L ei turbo) myös sivuääni jossain kahdentuhannen kierroksen paikkeilla. Muistelisin että Tekniikanmaailman käyttötestissä oli kuuluunut myös jotain ääntä ng900:sta mutta eivät olleet löytäneet mitään syytä siihen vaikka purkivat vaihteistonkin.
Saabisti kolmannesssa polvessa
JSport
"Kaasari"
Viestit: 29
Liittynyt: Ti Heinä 22, 2003 20:24
Paikkakunta: Helsinki

Toistuuko vinkuna sinulla aina

Viesti Kirjoittaja JSport »

Miten on toistuuko vinkuna Saabissasi aina kierroksilla? Vai ilmeneekö se säännöllisesti mutta epäsäännöllisesti niin kuin minulla :) Onko ääni laadultaan erittäin korkeaa ininää, jota ei vanhempi Saabin insinööri kuule :) Itselläkin vaimo ensi havaitsi äänen ja vasta sitten osasin höristää korvia.
juho
"Kaasari"
Viestit: 16
Liittynyt: Ti Kesä 17, 2003 10:37
Paikkakunta: Pori

Metallinen vinkuna

Viesti Kirjoittaja juho »

Ääni on todellakin melko korkeaa vinkumista ja toistuu lähes säännöllisesti aina samoilla kierroksilla.
Saabisti kolmannesssa polvessa
Saab-man
"Hirsch"
Viestit: 865
Liittynyt: Pe Huhti 16, 2004 10:24

Viesti Kirjoittaja Saab-man »

Tätä keskustelua ei näköjään ole käyty vähään aikaan, mutta löytyikö ongelmaan ratkaisua? Itse olen huomannut samoja oireita omassa autossani. Käytin sitä myös saabin huollossa, mutta eihän se tietenkään silloin äännellyt. Aluksi epäilin omaa pääkoppaa, mutta kyllä sen äänen muutkin kuulevat.
Saabisti vuodesta -93

9-5 2.0t Linear Wagon Sentronic -06
9-3 2.0t SE Cabriolet -00
9-3 1,8t SC -06
NG900T
"Saabisti"
Viestit: 2235
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 21:09
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja NG900T »

Nii, viepä jotain ääniä analysoitavaksi homekorvalle huoltoon - "emmä mitään kuule" ei muuta ku kovaa ajoa!

Sori homekorvat :D
Saab 9-3x 2.0T BioPower -10
#1429
juho
"Kaasari"
Viestit: 16
Liittynyt: Ti Kesä 17, 2003 10:37
Paikkakunta: Pori

Metallinen vinkuna

Viesti Kirjoittaja juho »

Ääntely jatkuu edelleen omassa ajokissani. Talven ajan oli hiljaista. Vaihteisto öljy on talvella jäykempää ja laakerit eivät pidä sen takia ääntä samalla tavalla kuin kesäkeleillä.
Saabisti kolmannesssa polvessa
Saab-man
"Hirsch"
Viestit: 865
Liittynyt: Pe Huhti 16, 2004 10:24

Viesti Kirjoittaja Saab-man »

Juu. Näinhän siinä kävi. Ajeltiin pieni lenkki ja ei se tosiaan vinkaissut kuin kerran ja vaimeasti. Ja tämähän jäi tietenkin huollon mieheltä kuulematta. Eipä silti, en itsekkään kiinnittänyt siihen alkuun mitään huomoita, ääni kun ei ole hyvin voimakas. Talviolosuhteita en ole päässyt vielä kokeilemaan, koska ostin auton vasta reilu kolme viikkoo sitten. Vaihdelaatikon laakeri voisi tietysti olla yksi mahdollisuus, mutta kun se ääni on muutaman kerran kuulunut käynnistettäessäkin. Paikallaan seisottaessa tyhjäkäynnillä sitä ei kyllä kuulu, joten paikallistaminen on suht hankalaa. Olen kyllä muutaman kerran yritänyt kuunnella konehuonetta pelti auki startatessa, mutta eihän se tietenkään sitä silloin tee kun saa kaverin avuksi starttaamaan.
Saabisti vuodesta -93

9-5 2.0t Linear Wagon Sentronic -06
9-3 2.0t SE Cabriolet -00
9-3 1,8t SC -06
se93tbo
"Hölösuu"
Viestit: 2343
Liittynyt: Su Helmi 15, 2004 16:46

Viesti Kirjoittaja se93tbo »

Mulla oli ihan sama juttu pieni metallinen ääni (148tkm ajettu). Kierroksia n.2100 kuuluu vain jos ei ole muuta taustameteliä, kierrosten ollessa yli tai ali 2100 ääni häviää. Syytä ei ole löytynyt, että eipä taida kovin vakavaa olla.
Minusta se kuulosti lähinnä siltä, että joku resonoi konehuoneessa.
9-3.1972
NG900T
"Saabisti"
Viestit: 2235
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 21:09
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja NG900T »

se93tbo kirjoitti:Minusta se kuulosti lähinnä siltä, että joku resonoi konehuoneessa.
En nyt sanoisi metallista, mutta täälläkin kuuluu hyvin vaimeaa resonointia noin +2100rpm, kait sitten joku ominaisuus tätä tuntuu kuuluvan niin monilla sekä NG900 että 9-3
Saab 9-3x 2.0T BioPower -10
#1429
Saab-man
"Hirsch"
Viestit: 865
Liittynyt: Pe Huhti 16, 2004 10:24

Viesti Kirjoittaja Saab-man »

Jep. Tuo 2100 kierroksen vinkuna on myös minun 9-3 tosi vaimea, mutta kuultavissa kuitenkin, mikäli kytkee ilmastoinnin pois päältä. Samalla huomasin, että nuo etsimäni vinkaisut hävisivät ainakin 3-4 viime ajon osalta, jolloin en käyttänyt ilmastointia. Vaikuttaisi siltä, että vika lienee ilmastoinnin puolella. Täytyy vielä hetken aikaa testailla, jotta saa varmuuden. Auton huoltoja selvittäessä minulle kerrottiin, että huolloissa on muutoin käytetty Saabin alkuperäisiä tarvikkeita, mutta raitisilmansuodatin on tarvikeosa, koska se on alkuperäistä huomattavasti huokeampi. Mitenkähän lie tuon ominaisuudet (ilman läpäisevyys tms.) alkuperäiseen verrattuna?
Saabisti vuodesta -93

9-5 2.0t Linear Wagon Sentronic -06
9-3 2.0t SE Cabriolet -00
9-3 1,8t SC -06
peinu
"Hölösuu"
Viestit: 6200
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 09:09
Paikkakunta: Jyskä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja peinu »

raitisilmasuodatin on vähintään yhtä hyvä. Ainakin hintalaatusuhde on kohillaan 20e vs 120e

9-3X 2.0T XWD -10 BioPower,
9-5 2.3t -00 US specs BP steg 1,
9-3 Aero Cab -04 Lime BP Steg 7,
9-3 "Aero" Cab -05 BP Steg 1,
#1767, MB CLS 350CDI -11
Vastaa Viestiin