Moottorin takakiinnike
-
- "Viggen"
- Viestit: 529
- Liittynyt: To Loka 16, 2003 19:13
- Paikkakunta: Tampere
Moottorin takakiinnike
Huomasin viikonloppuna että moottorin takakiinnike on repeytynyt rikki. Moottorin takareuna nousee peruutettaessa n. 10cm ylöspäin. Tällöin moottori repii vaihdekeppiä ja ohjausakselia eteenpäin. Rikkoutuminen johtunee siitä että joustokumi on iän myötä hapertunut ja vanhojen jarrulevyjen ollessa soikeat tein paljon moottorijarrutuksia. Kaasua painettaessa kumi taas painuu kasaan joten sillä ei pitäsi niin vaikutusta olla.
Onko kellään muulla tuo takakiinnike hajonnut tai vaihdettu hapertumisen vuoksi? Oliko kova homma vaihtaa? Ainakin apurunkoa on alhaalta tiputettava ja pakoputken liitoksen joutuu varmaankin avaamaan.
Onko kellään muulla tuo takakiinnike hajonnut tai vaihdettu hapertumisen vuoksi? Oliko kova homma vaihtaa? Ainakin apurunkoa on alhaalta tiputettava ja pakoputken liitoksen joutuu varmaankin avaamaan.
9-5 2.3t Biopower A -08
Ex: 9-5 Aero Wagon A -05
Ex: 900 SE 2.0T -95 Maptun stage 6
Ex: 9-5 Aero Wagon A -05
Ex: 900 SE 2.0T -95 Maptun stage 6
Re: Moottorin takakiinnike
Turbo Sensonic muistaakseni vaihtoi juuri tuon tuen yhdessä alusta puslien kanssa. Katso haulla, muistaakseni oli jotain fotoja ja tekstiä.NG900SET -95 kirjoitti:Huomasin viikonloppuna että moottorin takakiinnike on repeytynyt rikki. Moottorin takareuna nousee peruutettaessa n. 10cm ylöspäin. Tällöin moottori repii vaihdekeppiä ja ohjausakselia eteenpäin. Rikkoutuminen johtunee siitä että joustokumi on iän myötä hapertunut ja vanhojen jarrulevyjen ollessa soikeat tein paljon moottorijarrutuksia. Kaasua painettaessa kumi taas painuu kasaan joten sillä ei pitäsi niin vaikutusta olla.
Onko kellään muulla tuo takakiinnike hajonnut tai vaihdettu hapertumisen vuoksi? Oliko kova homma vaihtaa? Ainakin apurunkoa on alhaalta tiputettava ja pakoputken liitoksen joutuu varmaankin avaamaan.
Jos ei ole niin mies varmaan kertoo lisää.
#1730
500whp.net member
500whp.net member
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 7321
- Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
- Paikkakunta: Helsinki
Re: Moottorin takakiinnike
Ei oo hajonnut, mutta on vaihdettu varmuuden vuoksi, kun moottori alkoi "elämään" kovissa kiihdytyksissä kuluneiden moottorikiinnikkeiden takia. Moottorikiinnikkeet vaihdettiin PCS:ssä. PCS:n Pete kertoi, että kiinnikkeitä vaihtaessa täytyy avata pakoputken liitos (siis se liitos, jossa pakoputki liittyy turboon) ja moottoria täytyy hieman hilata ylös, jotta moottorikiinnikkeihin pääsisi käsiksi ja vaihtamaan ne.NG900SET -95 kirjoitti:Onko kellään muulla tuo takakiinnike hajonnut tai vaihdettu hapertumisen vuoksi? Oliko kova homma vaihtaa? Ainakin apurunkoa on alhaalta tiputettava ja pakoputken liitoksen joutuu varmaankin avaamaan.
#1438
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
-
- "Viggen"
- Viestit: 529
- Liittynyt: To Loka 16, 2003 19:13
- Paikkakunta: Tampere
Re: Moottorin takakiinnike
Vaihdettiinko sulle myös etukiinnikkeet vai pelkästään takakiinnike? Alkoi epäilyttämään myös muiden kiinnikkeiden kunto jos takakiinnike voi noin repeytyä.Turbo Sensonic kirjoitti:Ei oo hajonnut, mutta on vaihdettu varmuuden vuoksi, kun moottori alkoi "elämään" kovissa kiihdytyksissä kuluneiden moottorikiinnikkeiden takia. Moottorikiinnikkeet vaihdettiin PCS:ssä. PCS:n Pete kertoi, että kiinnikkeitä vaihtaessa täytyy avata pakoputken liitos (siis se liitos, jossa pakoputki liittyy turboon) ja moottoria täytyy hieman hilata ylös, jotta moottorikiinnikkeihin pääsisi käsiksi ja vaihtamaan ne.
Pakoputken irroitus tässä eniten syö kun sen juuri pari viikkoa sitten sain hyvin kiinni niin ettei se kolise ja liiku mihinkään. Turbon pinnapultitkin ovat vaihtokunnossa joten ei viitsisi turbosta iroittaa ellei ole pakko ja uusia pultteja..
9-5 2.3t Biopower A -08
Ex: 9-5 Aero Wagon A -05
Ex: 900 SE 2.0T -95 Maptun stage 6
Ex: 9-5 Aero Wagon A -05
Ex: 900 SE 2.0T -95 Maptun stage 6
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 7321
- Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
- Paikkakunta: Helsinki
Re: Moottorin takakiinnike
Kaikki kiinnikkeet vaihdettiin varmuuden vuoksi, jottei moottori ja vaihdelaatikko "eläisi" omaa elämäänsä kovissa kiihdytyksissä ja jarrutuksissa. Eli kyllä mun mielestä kannattaa vaihtaa noi kaikki kiinnikkeet kerralla, jos niitä alkaa ylipäätänsä vaihtamaan. Samalla mentaliteetillä olen sitten vaihtanut kaikki etuakseliston osat (iskarit, puslat, laakerit, keskiöruuvit, tukivarret, raidetangonpäät [ulommat ja sisemmät], jne. jne.) ulompia vetoniveliä lukuunottamatta.NG900SET -95 kirjoitti:
Vaihdettiinko sulle myös etukiinnikkeet vai pelkästään takakiinnike? Alkoi epäilyttämään myös muiden kiinnikkeiden kunto jos takakiinnike voi noin repeytyä.
#1438
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
-
- "Viggen"
- Viestit: 529
- Liittynyt: To Loka 16, 2003 19:13
- Paikkakunta: Tampere
Re: Moottorin takakiinnike
Toi alustan osien vaihto on kyllä loputon suo. Ensin vaihdoin iskarit, jouset ja puslat. Sitten raidetangon päät olivat jumissa renkaan suuntauksessa ja piti ne piti vaihtaa. Samalla vaihdoin varmuuden vuoksi vetonivelen suojakumit. Nyt menivät jarrulevyt ja palat vaihtoon joka renkaassa.Turbo Sensonic kirjoitti:Samalla mentaliteetillä olen sitten vaihtanut kaikki etuakseliston osat (iskarit, puslat, laakerit, keskiöruuvit, tukivarret, raidetangonpäät [ulommat ja sisemmät], jne. jne.) ulompia vetoniveliä lukuunottamatta.
9-5 2.3t Biopower A -08
Ex: 9-5 Aero Wagon A -05
Ex: 900 SE 2.0T -95 Maptun stage 6
Ex: 9-5 Aero Wagon A -05
Ex: 900 SE 2.0T -95 Maptun stage 6
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 7321
- Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
- Paikkakunta: Helsinki
Re: Moottorin takakiinnike
No ei nyt ihan niinkään. Kun on kerran saanut vaihdettua kaikki, niin ei tarvitse aloittaa "toista kierrosta" aivan ihan hetiNG900SET -95 kirjoitti:Toi alustan osien vaihto on kyllä loputon suo. Ensin vaihdoin iskarit, jouset ja puslat. Sitten raidetangon päät olivat jumissa renkaan suuntauksessa ja piti ne piti vaihtaa. Samalla vaihdoin varmuuden vuoksi vetonivelen suojakumit. Nyt menivät jarrulevyt ja palat vaihtoon joka renkaassa.

#1438
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
Minun sivuilta löytyy muutama kuva Mr. TurboSensoncin moottorikiinnikkeiden ja coolerin vaihto-operaatiosta PCS:llä: http://www.cc.jyu.fi/~esjuny/saab/cooleri.htm